Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ursäkt här pellets. Omrättat  (läst 25316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Manin

  • Gäst
Manin
Ursäkt här pellets. Omrättat
« skrivet: 27 november 2004, 22:14:51 »
Ny omrättat så här jag menade

Jag har hållit och funderat att skaffa värmepumpa oavsett vilka såsom luft/vatten- eller berg värmepump. Men min tänkare vilka ekonomisk är min smak.

Och vill känna mig fritt från skuld till lån.

Värmepump är bra, trygg och billigt drift, men ändra mig eftersom ekonomi ser inte ljusare för min del och
vänd mig tycker själv är bättre med pellets i första hand.

Riske finns att efter 1-2 år trivs ej pellets pga jobbigt,
Vem vet!

Här mitt ord är:

Billigare är att  köpa med kontant värmepumpa oavsett berg-, mark-, sjö- eller luftvärmepump sÃ¥ sparar man mer pengar pÃ¥ det om man inte har skuldlÃ¥n.

Att lÃ¥na pengar till investering värmepump och gör  i 10 Ã¥r.

Pelletspaket behöver bara 2 år innan man börjar spara pengar.

Min tänkare på att det vanligast efter 12 år börja kompressor åldrar och slit. Ny kompressor kostar flera lakar.

Exempel:

-Olja 3 kubik = 30 000 kw x 8390 kr per kubik.
Om man beställer idag 3 kubik olja = 25170 kr    x 10 Ã¥r = 251 700 kr  (Räknade ej förhöjdning pris Ã¥r efter Ã¥r).
Alltså man delar i 12 månader = 2097,50 kr/mån (+ tillkommer sotning och service)
-----------------------------------------------------------------------------------------
-Pelletsbrännare + skruv + behÃ¥llare ca 23 000 kr (Kontant) Huset Ã¥r 1972  finns oljepanna Ã¥r 1999 + skorsten Ã¥r -72 och är godkänna för pellets enlig sotningsdistrikt.
Som pelletsbrännare skall ersätta efter oljebrännare.
Följer av olja 3 kubik lika med 6,3 ton/år pellets, Idag kostar mellan 1500-2100 kr/ton.(snitt 1800 kr)
6,3 x á 1800 kr =11 340 kr/ Ã¥r x 10 Ã¥r = 113 400 kr + pelletspaket 23 000 kr.   (Räknade ej förhöjdning pris Ã¥r efter Ã¥r).
delar 12 månader = 945 kr/mån ( tillkommer sotning och service)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-Avstäng pellets under sommar dvs 3 månader. och använder elpatron på 6 Kw total 2200 kw.
Elpriset ( El + elcert.+ energiskatt + nätavgift + moms = total) =cirka 1 kr idag.
Under ett år kör med pellets i 9 månader = ca 4,7 ton och sommar ca 2200kw ( 8460 kr + 2200 kr = 10660 kr)
delar i 12 år = 888 kr ( + sotning och service)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om man vill byta ut oljepanna så:
Låna pengar på 150 000 kr och köpa bergvärmepump för 150 000 kr och avbetalar i 120 månader.
150 000 kr x (topplån)5% ränta = 625/mån , amortering 150 000 kr / 120 månader =1250 kr Total 1875 kr/mån
Förbrukning endast värmepump (olje 30 000Kw - 70% lägre än olja) = ca 9000 Kw under ett år. (Beror väder och var i land) delar 12 månader =750 kr/mån
Lån + el = total, 1875 + 750 = 2625 kr/ mån x 10 år 262 500 kr.
------------------------------------------------------------------
Olje                                 2097,50 kr / mÃ¥n
Pellets                              945 kr/ mÃ¥n      
Värmepump                    2625 kr/ mÃ¥n
Man sparar (VP 2625 kr - pellets 945 kr = 1680 kr)
Om man sparar 1680 kr i fond varje månad i 10 år med avkastning runt 10% per år = ca 330 000 kr om man kör med pellets i 10 år utan problem.
Det finns åsikt att värmepump är billigare och sparsam.

Jag respektera er att ni tycka den värmepump är bäst och spara pengar och er åsikt.,

Min syrran har själv bergvärmepump i snart 4 år och säger att de tycker var bra och spara mkt pengar, pga dom har ej låneskuld.

