Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe vvm s320 ny meny "energilogg"  (läst 1691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AugustPetersen

  • Gäst
AugustPetersen
Nibe vvm s320 ny meny "energilogg"
« skrivet: 16 januari 2022, 21:01:53 »
Hej,

Efter en uppdatering dök det upp en ny meny på min värmepump, se bifogad bild.

Kan man lita på dessa siffror? När man tittar flera månader tillbaks så tycker jag siffrorna inte ser ut att stämma.

https://photos.app.goo.gl/S2Vj7DreVn9Pr6zk8

/ August

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe vvm s320 ny meny "energilogg"
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2022, 21:20:15 »
COP = 3.71 låter fantastiskt bra på en luft/vatten värmepump i Januari, möjligen i södra Skåne eller liknande kan detta vara möjligt.
Jag skulle tro att det är nån siffra uppskattad i denna beräkning.
« Senast ändrad: 16 januari 2022, 21:22:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

AugustPetersen

  • Gäst
AugustPetersen
SV: Nibe vvm s320 ny meny "energilogg"
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2022, 22:05:00 »
COP = 3.71 låter fantastiskt bra på en luft/vatten värmepump i Januari, möjligen i södra Skåne eller liknande kan detta vara möjligt.
Jag skulle tro att det är nån siffra uppskattad i denna beräkning.

Västkusten, och januari har varit rätt mild så kanske inte omöjligt? F2120-8 värmepump glömde jag skriva. Tänker bara att det är lite konstigt att lägga till en sådan meny med exakta värden om dom bara är uppskattade? Utan ett förtydligande i så fall.

Utloggad Jonas.Munding

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe vvm s320 ny meny "energilogg"
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2022, 14:18:51 »
Jag tycker att siffrorna för tillförd el verkar stämma när jag jämför med de elräkningar jag fått sedan energiloggen dykt upp i menyn.
Huruvida siffran för tillverkad värme stämmer eller inte är ju inte så lätt att veta precis.

AugustPetersen

  • Gäst
AugustPetersen
SV: Nibe vvm s320 ny meny "energilogg"
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2022, 08:04:47 »
Jag tycker att siffrorna för tillförd el verkar stämma när jag jämför med de elräkningar jag fått sedan energiloggen dykt upp i menyn.
Huruvida siffran för tillverkad värme stämmer eller inte är ju inte så lätt att veta precis.

Nibes support svarar:
"It is a mix of measured values and estimations, you can’t treat it as real values.

It is meant to give you an idea of the produced and consumed energy and what is using most of your energy.

 

Regarding the old values that you think looks strange; there was a problem with the collection of data in a previous software and those data can’t be changed (they are saved in the history)."

Efter uppdateringen i december skall datainsamlingen stämma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!