Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöra smutsfilter.  (läst 24025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
Rengöra smutsfilter.
« skrivet: 13 oktober 2012, 08:34:14 »

Hej!

Skall KB smutsfilter inspekteras/rengöras endast vid driftproblem eller rutinmässigt och, i så fall, hur ofta? Samma fråga angående VB.

Vänligen / Gunnar

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2012, 08:48:03 »
Jag skulle inte vänta tills det blir problem. Jag nog börja med 1 månad efter installation och sen 1 gång per år men är det inte mycket skit där kan man säkert vänta längre mellan rengöringarna men det tar inte många minuter att rengöra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2012, 08:53:12 »

Bussigt! Vilka problem orsakar igensatta filter på respektive sida?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2012, 08:58:42 »
Du får dåligt flöde så temp skillnaden mellan in ut ur vp kommer att öka både på kalla sidan och varma sidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2012, 09:49:56 »

Tack igen, Smurfen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2012, 10:34:05 »
Som  smurfen skriver, men ocksÃ¥ efter varje ingrepp i systemet är det en bra ide att kontrollera filtret efter ca en vecka.
I ett gammalt system räcker det ofta med att fylla på mer vatten för att det ska lossna skit som följer med runt och ev. fastnar i filtret
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2012, 12:05:35 »

Så här ser smutsfiltret ut på radiatorreturen.

Det finns ingen avstängningsventil på röret. Om jag gör radiatorsystemet trycklöst och lyckas rigga upp en trelitershink (större finns det inte plats för) under filtret, är det TROLIGT att jag hinner skruva bort locket, ta bort låsringen, ta ut filtret och skruva på locket (tillfälligt) innan hinken är full?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2012, 12:10:25 »
När jag byggt om hemma har jag kollat filtret och då har det varit en hel del locher pasta i filtret så man ska nog som Cougar skriver kolla efter varje ingrepp och man bör ha avstängningsventil så det går enkelt att kolla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2012, 12:38:34 »

Om det fanns en avstängningsventil skulle det vara en lätt match att rengöra filtret. Nu är det inte så och jag skulle föredra att kunna rengöra filtret utan att tömma hela systemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2012, 12:49:45 »
Om det blir så att du måste tömma systemet se till och kläm dit en avstängning har ingen koll hur mycket vatten det kommer utan att stänga av .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2012, 13:10:07 »
Mitt råd är, "laga aldrig nått som inte är trasigt", eller spar med åtgärder tills behovet finns.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2012, 13:59:21 »
legless-> det filtret du har monterat har ingen låsring utan filterhylsan sitter bara trädd i ett spår i locket.
Ta bort locket, mickla bort filtret och sätt snabbt tillbaka locket medans du rensar filtret.

Klantigt av montören att inte montera avstängningsventiler  nono
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2012, 14:31:49 »

Kanon, Cougar, det var det jag hoppades få höra!

Klantigt av montören att inte montera avstängningsventiler  nono

I installatörshandboken (F1245) stÃ¥r det under Inkoppling av klimatsystem: "Montera erforderlig säkerhetsutrustning, avstängningsventiler (monteras sÃ¥ nära värmepumpen som möjligt) samt medlevererat smutsfilter" (min kursivering). Mitt eget fel att jag inte kontrollerade installationen mot installatörshandboken genast efter installationen. I min naivitet antog jag att montören var kompetent och hade gjort som föreskrivet. Jag kan knappast komma och klaga nu, nästan 2 Ã¥r efter installationen. Han kopplade inte heller in effektvakten, nÃ¥got som ocksÃ¥ skall göras enligt installatörshandboken. Nu stör inte det mig sÃ¥ mycket eftersom jag alltid kör med tillsatsen blockerad. Men avstängningsventilerna ...  >:(

Mitt råd är, "laga aldrig nått som inte är trasigt", eller spar med åtgärder tills behovet finns.

Jodå, jag försöker också leva efter devisen "don't fix it if it ain't broken".


Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra smutsfilter.
« Svar #13 skrivet: 27 november 2012, 11:22:29 »

Hej!

En uppdatering:

Det var (givetvis) som du sa, Cougar. Busenkelt! Mindre än 0,5 l spillvatten och det tog jag i en frottéhanduk för att slippa solka ner Britta. Båda filtren var för övrigt nästan kliniskt rena och de hade inte blivit rengjorda sedan installationen för 25 månader sedan!

Vänligen / Gunnar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!