Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FH35 eller Fh50?  (läst 26575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #60 skrivet: 21 oktober 2015, 18:25:01 »
Förstår inte ett ord så jag kan inte kommentera det där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #61 skrivet: 21 oktober 2015, 18:36:12 »
FH25
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #62 skrivet: 21 oktober 2015, 18:37:11 »
FH35
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #63 skrivet: 21 oktober 2015, 18:42:48 »
Man kan ju konstatera att om du har rätt så är detta finska test bullshitt/rappakalja! De mindre pumparna förbrukar lite mindre i samtliga fall. Visst kan det vara lite felmarginaler vid test, såsom luftfuktighet och annan mängd kylmedel osv som du nämnt, men faktum kvarstår att de mindre pumparna förbrukar lite mindre enligt finnarna.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #64 skrivet: 21 oktober 2015, 19:44:56 »
Jag förstår fortfarande inte hur de gjort testen.
Förstår inte ett ord.

Det enda som verkar relevant är att FH 35 har högre uteffekt och bibehållen COP vid riktigt kallt väder.
Jag tolkar det som att det har varit någon form av fel på fyllnadsmängden på FH35, eller att de medvetet överfyllt den för att den skall prestera bättre vid låg utetemp.
Den har ju dessutom avsevärt mycket sämre COP vid -10 till -15 grader vilket borde vara omöjligt om båda maskinerna var OK.

Som jag tidigare sagt så tror jag att testerna indikerar att det är/kan vara rätt stora skillnader på unika maskiner och testmetoder, och hur de har optimerats inför testen, om de nu inte köpts från hyllan för att undvika att tillverkarna manipulerar maskinerna.

Detta sagt med förbehåll för att jag fattar kurvorna rätt, förstår ju inte ett ord som sagt var.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #65 skrivet: 21 oktober 2015, 19:49:34 »
Jag betvivlar ej att du kan din sak vad gäller pumpar. Tycker det är tråkigt om man inte kan lita på tester. Men finnarna har ju iaf testat dem fysiskt vilket energimyndigheten inte gjort, verkar det som iaf. "Teoretiska siffror i laboratoriemiljö"
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #66 skrivet: 21 oktober 2015, 19:52:44 »
Om jag visste mer om hur testerna gått till så kanske det gick hitta en förklaring.
Hur kyler de t.ex. utedelen?
Har de koll på luftfuktigheten?
Mäter de inblås ochutblåstemperaturerna?

Det finns ett antal frågetecken, men främst vänder jag mig mot att de två pumparna har så fundamentalt olika karaktär, visste man inte bättre kunde man tro att det vore maskiner från två olika tillverkare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #67 skrivet: 21 oktober 2015, 19:59:13 »
Ja tyvärr kan jag ingen finska, någon på forumet kanske kan översätta. Men håller med att kurvorna ser väldigt olika ut, toshiba följer varann lite bättre.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #68 skrivet: 21 oktober 2015, 20:08:06 »
Vid lite närmare kontroll är det inte så mycket som skiljer ändå, det man ser är att FH35 ger bättre uteffekt och COP vid temp under -15 grader.
Vid -25 grader har FH25 2.9 kW uteffekt och FH35 4.4 kW (summera den blå och röda kurvan)
I övrigt är det rätt små skillnader, men till Fh25:s fördel.
Varför är obegripligt för mig i alla fall.

I en jämförande test tror jag att FH50 skulle briljera i hela mätområdet.

En möjlig orsak till de olika resultaten skulle kunna vara om de kört maskinerna i läge auto på fläktarna.
FH35 lär inte behöva lika hög fläkthastighet för att värma rummet som skall värmas då den har lite högre effektförbrukning (förmodligen tack vare lite högre varvtal på kompressorn.
« Senast ändrad: 21 oktober 2015, 20:13:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #69 skrivet: 21 oktober 2015, 20:45:25 »
Har för mig att dom visade alla förutsättningar på svenska också förut och att dom då figurerade i flera trådar.
Finska testet körs på fläktläge 3 och med inställd temp på 20 grader och insugsluften är på 19grader.
Ta den inställda temperaturen på fjärren och vilken temperatur dom tillför med en nypa salt men det är i dom krokarna och dom lämnar då inte maxeffekt som dom gör i SP testet.

Om  luftflödet skiljer sig Ã¥t pÃ¥ fläktläge 3 pÃ¥ fh25 och fh35 sÃ¥ kan det pÃ¥verka resultatet men det borde vara sÃ¥ liten skillnad sÃ¥ det knappt borde märkas.

Troligen är det bara mjukvaran som gör att det blir olika resultat och inte att någon är mer eller mindre optimerad.
Scanoffice som lämnar in maskiner till VTI lämnar även in och testar maskiner som dom inte lagerför av någon märklig anledning, kanske inte kostar lika mycket därborta?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #70 skrivet: 21 oktober 2015, 20:49:10 »
tehon liukuva tuntikeskiarvo sisälten sulatusjaksot             effekt glidande timmedelvärde inuti avfrostningscykler
Lämpöteho             värmekraft
Sähkön ottoteho     Effektförbrukning
Polynomisovite         polynom graf





Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #71 skrivet: 21 oktober 2015, 21:07:50 »
Själva diagrammen med svensk text finns på www.Scanoffice.Se och bakom fliken info värmepumpar såg jag nu.
Dock ser jag inte VTI texten på svenska som talar om alla förutsättningar som testen utförts efter, men det ska finnas på svenska.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #72 skrivet: 21 oktober 2015, 21:14:47 »
Ja när det blir riktigt kallt är det klar fördel fh35. Önskar nu i efterhand att jag köpte en fh35 till nedervåningen. Om man ska lita på dessa kurvor är fh25 rätt lousy när det blir kallare än -20
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #73 skrivet: 21 oktober 2015, 21:15:45 »
Om det är samma hårdvara kanske det går att "chippa" pumpen?..
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #74 skrivet: 21 oktober 2015, 21:27:23 »
Var i norrbotten bor du när det bär sig med LLVP istället för fjärrvärme?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!