Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥gar jag stänga av tilluften?  (läst 9301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Vågar jag stänga av tilluften?
« skrivet: 02 november 2006, 17:31:34 »
Hej på er.

Som nyinstallerad luft/luftvärmepumpsägare står jag nu med ett dilemma.

Har Bahco luftvärme (FTX). Värmeväxlaren har egna motorer (en för tilluft och en för frånluft).
Tillfuften fortsätter sedan till en ACJ luftvärmare med en större fläkt som blandar in återcirkulerad inneluft och ev värmer på innan den skickar ut det i rummen.

Nu har jag kompletterat med luft/luft värmepump i hallen som jobbar på bra mot 20 grader.

Har dragit ner ACJ:n till 10 grader men behåller alla motorer igång. Detta för att aldrig få uppvärmining via det gamla aggregatet.

Det funkar bra, men nu när det är -10 ute så kommer det kall luft ut i alla rum. Värmeväxlaren ger alltså inte mer än kanske 10-15 gradig luft till tilluften.
Har jag någon dörr stängd ett tag blir det redigt kyligt i rummet.

Grannen, med liknande anläggning har stängt av sin tilluft och enbart behållit frånluften. Funderar på att ha ACJ:n avständ samt även motorn för tilluft i värmeväxlaren.

Har någon annan gjort detta? Är rädd för kondens och annat i tilluftkanalerna.
För övrigt borde det bli undertryck i huset, men är det egentligen ett problem?

mvh Jonas Forssell, Björlanda

Utloggad orbyn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2006, 19:04:28 »
Stänga av tilluften skall du inta göra. DÃ¥ fÃ¥r du ingen Ã¥tervinning av din frÃ¥nluft samt dragit vid dörrar m.m. Ställ ACF(ventaggr) pÃ¥ min när du inte behöver extra frÃ¥nluft samt öka ev termostaten i ACF  (lilla knappen till höger) Man kan även flytta givaren i ACJ aggregatet till tilluftsidan och bÃ¥sa in en konstant tilluftstemp (ca 18 eller nÃ¥tt)

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2006, 18:00:46 »
Jag gjorde som föreslagits.

ACJ:en är avstängd (luften kommer fram ändå och infraljudet försvann som bonus)
ACF:en lät jag gå på timerinställning. Den går på minläge under hela dygnet med undantag för eftermiddagarna då den går 3 timmar på normalläge.

Huset har blivit tystare och med mycket bättre värmefördelning än tidigare. Faktiskt så är det bättre än vad det gamla systemet klarade!

Tack för tipset.
/Jonas

Utloggad martin_p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2006, 22:09:15 »
Vänta nu, vänta nu.....

Du gjorde som föreslagit säger du, vem föreslog att du skulle stänga av??

Jag är inte med riktigt på vilken du stängde av, var det värmeväxlarepaketet eller var det luftvärmarn??

Jag har samma system och känner också att det blir lite kallt vid kallgrader ute.

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #4 skrivet: 18 november 2006, 13:45:38 »
Jag har INTE stängt av tilluften. ACF:en står för värmeväxlandet + från och tilluft.

ACJ:en är den som ger tillskottsvärme pÃ¥ den tilluft som kommer frÃ¥n ACF:en.  Den blandar inneluft med tilluft och det är den jag stängt av. Dels behöver jag inte den nu när värmepumpen gör jobbet och dels sÃ¥ lÃ¥ter den ordentligt, även när den gÃ¥r i min-läge.

Min farhåga var att jag skulle behöva den för att få spridning på tilluften, men det verkar som ACF:en klarar detta ändå. Håller man handen vid ventilerna så känner man en luftström, dock inte lika stark som med ACJ:n igång.

Det verkar fungera bra.
mvh Jonas

Utloggad martin_p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #5 skrivet: 18 november 2006, 23:48:15 »
OK, då är jag med....

Men får du verkligen ut tillluften i alla rum?? Även de som är längst bort??

Hmm, man kanske skulle testa att slå av sin med....

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2006, 09:07:42 »
Spekulation: Med korrekt inställda ventiler så borde det inte vara problem att få luften hela vägen bort.

Mina ventiler i de bortre rummen är mer öppnade än de närmare aggregatet. Jag tror det är för att kompensera för strömningsförluster i rören.

Det enda jag märkt är att det är reverserad riktning i återluftsintaget. I mitt hus så hämtar ACJ:n inneluft från ett insug i golvhöjd i storarummet.
Nu när jag stängt av ACJ:n så kommer det istället lite lite uteluft därifrån, dvs det sugs inte luft därifrån längre.

Kanske inte så konstigt eftersom ACF:en är den enda som jobbar nu och det kommer fortfarande luft via alla ventilerna som vanligt så det borde vara OK som jag ser det.

Jag har tilluft i alla rum när jag känner efter med handen vid ventilen.

Sedan var det ju den avancerade skolan:
Om man har en ACF med timerinställning på reglerutrustningen så kan man faktiskt få den att gå i två lägen, min eller normal.
Jag gick in och "programmerade" den så att min-läge är det som gäller huvuddelen av dygnet med undantag för 3 timmars normalläge för att "blåsa ut systemet".
Detta ger ytterligare sänkt ljudnivå. Jag har fortfarande luftströmning i alla ventiler när ACF:en går i min-läge, men det är inte speciellt mycket. Det ökar markant när den går över i normalläge.


mvh Jonas
« Senast ändrad: 19 november 2006, 09:17:31 av jonasforssell »

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2006, 17:07:50 »
Spekulation: Med korrekt inställda ventiler så borde det inte vara problem att få luften hela vägen bort.


