Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FH35 eller Fh50?  (läst 26574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #45 skrivet: 21 oktober 2015, 08:50:45 »
Jaha, då borde ju de förbruka samma, hade jag vetat det hade jag köpt fh35 till nedervåningen iaf :) men fh50 har betydligt högre min. Förbrukning än fh35, alltså när värmebehovet är lågt bör den förbruka mer.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #46 skrivet: 21 oktober 2015, 08:51:56 »
Enda "risken" att FH50 skall ha sämre SCOP än FH35 för trådstartaren är om de skulle satt in en helt annan typ av kompressor i den maskinen, en kompressor som i grunden har sämre COP med betvivlar jag starkt.
Det är troligen en exakt likadan men med större volym.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #47 skrivet: 21 oktober 2015, 08:52:55 »
Jaha, då borde ju de förbruka samma, hade jag vetat det hade jag köpt fh35 till nedervåningen iaf :) men fh50 har betydligt högre min. Förbrukning än fh35, alltså när värmebehovet är lågt bör den förbruka mer.

När behovet är lågt så stannar den helt då och då, det gör dina nuvarande också, men inte lika ofta.
Den "drar inte mer" ström över tid, men just när kompressorn är i drift drar den mer när värmebehovet är lägre än värmepumpens lägsta möjliga uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #48 skrivet: 21 oktober 2015, 08:58:45 »
Om man jämför kyldrift mellan fh25 och 35 står det att fh25 förbrukar 485w vs 820w på fh35, hur kan det skilja så mkt om det är samma maskin? Jag valde mina pumpar utifrån kylbehovet mest....
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #49 skrivet: 21 oktober 2015, 09:02:41 »
Förbrukningen är vid en viss avgiven effekt och det är olika uppgivna kyleffekter på dom.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #50 skrivet: 21 oktober 2015, 09:10:16 »
Lite offtopic nu: fh25 förbrukar 485w vid 3kw kyla och fh32 förbrukar 820w vid 4kw kyla, kan de siffrorna stämma? 6.18 vs 4.87 i cop? Skiljer mkt isåfall...då har jag isf valt rätt maskiner....
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #51 skrivet: 21 oktober 2015, 09:18:09 »
Det är återigen samma maskiner i grunden så lämnar dom vid tillfället tex 3KW i kyleffekt så är det samma effektivitet.
Om man däremot har behov av 4KW i kyleffekt så är det bara FH35 som kan leverera det.

Om du har valt rätt maskin beror på ditt kyl och värmebehov.
Behöver du inte mer än vad fh25 kan leverera så har du sparat en tusenlapp som mellanskillnaden brukar vara prismässigt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #52 skrivet: 21 oktober 2015, 09:26:51 »
Alright, så fh35 förbrukar identiskt som fh25 vid 3kw kyla?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #53 skrivet: 21 oktober 2015, 09:29:29 »
Är toshibas polar 25 och 35 samma maskiner? För samma "fenomen" visar sig i finska testet, där den mindre maskinen förbrukar mindre ström vid samma värmebehov.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #54 skrivet: 21 oktober 2015, 10:11:49 »
Samma "fenomen" med panasonic he9 vs he12 där den mindre pumpen förbrukar några hundra watt mindre, hmm...alla tester kan ju ej vara "felaktiga"?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #55 skrivet: 21 oktober 2015, 10:15:52 »
Toshiba är samma, tror Panasonic har en större kompressor i HE12
(Det avgör man normalt på max uteffektsiffrorna vid -7 grader.
Vid +7 grader tillåts inte HE12 varva upp för fullt, det ger dem bra COP vid +7 för maskinen går bara på dellast i praktiken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #56 skrivet: 21 oktober 2015, 13:12:50 »
Alright, så fh35 förbrukar identiskt som fh25 vid 3kw kyla?

Om dom avger 3kW vid tillfället så drar dom lika mycket om alla förutsättningar är dom samma med luftflödena.

HE9 och  HE12 har även dom samma kompressor pÃ¥ flertalet Ã¥rsmodeller om jag inte minns helt galet, om det är sÃ¥ pÃ¥ senaste HZ vet jag inte.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #57 skrivet: 21 oktober 2015, 17:36:08 »
Jag tycker cop och scop är väldigt vilseledande för många kunder. Alla tillverkare borde presentera siffror på input och output kurvor likt i finska testet. De visar ju aldrig hur mycket ström maskinen förbrukar vid olika belastningar. Det borde ändras...

Enligt finska testet förbrukar "den mindre" pumpen mindre än den större i samtliga fall förutom när värmebehovet blir stort. Trist om det är fel, fast det borde ligga nån sanning i det när jag ser samma mönster med alla tillverkare?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #58 skrivet: 21 oktober 2015, 17:55:01 »
Ja, det borde ligga sanning i biltillverkarnas uppgivna bränsleförbrukning också.
Och alla som testar bilarna i praktiken borde få samma "felförbrukning" men så är ju inte fallet.

FH25 och FH35 är exakt samma värmepumpar med skillnaden att FH35 kan varva mer om effektbehovet är så stort att det behövs.
Nu har jag inte läst det finska testet (länk?) så jag kan försöka förklara vad som skiljer och som gör att resultaten är olika, men du har med 99% sannolikhet fel om du förlitar dig på ett test när vi vet att det är exakt samma hårdvara i båda maskinerna.

Input och outputkurvorna skulle bli olika beroende på vem som testade och under vilka förutsättningar, därför finns ju EN-normen som stipulerar vid vilka förutsättningar effekterna skall anges.
Nominell uteffekt väljer tillverkarna godtyckligt efter vad de vill ha fram på pappret (för fjärde gången) - hög COP eller hög uteffekt, eller en hög nominell effekt.
Tillverkarna kan dessutom dribbla med varvtalen vid olika temperaturer och effekter för att få sina maskiner att framstå som fantastikt bra vid en viss temperatur.
På senare tid har det t.ex. blivit vanligt att man stryper maxvarvet vid +7 grader (en-normen) så att kompressorn bara går på dellast = lågt varvtal) vilket gör att COP blir oerhört bra.
Inga avfrostningar behövs, det är varmt i luften, man nyttjar förångare och kondensor väldigt lite och det får till resultat att COP vid +7 grader blir väldigt hög.

I praktisk användning är det effektbehovet som avgör på vilket varvtal kompressorn behöver gå, så den behöver ju i normalfallet aldrig gå på full effekt vid +7 grader....
« Senast ändrad: 21 oktober 2015, 18:01:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #59 skrivet: 21 oktober 2015, 18:20:29 »
Ja biltillverkarna brukar dÃ¥ ge effekt/vrid kurva i vissa fall iaf. Men visst är det vilseledande siffror i den branschen ocksÃ¥! För att komma ner i tillverkarnas siffror lär man ha ett antal ägg under gaspedalen  8)

Polar 25 : http://www.scanoffice.fi/sites/default/files/u37/vtt-s-04101-15_toshiba_iv.pdf

Polar 35 : http://www.scanoffice.fi/sites/default/files/u37/vtt-s-04303-15_toshiba_v.pdf
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!