Hoppas jag att jag har skrivit som ni kan förstå vad jag menade.

Till utopiazz: Jag håller med som du gav här http://www.energikontor-so.com/Trygg%20pelletsvarme/pellets.htm


« Senast ändrad: 18 december 2004, 10:18:42 av Manin »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Det är ju lite som att jämföra äpplen och päron.

Varför skall kalkylen baseras på 10år ???

Din kalkyl bygger på att du redan har en panna som har några år kvar innan den behöver bytas, du har redan en skorsten i huset. etc.

Gör om kalkylen med "tomt" pannrum så blir det annorlunda. Och då menar jag tomt, ingen oljepanna och ingen skorsten.
Med dom förutsättningarna blir det lite annorlunda
En panna för pellets inkl ack kostar mellan 45000-55000 (enligt KoV http://www.energi.konsumentverket.se/Documents/energi/ved_pellets/vedpannor_och_ackumulatortankar_marknadsoversikt_2004.pdf=

Skorsten kostar runt 2000-2500kr/m, vilket ger en kostnad på i runda tal 15000-20000:- för ett enplanshus.

Montering/installation tillkommer på detta. Ingen aning om vad det kostar.

DÃ¥ blir ju totalen inte 23000kr utan runt 65000-75000:- plus installation/montering.

Luftvärmepumpen kostar runt 45000kr och inte 70000kr

Bergvärmepumpen är dyrast att investera i det kan jag hålla med om men 30-40% av kostnaden är borrhålet och det håller betydligt längre än 10år. I de angivna 140000 ingår installation och borrhål. Eftersom borrhålet håller hur lång tid som helst (nästan) så är inte 10år en rättvis jämförelse.
Själva värmepumpen kostar 35000-50000:- och borrhålet ca50000-55000:- resten är installation och "riskpengar/vinst" till installatören


Ska försöka mig på en annalogi:
Du har en bil som är ganska ny. Du vill byta de bränsle som driver den , från bensin till diesel. Du bygger om motorn för 23000:-. Det fungerar ju eftersom det hela bygger på förbränning.

Om du istället ville bygga om samma motor frÃ¥n bensin  till el sÃ¥ gÃ¥r inte det utan du skulle fÃ¥ byta hela motorn till en högre kostnad.

Om motorn istället hade varit lite äldre, den går lite knackigt och behöver bytas ut. Om då kostnaden för en dieselmotor och en elmotor är ungefär densamma så är det kanske mer ideologi/känsla som avgör om du vill ha dieselmotor eller elmotor i din bil om du får samma prestanda och driftkostnader

Nä nu orkar jag inte längre idag.

PS Kolla den kalkyl som STEM Statens Energimyndighet har för att beräkna lönsamheten i olika uppvärmningssätt.

http://www.stem.se/WEB%5CSTEMFe01.nsf/V_Media00/242C1B0B6F283EC2C1256DB20049DAEC/$file/EKMIL04.xls
« Senast ändrad: 29 november 2004, 11:45:24 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Eftersom min oljepanna är från år 1999

Visst fräsch befintlig panna då ska man även fundera på pellets!!
Fungerar nästan som oljeeldning  lite mera sotning och stopp i matningen ibland!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
kost. för skorsten kan jämföras med borrhålet. man bygger/borrar bara en gång, sen fins det i huset/på tomten.
en liten parantes man kan tänka på.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Förbrukning pellets ca 7500 kr för 9 månader och elpatron på 6 kw under sommar tar ca 2200 Kw x 85 öre = 1870 kr = 9370 kr/år + sotning 3 ggr 900 kr

Hmmm... ett pelletstroll igen!!!  ;D

Intressant... du tänker alltså ersätta 27800 kWh med 3,75 ton pellets???

