Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ni med tvÃ¥ hÃ¥l i backen  (läst 3781 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Ni med två hål i backen
« skrivet: 26 september 2005, 10:58:25 »
Hej på er !

Jag har nu efter snart 10 månaders frenetiskt justerande av flöden bestämmt mig för att ställa frågan här.

Min strävan har varit att få samma temp i mina borror 70m & 150m. Det närmaste jag har kommit var 0,5 grader men jag landar oftast på 0,7-1 grad.

Spelar detta någon roll? Vad är det optimala +-0,1 eller +- 1 grad ?

I mina justeringar så var jag nere på 2:an på pumpen och 1,2 på 150 m 0,4 på 70 m på flödesventilerna och då hade jag rekord notering på temp, 12 grader in och 9 grader ut ur pumpen men när jag har gått tillbaka till min "fullgas" på 150 m och 1,1 på 70 m har jag ca 4 grader in och 1-0 grader ut.

Detta är också en fråga, ska jag strypa ned flödet maximalt för att få så hög brine som möjligt, så länge jag håller mig inom delta på 3-5 grader, eller är det bra med högt flöde motsvarande på VB sidan.
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ni med två hål i backen
« Svar #1 skrivet: 26 september 2005, 12:01:28 »
12 grader in lÃ¥ter märkligt. Jag trodde att berggrundens temperatur i Sverige var ca 9 grader som högst. Undrar om värdena är korrekta. 

Det optimala är att flödena ställs in så att temperaturen på köldbäraren från de bägge hålen är densamma. Är temperaturskillnaden mellan in- och utgående köldbärare 4 grader bör en grads temperaturskillnad på köldbäraren från de bägge hålen vara acceptabel.

Den bästa inställningen är att öppna ventilen helt till 150 m slingan och justera ventilen till 70 m slingan så att temperaturerna blir desamma ingående köldbärare. Av dina värden att döma skall cirkulationspumpen gå i läge 1. Det är slöseri med el att köra den på högre fart och sedan strypa med ventilerna. Tänk på att det tar kanske 15- 20 minuter för köldbäraren att cirkulera ett varv i långa slingan. Pumpen bör gå uppemot en timme innan du börjar skruva på ventilen till 70 m slingan. Kan det möjligen vara orsaken till att dina injusteringsproblem?

3-5 grader är den mest ekonomiska temperaturskillnaden. Ökar man cirkulationspumpens fart för att få mindre differens ökar cirkulationspumpens elförbrukning mer än kompressorns förbrukning minskar pga högre förångningstemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Ni med två hål i backen
« Svar #2 skrivet: 26 september 2005, 13:05:12 »
Att mäta 1/10 delar av grader hör hemma i laboratoriemiljö. JAg tycker att du skall vara nöjd om du hamnar inom en grads skillnad.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad THX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ni med två hål i backen
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2005, 17:21:43 »

Roland

Så du tycker den ska stå på max då kala sidan !

3-5 grader är den mest ekonomiska temperaturskillnaden. Ökar man cirkulationspumpens fart för att få mindre differens ökar cirkulationspumpens elförbrukning mer än kompressorns förbrukning minskar pga högre förångningstemperatur.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ni med två hål i backen
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2005, 01:11:04 »
Hejsan Jeppe   *vinkar*
Det är kul att höra av dig igen.
Visst körde du med det "nya" förra vintern??
Gick det bra?

Ang borran, jag har ju 4 borror på ett ställe.
Jag hÃ¥ller med Roland den lÃ¥nga helt ostypt, sen styper du den korta sÃ¥ det blir ungefär samma temp in.  Sen justerar du tempdiffen med farten pÃ¥ cirkpumpen.
Med två paralella hål minskar flödesmostståndet kraftigt. Det är bra då kan du köra i läge ett eller läge två.

MEN det tar enorm tid innan en liten ändring slår igenom! Om du tex ökar strypningen lite i den korta då tar du inte ut lika mycket energi, men innan berget når sin nya jämnvikt tar månader!
Med så lika temp som möjligt tar du ut mesta möjliga energi ur borrorna!

Så justera saaakta lite vartefter då har du hittat rätt till våren!
TÃ¥lamod ska man ha  ;)

Tittar man i ett effektdiagram så är en halvgrads diff väl rätt ok.
Det är ju inte lätt heller att mäta rätt temp. Mäter du med fasta termometrar?? tex billig digital med utegivardel monterad på slangen?

Dom kan ju visa rätt olika men kör man dom bredvid varann ett tag först får man ju facit på felvisningen. Det kan va en halv grad.

Ex på 4 hål..

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1125.0.html

Pumpa pÃ¥  ;)
« Senast ändrad: 29 oktober 2005, 01:14:03 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
SV: Ni med två hål i backen
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2005, 07:26:56 »
Asch det syns inge bra men jag har fått till en diff mellan hålen på 0,3 - 0,7 grad vid drift och då mätar jag med en templogger.

Tittar jag på KB-f/KB-r på VP så ligger jag ofta på 2/-2 mot 0/-3 motsvarande tid förra året. I våras hade jag några grader i skillnad på hål 1 & 2 med leverantörens inställningar och samma tempdiff 0/-3 som innan.

Det kan iofs bli samma tempdiff 0/-3 i vinter ochså men som det ser ut nu så ligger jag nästan 2500 kWh lägre än förra året och då har vi en kallperiod framför oss då jag brände några 100 TS timmar förra året med den lilla pumpen. Jag återkommer när det kyler på.

180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ni med två hål i backen
« Svar #6 skrivet: 28 november 2005, 00:34:27 »
Hej,

jag är relativt färsk VP-ägare med två hål, 110+80 m (pga krosszon i berget), 100+70 m aktivt djup. Jag har endast monterat strypventil på mitt korta hål, och kommit på en hyfsad metod att se om man hamnat rätt (har även VP-logger, men det verkar svårt att mäta temperaturen rätt på KB-sidan):

1. Stryp korta hålet med fingertoppskänsla (eller ta hjälp av termometrar!), dvs lagom...
2. Vänta en längre tid, minimum ett par dagar i alla fall, om du har tålamod till det (se Bertils visa ord ovan)
3. Låt pumpen gå tills du fått en stabil temperatur på KB in, alltså i slutet av en cykel.
4. Stäng strypventilen till korta hÃ¥let helt. Ökar KB in i pumpen sÃ¥ har du strypt för lite, haft för stort flöde i korta borran och sänkt temperaturen i den för mycket. Omvänt gäller givetvis ocksÃ¥, om KB in minskar har du strypt för mycket och  kan öka flödet.
5. Justera med känsla, hoppa till punkt två igen. Det funkar!

Kolla gärna då och då, t ex kan olika vattenflöde i borrorna göra att de beter sig olika med tiden, skulle jag tro.

Lycka till

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!