Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjunkande tryck i värmekretsen  (läst 9004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luanro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sjunkande tryck i värmekretsen
« skrivet: 24 oktober 2010, 17:06:16 »
Hej!

Har ett EcoAir + EcoEl system installerat sedan slutet av juli i år. Nu när utetempen sjunker och systemet får jobba mer har jag märkt att trycket sjunker i radiatorslingan. Installatören informerade vid avslutad installation att manometern skulle visa 1,1 - 1,9 Bar. Han lämnade med ett tryck på runt 1,5 Bar och jag har vid flera tillfällen (7-8 gånger) fått fylla på vatten i systemet för att återfå trycket efter att ha legat på 0,9 - 1,0.

Så nu till min fråga. Är detta normalt vid ett nytt system? Jag konverterade till ett vattenburet värmesystem i samband med installationen (tidigare direktverkande el) så jag har ingen erfarenhet av vad som anses normalt. Mina tankar går till att det borde vara normalt eftersom det är en sluten slinga och att syret i vattnet frigörs vid uppvärmningen och att trycket således sjunker. Det skall även tilläggas att vi har inga synliga läckor på slingan. Alla anslutningar och rörskarvar är torra. Ingen luftning har gjorts efter att anläggningen togs i bruk, dvs endast avluftning i samband med första påfyllningen i juli.

Har även sökt runt i forumet och sett andra riktvärden för trycket, användare erp (Ronnie) som jag ser som mycket erfaren, nämner att ett riktvärde bör ligga några tiondelar över högsta punkten i värmesystemet. I vårt fall är avståndet högst 2,5 meter mellan expansionskärl och högsta punkt, vilket med denna riktlinje endast behöver vara 0,6-0,7. Kan detta vara orsaken till att trycket sjunker. Säkerhetsventilen öppnar först vid ett ett tryck på över 2,0 Bar vilket utesluter att detta skulle vara en anledning till sjunkande tryck. Även här är det torrt och fint.

Taksam för idéer till trolig orsak.

// Andréas

« Senast ändrad: 24 oktober 2010, 18:23:22 av luanro »
CTC EcoEL 1550 + EcoAir 107 installerad 2010-07
Förbrukning
2009: Snitt.temp: 8,49 förbr. 21,7 MWh (Direkt EL)
2010: Snitt.temp: 7,75 förbr. 22,9 MWh (Aug-Dec Värmepump)
2011: Snitt.temp: 9,62 förbr. 17,4 MWh (Värmepump endast)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sjunkande tryck i värmekretsen
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2010, 17:26:15 »
Du behöver runt 0,1 bar för varje meter vattenpelare mellan manometern och högsta punkten i radiatorkretsen plus lite säkerhetsmarginal.
Du borde alltså klara dig med cirka 0,5 bar, men tänk på att detta trycket ska du ha vid den lägsta tempen i pannan. Trycket varierar med temperaturen i systemet, har du 0,5 bar vid 35-40 grader i pannan ska trycket stiga upp mot 1 bar vid 50-60 grader i pannan.

Så länge du har 0,3-0,4 bar i systemet har du ju tryck upp till högsta punkten, kolla om inte trycket stabiliserar sig till ett visst tryck vid en viss temperatur. Du kanske fortfarande behöver lufta dina radiatorer.
Om trycket sjunker när temperaturen sjunker är normalt, det behöver du inte bry dig om, så länge trycket stiger igen när temperaturen ökar i pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luanro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjunkande tryck i värmekretsen
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2010, 18:21:34 »
Tack för klargörandet Ronnie!

Självklart stiger/sjunker trycket med temperaturen, dock så tycker jag att trycket borde återgå till utgångstryck när panntempen sjunker. Påfyllning av vatten i systemet gjordes när systemet var nytt och kallt och de flesta påfyllningar har gjorts dagtid när värmesystemet går på sparlåga (solinstrålning etc) dvs. att panntempen då ligger så lågt som runt 30-32 grader.

Luftade systemet vid samtliga luftningsventiler, samt vid säkerhetsventilen på pannan. I pannan fanns det lite luft, i övrigt var det OK.

Har även kört en omgång Extra VV så att VP har jobbat upp tempen till nära 55 och ser då att trycket ökade ca 0,1 bar till 1,6. Nu återstår det att se om trycket sjunker under 1 bar igen inom en veckas tid.

Kan tänkas att om det nu är en eventuell läcka att denna isåfall återfinns i rören mellan EcoEl och EcoAir och då troligtvis i anslutningen utomhus, och skulle då innebära att en läcka inte syns pga att det redan är blött under av kondensvatten.

Rätt eller fel?

// Andréas
« Senast ändrad: 24 oktober 2010, 18:28:57 av luanro »
CTC EcoEL 1550 + EcoAir 107 installerad 2010-07
Förbrukning
2009: Snitt.temp: 8,49 förbr. 21,7 MWh (Direkt EL)
2010: Snitt.temp: 7,75 förbr. 22,9 MWh (Aug-Dec Värmepump)
2011: Snitt.temp: 9,62 förbr. 17,4 MWh (Värmepump endast)

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Sjunkande tryck i värmekretsen
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2010, 20:12:43 »
jag har 5,5 m höjdskillnad o ligger på 0,9-1,3 beroende på temp

tror du ligger för högt

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjunkande tryck i värmekretsen
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2010, 09:23:43 »
Jag tror att du fyller till lite för högt tryck. När tempen stiger så kommer du över säkerhetsventilens öppningstryck och lite 'överskottsvatten' trycks ut.
Du kan även testa att överfylla och se att säkerhetsventilen verkligen öppnar då manometern visar ca 2 bar....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad luanro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjunkande tryck i värmekretsen
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2010, 19:34:15 »
Säkerhetsventilen har inte öppnat pga detta. Den öppnar vid 2,5 Bar och det vet jag sedan tester vid nyinstallation. Såg att jag skrev 2 Bar igår, men säkerhetsventilen är märkt 2,5 Bar. Trycket har aldrig varit så högt att säkerhetsventilen haft anledning att öppna. Detta vet jag pga att vi har en hink under utloppet.

Jag låter trycket fortsätta falla, så får jag se om det forsätter att sjunka. Då är det med stor sannolikhet en otät anslutning.

CTC EcoEL 1550 + EcoAir 107 installerad 2010-07
Förbrukning
2009: Snitt.temp: 8,49 förbr. 21,7 MWh (Direkt EL)
2010: Snitt.temp: 7,75 förbr. 22,9 MWh (Aug-Dec Värmepump)
2011: Snitt.temp: 9,62 förbr. 17,4 MWh (Värmepump endast)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!