Ett ton pellets motsvarar ungefär 4600kWh. Utan hänsyn tagen till pannan/brännarens verkningsgrad. Gissar att du kommer att fÃ¥ frysa rätt ordentligt under vintern med den kalkylen.  ::) ::) ::)

Nej, sanningen är att det går åt drygt 6 ton pellets för att backa upp den förbrukning du kalkylerar med. Ett ton pellets i bulk (om man har en "tank" som klarar hela årsbehovet) kostar om jag minns rätt ca 2000kr. Priset på pall är bara marginellt dyrare... Så rätt räknat så hammnar bränslekostnaden på ca 12000kr per år. Plus el och sotning, cirka 3000 år. Summa summarum 15000kr/år. Ganska långt från din "glädjekalkyl".

Dessutom kostar pelletsanläggningen i din kalkyl 2300kr/år i kapitalkostnad genom att du betalar 23000 kontant för den. Bara för att du betalar kontant kan du inte bortse från den kostnaden...

Sedan bortser du (avsiktligt?) frÃ¥n en del andra kostnader som underhÃ¥ll av skorstenen tex, som är en del av anläggningen. Pannan kommer att ta slut efter ett tag, säg 25-30 Ã¥r och kostar 30-40 tusen att byta. Ska man räkna med avskrivning pÃ¥ det ena alternativet ska man väl för fasiken göra det pÃ¥ det andra ocksÃ¥, eller hur?! Plötsligt kostar pelletsanläggningen ytterligare ca 2000kr/Ã¥r!  :o

DÃ¥ är vi uppe i 19300kr/Ã¥r jämfört med din bergvärmekalkyl pÃ¥ 19950kr/Ã¥r.  :o :o :o

Så om man inte smyger med kostnader för att kunna visa på "pelletsens förnämliga ekonomi" så visar det sig att totalkostnaden jämfört med bergvärme är likvärdig. (Vilket jag hela tiden hävdat).

Jag tittade också på pellets innan vi bestämde oss för att välja jordvärme. Investeringskostnaden för pellets är lägre om man redan har skorsten och panna, men tittar man på totalekonomin blir resultatet ett annat. Och faktor som avgjorde det hela var tanken på att behöva hantera 10 ton pellets varje vinter...

Nä, ska man elda pellets ska man göra det i värmekraftverk och tillverka el. Denna förädlade energiform kan sedan användas till att driva värmepumpar som ökar pelletsens effektivitet 300%!!! Men för en del är näsan bara sÃ¥ lÃ¥ng....  ::)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Förbrukning pellets ca 7500 kr för 9 månader och elpatron på 6 kw under sommar tar ca 2200 Kw x 85 öre = 1870 kr = 9370 kr/år + sotning 3 ggr 900 kr

Hmmm... ett pelletstroll igen!!!  ;D

Intressant... du tänker alltså ersätta 27800 kWh med 3,75 ton pellets???

Ett ton pellets motsvarar ungefär 4600kWh. Utan hänsyn tagen till pannan/brännarens verkningsgrad. Gissar att du kommer att fÃ¥ frysa rätt ordentligt under vintern med den kalkylen.  ::) ::) ::)

Nej, sanningen är att det går åt drygt 6 ton pellets för att backa upp den förbrukning du kalkylerar med. Ett ton pellets i bulk (om man har en "tank" som klarar hela årsbehovet) kostar om jag minns rätt ca 2000kr. Priset på pall är bara marginellt dyrare... Så rätt räknat så hammnar bränslekostnaden på ca 12000kr per år. Plus el och sotning, cirka 3000 år. Summa summarum 15000kr/år. Ganska långt från din "glädjekalkyl".

Dessutom kostar pelletsanläggningen i din kalkyl 2300kr/år i kapitalkostnad genom att du betalar 23000 kontant för den. Bara för att du betalar kontant kan du inte bortse från den kostnaden...

Sedan bortser du (avsiktligt?) frÃ¥n en del andra kostnader som underhÃ¥ll av skorstenen tex, som är en del av anläggningen. Pannan kommer att ta slut efter ett tag, säg 25-30 Ã¥r och kostar 30-40 tusen att byta. Ska man räkna med avskrivning pÃ¥ det ena alternativet ska man väl för fasiken göra det pÃ¥ det andra ocksÃ¥, eller hur?! Plötsligt kostar pelletsanläggningen ytterligare ca 2000kr/Ã¥r!  :o

DÃ¥ är vi uppe i 19300kr/Ã¥r jämfört med din bergvärmekalkyl pÃ¥ 19950kr/Ã¥r.  :o :o :o

Så om man inte smyger med kostnader för att kunna visa på "pelletsens förnämliga ekonomi" så visar det sig att totalkostnaden jämfört med bergvärme är likvärdig. (Vilket jag hela tiden hävdat).

