Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba RAS-16EAVP-E frÃ¥n -05 har gett upp, hjälp till diagnos?  (läst 12897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
O Ni ärade värmepumpsorakel!
Jag har tidigare fått eminent hjälp här så jag lyckats byta till nya SKF-kullager i fläktmotorn på min Toshiba RAS-16EAVP-E från 2005 och sedan har den fungerat utmärkt (tack doggydoggen).
För två dagar sedan (samma dag som jag just haft installatörer här och fått en ny Daikin FVXS på övervåningen!) så slutade innerdelen att fläkta ut luft. Den har ström och utedelen går, jag får inga felkoder när jag går igenom dem (från 00 till 33). Har provat reset och provat ha arbetsbrytaren avstängd ett tag utan bättring. Fläktmotorn verkar gå runt väldigt långsamt så man ser fläktrullen snurra och den går ojämnt och stannar av mellan de sekunderna då den gått runt. Har själva fläktmotorn pajat på nåt sätt? Någon säkring inne i maskinen men då borde den väl dö helt?? Den bara slutade funka, inga missljud som föregick haveriet.
Frågan är ju dels om detta är något man kan fixa själv och dels om det är lönt att ta hit ventilationsutveckling för några tusen på den 6-år gamla pumpen och bara få höra att den ska bytas eller om det är någon överkomlig reservdel som dem kan byta..?

Tack på förhand för era idéer!

/Mackan
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 10:11:14 av drpump »
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Hej,
hade du kört kyla och slagit över till värme när det hände?
när du bytte lager på motorn,använde du då kylpasta?
har du provat köra kyla?

Sen vill jag påstå att din pump en 2006:a.=)
Dom introducerades om jag inte är helt ute och cyklar 050901 som 2006 års modell, bara från det ena till det andra, är en bra pump och kan fortfarande hävda sig mot dagens pumpar med sina 7,8kw

Dogge
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 12:22:56 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fläkten kommer inte upp i något varv med kyla heller och jag hade inte kört kyla innan den la av utan jag körde tillfälligt automat-läget och det borde inte ha varit så varmt att den körde ut kyla då men de senaste veckorna har den kört dygnet om på värmeläget med fläktläge 4 och 5 så motorn har ju jobbat..jag använde fin kylpasta för datorbyggen när jag bytte kullager..
Är det fläktmotorn som är paj?
Mvh
Mackan
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Hade du PAP funktionen på när du körde på automatläget?(blå lampa lyser)
Det är nämligen så att elektrostatfiltret är känsligt för fukt, och om du då kör på automatläget och du får frost på innerdelens flänsar som sedan smälter när maskinen avfrostar så kan du få överslag i elektrostat filtret som sedan slår ut kretskortet.
Man skall ALLDRIG ha PAP funktionen på när man kör kyla eller automat eller avfukt läget, då kan detta nämligen hända.
jag tror ventilations utveckling har ett utbytes system, och kretskortet kostar runt 1700kr
går kanske hitta billigare utomlands.
Jag är ju inte 100%säker på detta, men troligt.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Men först måste du mäta om du får spänning till motorn.
Läs på sidan 68 Här.
http://www.carrier-sat.com/toshibadoc/Ghogar/docs/MULTI-INVERTER/A05-008%20RAS-B101316GKVP-E_RAS-101316GAVP-E.pdf
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Gav dig fel manual, denna och sidan 70, men jag tror det står exakt samma sak.

http://www.toshiba-aircon.co.uk/technical/Residential/RAS%20Inverter/Service/RAS-B10&13&16EKVP-E%20A04-013.PDF
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för utförlig info Doggen! Är det inte konstigt att jag inte får en felkod för kretskortet om det är trasigt? Tror du jag kan se om det får spänning med en vanlig spänningstestare (en sådan som lyser när den kommer i närheten av en propp tex) eller måste jag skaffa voltmeter som jag inte riktigt jobbat med tidigare (är väl enkelt iofs)
Det är mycket möjligt att den blå lampan lyste när jag körde auto! Det gör den ibland o jag har aldrig reflekterat över vad det betyder...

MVH

Mackan
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Du måste ha en spänningsmätare, men du har inte nån kompis som är elektriker, det är rätt simpelt om man kan el lära, hade jag inte bott så långt bort så hade jag hjälpt dig.
Att du inte får felkod är inte direkt konstigt, jag vet en som fick byta styrkortet i innerdelen fast han inte fick felkod.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja nu när man studerat flödesschemat du hänvisar till för att hitta felet när innerdelens fläkt inte går så ser jag ju att man ska mäta lite olika spänningar mer precist för att veta om det är kretskortet eller fläktmotorn som är paj.. blir till att försöka löda ett sånt där urladdningsmotstånd av en vanlig kontakt som dem talar om för att tömma den där "inverter" (kondensator?) på lagrad spänning...och köpa en multimeter..
Ã…terkommer med rapport!

mvh

Mackan
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du snurrar motorn/fläkten för hand, hur känns den? Tycker det är konstigt att fläktstyrning ska vara trasig när den går långsamt, borde vara antigen så går den eller ej.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Nja jag tycker nästan att det låter som om den skulle gå på den här lägsta s.k avkännarhastigheten, dvs bara känner av innetempen runt innerdelen.
Inget fel på tempgivaren då eller?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
då borde inte utedelen starta, det är för övrigt det överlägset största felkällan på dom äldre toshiberna, dvs kretskortet i innerdelen, men givetvis värt att testa, står ohm talet i manualen.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bara för att klargöra för en nybörjare..

Det PC-mainboard och kretskort som du Doggen och felsökningsschemat talar om är samma sak och det sitter i INNERDELEN? Jag behöver inte felsöka i ytterdelen där det också sitter någon slags krets va..hade gärna sluppit det! Har fått låna en fin multimeter nu så jag ska försöka komma till att mäta på innerdelens "PC-mainboard" enligt schemat (om jag hittar PC-mainboard :)) och även mäta resitansen över den där sensorn, leta efter bränd säkring på kortet och självklart prova snurra manuellt på fläktrullen så det går lätt så får vi se om det pekar på något särskilt!

MVH

Mackan
« Senast ändrad: 01 november 2011, 16:04:57 av drpump »
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Japp, det är innerdelen du skall felsöka, innerdelen snurrar och fungerar helt fristående från innerdelen ungefär 5 min sen larmar den att den inte får kontakt med utedelen och slår av.
vore skönt att veta om du har jordfelsrelä i huset, så du inte får en stöt å dör på kuppen.. :-X

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hehe, tack för omtanken, det gick bra i vinterboots och gummihandskar, vårt gamla hus har elsystemet som gud glömde med en blandning av jordat och ojordat och har verkligen ingen jordfelsbrytare :-O
Följde flödesschemat och när jag kom till att mäta spänning i värmeläget så fanns inte den förväntade 1 V där varken med eller utan motorn inkopplad och då skulle man "replace Main PC board" så det blir till att kolla med Ventilationsutveckling efter ett sådant "MAIN P.C. BOARD (MCC-5020)", jag har ännu inte pillat loss kretsortet och kollat efter bränd säkring eller mätt resistans över sensorerna men saken är kanske klar när schemat säger bytt kretskort..

MVH

Mackan
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!