Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla utan att blanda in VP  (läst 2532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

villaklas

  • Gäst
villaklas
Frikyla utan att blanda in VP
« skrivet: 19 juni 2019, 22:29:26 »
Hej!
Nybygge och installation av bergvärme och frikyla.
Jag har en SK52 tak-kassett, en cirkulationspump modell större (Magna 3, 32-100) och en Nibe 1155.

Min tanke är att köra frikylan utan att blanda in VP. Alltså en rumstermostat (on/off) och ett 3-lägesvred för fläkten, cirkulationspumpen ställs in med temp-diff styrning för att hålla ett delta på 4grader över kassetten och en ventil som bryter flödet (kopplad via termostat och/eller NO/NC på kasetten). Ventilen har en hjälpkontakt som startar/stoppar cirkpumpen. Kasetten har nivågivare för kondensnivå och på så vis faller slingan när den larmar.

Många kopplar sin brine i serie med VP. Jag förstår vitsen med att höja tempen när kompressorn går, men varför vill man köra flödet genom VP annars? Jag är inne på att koppla mellan tillop och retur på kollektorn, före VP. På så vis lever VP och frikylan egna liv. Någon som ser ett problem med det?

Tack!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2019, 23:10:49 »
Min frikyla styrs ju inte av värmepumpen.
Dock sitter båda påsticken på inkommande KB med en backventil emellan.
Backventilen kommer du inte undan, du måste få KB att cirkulera via borran när värmepumpen står.

Mitt svar är att när värmepumpen inte går så spelar det ingen roll om returen från fläktkonvektorn går via värmepumpen eller inte.
Så orsaken till att det brukar kopplas så är just för att det höjer KB nån grad när både frikylan och värmepumpen går.
När värmepumpen står vinner man inget på att koppla returen från frikylan på utgående KB heller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

villaklas

  • Gäst
villaklas
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2019, 06:53:00 »
Tack Carl för snabbt svar!

Min tanke är att det känns onödigt att låta brine cirkulera via VP när bara frikylan går, men då är det inget problem. Sen kan man ju tänka sig att man kopplar på sig på returen från VP och får kallare brine till frikylan när VP går, men vinsten kanske är högre tvärt om. Nibes aktiva kyla kopplar de som en kombination av detta, men då krävs en värmedump och det har jag inte.

VP står på vån 1 och kassetten sitter i taket på vån 2. Jag tänker sätta en luftare vid kassetten, det är väl ok?




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2019, 07:34:03 »
Med det jag vet idag så skulle jag satsa på en lite bättre avluftare på ingående brine före VP (billigaste grejerna tenderar att ge upp rätt snabbt).
Sen skulle jag flytta nivåkärlet i plast till högpunkt vid fläktkonvektorn, det behövs antagligen en luftningsnippel på andra röret om det inte finns inne i konvektorn.

Jag har idag ett rött expansionskärl vid VP:n men mitt system är trycklöst, det kryper ut nånstans, dock porlar det inte så jag låter det vara som det är.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2019, 07:44:10 »
Jag har en tak-kassett i vardagsrummet, med avluftare (manuell) vid kassetten.
Nu ligger ju den bara ca 2 meter högre än inkommande KB i huset, men min erfarenhet är att flödet på KB är så högt att avluftning inte behövs, all luft drogs med direkt när jag startade cirkpumpen för frikylan.
Viktigt är att du sätter returen från kassetten så den kommer in på röret mellan KB och Nivåkärlet för KB-kretsen, då åker luften som förträngs från kassetten rakt upp i kärlet när du startar upp.
Det skadar ju inte att avlufta manuellt vid kassetten innan du startar cirkpumpen förstås.

Att koppla på KB-returen kan innebära att det fryser i kassetten om du har minusgrader på utgående KB.
Hos oss t.ex. har vi 5-6 grader minus på utgående på våren då vi tokkör värmepumpen för att värma upp poolen.
Även om det är kallt ute långa perioder i slutet av uppvärmningssäsongen kan det vara några minus på KB.
Att kunna växla mellan anslutningarna på fram och retur KB skulle kanske inte vara helt fel, men det kostar ju en slant att sätta in dubbla avstick, avstängare och backventiler.
« Senast ändrad: 20 juni 2019, 07:48:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

villaklas

  • Gäst
villaklas
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2019, 17:00:23 »
Tack Rickard och Carl 👍🏻

Jag har tyvärr ingen möjlighet att sätta exp.kärlet vid kassetten, det blir trÃ¥ngt som det är. Men jag kör som Carl och sätter avsticket pÃ¥ inkommande brine med backventil. Kommer även ha en styrd ventil som styrs av  termostaten, sätter den efter cirk.pump pÃ¥ tillopp.
Det blir ca 5m från inkommande brine till kassetten.

