Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Applianceägare vad tycker ni?  (läst 8142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
Applianceägare vad tycker ni?
« skrivet: 02 mars 2008, 17:51:38 »
Hej.

Hur fungerar era maskiner, jag förmodar att det finns ett antal i drift efter Silvans kampanj under hösten.

Min Appliance 11000 PTC fungerar tillfredställande, jag har fått ett varmt och trivsamt vardagsrum. Jag tyckte att den började isa igen efter ett tag men skrev då till Appliance som sa att jag skulle sätta switchen på mittenläget på innerdelen. Efter att detta var gjort har pumpen varit kanonbra och varit i drift över tre månader.

Min pump behöver dock inte jobba sÃ¥ hÃ¥rt dÃ¥ den sitter i mitt vinkelvardagsrum pÃ¥ ca 36 kvm. Det sitter en Aermec pÃ¥ 5 kW  den andra delen av huset och den stÃ¥r för mest värme och Appliance hjälper till det sista. Detta gör att man har 21- 22 grader att sitta och titta pÃ¥ TV i istället för 17 - 18 grader som det kunde vara kalla dagar.

Jag har dessutom klarat mig utan annan värmekälla hela vintern.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Applianceägare vad tycker ni?
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2008, 18:49:59 »
Hej
Det tog ett tag att svara, men jag vill ju inte gärna uttala mig innan den fått jobba ett tag.
SÃ¥ nu till min recension.

Pris Billig
Värme Bra.

Att den fungerar till 15- är sant, MEN det är inte det samma som att den ger sina Kw som just nu vid 0 till + 15. Det är här den skall arbeta och kan då ge all den värme jag behöver i sydsverige. Under nollan sjunker avgivna Kw snabbt liksom coptalet. I klartext kan man säga att man har ett 1 Kw element en bit under nollan och att man närmar sig en brytpunkt där tillförd och avgiven effekt liknar 1-1.

Verkligheten är dock den att det var få dagar förra vintern där braskaminen fick gå igång för att det behövdes. Här är det dåligt isolerat så om det blåser bra och är kring 10 minus så räcker den inte till.

Men jag har tex nu hela hösten haft en 22-24 grader mot  3-15+ ute och bra blÃ¥st och den räcker till.

Det jag gillar är att den fungerar hela tiden, REDAN HAR BETALT SIG på under ett år!!!!!!! och att den är väldigt tyst i autoläget. NU har jag modellen som kallas 7 och inte designmodellen vilket jag gillar. Lite mer krut i denna modell till samma pris.

Jmfrt med inverter modeller så kan jag inte se att de skulle vara värda det de kostar ectra i pris vid samma kapacitet.
Om det skall vara billigt så skall det. Om jag valt en inverter till skulle det blibit en av de raffen talar sig varm för, pris <10 000

Kvaliteten på olika detaljer är bra nog för att allt skall vara helt ännu nu när den är intjänad. Det kan man inte säga om E9-DKE'n som la av innan bläcket torkat på kvittot där det då stod 18000.

Min elkostnad är sänkt med ca 50% jmfrt med då jag inte använde vp alls, men då skall man komma ihåg att elen just nu kostar mig 138öre/Kw och jämförelseåret låg kring 60öre!

Jag ser alltså redan i börsen att en enkel Appliancemodell kan göra sitt.

En sak jag inte tänkt på, som invertervan är att det där med on/off är relativt. Én inverter
gär mycket mer. Pratar vi ljud så är det sällan jag kliver utanför dörren och upptäcker att min on/off är on.

För nybörjarna så kan jag även nämna att den ger värmen tills den inställda temp är uppnådd, men sen behöver den ju inte vara igång. Det innebär att man inte kan ta sitt behov ggr timmar på dygnet osv, utan kan lättast läsa av sin timmätare/elmätare och ser då att en massa timmar har det varit varmt nog.
DVS tro inte att en on/off går 24 timmar om dygnet vid temp över nollan.

Kan jag då reka en vp från appliance? Ja utan tvekan till de som vill betala kontant för att snabbt köpa en vp över disk för små pengar.
Den är alltså bra nog för att ha ett berättigande.

Var då? Tja jag tror inte att den hör hemma i Sveriges nordliga delar. trots sina -15 siffror.
Den är en bra vp för temp som ligger över nollan, där vinter är det som finns på vykort, med få iskalla dagar.
Men i sommarstugor eller andra småstugor kan den fungera.

Flera jag känner till har mer än en och de är nöjda med det.

En sak ... ANLITA FACKFOLK FÖR INSTALLATIONEN! Spara gärna en slant på vp'n men inte på det där med el och gaser och vacuumsugning...

Har raffen då helt fel i sina uttalanden om on/off och billiga vp?

