Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrning - vad ger det för effekt "ur berget"?  (läst 1207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hallsni

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Borrning - vad ger det för effekt "ur berget"?
« skrivet: 02 december 2009, 21:19:51 »
Tack för alla svar i tidigare tråd avseende våra frågor kring IVT 495 Twin och hög elförbrukning!

Vi har, efter en del funderande, beslutat oss för att borra för bergvärme. Anledningen är att vår VP annars inte fungerar korrekt med återvinning av luft med mera. Enligt vår valda entreprenör så skall man borra ca 70 meter - mer energi kan 495an inte tillgodoräkna. Vi är dock fundersamma på om man inte skall borra till 100 meter för eventuella framtida förändringar ifall man byter VP eller bygger ut. Känns trist att isåfall inte ha gjort denna extra borrning när man ändå höll på...

Har dock en fråga: hur mycket energi kan man räkna med att utvinna på 70-100 meter, och vad kan 495an som mest "använda"? I ansökan står att "Värmepumpsanläggningen beräknas ge effekten 3,9 kWh".

Om min momentana elmätare står på exempelvis 1,2 kWh - då bör all energi utvinnas från bergvärmen, eller? Och som nu, när det är kallt, står mätaren tidvis på 6,0 kWh - då borde 3,9 kWh därav komma från bergvärmen och resterande 2,1 kWh blir ren el.

Tänker jag rätt eller helt fel??   Sc:,h

Kan man lita på entreprenörens/ installatörens uppgift om att anläggningen beräknas ge 3,9 kWh?

Som ni märker är jag novis på området (och önskar att jag kunde lika mycket om detta som jag kan om bilar...) men är noggran med att få så optimal energi som möjligt när vi nu skall göra denna investering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!