Jag tänkte sätta automatiska avluftare och då sätta en uppe vid kassetten tillsammans med avstängningsventiler. Avluftare har vad jag vet (Flamco) funkat bra innan, har ni andra erfarenheter? Vill inte ha läck uppe vid kassetten så ju färre prylar desto bättre.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2019, 21:08:58 »
Hört att spirotop är de bästa grejerna, men jag kan ha fel?
Tänk också på att ha en klaffbackventil så att den inte hindrar flödet när den öppnar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Klas.gille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2020, 21:51:40 »
Hej igen!
Tänkte återkoppla att frikylan sedan igår är driftsatt och fungerar hittils mycket bra. Termostaten på 23grader och tre lägen på fläkten sedan reglerar pumpen fint på 5 graders delta. Som mest har pumpen gett 1,7m3/h och dragit 100w, men då går fläkten på max och ca 26 grader inne. Ska bli kul att se hur det funkar till sommaren.
Funderar du på att sätta frikyla så kan jag varmt rekommendera att göra det.

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2020, 11:06:11 »
Min frikyla styrs ju inte av värmepumpen.
Dock sitter båda påsticken på inkommande KB med en backventil emellan.
Backventilen kommer du inte undan, du måste få KB att cirkulera via borran när värmepumpen står.

Mitt svar är att när värmepumpen inte går så spelar det ingen roll om returen från fläktkonvektorn går via värmepumpen eller inte.
Så orsaken till att det brukar kopplas så är just för att det höjer KB nån grad när både frikylan och värmepumpen går.
När värmepumpen står vinner man inget på att koppla returen från frikylan på utgående KB heller.

Frikylan kan inte kopplas pÃ¥ annat sätt än i serie  för skulle man koppla den parallellt (AlltsÃ¥ frÃ¥n inkommande till utgÃ¥ende) sÃ¥ skulle köldbärarpumpen dra sönder den lilla pumpen dÃ¥ den suger frÃ¥n allt som gÃ¥r och skapar ett vakuum liknande tillstÃ¥nd och ca 170W mot 20W är en kamp som David mot Goliat i detta fall skulle förlora.  När det gäller nivÃ¥kärlet sÃ¥ är det en form av expansionskärl det ocksÃ¥ dÃ¥ luften i den är komprimerad om man ger det lite tryck 1 bar är inget konstigt vilket räcker 10 m upp. nackdelen är väl att mÃ¥nga använder den som pÃ¥fyllning om dom tappar brine av nÃ¥gon anledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2020, 12:10:49 »
Frikylan kan inte kopplas pÃ¥ annat sätt än i serie  för skulle man koppla den parallellt (AlltsÃ¥ frÃ¥n inkommande till utgÃ¥ende) sÃ¥ skulle köldbärarpumpen dra sönder den lilla pumpen dÃ¥ den suger frÃ¥n allt som gÃ¥r och skapar ett vakuum liknande tillstÃ¥nd och ca 170W mot 20W är en kamp som David mot Goliat i detta fall skulle förlora.

Det har du nog rätt i, jag tror inte den mindre pumpen dras sönder eftersom det är centrifugalpumpar.
Men flödet stannar och den kommer inte kylas av vätskeflödet vilket är illa nog om man kopplar parallellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Frikyla utan att blanda in VP
« Svar #10 skrivet: 15 juni 2020, 22:32:57 »
Har du märkt av strömningsljud i frikylans rör ifrån cirkpumpen i VP ?

Jag har en hel del högfrekvent ljud som hörs då rören passerar ett gästsovrum.
Det blir knalltyst om man stänger en ventil  pÃ¥ vardera avstick.

Jag funderar på endera två flexslangar i silikon som jag har över alternativt dubbla magnetventiler eller både och .
Givetvis låter det då både vp och frikylan går samtidigt men det är inte så ofta
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!