Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Första stegen pÃ¥ första huset  (läst 16996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Första stegen på första huset
« Svar #15 skrivet: 06 december 2014, 08:37:17 »
Ni ska nog inte döda huset med att stänga några ventiler.

Vilken av panasonic modellen är det du funderar på?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #16 skrivet: 06 december 2014, 10:50:37 »
Med andra ord så ska alla ventiler srå lite på glänt då?

Panasonic Aquarea Monoblock 6kW heter den jag sneglat på. Vet inte om den räcker till eller är för mycket, men jag skulle gissa att den matchar behovet ganska bra.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #17 skrivet: 12 december 2014, 16:05:34 »
Har loggat temperaturer ett tag nu. Plånboken år ju ganska tacksam för denna milda vintern än så länge, och enligt prognosen kommer det inte bli många timmar under nollan fram till jul. Temperaturen har bara sjunkit under nollan en natt än så länge. Vad jag fått fram i övrigt är att framledningstemperaturen bara någon enstaka gång gått över 42°C, för det mesta ligger den runt 40°C. Nattetid sjunker den några grader eftersom pannan är justerad att låta temperaturen sjunka ett par grader i huset då.

När jag läser av elmätaren, nån gång varannan till var tredje dag, så kan jag räkna ut att min genomsnittliga monentanförbrukning ligger på cirka 4,8kW.

Hemförsäkringen bjöd på ett års trygghetsavtal med Anticimex, vilket även innefattade en besiktning av huset. Denna gjordes igår och då konstaterades bland annat att vinden redan är tilläggsisolerad och att det bör öppnas ytterligare hål för ventilation.

Finns det någon här som har ytterligare kunskap om Panasonics Monobloc-pumpar? Jag har lite svårt att hitta vilken av modellerna som eventuellt skulle passa till vårt hus.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2015, 14:18:25 »
Jag har nu loggat ett tag och skrivit in alla värden i ett dokument. Bifogar skärmdump från grafen som jag fått fram. Den röda kurvan visar framledningstemperaturen och den blåa kurvan visar utomhustemperaturen.

Jag har börjat skissa lite på att bygga en egen logger för framledningstemperatur, utomhustemperatur och energiförbrukning. Det hade varit kul att få in en vindmätare också, men det får komma in senare i så fall... Om någon skulle vara intresserad av bygget så kan jag se om jag kan lägga upp en ny tråd på det ämnet här senare när jag börjar komma nån vart...

Idag avslutade jag radonmätningen och postade "puckarna". Får se vad vi får för resultat därifrån...

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Första stegen på första huset
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2015, 09:35:40 »
Med andra ord så ska alla ventiler srå lite på glänt då?
Man måste ha luftväxling på något sätt, men i ett gammalt hus brukar det vara ordnat om det bara blåser. Jag bor i ett gammalt hus, och jag reglerar ventilerna ganska ofta, det beror också på hur många som är i ett rum.
Den fräschaste luften ska vara i sovrummen, så där ska inte ventilerna vara helt stängda.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första stegen på första huset
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2015, 10:45:29 »
Har du läst tester på denna sida http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/
Nu finns ju inte alla modeller men kan ju ge ett hum om div olika fabrikat. Konstigt att det är olika temp i tankarna ,måste ju påverka COP !!
(lägre temp=högre COP)
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #21 skrivet: 02 februari 2015, 11:31:08 »
Hur menar du med olika temp?

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första stegen på första huset
« Svar #22 skrivet: 02 februari 2015, 15:07:03 »
I rubriken "Varmvattenberedning" har temperaturen olika värden ,46 till 67 grader i vattentanken.
Tycker det är konstigt,kan ju inte bli jämförbara tester då.
Men man kan ju titta pÃ¥ Ã¥rsvärmefaktorn istället  :)
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2016, 16:53:13 »
Dags att skaka lite liv i min gamla tråd igen... Jag har haft flera firmor här för att ge sin syn på saken och tagit emot flera offerter, men än så länge inte installerat något annat värmesystem än den elpanna som satt i huset när vi köpte det för ett drygt år sedan.

