Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)  (läst 43222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #15 skrivet: 16 oktober 2011, 00:24:06 »
Jag hade skrivit fel tidigare. Lyfte på kåpan och mätte ventilerna igen och dom ligger så att jag får in ett blad på 0,06 mm men inte 0,08 mm så dom torde var så brabjusterade som det går


Tog en lite längre tur med kinapuffen och den kanske inte går så dåligt iaf. Lite trött uppför men orkar iaf hålla 30 om den fått ha lite fart innan. Plan mark så visar glädjemätaren nu nästan 60. Ska mäta med gps imorgon för att få lite bättre koll. Kan ju kanske vara så att mn trimmat den med hjälp av vikterna i variatorn
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #16 skrivet: 16 oktober 2011, 11:23:55 »
Jag hade skrivit fel tidigare. Lyfte på kåpan och mätte ventilerna igen och dom ligger så att jag får in ett blad på 0,06 mm men inte 0,08 mm så dom torde var så brabjusterade som det går


Tog en lite längre tur med kinapuffen och den kanske inte går så dåligt iaf. Lite trött uppför men orkar iaf hålla 30 om den fått ha lite fart innan. Plan mark så visar glädjemätaren nu nästan 60. Ska mäta med gps imorgon för att få lite bättre koll. Kan ju kanske vara så att mn trimmat den med hjälp av vikterna i variatorn
Det låter som variator problem, den enda trimning som går att göra med variatorn är att få variatorskivorna att gå ihop mer och tvinga upp remmen högre, brukar sitta en spärrhylsa mellan skivorna.

Men troligtvis så växlar inte variatorn ner som den ska, variator skivans bussning kan var nött så att skivan skevar och skär fast, antar att vikterna består av fiber rullar,dessa brukar bli tillplattade/kantiga och rullarna börjar glida istället för att rulla,

Felet folk ofta gör är att dom smörjer variatorn, dom skall smörjas med torr smörjmedel alá comet variator spray.
I ditt fall så känns det som primärvariatorn fjäder är slut+ då bussningar/rullar, så att den växlar upp för fort,sen kärvar den vid nedväxling och då blir den orkeslös.

Jag höll på med dragrace med skoter i unga år och fy fasen vad man laborerade med dessa variatorer.
skall man optimera så måste man hitta motorns peak effekt och sedan skall variatorerna hålla dom varven
hela vägen upp till toppfart, om bara varven sjunker låt säga 500 rpm så har man tappat enormt med kraft.
så mitt tips är att köp en komplett renoverings sats med rullar bussningar fjädrar till både primär och sekundär variatorn. Thumbsup

Dogge
« Senast ändrad: 16 oktober 2011, 11:26:48 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #17 skrivet: 16 oktober 2011, 16:51:25 »
Rev ner den främre delen av variatorn igår kväll. Vad jag kan se så verkar iaf den delen vara ok (kollade dock inte vikten på rullarna).
 
Den bakre fick jag inte isär då det var stört omöjligt att låsa fast kopplingsklockan med de verktyg jag hade hemma.
Har läst att man egentligen behöver en mutterdragare för att få isär den men det har jag ingen hemma. Ska se om jag istället kan tillverka ett mothåll till kopplingen av en järnstång och några bultar/muttrar.

Tänkte också passa på att byta remmen, ser inte sliten ut men det är bättre att byta när man inte måsta än att inte kunna byta när den gått av vid vägkanten.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #18 skrivet: 16 oktober 2011, 20:19:26 »
Fördelen med mutterdragaren är att den "knackar" loss bultarna så du inte behöver ha något mothåll.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #19 skrivet: 16 oktober 2011, 21:20:40 »
Verkar vara mycket udda fel pÃ¥ dessa.. Ventilspelshysterin tror jag är överdriven? Kör 0,20 bÃ¥de in och ut pÃ¥ tantens.. Inga problem alls ^-^ Men endel motorer är kanske känsligare? Kom föresten pÃ¥ en sak, jag har höjt tändningen en smula pÃ¥ tantens, kommer inte ihÃ¥g hur mycket men det finns en guide pÃ¥ nÃ¥got forum nÃ¥nstans.. Detta gjordes kort efter att hon köpte moppen och det gjorde den betydligt varvvilligare ::) Hon har heller ingen elektronisk stypning/givare i variatorn pÃ¥ sin, endast en bricka som dogge?? skrev. Det kan även sitta en mässings-plugg-stopp-skruv i trottellocket som hindrar trotteln att gÃ¥ "all the way", denna fanns ej pÃ¥ tantens -06:a. Har även läst om en spärr i hastighetsmätaren, men det kan vara en skröna.. Med variatorbrickan bortplockad, höjd tändning och trottelnÃ¥len pÃ¥ näst lägsta hacket gjorde den NÄSTAN 70km/t (gps) med mig pÃ¥ (nästan 100kg) vid vindstilla och raksträcka ::)  (Ja ok lätt kupad bakom styret)

