Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 24 oktober 2011, 18:04:15 »

Smurfen, var då inget fel på denna maskin, är nog strypt med tyngre vikter för att sen inte ska orka gå fortare..
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 24 oktober 2011, 14:24:32 »

Är inte detta ett bra exempel på att man får det man betalar för? Misstolka mig inte nu är ni snälla, men sådana problem/ slitage är väl inte lika vanliga med mera "erkända fabrikat"? Jag köper själv gärna "kinagrejer", nästan oavsett vad det gäller, det är ju billigare och har garanti.

Jag tror inte att just ventilspelets justering är mer eller mindre vanligt på en kines än en japan. Men det är väl som med så mycket annat som får stor spridning till ett lågt pris (jämför billiga L/L VP). Sen kanske frågorna iaf speglar marknadsandelar, stort sälj=många frågor, litet sälj=få frågor (men kanske samma frågor i båda fallen)

Är det för billigt att köpa nytt blir priset för reparation/service förhållandevis dyrt och då vill man lösa det själv.

Köper jag en moppe för 7 kkr så är det dyrt om servicen kostar 1000:- varje gång, kostar däremot moppen 20-30 kkr så blir servicen helt plötsligt "billig".
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 oktober 2011, 08:26:32 »

Håller med, mycket vanligt fel.

Är inte detta ett bra exempel på att man får det man betalar för? Misstolka mig inte nu är ni snälla, men sådana problem/ slitage är väl inte lika vanliga med mera "erkända fabrikat"? Jag köper själv gärna "kinagrejer", nästan oavsett vad det gäller, det är ju billigare och har garanti.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 23 oktober 2011, 23:44:23 »

Trodde det var nåt sådant, hur är det med varvtalet på toppfarten?

Ingen aning då det saknas varvräknarem har heller inga planer på att skaffa en heller om jag inte ramlar över en skitbillig någonstans.

Köp större munstycke samt ta bort strykningen i luftburken, då är du hemma.!

Större munstycke kanske kan ge något men jag börjar med nya vikter och en justering av förgasaren efter dessa
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 22 oktober 2011, 20:41:49 »

Trodde det var nåt sådant, hur är det med varvtalet på toppfarten? Köp större munstycke samt ta bort strykningen i luftburken, då är du hemma.!
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 22 oktober 2011, 13:41:23 »

Rev lite i prylarna i den bakre variatorn. Måste ju säga att delarna ser ut som nya och det var lite förvånande med tanke på att det är en 05:a som gått 500 mil. Trodde nog att kopplingsbackarna skulle ha "sotat" ner delarna iaf lite. Även plastdelarna (några smådelar) trodde jag skulle var slut av värme och ålder men icke.

Har även mätt remmen och kan konstatera att den är ca. 1 mm smalare än märkningen. Den ska vara 18 mm men var knappt 17 mm så den ska bytas. Hittade en uppgift om att fjädern skulle ha en viss längd men ingenting om hur hård den ska vara så det är svårt att avgöra om den är bra eller dålig. Så enklast blir att byta, ska även byta kopplingsfjädrarna till öiye hårdare då den har svårt att stå på tomgång utan att drivs bakhjulet.

Men nu kommer det lite roliga i sammanhanget. När jag ändå hade variatorkåpan avplockad så rev jag den främre variatorn också. Plockade fram brevvågen för att väga vikterna. Orginal ska det vara 6 grams vikter neligt diverse uppgifter på nätet. I min variator sitter det 8 grams vikter, inte konstigt att den accar dåligt och inte orkar uppför backarna. Som en test plockade jag bort hälften av vikterna, 3 stycken av 6, och vilken skillnad det blev. Orkar nu hålla nästan 45 uppför "himlabacken". Accet blev betydligt bättre, där den klarade 0-20 tidigare så hann den upp till 30 utan problem med bara hälften av vikterna. Nu är ju inte det någon bra lösning att köra med halverat antal vikter men funkar iaf tillfälligt som test. Ska se om jag kan hitta ett kit med vikter att testa med. Typ vikter som ligger mellan 4 och 6 gram
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 22 oktober 2011, 00:25:55 »

hur går det?

Skruvandet har legat nere under veckan då annat kräver tid. Ska dock skruva isär den bakre delen av variatorn i helgen och beställa lite nya fjädrar, vikter och en rem. Även lyktglasen bak ligger med i bytesplanen då dessa är rejält åtgångna av solen (och troligen något lösningsmedel).