Men så idag så snubblade jag över en annons på blocket som jag såg även syns här på forumet: http://outl1.se/luft-vatten-varmepump-12kw

Min undran är om denna pump skulle kunna vara lämplig för mig. Hur bör jag i så fall koppla in den? I serie med radiatorslingan eller på anslutningarna som är avsedda för värmepump i bottnen på pannan (som ju egentligen är en "tekniktank" och värmepanna med kamflänsslinga till varmvattnet).

Elpannan jag har är (som jag skrev för länge sen) "förberedd" för en värmepump med röranslutningar. Den är av märket CTC och heter EcoEl. Om jag minns rätt så är den från 2003.

Jag är inte ute efter den mest optimala lösningen eftersom jag inte har 100.000kr att lägga på en pump med installation. Denna pumpen installerad och igångsatt skulle gå på under 40.000kr antagligen. Gissningsvis går det på ytterligare cirka 10.000 för en varmvattenberedare för att ytterligare optimera systemet en aning och ge oss möjlighet att bada (idag räcker inte varmvattnet till att fylla upp badkaret om vi vuxna ska bada).

Är det dumt att göra en sådan investering? I mina ögon så är det svårt att få igen de 50.000kr extra som det innebär att installera ett komplett system från en erkänd tillverkare (jag har haft representanter från IVT, CTC, Mitsubishi, Thermia och Panasonic här, men alla har legat på runt 100.000kr på offerterna).

En nackdel med erbjudandet är att det löper ut på söndag och jag gillar inte att ta såna viktiga belut på så kort tid.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Första stegen på första huset
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2016, 22:22:12 »
Och du har inte fått korn på någon begagnad EcoAir som är direkt kompatibel med din elpanna?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #25 skrivet: 22 januari 2016, 00:18:14 »
Jag har inte riktigt letat ska jag ärligt säga. Vet inte om det blir nån mer kostnadseffektiv lösning heller. Dessutom är väl de pumparna några år gamla nu, så de har väl inte riktigt samma livslängd kanske?

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Första stegen på första huset
« Svar #26 skrivet: 22 januari 2016, 12:12:46 »
Det blir nog lättare att förstå ungefär hur inkoppling av värmepumpen mot pannan är tänkt när man ser en bild:

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #27 skrivet: 23 januari 2016, 11:13:56 »
Ja, tack!
I mitt fall kommer ju värmepumpen i princip ersätta den nedre värmepatronen (som går att stänga av i menyerna). Sen går det att ställa in pannan för drift med värmepump (EcoAir), men det är väl inte aktuellt för mig eftersom pump och panna inte kan kommunicera med varandra.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #28 skrivet: 28 februari 2016, 20:32:31 »
Nu är min logger äntligen igång i ett första skarpt test. Jag hade inte tillräckligt lång kabel för att kunna sätta utegivaren där jag ville ha den (så för tillfället sitter den i uterummet), men det behövs bara en billig typ telefonkabel för att få till den biten också. Sen ska det till en energimätare också för att få med energiförbrukningen på rätt sätt. Jag har byggt allt från grunden själv och loggern skriver alla värden till ett SD-minneskort.

Jag plockar ut tre olika loggfiler som registreras var 10:e minut, varje timme respektive varje dygn. I varje fil får jag värden för utomhus temperatur (min/medel/max) och luftfuktighet (min/medel/max), radiatorslingans framlednings- (min/medel/max) och returtemperatur (min/medel/max), kommande värmepumps framlednings- (min/medel/max) och returtemperatur (min/medel/max) samt energiförbrukning (genomsnittligt samt totalt).

Tanken är att kunna hålla reda på lite vad jag har för förbrukning nu innan jag investerat i någon annan värmekälla samt hur det sen förändras.

