Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme  (läst 11385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« skrivet: 25 maj 2007, 06:07:14 »
Jag ska lägga klinkers på golvet i en matkällare och funderar på om fogen mellan golvet (klinkers) och väggen (någon typ av puts) ska vara hård eller mjuk? Om mjuk, vad är lämplig typ av fog i detta torra utrymme? Väggarna liksom golvet är stabila, troligen försumbara rörelser. Vad är egentligen skälet till att mjukfog läggs i skarven mellan golv och vägg samt i hörn? Är det för att ta upp rörelser eller är det helt enkelt ett fuktskydd eftersom det ju mest är där som fukt samlas?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2007, 07:02:55 »
Det vanligaste är väl att man skär till sockellist av klinkerplattorna och fäster mot vägg
och sedan fogar man som vanligt.
Det blir mindre smuts på väggen med sockel.
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2007, 10:41:08 »
Det vanligaste är väl att man skär till sockellist av klinkerplattorna och fäster mot vägg
och sedan fogar man som vanligt.
Det blir mindre smuts på väggen med sockel.
Tack, Zapata. Med "fogar som vanligt" förmodar jag att du menar vanlig, hård klinkerfog? Det är ett litet utrymme på 2 m2 och jag överväger nästan att hoppa över sockeln av den snåla anledningen att mina klinkers räcker till golvet men inte till sockel om jag inte köper mer, vilket skulle innebära att klinkerkostnaden ökar med 50%. Dumsnålt? Annars gäller väl min fråga för bägge alternativen, med eller utan sockel, hård eller mjuk fog?
« Senast ändrad: 25 maj 2007, 10:54:38 av Porcupine »
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2007, 14:31:22 »
Hej

Vid kakling skall hörn och fogen mellan golv ovh vägg göras med mjuk fog, vanligtvis använder man silikon-fog, dessa finns i olika färger också.

Anledningen är om det blir rörelser mellan golv och vägg eller i hörn så går fogen eller kaklet sönder.

När det gäller fukt så skall man fuktspärra väggen innan kakling.
Kakel-fogar är inte fukt-täta.

P.S
Läste inte sÃ¥ noga vad du skrev, om du inte sätter kakel pÃ¥ väggen  sÃ¥ kanske det gÃ¥r lika bra att foga mot väggen med vanlig fogmassa, ev finns det fogmassa som är lite mjuk men det var länge sedan jag kaklade nu.
Låt bara inte fogmassan torka för mycket innan du tvättar, den sitter som bara den
D.S


MVH
Messer
« Senast ändrad: 25 maj 2007, 14:39:15 av messer »

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2007, 16:07:27 »
Tack för ytterligare värdefull info, messer!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2007, 10:36:42 »
Det får väl bli en sockellist trots allt, lika bra att göra det ordentligt. Men då dyker ju ytterligare en fråga upp, som kanske kan besvaras av zapata eller någon annan. Hur gör man ovankanten på sockellisten snygg? Min gissning är att använda maskeringstejp både på väggen ovanför och på listen och försöka täcka ovankanten med fog, men det kanske finns bättre sätt?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2007, 13:51:35 »
Vid kakling skall hörn och fogen mellan golv ovh vägg göras med mjuk fog, vanligtvis använder man silikon-fog, dessa finns i olika färger också.

Även om svaret gäller ett torrt utrymme så vil jag iaf förtydliga det hela lite med BKR rekommendationer för våtutrymmen

Vid plattsättning mjukfogar man i vinkeln mellan två väggar samt där det sker materialbyten i underlagetet. I vinkeln mellan golv och vägg använder man hårdfog. Det finns två skäl till det. Det ena är att det är att ävan vanlig mjukfog för våtrum tappar sin mögelresisten efter några år och det är då billigare att åtgärda sprickor i hårdfogen än att ta bort/byta mjukfogen. Det andra skälet är att man kan få vatten stående bakom plattorna om mjukfogen tätar ända in till tätskiktet.

/Johan

EDIT Ändrat stafvel
« Senast ändrad: 28 maj 2007, 15:18:48 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2007, 15:55:35 »
Så nu blir det hårdfog då, efter utopiazz svar... Ända tills någon kommer med ett nytt bud... Jag är fortfarande intresserad av ett bra tips på hur jag får till överkanten av min klinkersockel på ett snyggt sätt.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2007, 16:03:54 »
Så nu blir det hårdfog då, efter utopiazz svar... Ända tills någon kommer med ett nytt bud... Jag är fortfarande intresserad av ett bra tips på hur jag får till överkanten av min klinkersockel på ett snyggt sätt.

Det snyggaste brukar vara (om det finns till din klinker) att använda sockelplattor. Dom brukar vara fasade på ena långsidan vilket blir snyggt. Ett annat alternativ är genomfärgade plattor som knäcks i lämplig bredd/höjd som sockel.

Ett sätt att få en snygg överkant är att använda "hörnlist" för kakel. Finnsi både plast och metall. Jag skulle rekommendera den i metall om du ska ha den till en sockel. Finns i ett flertal färger (vit, grå, silver/luminium, guld/aluminium samt rostfritt). Finns både raka och "kvartscirkel".

http://www.byggtillbehor.se/produkter/bilder/009011.jpg

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2007, 17:25:08 »
Så nu blir det hårdfog då, efter utopiazz svar... Ända tills någon kommer med ett nytt bud... Jag är fortfarande intresserad av ett bra tips på hur jag får till överkanten av min klinkersockel på ett snyggt sätt.

Jag brukar lägga på en liten snedkant med fogmassa uppepå.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fog mellan golv och vägg i torrt utrymme
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2007, 20:12:48 »
Tack för tipsen om kanten, utopiazz och Huddinge. Det får nog bli Huddinges lösning eftersom jag redan har de plattor jag har (ej genomfärgade) och tycker att det blir lite för överarbetat med en kantlist i den simpla matkällaren!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!