Någon som vet vad som händer om remmen är sliten? Förutom då att det kan börja slira om den inte är tillräckligt bred för spåren. Det jag funderade på var om den även kan påverka prestandan Sc:,h

Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 20 oktober 2011, 22:46:37 »

hur går det?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 17 oktober 2011, 21:44:42 »

Fan jag måste höra med frun om hon inte behöver nån moppe.. :D

Vadå fråga? Tala om för henne att hon behöver en, det gjorde jag  ;D
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 17 oktober 2011, 20:19:14 »

Fan jag måste höra med frun om hon inte behöver nån moppe.. :D
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 17 oktober 2011, 20:14:53 »

sekundärvariatorn har inte olika spännings allternativ?, har den ramper?
måste googla på en sprängskiss.. :D

Det här bilderna är rätt bra.



Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 17 oktober 2011, 20:11:45 »

Jag har förvisso rätt begränsad erfarenhet av den där sortens fordon, men jag skulle nog misstänka variatorremmen i första hand. Har varit med om ett fall med en 50 cc fyrhjuling som blev som en helt ny maskin efter rembyte. Den gamla remmen såg inte så dålig ut men visade sig vara 1,5-2 mm smalare än den nya.
Det kan också löna sig att kolla noga att inte någon av bromsarna ligger an det minsta, och att byta olja i slutväxeln.

Bromsarna är justerade och både tar bra och släpper helt. Var lite kris bak innan jag rev den delen, låg på rätt bra och vajerna hade nästan fastnat i glidhöljet. Nu funkar dom bra och det går nog t.o.m att göra en stopie om man vågar.

Vad händer om remmen blir för smal egentligen? På snäskotern vi hade för många år sedan så slirade det mesta när remmen blev sliten, jag kan inte påminna mig om att den blev seg utan motorn varavade så snällt ändå. Fast nu var inte vår en "vanlig" snöskoter utan en Larven

http://youtu.be/jEz6R9By-uw
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 17 oktober 2011, 20:03:33 »

sekundärvariatorn har inte olika spännings allternativ?, har den ramper?
måste googla på en sprängskiss.. :D
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 17 oktober 2011, 19:56:03 »

jag vet inte hur primärvariatorns fjäder ser ut, men det borde gå att shimmsa den, dvs göra fjädern hårdare
på det sättet så kan du finsjustera växlingsvarven, den enda biverkningen blir att tillsagsvarven ökar,men det gör nog bara att den fortare kommer upp i toppvarv/växlingsvarv.
som jag förstår din beskrivning så sjunker varven på motorn i uppförslut?, om allt lirar som det ska så skall den inte tappa nå´t på toppvarven, fast skulle tro att dom från fabrik inte är så optimerade direkt.

Dogge

Det går säkerligen att shimsa fjädern men problemet är nog att hitta lämplig material, packningsmaterial kanske funkar i så fall. Annars så verkar inte fjädern vara så fasligt dyr. Annat är det med remmen om man vill köpa den lokalt (och slippa vänta en vecka) fast på distans tillkommer frakten.

Jo, din kommentar om varvtal känns igen. Den är trög i starten och trög uppför backarna. När den väl kommit upp i fart så går den fort som f-n, tur att inte "Haffa och Grip" är ute på vägen >:D

Det känns som det behövs lättare vikter i den främre delen och en starkare fjäder i den bakre. Att shimsa är nog tyvärr bara en tillfällig lösning, vet från andra tillämpningar att när fjädrarna väl börjar ge sig är det lika bra att byta. Sen kan man shimsa den nya för att nå en bra kombo av prestanda/styrka
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 17 oktober 2011, 17:23:28 »

Då är det redan provat av förra ägare, orginal på den jag hade, Kina 4 taktare med lite större hjul, den hade 3 vikter som vägde 10gr, 10gr var det, men frågan är om det var 3st eller fler, minnet sviktar, men vart underbar skillnad, annars växlade den ihjäl sig, så den varvade tomgång i 25-30kmh, och jättetrött iväg, Samt oinkörd och, och tillkom större munstycke och och bort med strykningen i luftburken.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 17 oktober 2011, 10:55:44 »

Jag har förvisso rätt begränsad erfarenhet av den där sortens fordon, men jag skulle nog misstänka variatorremmen i första hand. Har varit med om ett fall med en 50 cc fyrhjuling som blev som en helt ny maskin efter rembyte. Den gamla remmen såg inte så dålig ut men visade sig vara 1,5-2 mm smalare än den nya.
Det kan också löna sig att kolla noga att inte någon av bromsarna ligger an det minsta, och att byta olja i slutväxeln.

