Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g framledningstemp F750 - varför?  (läst 557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HenrikBer

  • Gäst
HenrikBer
Låg framledningstemp F750 - varför?
« skrivet: 01 februari 2024, 15:11:53 »
Jag har en F750 från 2014 som jag länge tyckt funka sådär om jag skall vara ärlig. Mitt hus är från 2014 och är på 160m2 i Stockholmsområdet. Pumpen måste jobba mycket med elpatron för att det skall bli varmt i huset. Det som slår mig när jag ser andras grafer i detta forum och på andra ställen är att folk verkar ha mycket högre temp på framledningen vid samma frekvens på kompressorn. Mitt luftflöde ger en max frekvens på ca 100 Hz och då blir framledningen 34 grader ungefär. Har kanske någon gång sett att den kommit upp i 35-36 men aldrig mer än så på bara kompressorn. Är det normalt? Just nu kör jag kurva 6 -1 men eftersom jag har radiatorer uppe så blir det för kallt där. Skulle jag ha kurva 9 som många säger så skulle elpatron gå hela tiden på vintern.

Returtempen är ofta typ 28-29 grader eller så och deltat är ofta lägre än beräknat så cirkulationstempen kör ofta bara på 1% (men långt ifrån alltid).

Vad är det som påverkar framledningstempen? Kan det vara för högt flöde som gör att den inte "hinner" värma upp vattnet? Har jag mycket mer vatten i systemet än andra? Ju mer vatten desto svårare att komma upp i temp. Eller är pumpen defekt? Eller är huset bara dåligt isolerat och kräver mycket värme (men då borde väl deltat vara större och vattnet kylas av mer).
Visst hade det varit bättre med en separat slinga till radiatorerna + golvvärmen. 

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg framledningstemp F750 - varför?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2024, 15:42:50 »
Jag har en F750 från 2014 som jag länge tyckt funka sådär om jag skall vara ärlig. Mitt hus är från 2014 och är på 160m2 i Stockholmsområdet. Pumpen måste jobba mycket med elpatron för att det skall bli varmt i huset. Det som slår mig när jag ser andras grafer i detta forum och på andra ställen är att folk verkar ha mycket högre temp på framledningen vid samma frekvens på kompressorn. Mitt luftflöde ger en max frekvens på ca 100 Hz och då blir framledningen 34 grader ungefär. Har kanske någon gång sett att den kommit upp i 35-36 men aldrig mer än så på bara kompressorn. Är det normalt? Just nu kör jag kurva 6 -1 men eftersom jag har radiatorer uppe så blir det för kallt där. Skulle jag ha kurva 9 som många säger så skulle elpatron gå hela tiden på vintern.

Returtempen är ofta typ 28-29 grader eller så och deltat är ofta lägre än beräknat så cirkulationstempen kör ofta bara på 1% (men långt ifrån alltid).

Vad är det som påverkar framledningstempen? Kan det vara för högt flöde som gör att den inte "hinner" värma upp vattnet? Har jag mycket mer vatten i systemet än andra? Ju mer vatten desto svårare att komma upp i temp. Eller är pumpen defekt? Eller är huset bara dåligt isolerat och kräver mycket värme (men då borde väl deltat vara större och vattnet kylas av mer).
Visst hade det varit bättre med en separat slinga till radiatorerna + golvvärmen.

Hej!

Vad har du för inställningar i meny 5.1.14 (flödesinställningar) ? (Du når den genom att hålla in bakåtpil i 7 sekunder, och sedan gå in i servicemenyn som dyker upp!)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg framledningstemp F750 - varför?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2024, 20:26:56 »
vad har du för fart på pumpen innanför luckan ? gp6? den skall vara så låg som möjligt, så att den interna gp1 får sköta cirkulation

HenrikBer

  • Gäst
HenrikBer
SV: Låg framledningstemp F750 - varför?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2024, 23:49:06 »
Pumpen innanför luckan har fart II dvs mittenläget till vänster.


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg framledningstemp F750 - varför?
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2024, 05:39:32 »
prova sänk till 1 till vänster

HenrikBer

  • Gäst
HenrikBer
SV: Låg framledningstemp F750 - varför?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2024, 11:21:38 »
Blev tyvärr ingen skillnad direkt efter ha sänkt till I.  :(

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg framledningstemp F750 - varför?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2024, 12:19:26 »
Blev tyvärr ingen skillnad direkt efter ha sänkt till I.  :(

Vad har du för inställningar i meny 5.1.14 (flödesinställningar) ? (Du når den genom att hålla in bakåtpil i 7 sekunder, och sedan gå in i servicemenyn som dyker upp!)

HenrikBer

  • Gäst
HenrikBer
SV: Låg framledningstemp F750 - varför?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2024, 19:36:09 »
Vad har du för inställningar i meny 5.1.14 (flödesinställningar) ? (Du når den genom att hålla in bakåtpil i 7 sekunder, och sedan gå in i servicemenyn som dyker upp!)

Just nu har jag på prov egen inställning och Delta 10 grader vid DUT -20 men jag har provat med default med radiator bara eller radiator+golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!