NEJ! Du måste veta dina behov först. Behöver du kanske 4Kw har bra isolering och bra vindskydd? Är din planlösning den rätta? Är du SÄKER på att du inte behöver kanske 5Kw alls om du saknar braskamin tex?
Om du bor i norr, ofta har kallt, har kass isolering, inte kan/vill/får elda, har en större yta att värma upp, så fundera hellre på en billig inverter för under 10 000. Om ditt hus är rätt kan det fungera med två billiga on/off, men ofta är en större inverter ett bättre val i lågprisklassen.
Tänk på att om du monterar en billig vp i ditt hus, så har du ökat värdet med det hål du förberett för montering av en riktig vp. Ofta räknas nämligen inte en billig vp som annat än ngt som finns men man kan va utan.Husekonomiskt kan det alltså vara mer rätt att gå upp ett par steg och få något som faktiskt ökar husets värde.

Men,... som jag skrev, min är redan intjänad och fungerar fortfarande, så vem bryr sig..
Om jag räknat rätt så har den sparat in till nästa pump med om en månad eller så.

Så mitt råd till alla fegisar,.... slå till nu innan vintern. Från direktverkande el eller olja till vp är det en massa pengar att spara. För miljön och för din egen ekonomi.
Du ser det direkt på elräkningen!

Jag har ingen provision på appliance. Att skaffa vp är bra oavsett vlket märke du väljer. Håller du dig till mdeller under 10000kr så är det lätt att få ekonomi i investeringen.

Har du större behov, så räkna på det!

En fin pump från fina firman är kanske inte rätt sparbössa för alla.

/mvh ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Applianceägare vad tycker ni?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2008, 00:46:10 »
Jag har min i källaren och fungerar bra än så länge!
Hade problem med att utedelen isade igen trots att switchen var ställd i mittläget på innerdelen.
Ställde den i nedre läget men ändå samma.
Ska tillägga att jag körde med "follow me" (tempgivare i fjärren) funktionen.
Den är nu bortkopplad och switchen tillbaka i mittläget och vips nu frostar den av som den ska.
Konstigt men.........
Springer du pÃ¥ en till bra pris, köp!  Thumbsup
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad bmos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Applianceägare vad tycker ni?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2009, 09:11:24 »
Min pump i garaget funkar bra fortfarande, andra vintern. Köpte den på SILVAN för 3000 spänn och det sparade den ihop första vintern så nu är det bonusstegen man klamrar sig fast vid. Kanske, kanske kan den spara ihop sig till en finpump en vacker dag. :)

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Applianceägare vad tycker ni?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2009, 11:21:00 »
Hej.
Köpte en i höstas på Sylvan för att värma upp garaget med.
Lite problem med avfrostningarna i början p g a gasbrist men efter påfyllning funkar den utmärkt.
Garaget är på ca 70 m/2 och den klarade att hålla +10 grader senaste heljen när utetempen var -15 .

Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Applianceägare vad tycker ni?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2009, 22:52:00 »
Detta är antagligen den mest prisvärda budget-pumpen på marknaden "so-far"...
Är otroligt nöjd nu när dom 3 jag har tuffar på under vinter nummer 2...

kan tillägga att dom står på dyngnet runt, stängs aldrig av vinter som sommar...
klar att den inte ger mycket effekt när  det kryper ner mot -15 -20  men det gör inget..
Det är bara att sätta in flera stycken så var det problemet löst...har man flera blir det såklart oxså jämnare värme i lokaliteterna.

Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Applianceägare vad tycker ni?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2009, 00:06:41 »
Min pump i garaget funkar bra fortfarande, andra vintern. Köpte den på SILVAN för 3000 spänn och det sparade den ihop första vintern så nu är det bonusstegen man klamrar sig fast vid. Kanske, kanske kan den spara ihop sig till en finpump en vacker dag. :)
och vad fan ska du med en "finpump" till? huh???? köp en hel pall av "fulpumpar" så sparar du mera pengar på detta! Hoppas alla "hästskojare" försvinner från LL svängen! fan man tror ibland att fulingarna föröker sälja bullshit kirby damsugare till "lurat" folk!

jösses!!!

Det mest pateiska är att korkat folk tycks tro att finpump ökar värdet pÃ¥ ett HUS! hur fan lurad kan man vara???   Bergvärmepump ... alright ...det köper jag men inte LL pump gällande värdeökning! fan ... en LL pump är en FÖRBRUKNINGSVARA!
« Senast ändrad: 11 januari 2009, 00:25:12 av liquidoza »

Utloggad bmos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Applianceägare vad tycker ni?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2009, 16:47:27 »
Hej igen!

Jo, nog är jag nöjd och skulle kunna köpa precis samma pump igen. Det är bara det att jag skulle gilla den där funktionen som en del dyrare pumpar har: 8-10 graders-inställningen. Det skulle passa perfekt i garaget. Fast märk väl, jag klagar inte när jag "mÃ¥ste" ha 17 grader varmt!  ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!