Beträffande batterier och laddning på sådana där fordon så brukar det inte finnas någon laddningsreglering alls, utan bara halvvågslikriktning av spänningen från en extra lindning på "lysspolen". Det brukar vara dimensionerat så att batteriet inte ska riskera att bli överladdat även om fordonet går flera timmar per dag, och då är det fullt normalt att laddningen inte räcker till om den bara går korta sträckor med många starter.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 17 oktober 2011, 00:07:50 »

Finns även en strypning i luftburken, samt sätta på större huvudmunstycke i gasaren, tror jag satt 110, samt bytte vikterna från 110g till 50g, vart som en annan maskin, före trött så den knappt gick 25kmh, sen underbart Acc som en fin 2 taktare, men lite mer varv på toppfarten, gick ca 65kmh

Nu vet jag inte vilka vikter du skriver om  Sc:,h  De som sitter i främre variatorn väger 6 gram i orginal och är 6 stycken.

Sen har jag inte en enda strypning kvar
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 16 oktober 2011, 23:35:40 »

jag vet inte hur primärvariatorns fjäder ser ut, men det borde gå att shimmsa den, dvs göra fjädern hårdare
på det sättet så kan du finsjustera växlingsvarven, den enda biverkningen blir att tillsagsvarven ökar,men det gör nog bara att den fortare kommer upp i toppvarv/växlingsvarv.
som jag förstår din beskrivning så sjunker varven på motorn i uppförslut?, om allt lirar som det ska så skall den inte tappa nå´t på toppvarven, fast skulle tro att dom från fabrik inte är så optimerade direkt.

Dogge
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 16 oktober 2011, 22:51:01 »

Finns även en strypning i luftburken, samt sätta på större huvudmunstycke i gasaren, tror jag satt 110, samt bytte vikterna från 110g till 50g, vart som en annan maskin, före trött så den knappt gick 25kmh, sen underbart Acc som en fin 2 taktare, men lite mer varv på toppfarten, gick ca 65kmh
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 16 oktober 2011, 22:28:48 »

@Dogge: Det lutar åt att byta vikter fram och fjädrar bak (både tryck och koppling). Tog en lite längre tur idag och den går faktiskt riktigt bra så länge som det inte är för mycket motlut. Pinnade iväg i drygt 60 km/h på GPSen på plan mark. Sen blir den trött uppför och det verkar som du har rätt vad gäller fjädrar och vikter.

@dennisson: Jag har ju rivit rätt bra i min kinapuff och har inte hittat en tillstymelse till strypning. Alla "klassiker" är antingen borttagna eller så har dom aldrig funnits, batteriet redan bytt till Biltemas och CDI boxen är bytt till en ostrypt modell med ställbar tändning. Koppplade dock tillbaks luftslangen från luftburken till ljuddämparen eftersom det inte ger bättre effekt eller gång. Det enda det ger är högre utsläpp av skit i luften.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 16 oktober 2011, 21:50:34 »

Vi bytte till helkapslade batterier på på våra 4-hjulingar och Kina-moppen.

Klar skillnad.
Skrivet av: dennisson
« skrivet: 16 oktober 2011, 21:20:40 »

Verkar vara mycket udda fel på dessa.. Ventilspelshysterin tror jag är överdriven? Kör 0,20 både in och ut på tantens.. Inga problem alls ^-^ Men endel motorer är kanske känsligare? Kom föresten på en sak, jag har höjt tändningen en smula på tantens, kommer inte ihåg hur mycket men det finns en guide på något forum nånstans.. Detta gjordes kort efter att hon köpte moppen och det gjorde den betydligt varvvilligare ::) Hon har heller ingen elektronisk stypning/givare i variatorn på sin, endast en bricka som dogge?? skrev. Det kan även sitta en mässings-plugg-stopp-skruv i trottellocket som hindrar trotteln att gå "all the way", denna fanns ej på tantens -06:a. Har även läst om en spärr i hastighetsmätaren, men det kan vara en skröna.. Med variatorbrickan bortplockad, höjd tändning och trottelnålen på näst lägsta hacket gjorde den NÄSTAN 70km/t (gps) med mig på (nästan 100kg) vid vindstilla och raksträcka ::)  (Ja ok lätt kupad bakom styret)