Sedan var det ju den avancerade skolan:
Om man har en ACF med timerinställning på reglerutrustningen så kan man faktiskt få den att gå i två lägen, min eller normal.
Jag gick in och "programmerade" den så att min-läge är det som gäller huvuddelen av dygnet med undantag för 3 timmars normalläge för att "blåsa ut systemet".
Detta ger ytterligare sänkt ljudnivå. Jag har fortfarande luftströmning i alla ventiler när ACF:en går i min-läge, men det är inte speciellt mycket. Det ökar markant när den går över i normalläge.


mvh Jonas

Hur vet man om man har en ACF med timerinställning och kan du förklara lite bättre hur du menar med att du "programmerade" om den.
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2006, 08:08:19 »
orbyn,

- förstår att du är kunnig på det här området, eftersom du visst har jobbat med det tidigare. Kan du inte vara snäll och ge oss ägare av Bahco ACF och ACJ dina erfarenheter/synpunkter på hur man förfar med systemet när man monterat en lvp?

Själv kör jag ACF som tidigare, med undantag för att jag slagit av förvärmningsslingan i den. ACJ:n går också som tidigare, med den skillnaden att jag har helt slagit av värmeslinorna.

Läser i den här tråden att vi gör på så många olika sätt! Vad skulle du rekommendera?

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2006, 00:15:45 »
ACF kommer i två varianter. En fristående och en som monteras ihop med spisfläkt.

Den variant jag har är fristående och har en kontrollmodul som sitter monterad brevid enheten. Det är en liten låda med ett tidur samt några lägesställare.

Tiduret kan programmeras genom att man trycker ner de tänder som löper runt urets utkant. Ett varv på uret representerar en vecka och därmed representerar en tand 3 timmar. En nedtryckt tand representerar att aggregatet går på min-läge.

Jag har alltså tryckt ner alla tänder utom sju. Detta gör att ACF:en går i min-läge under alla dygnets timmar förutom tre. Dessa har jag lagt på eftermiddagen eftersom det är varmast ute då. Brevid uret finns även en switch som kan stå i 0, 1 eller timerläge. Jag har ställt den i timerläge så att aggregatet följer timerns programmering.

Till- och frånluft går alltså dygnet, runt fast med varierande intensitet.

Slutligen skulle jag också låta ACJ:n gå som tidigare fast med frånslagna värmeslingor, precis som Micra har gjort, om den inte hade bullrat så förskräckligt i mitt hus pga taskig installation mot innervägg.

mvh Jonas

Utloggad orbyn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #10 skrivet: 26 november 2006, 19:38:04 »
Ett riktmärke har tidigare varit att ventilera en bostad med min 0,35 L/s och M2 boyta.
AlltsÃ¥ för ett hus pÃ¥ 130 kvadrat ca 45 l/s. Detta för att hus och boende ska mÃ¥ bra. När ACF gÃ¥r pÃ¥ normaldrift uppfylls detta mÃ¥l. Visst kan man minska ventilationen under kalla vinterdagar men se upp med fuktskador i vÃ¥tutrymmen m.m.(samt sämre innomhusklimat) Elslingan i ACF skall man helst ej stänga av. Det kan bli sönderfrysningar i värmeväxlarpaketet. Samt att tilluften blir kall (dragigt).Minska isf lite pÃ¥ termostatvredet. Stänga av värmeaggregatets (ACJ) elslinga ok.  Som sagt   Laborera gärna men var uppmärksam pÃ¥ problem

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #11 skrivet: 26 november 2006, 20:47:23 »
Det stämmer, det som jag dock inte följer är att köra på läge 4 på vredet i ACF:en för normallägehastigheten för jag tycker det bullrar för mycket i köket då kör istället på läge 3 som ni ser var planerat att köra på. Det konstiga är att jag har protokoll från 6st likadana hus till som ligger på gatan och enl dessa så ska den stå på läge 3 på alla utom mitt.
« Senast ändrad: 26 november 2006, 20:49:01 av jfhallberg »
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #12 skrivet: 27 november 2006, 11:30:22 »
jfhallberg,

- ser i ditt protokoll att det finns lågvarv och högvarv på ACJ:n. Vet du vart man ändrar mellan dessa alternativ? Skulle önska att vårt aggregat går på lite lägre varv...

//Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #13 skrivet: 27 november 2006, 13:09:44 »
Kan också tillägga till jonasforsell och alla som i likhet med mig haft ett bullrande/vibrationsljud från ACJ-aggregatet, att: -i helgen plockade jag ut fläkmotorn och, i enlighet med Orbyn´s råd, angrep densamma med tandborste och tryckluft (och rödvin).

Det går inte att förstå att det var så fruktansvärt skitigt på fläktlamellerna! Helt otroligt! Inte konstigt att det var obalans (TACK Orbyn). Det blev en mycket lugnare gång på det hela efter den rengöringen. När jag har hämtat mig, så ska jag även ta itu med fläktarna i ACF:en, -misstänker att det är lika bedrövligt där...

//Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad orbyn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vågar jag stänga av tilluften?
« Svar #14 skrivet: 27 november 2006, 13:20:25 »
ACJ (värmeaggregat) fläkthastigheter ställs in pÃ¥ en trafo under mittplÃ¥ten. Är man osäker pÃ¥ om Normaldriften pÃ¥ ACF (ventilationen) är för hög är det bästa att mäta luftflödet.Kontakta ventilationsfirma eller "sotarn". Se till att fläktar är rena. Protokollen brukar ofta stämma bra men fel kan ju alltid inträffa.(igensatta intagsgaller med nät är ocksÃ¥ en felkälla till dÃ¥ligt tilluftsflöde och ljudproblem)  MVH  ORBYN

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!