Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markstativ av bra kvalitet  (läst 1050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Markstativ av bra kvalitet
« skrivet: 28 november 2018, 23:16:10 »
Hej,

Håller på och preppar för en installation av en LVP och har bestämkt mig för att köra markstativ istället för vägghängt som jag kör idag.
Den främsta anledningen just att få ner buller som jag har idag.

Har ni några tips på bra markstativ?
Några hundralappar spelar mindre roll det viktiga är att det är av bra kvalitet.
Tänker att det kanske är bra med "fötter" med hål i så man kan bulta fast stativet i cementplattorna som ska läggas inom kort.

All input tas tacksamt emot.




Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Markstativ av bra kvalitet
« Svar #1 skrivet: 28 november 2018, 23:35:09 »
Entrade har några olika varianter av markstativ .
På tex Ahlsell kan du plocka ihop vinklar och stag om vill bygga något som inte är standard.

Har du provat att byta dina gummidämpare mot stålfjäderdämpare?
Gör ganska stor skillnad i dom flesta fall
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markstativ av bra kvalitet
« Svar #2 skrivet: 29 november 2018, 00:00:40 »
Hej,

Håller på och preppar för en installation av en LVP och har bestämkt mig för att köra markstativ istället för vägghängt som jag kör idag.
Den främsta anledningen just att få ner buller som jag har idag.

Har ni några tips på bra markstativ?
Några hundralappar spelar mindre roll det viktiga är att det är av bra kvalitet.
Tänker att det kanske är bra med "fötter" med hål i så man kan bulta fast stativet i cementplattorna som ska läggas inom kort.

All input tas tacksamt emot.
Om ja inte har helt fel nu så planerar du för en Samsung Comfort som nästa pump eller hur?? Då kan ja bara säga att då behöver du absolut inget markstativ eftersom Samsungs utedelar är helt vibbrationsfria och i princip nästan helt ljudlösa, det enda man möjligtvis kan förnimma är lite luftljud om man kommer riktigt nära utedelen, annars tror man att de står still. Fantastiskt tysta pumpar faktiskt.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markstativ av bra kvalitet
« Svar #3 skrivet: 29 november 2018, 10:23:26 »
Entrade har några olika varianter av markstativ .
På tex Ahlsell kan du plocka ihop vinklar och stag om vill bygga något som inte är standard.

Har du provat att byta dina gummidämpare mot stålfjäderdämpare?
Gör ganska stor skillnad i dom flesta fall

Super, tack.

Har kollat stålfjäderdämpare och hade jag behållt min gamla pump så hade dessa varit en självklar investering.
Mer info varför jag funderar på markstativ finns i karis inlägg.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markstativ av bra kvalitet
« Svar #4 skrivet: 29 november 2018, 10:27:45 »
Om ja inte har helt fel nu så planerar du för en Samsung Comfort som nästa pump eller hur?? Då kan ja bara säga att då behöver du absolut inget markstativ eftersom Samsungs utedelar är helt vibbrationsfria och i princip nästan helt ljudlösa, det enda man möjligtvis kan förnimma är lite luftljud om man kommer riktigt nära utedelen, annars tror man att de står still. Fantastiskt tysta pumpar faktiskt.

Nästan rätt, det blev storebror Smart Home Exclusive, samma pump men mer lull-lull.
Jag vågar inte riktigt chansa faktiskt då min pump idag låter en del, det beror nog rätt mkt på hur väggstativet är uppsatt tänker jag.
Och även om den är tyst idag så kanske den för mer liv om några år, då kan det vara bra med ett markstativ.

En annan anledning till markstativ är att jag inte hittat något väggstativ där jag får ut utedelen 30CM från väggen, det är vad Samsung rekommenderar i sina installationsdokument för pumpen.
Sen vet jag inte hur stor roll det spelar med rörlängd, men idag så är det max 2 meter mellan ytterdel och innerdel, tänker att specifikationerna skriver 3 meter så tänkte på att även anpassa för de kraven.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!