De har inga vidare batterier original, och ingen vidare generator heller :( Tanten hade sin till och från jobbet sommartid (10km t.o.r) och jädrar vad sur hon var när elstartern bara "missade" sina kuggar. (2 kolvslag sedan -viiieeeeeee....) Det visade sig vara för låg spänning i batteriet som orsakade detta fenomen. Jag köpte en ny strtmotor, inte hjälpte det (jo lite bättre vart i.o.f.s) men den stora skillnaden blev efter att jag hittade ett lämpligt biltema-ersättningsbatteri och fixade till ett externt laddningsuttag (cigguttag) samt tillhörande MC-laddare. 2 nätter/vecka med laddaren på så var startbekymren lösta. :)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 16 oktober 2011, 20:19:26 »

Fördelen med mutterdragaren är att den "knackar" loss bultarna så du inte behöver ha något mothåll.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 16 oktober 2011, 16:51:25 »

Rev ner den främre delen av variatorn igår kväll. Vad jag kan se så verkar iaf den delen vara ok (kollade dock inte vikten på rullarna).
 
Den bakre fick jag inte isär då det var stört omöjligt att låsa fast kopplingsklockan med de verktyg jag hade hemma.
Har läst att man egentligen behöver en mutterdragare för att få isär den men det har jag ingen hemma. Ska se om jag istället kan tillverka ett mothåll till kopplingen av en järnstång och några bultar/muttrar.

Tänkte också passa på att byta remmen, ser inte sliten ut men det är bättre att byta när man inte måsta än att inte kunna byta när den gått av vid vägkanten.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 16 oktober 2011, 11:23:55 »

Jag hade skrivit fel tidigare. Lyfte på kåpan och mätte ventilerna igen och dom ligger så att jag får in ett blad på 0,06 mm men inte 0,08 mm så dom torde var så brabjusterade som det går


Tog en lite längre tur med kinapuffen och den kanske inte går så dåligt iaf. Lite trött uppför men orkar iaf hålla 30 om den fått ha lite fart innan. Plan mark så visar glädjemätaren nu nästan 60. Ska mäta med gps imorgon för att få lite bättre koll. Kan ju kanske vara så att mn trimmat den med hjälp av vikterna i variatorn
Det låter som variator problem, den enda trimning som går att göra med variatorn är att få variatorskivorna att gå ihop mer och tvinga upp remmen högre, brukar sitta en spärrhylsa mellan skivorna.

Men troligtvis så växlar inte variatorn ner som den ska, variator skivans bussning kan var nött så att skivan skevar och skär fast, antar att vikterna består av fiber rullar,dessa brukar bli tillplattade/kantiga och rullarna börjar glida istället för att rulla,

Felet folk ofta gör är att dom smörjer variatorn, dom skall smörjas med torr smörjmedel alá comet variator spray.
I ditt fall så känns det som primärvariatorn fjäder är slut+ då bussningar/rullar, så att den växlar upp för fort,sen kärvar den vid nedväxling och då blir den orkeslös.

Jag höll på med dragrace med skoter i unga år och fy fasen vad man laborerade med dessa variatorer.
skall man optimera så måste man hitta motorns peak effekt och sedan skall variatorerna hålla dom varven
hela vägen upp till toppfart, om bara varven sjunker låt säga 500 rpm så har man tappat enormt med kraft.
så mitt tips är att köp en komplett renoverings sats med rullar bussningar fjädrar till både primär och sekundär variatorn. Thumbsup

Dogge
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 16 oktober 2011, 00:24:06 »

Jag hade skrivit fel tidigare. Lyfte på kåpan och mätte ventilerna igen och dom ligger så att jag får in ett blad på 0,06 mm men inte 0,08 mm så dom torde var så brabjusterade som det går


Tog en lite längre tur med kinapuffen och den kanske inte går så dåligt iaf. Lite trött uppför men orkar iaf hålla 30 om den fått ha lite fart innan. Plan mark så visar glädjemätaren nu nästan 60. Ska mäta med gps imorgon för att få lite bättre koll. Kan ju kanske vara så att mn trimmat den med hjälp av vikterna i variatorn
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 15 oktober 2011, 19:16:33 »

Ladda hem en servicemanual för Baotian på nätet. Där har du alla mått och inställningar.

Ventilerna på dessa är förbannat känsliga för vilket avstånd man har.
Skrivet av: jojje
« skrivet: 15 oktober 2011, 19:01:52 »

http://www.scooterdoctors.egetforum.se/

Länkar till ett bra moppeforum med inriktning på kinamoppar.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 15 oktober 2011, 18:51:10 »

Måste kolla om jag skrev rätt eller tänkte fel när jag justerade ventilerna

Har för mig att det blev 0,075 mm men jag blev f-n osäker på vad jag verkligen justerade det till
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 15 oktober 2011, 12:02:04 »

Här hade det kommit en massa svar!!