Jag bromsade lite inför investeringen av den tidigare nämnda luft/vatten-värmepumpen, men jag såg precis att erbjudandet fortfarande finns kvar. Jag tror fortfarande på idén som jag tänkt mig, men i min situation så känns det just nu, ekonomiskt sett, tryggare att för tillfället avvakta en aning. Dessutom så är det ju nu en vecka kvar till Hem och villa-mässan i Malmö, så jag tänkte ta mig en titt där på vad jag hittar. Vad jag istället gjort är att jag har införskaffat en varmvattenberedare på 300L att sätta efter elpannan för att kunna få ut lite mer varmvatten - som det är nu så räcker det inte till att fylla upp ett badkar, och ska man duscha två efter varandra så får man antingen vänta ett tag eller så får det vara två mycket snabba duschar.

En tanke som också slagit mig är att det finns ett annat alternativ som jag inte riktigt övervägt ännu - jordvärme. Vi har en tomt på 1221m2, vilken borde räcka gott till vårat behov. Däremot sa grannen att det kunde bli problem om man måste lägga för många kurvor på slangen. Den största plätten är på baksidan av huset och mäter cirka 10x15 meter skulle jag gissa. Kan det vara bättre att satsa på jordvärme istället? Hur lång ledning behöver man gissningsvis i så fall?

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #29 skrivet: 24 september 2016, 21:17:18 »
Uppföljning:

Jag frågade en säljare av värmepumpar som sålde både jord och liftvärmepumpar, och han avrådde från jordvärme.

Kinapumpen finns kvar med ständigt framflyttat datum för sista dag då "erbjudandet löper ut"... jag är inte helt säker på att den pumpen är ett dumt alternativ, men jag vet inte om jag tror att den kan ge så stor besparing som man kan gissa från siffrorna. Dessutom förstår jag att om jag köper en sån och den börjar krångla, så är det förmodligen så att säljaren (Outl1) inte kommer bistå med så mycket hjälp...

Hur mycket kan en insatskamin beräknas ge i besparing. Enligt siffror från en säljare så lät det som ganska mycket. Även om man sätter de siffrorna i relation till vårt hus och halverar besparingen så skulle man i så fall kunna betala av investeringen på 2 år (för en Keddy 1002). Men det känns inte realistiskt. Dessutom vet jag inte om det kan bli en snygg installation på grund av måtten på den befintliga öppna spisen. Dessutom vet jag inte om man behöver göra några ingrepp i eldstaden innan man sätter in nån insatskassett, för det eldfasta teglet verkar inte sitta fast ordentligt.

Om det blir så att öppna spisen blir utdömd så kan det kanske vara läge att riva den gamla eldstaden och istället installera en ny fristående kamin? Är det i så fall att föredra en vattenmantlad modell i så fall? Platsen för eldstaden i vardagsrummet är ju rakt ovanför pannrummet, och teoretiskt sett skulle man ju kunna docka kaminen direkt mot min CTC-panna med 223L acctank. Om det är en bra idé undrar jag om nån kan säga mig. Kommer man göra någon direkt besparing på en sådan installation, elle kan man lika gärna sätta in en utan vattenmantel? Jag har en kanal i väggen i vardagsrummet jag tänkt utnyttja till en fläkt som ska dra kall luft från källaren upp till vardagsrummet med kaminen. Undertrycket som sen blir i källaren kommer göra så att den varma luften på ovanvåningen kommer vandra ner i källaren.

En annan fråga som dykt upp är varför man kan lämna 20 års garanti (på gjutjärnsdelarna) på en Keddy, men en vattenmantlad kamin bara kommer med 2 års garanti...

http://www.karles.se/store/p/med-emalj-123099/vattenmantlad-braskamin-fiona-4-12-kw--externluft-324808 Detta är en av de vattenmantlade kaminer jag hittat som borde kunna funka ganska bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!