Jag tittade också på pellets innan vi bestämde oss för att välja jordvärme. Investeringskostnaden för pellets är lägre om man redan har skorsten och panna, men tittar man på totalekonomin blir resultatet ett annat. Och faktor som avgjorde det hela var tanken på att behöva hantera 10 ton pellets varje vinter...

Nä, ska man elda pellets ska man göra det i värmekraftverk och tillverka el. Denna förädlade energiform kan sedan användas till att driva värmepumpar som ökar pelletsens effektivitet 300%!!! Men för en del är näsan bara sÃ¥ lÃ¥ng....  ::)



dom där 650:- som det skiljar imellan kalkylerna kan vi väll lossas att toflorna kostar som man sliter ut för att man mÃ¥ste springa o göra rent i pannan  ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
dom där 650:- som det skiljar imellan kalkylerna kan vi väll lossas att toflorna kostar som man sliter ut för att man mÃ¥ste springa o göra rent i pannan  ;)


Jäklar! Det tänkte jag inte pÃ¥!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
att man just slipper göra rent i pannan & fylla på pelets kan ju faktiskt vara värt 54:-/mån
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Möjligen bör man i jämförelsen  Ã¤gna en tanke Ã¥r framtida kostnader för pellets kontra el.
Kärnkraftverken vill vissa partier avskaffa  - sÃ¥ledes räkna med högre  skatt sÃ¥vida inte väljarna sparkar ut vp, mp och cp
Pellets är nu obeskattade. Men det statsfinansiela läget , allmänna miljöhänsyn ( dålig lukt i tätbebyggelse , skogsskövling om inte annat (!)) , 'rättviseskäl' talar för att även skattefrälset kommer att beskattas

Det är bara att spekulera vidare ..

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
dom där 650:- som det skiljar imellan kalkylerna kan vi väll lossas att toflorna kostar som man sliter ut för att man mÃ¥ste springa o göra rent i pannan  ;)
Nej, sÃ¥ gÃ¥r det inte att räkna (tyvärr).  För du gör säkert av med lika mÃ¥nga tofflor när du springer ner stup i kvarten till VPn för att pilla pÃ¥ styren  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
dom där 650:- som det skiljar imellan kalkylerna kan vi väll lossas att toflorna kostar som man sliter ut för att man mÃ¥ste springa o göra rent i pannan  ;)
Nej, sÃ¥ gÃ¥r det inte att räkna (tyvärr).  För du gör säkert av med lika mÃ¥nga tofflor när du springer ner stup i kvarten till VPn för att pilla pÃ¥ styren  ;D

jo rÃ¥! dÃ¥ gÃ¥r jag ju med sÃ¥ lätta & glada steg sÃ¥ att det inte sliter sÃ¥ mycke pÃ¥ tofflorna, sen skrattar man när man gÃ¥r därifrÃ¥n  ;D
när man ska ner o göra rent pellersbrännaren så går man med tunga steg & släpar man fötterna eftersig & sliter ut tofflorna på nolltid ;)
« Senast ändrad: 05 december 2004, 17:32:24 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har man en så pass ny panna så självklart satsar man på pellets om man har förvaringsplats för pellets...ju mer man kan köpa åt gången ju billigare blir ju pelletsen !! Har pannan bara nog stort förbränningsrum så behöver man ju inte tömma askan så ofta heller !
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag blev sotig värre när jag sotade....
TvÃ¥l är inte gratis och kläderna tvättade inte sig själv!  ;D
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag blev sotig värre när jag sotade....
TvÃ¥l är inte gratis och kläderna tvättade inte sig själv!  ;D
När du blir "stor" sÃ¥ köper du en sÃ¥ kallad Grovis och koplar den till din dammsugare sÃ¥ slipper du sota ner allt !  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och där åkte 3-400 kr till... ;D
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!