För att försöka besvara allapå en gång så kan jag säga det att alla membran i förgasaren är bytta, även lånat en förgasare med oförändrat resultat.
Kompet testat både torrt och med olja och det ger 10,5 bar i båda fallen.
Ventilspelet är ställt till 0,75 mm på både avgas och insug
Soppaslangen inkl filtret på slangen är bytt
Tanken är rengjord inkl filter och soppakran
Vacuum slangen till den automatiska soppakranen är bytt
CDI Boxen är bytt, först till en orginal och sedan till en "Kina racing cdi". För övrigt har moppen ingen givare i variatorn för hastighet som de nyare har.

Det här med ventilspel är lite speciellt med dessa asiater, och kan påverka resultat vid fulldriv rätt mycket.
(Har en högvarvig asiatisk p-twin mc där ventilspelet skall vara 0,012 för att gå bra.)

Tror att 0,75 är alldeles för mycket. 0,05-0,08 tipsar man om här:
http://www.bikenet.se/mek.asp
Manual här:
http://www.scooter4u.se/Baotian_manual/Anv%C3%A4ndarmanual_Baotian_Classic_Trendimport.pdf

Man får vara lite försiktig förstås vid så små ventilspel och verkligen kolla även visuellt utan bladmått efter att dragit runt motorn ngt varv. Ventilerna bränner lätt fast utan spel eller vid för litet spel.
 


Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 15 oktober 2011, 08:11:33 »

Här hade det kommit en massa svar!!

För att försöka besvara allapå en gång så kan jag säga det att alla membran i förgasaren är bytta, även lånat en förgasare med oförändrat resultat.
Kompet testat både torrt och med olja och det ger 10,5 bar i båda fallen.
Ventilspelet är ställt till 0,75 mm på både avgas och insug
Soppaslangen inkl filtret på slangen är bytt
Tanken är rengjord inkl filter och soppakran
Vacuum slangen till den automatiska soppakranen är bytt
CDI Boxen är bytt, först till en orginal och sedan till en "Kina racing cdi". För övrigt har moppen ingen givare i variatorn för hastighet som de nyare har.


Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 15 oktober 2011, 00:05:52 »

Oavsett så ska du kolla ventilspelet på kina fyrtaktarna. Se till att det finns lite spel (nån tiondel eller så...) när ventilen är obelastad. Mycket vanligt fel att ventilerna "står på" lite när man använt den ett tag!!

Håller med, mycket vanligt fel.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 14 oktober 2011, 23:50:04 »

Oavsett så ska du kolla ventilspelet på kina fyrtaktarna. Se till att det finns lite spel (nån tiondel eller så...) när ventilen är obelastad. Mycket vanligt fel att ventilerna "står på" lite när man använt den ett tag!!
Skrivet av: dennisson
« skrivet: 14 oktober 2011, 23:11:44 »

Tanten har en sådan.. hade exakt samma bekymmer. Fick reda på genom nått moppeforum att förgasarna inte tål soppan vi har. (p.g.a etanolinblandningen, gummina gillar det inte) Vet inte om det stämmer men jag köpte iaf en ny, komplett förgasare som skulle vara "euro"-godkänd och problemet löstes.. Går som ett skott nu. Hon har en "euroscooter" 4-takt.. verkar vara samma som "boutian"

Det finns även ett (ibland 2) bränslefilter.. ett i tanken och ett på slangen, vidare kan bränslekranen strula, den är vacuumstyrd från motorn. Kolla att vacuumslangen är hel och att du får vacuum i den, även vid gaspådrag.

Lycka till :)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 14 oktober 2011, 22:57:59 »

Om du har bytt CDI så se till att du inte stoppat i en varvtalsbegränsad CDI (ja det finns sådana).

Annars är det väl ventiler om det är en 4-takt.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 14 oktober 2011, 22:55:10 »

Den teorin var ny. Något du sett tidigare kanske?