De har inga vidare batterier original, och ingen vidare generator heller :( Tanten hade sin till och från jobbet sommartid (10km t.o.r) och jädrar vad sur hon var när elstartern bara "missade" sina kuggar. (2 kolvslag sedan -viiieeeeeee....) Det visade sig vara för låg spänning i batteriet som orsakade detta fenomen. Jag köpte en ny strtmotor, inte hjälpte det (jo lite bättre vart i.o.f.s) men den stora skillnaden blev efter att jag hittade ett lämpligt biltema-ersättningsbatteri och fixade till ett externt laddningsuttag (cigguttag) samt tillhörande MC-laddare. 2 nätter/vecka med laddaren på så var startbekymren lösta. :)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #20 skrivet: 16 oktober 2011, 21:50:34 »
Vi bytte till helkapslade batterier på på våra 4-hjulingar och Kina-moppen.

Klar skillnad.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #21 skrivet: 16 oktober 2011, 22:28:48 »
@Dogge: Det lutar åt att byta vikter fram och fjädrar bak (både tryck och koppling). Tog en lite längre tur idag och den går faktiskt riktigt bra så länge som det inte är för mycket motlut. Pinnade iväg i drygt 60 km/h på GPSen på plan mark. Sen blir den trött uppför och det verkar som du har rätt vad gäller fjädrar och vikter.

@dennisson: Jag har ju rivit rätt bra i min kinapuff och har inte hittat en tillstymelse till strypning. Alla "klassiker" är antingen borttagna eller så har dom aldrig funnits, batteriet redan bytt till Biltemas och CDI boxen är bytt till en ostrypt modell med ställbar tändning. Koppplade dock tillbaks luftslangen från luftburken till ljuddämparen eftersom det inte ger bättre effekt eller gång. Det enda det ger är högre utsläpp av skit i luften.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #22 skrivet: 16 oktober 2011, 22:51:01 »
Finns även en strypning i luftburken, samt sätta på större huvudmunstycke i gasaren, tror jag satt 110, samt bytte vikterna från 110g till 50g, vart som en annan maskin, före trött så den knappt gick 25kmh, sen underbart Acc som en fin 2 taktare, men lite mer varv på toppfarten, gick ca 65kmh

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #23 skrivet: 16 oktober 2011, 23:35:40 »
jag vet inte hur primärvariatorns fjäder ser ut, men det borde gå att shimmsa den, dvs göra fjädern hårdare
på det sättet så kan du finsjustera växlingsvarven, den enda biverkningen blir att tillsagsvarven ökar,men det gör nog bara att den fortare kommer upp i toppvarv/växlingsvarv.
som jag förstår din beskrivning så sjunker varven på motorn i uppförslut?, om allt lirar som det ska så skall den inte tappa nå´t på toppvarven, fast skulle tro att dom från fabrik inte är så optimerade direkt.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #24 skrivet: 17 oktober 2011, 00:07:50 »
Finns även en strypning i luftburken, samt sätta på större huvudmunstycke i gasaren, tror jag satt 110, samt bytte vikterna från 110g till 50g, vart som en annan maskin, före trött så den knappt gick 25kmh, sen underbart Acc som en fin 2 taktare, men lite mer varv på toppfarten, gick ca 65kmh

Nu vet jag inte vilka vikter du skriver om  Sc:,h  De som sitter i främre variatorn väger 6 gram i orginal och är 6 stycken.

