Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När inte leverantören lyckas...  (läst 5603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När inte leverantören lyckas...
« skrivet: 25 september 2006, 13:22:42 »
Nu har vi kört vår bergvärmeanläggning i ett år, och årsförbrukningen är 16000 Kwh inkl. hushållsel.
Vi har 170 meters hål, Nibe 1230-8, frikyla samt extra VVB.

Men min leverantör har inte på ett år lyckats få bort den luft/gas som bildas i borrhålet, trots alla möjliga försök till det.
Man har luftat hålet genom en soptunna med cirkulationspump många många gånger.
Man har bytt kylmodul i pumpen för att försäkra sig om att det inte var kompressorn som läckte.
Man har grävt upp ner till borrhålet och satt en luftning på locket.

Trots detta så stiger tycket i brineslingan och KB-pumpen stannar av all luft/gas och kylan avtar i konvektorn, det är så jag märker det.

Någon som har tips på vad som kan vara fel?
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #1 skrivet: 25 september 2006, 18:32:28 »
Jag har något liknande. Vi har i oktober kört vår anläggning i två år, och ungefär varje halvår har jag fått lufta slingan med tunna.

Trycket ökar inte hos mig, så jag tror att det är luft som är kvar sedan installationen, och som pga mindre smart placering av backventilen till frikylan (som kommer senare) så fastnar luften under denna och når inte till automatavluftaren.

Jag skall snart byta plats på en kulventil och backventilen och räknar då med att luften skall kunna stiga upp genom kulventilen och nå avluftaren.

Har du automatluftare?

Eftersom ditt tryck stiger bör det ju vara något som diffunderar in i slingan.

Du kanske skulle samla upp lite av gasen och försöka få den analyserad? Det kanske inte är luft.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #2 skrivet: 25 september 2006, 18:33:52 »
Luftning på locket, varför det när brineslingan ökar i tryck?
Det finns ingen otät koppling på sugsidan av brinepumpen??
Hur ligger slangarna ut till borrhålet? ligger de med lite fall utåt eller går de upp och ner som en berg och dalbana med luftfickor lite varstans?
Mest kyla men lite värme också

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #3 skrivet: 25 september 2006, 19:23:41 »
hur är rören dragna? var tar luften vägen?
i normala fel har man ju nivåkärlet plaserat så att all luft automatiskt hamnar där. men du kanske inte har nivåkärl, då du kör med ett tryck kärl istället?

jag kör både tryck kärl & nivåkärl. det kanske skulle lösa problemet & få systemet själv luftande
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #4 skrivet: 26 september 2006, 10:31:29 »


Har du automatluftare?

Eftersom ditt tryck stiger bör det ju vara något som diffunderar in i slingan.

Du kanske skulle samla upp lite av gasen och försöka få den analyserad? Det kanske inte är luft.
Jag har ingen autoluftare, för de ville testa alla andra åtgärder först. Om man sätter en avluftare så har man ju löst problemet, fast det finns kvar. Om det är metangas eller radon så vill man ju inte släppa ut det genom en avluftare. (har de sagt till mig...)
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #5 skrivet: 26 september 2006, 10:36:13 »
Luftning på locket, varför det när brineslingan ökar i tryck?
Det finns ingen otät koppling på sugsidan av brinepumpen??
Hur ligger slangarna ut till borrhålet? ligger de med lite fall utåt eller går de upp och ner som en berg och dalbana med luftfickor lite varstans?
Luftningen på locket satte de för att det var ett tjockt lager skiffer innan urberget, och enligt SGU så är det i dessa skifferlager som metangasen går och kan på så sätt trycksätta borrhålet.
Vilket det också hade gjort, det pyste i flera minuter när de tog upp ett hål i locket!
Men det löste dock inte problemet...

Jag har också funderat i de banorna om otäta kopplingar på sugsidan, men då trycket är 1,5 bar så måste ju pumpen suga något i hästväg för att lyckas suga luft, eller hur?

Brineslingan ligger på ca 1 meters djup vid locket, och gå sedan bara uppåt till genomföringen.

Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #6 skrivet: 26 september 2006, 10:43:34 »
hur är rören dragna? var tar luften vägen?
i normala fel har man ju nivåkärlet plaserat så att all luft automatiskt hamnar där. men du kanske inte har nivåkärl, då du kör med ett tryck kärl istället?

jag kör både tryck kärl & nivåkärl. det kanske skulle lösa problemet & få systemet själv luftande
Taskigt av dig att be mig förklara hur rören är dragna, det är liksom lite svårt i fritext... :-)
Men jag har bot på det, här ligger en mångd bilder från installationen, så kika på dem så ser du precis hur det är draget.

http://hem.passagen.se/vobby/hus/borra/under

Tryckkärl är det som gäller hos oss, och då brine går i taket så går det inte att montera den på högsta punkten.

Trots alla problem så har installatören alltid ställt upp, om det så är en fredageftermiddag eller söndagförmiddag. De kommer med en luftningstunna bara jag ringer. Vi har bara haft otur...
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #7 skrivet: 26 september 2006, 12:55:48 »
Enligt bilden där kollektorn från borrhålet kommer in ligger ju slangarna över mitten på källarfönstret, har det inte gått att komma in djupare med slangarna för att få plats med avluftningen där.

MVH/ Niklas

IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #8 skrivet: 26 september 2006, 13:19:40 »
Enligt bilden där kollektorn från borrhålet kommer in ligger ju slangarna över mitten på källarfönstret, har det inte gått att komma in djupare med slangarna för att få plats med avluftningen där.

MVH/ Niklas


Jo, det hade säkert gått det med, men de ville prompt gå in över markytan med tanke på att fukt annars går in i genomföringen.
Nu ringde de idag, och kommer och sätter en spirovent på brineslingan imorgon. Det ska bli intressant att se om denna lilla filur klarar av att lufta hela borrslingan. Återkommer om det när jag vet.
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2006, 14:09:10 »
En lösning, som jag vet tar bort luften.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2006, 21:13:56 »
jag kör ialla fall med både tryck kärl & nivåkärl. jag hr min frikyla 3,5m över nivå & tryck kärl
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2006, 23:48:24 »
Man bör oxå ha lutningsmöjlighet på "båda" ledningarna... där man har expansion sköter det sig själv, men på den andra (normalt den kalla sidan där bör man ha en luftare. Det duger med en manuell....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2006, 23:57:58 »
brinet är ju ett "slutet" system så det bör varken komma in eller ut luft.
Du har nog en läcka på sugsidan..Är alla kopplingar klämda/lödda? Är automatluftarna täta?
Frikylan osv osv
Att det skulle vara en gas verkar ju inte troligt. Hur bildas den inne i slangarna.(spritångor)
Har man en skapligt kraftig extern pump när man luftar så finns ingen luft kvar.
Är säkventilen tät? var sitter den....osv

Provtryck till 3 bar så visar sig läckan kanske... ;)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2006, 10:15:35 »
HÃ¥ller med Errol.
Stanna VP och trycksätt hela KB upp till värmepumpens eller slangens maxtryck (den som är lägst).
Med en manometer läser du av tryckfall och det bör visa sig på några timmar om du har läckage.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När inte leverantören lyckas...
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2006, 00:30:39 »
brinet är ju ett "slutet" system så det bör varken komma in eller ut luft.
Du har nog en läcka på sugsidan..Är alla kopplingar klämda/lödda? Är automatluftarna täta?
Frikylan osv osv
Att det skulle vara en gas verkar ju inte troligt. Hur bildas den inne i slangarna.(spritångor)
Har man en skapligt kraftig extern pump när man luftar så finns ingen luft kvar.
Är säkventilen tät? var sitter den....osv

Provtryck till 3 bar så visar sig läckan kanske... ;)

Trycket har stigit till närmare 3 bar av sig självt, och då har det hållit tätt, tyvärr...
Nu sitter det en spirovent på slingan, men det sörplar duktigt ändå i systemet, och när jag startar det så tar den hand om all luft, och allt tryck också...
Jag är så less på detta med bergvärme nu, ingen verkar veta var de skall börja...
De satte en manometer på pumpens brineslinga och stängde borrhålet, och då ökade trycket snabbt inne i pumpen till närmare 2 bar på några timmar. Efter detta togs beslut att byta kylmodulen som man antog läckte, men det verkar ju inte ha hjälpt...
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!