Borde vara ganska enkelt att kolla upp. Hade ändå tänkt riva variatorn imorgon då det är en av de få delar som inte är isärskruvade. Ska nog passa på att byta remmen samtidigt och kanske ha nya vikter och fjädrar på mekbordet ifall de är dåliga. I vilket fall så ska fjädrarna i kopplingen bytas då den ligger an lite lätt på tomgång.

skoter har man ju kört i 30 år..=)
Skämt å sido, har en liten verkstad och brukar få repa grannpojkarnas mopeder och crossar,,hurrmf å skotrar å båtar, å allt vad det nu kan vara, men hur som hällst så dessa variatorer är det mycke problem med, det du åxå kan kolla är förgasar membranet,miiiinsta lilla spricka och den går inte 1 km över 30, är vanligt på kina mopparna, dåligt kinesiskt gummi...
Har du sjusterat ventilerna, ta komprov och pyttsa sedan i lite olja, komp prova igen, ökar kompet är det ventilerna som spökar
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 14 oktober 2011, 22:48:40 »

Glidhylsan/bussningen i Variatorn har skurit.. ;)

Dogge

Den teorin var ny. Något du sett tidigare kanske?

Borde vara ganska enkelt att kolla upp. Hade ändå tänkt riva variatorn imorgon då det är en av de få delar som inte är isärskruvade. Ska nog passa på att byta remmen samtidigt och kanske ha nya vikter och fjädrar på mekbordet ifall de är dåliga. I vilket fall så ska fjädrarna i kopplingen bytas då den ligger an lite lätt på tomgång.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 14 oktober 2011, 22:45:18 »

Det rycker och luktar ur ljuddämparen i alla fall. Om det sen är rätt eller fel motsånd i den pga av sot och annat roligt kan jag inte svara på. Har haft loss dämparen och skakat den och den verkar iaf vara hel, skramlar iaf inte.

Eftersom det är en 4 taktare så är iaf motsåndet i dämparen mindre viktigt (för lågt motstånd alltså).

Tjuvluft verkar det inte vara. Vi har bytt packningar till insuget och dessutom kört med en låneförgasare med ett sprillans nytt insugningsrör. Inte ens startgastricket för att leta läckor ger någon skillnad på fullgas (eller annat gasläge).

Det som gjorde att den inte ville starta från början var trasigt tändstift och stopp i tanken (rost) men stiftet är bytt och tanken rengjord. Även soppaslang och filter är bytt.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 14 oktober 2011, 22:41:48 »

Om den dragit tjuvluft så hade den haft hög tomgång och efter som den fått för fet blandning så hade den gått dåligt på alla varv.
igensotad eller ihoprasad insats i ljudämparen kan vara en orsak..
men jag tror på följande. Glidhylsan/bussningen i Variatorn har skurit.. ;)

Dogge
Skrivet av: Bosse bus
« skrivet: 14 oktober 2011, 22:26:25 »

Kollat att den inte är täppt på utblåssidan (igensotad ljudämpare etc)

Och att ljudämparen har rätt motstånd annars kan en 2taktare gå illa.

Annars tjuvdrag någon stans?

Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 14 oktober 2011, 22:21:42 »

Jag ramlade över en kinamoppe för några veckor sedan och tänkte till det priset kan man ju ha nytta av den (betalde 0:-). Den var och är fortfarande i ganska dålig kondition utseendemässigt men är helt ok i chassi men plastdelarna "ramlar" av den.

Från början startade den inte ens men nu går den bra på tomgång och delgas. Problemet som kvarstår är fullgas. Den är rejält trött och orkar upp i max 20 km/h vid lite uppför och kanske upp till 30 km/h vid lite medvind och svagt utförslut.

Det som brukar vara standardfel på dessa är CDI, förgasare och kolvringar som fastnar (=dåligt komp).

Det mesta är nu kontrollerat och utbytt eller så sitter det "lånedelar" som test. Förgasaren har t.ex fått nya packningar och alla membran bytta. Vi har monterat nytt stift och en lånad tändspole. Orginal CDI box är utbytt mot en lånad "trimbox". Kompet är uppmätt till 10,5 bar vilket är lite lågt men inte ovanligt lågt  (12 bar är tydligen orginal)

Trotts de utbytta eller lånade delarna så beter den sig fortfarande likadant, dvs slö och orkeslös. Oavsett vad vi byter så är den lika slö. Det känns lite som om det inte går att gasa fullt eller som det sitter en varvtalsspärr (som inte finns)

Börjar luta åt att det inte är motorn som felar utan kanske variatorn som gör att den känns slö. Alternativt kan det kanske vara något med laddningen men vad jag kunnat mäta upp så laddar den helt ok.

Någon som har mer erfarenhet av den här typen av moppe som kanske kan dela med sig av lite visdom?

Förresten så är det an Baotian Classic från 2005 om någon undrar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!