Sen har jag inte en enda strypning kvar
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Jag har förvisso rätt begränsad erfarenhet av den där sortens fordon, men jag skulle nog misstänka variatorremmen i första hand. Har varit med om ett fall med en 50 cc fyrhjuling som blev som en helt ny maskin efter rembyte. Den gamla remmen såg inte så dålig ut men visade sig vara 1,5-2 mm smalare än den nya.
Det kan också löna sig att kolla noga att inte någon av bromsarna ligger an det minsta, och att byta olja i slutväxeln.

Beträffande batterier och laddning på sådana där fordon så brukar det inte finnas någon laddningsreglering alls, utan bara halvvågslikriktning av spänningen från en extra lindning på "lysspolen". Det brukar vara dimensionerat så att batteriet inte ska riskera att bli överladdat även om fordonet går flera timmar per dag, och då är det fullt normalt att laddningen inte räcker till om den bara går korta sträckor med många starter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #26 skrivet: 17 oktober 2011, 17:23:28 »
Då är det redan provat av förra ägare, orginal på den jag hade, Kina 4 taktare med lite större hjul, den hade 3 vikter som vägde 10gr, 10gr var det, men frågan är om det var 3st eller fler, minnet sviktar, men vart underbar skillnad, annars växlade den ihjäl sig, så den varvade tomgång i 25-30kmh, och jättetrött iväg, Samt oinkörd och, och tillkom större munstycke och och bort med strykningen i luftburken.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #27 skrivet: 17 oktober 2011, 19:56:03 »
jag vet inte hur primärvariatorns fjäder ser ut, men det borde gå att shimmsa den, dvs göra fjädern hårdare
på det sättet så kan du finsjustera växlingsvarven, den enda biverkningen blir att tillsagsvarven ökar,men det gör nog bara att den fortare kommer upp i toppvarv/växlingsvarv.
som jag förstår din beskrivning så sjunker varven på motorn i uppförslut?, om allt lirar som det ska så skall den inte tappa nå´t på toppvarven, fast skulle tro att dom från fabrik inte är så optimerade direkt.

Dogge

Det går säkerligen att shimsa fjädern men problemet är nog att hitta lämplig material, packningsmaterial kanske funkar i så fall. Annars så verkar inte fjädern vara så fasligt dyr. Annat är det med remmen om man vill köpa den lokalt (och slippa vänta en vecka) fast på distans tillkommer frakten.

Jo, din kommentar om varvtal känns igen. Den är trög i starten och trög uppför backarna. När den väl kommit upp i fart så går den fort som f-n, tur att inte "Haffa och Grip" är ute på vägen >:D

Det känns som det behövs lättare vikter i den främre delen och en starkare fjäder i den bakre. Att shimsa är nog tyvärr bara en tillfällig lösning, vet från andra tillämpningar att när fjädrarna väl börjar ge sig är det lika bra att byta. Sen kan man shimsa den nya för att nå en bra kombo av prestanda/styrka
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #28 skrivet: 17 oktober 2011, 20:03:33 »
sekundärvariatorn har inte olika spännings allternativ?, har den ramper?
måste googla på en sprängskiss.. :D
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med en trött kinapuff (=kinesisk moped utan ork)
« Svar #29 skrivet: 17 oktober 2011, 20:11:45 »
Jag har förvisso rätt begränsad erfarenhet av den där sortens fordon, men jag skulle nog misstänka variatorremmen i första hand. Har varit med om ett fall med en 50 cc fyrhjuling som blev som en helt ny maskin efter rembyte. Den gamla remmen såg inte så dålig ut men visade sig vara 1,5-2 mm smalare än den nya.
Det kan också löna sig att kolla noga att inte någon av bromsarna ligger an det minsta, och att byta olja i slutväxeln.

Bromsarna är justerade och både tar bra och släpper helt. Var lite kris bak innan jag rev den delen, låg på rätt bra och vajerna hade nästan fastnat i glidhöljet. Nu funkar dom bra och det går nog t.o.m att göra en stopie om man vågar.

Vad händer om remmen blir för smal egentligen? På snäskotern vi hade för många år sedan så slirade det mesta när remmen blev sliten, jag kan inte påminna mig om att den blev seg utan motorn varavade så snällt ändå. Fast nu var inte vår en "vanlig" snöskoter utan en Larven

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!