Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10  (läst 9426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #15 skrivet: 06 december 2013, 22:14:26 »
Ok räknar med ca 3,6 kWh x gÃ¥ngtiden sÃ¥ fÃ¥r man ungefär. Har haft bra koll pÃ¥ hushÃ¥llselen innan men nu har vi byt alla vitvaror och tagit bort en varmvattenberedare sÃ¥ den mÃ¥ste sjunkit lite. Det fÃ¥r man ju reda pÃ¥ när värme kommer i maj/juni. 

Återkommer nog i januari/februari angående optimeringen och gångtider. Posta de frågorna i samma tråd?

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2014, 17:22:47 »
Som sagt är jag inne pÃ¥ första vinter (vinter och vinter  dontknow) med bergvärmen. HÃ¥ller pÃ¥ att lära mig vp och försöker optimering driften sÃ¥ gÃ¥tt det gÃ¥r. Förutsättningarna är:

Hus: Byggt 1996 på 250 kvm på 1 1/2 halv plan med öppen planlösning på 175 kvm och 75 kvm tillbyggnad allt med tre glas fönster. 100 kvm golvvärme i träbalkslag, 75 kvm golvvärme i betong och 75 kvm radiatorer på övervåningen.

Värmesystem: Thermia diplomat 10 med 190 m borrat, 30 meter till berg!! och en thermovent. Energibehov pÃ¥ 32.000 kWh enligt offerten frÃ¥n flera olika företag/märken. Inställd pÃ¥ rum 20 och värmekurva 35 (35 °C framlednings temp vid +0 ute) med en diff pÃ¥ returen pÃ¥ 8-7  °C pÃ¥ allt pÃ¥ varma sidan nu vid +1, kompressorn gÃ¥r 25 min sen tar det 35 min innan den startar igen. Brine in 5 °C brine ut 2 °C. Har 21 °C inne precis som jag vill. Vp gÃ¥r ca 10 h nu vid nollgradigt. Det enda jag ändrat pÃ¥ inställningarna är integralen frÃ¥n 60 till 100.

Sen start den 25 september 2013 har vp gått 1170 h (128 dagar) och vv 66 h och tillsats 2, 7 h. Medeltemp har varit +3,5 ° °C

Januari har vp gått 430 h, vv och tillsats har jag inte kollat. Medeltemp på -1,4. Total elförbrukning ca 2000
kwh i januari, vet ej hushållsel.

Kollade alla temperaturer en dag när det var -3 ute

Innan kompressorn startade
Temp ute -3
fram 30 (36)
retur 31 (55)
vv    55
integral -104
brine in+16
brine ut +21

kompressorn stoppades
temp ute -3
fram 40 (36)
retur 34 (55)
vv    55
integral 0
brine in 3 (ca 30% av tiden ligger den på 4)
brine ut -1(ca 70 % av tiden ligger den på 0)

Kompressorn går i ca 45 min sen "vilar" den i 30 min.

Några snabba frågor:

*Allt ser bra ut? temperaturer och gångtider?
*När kompressorn värme huset ska inte framledningstempen var högre än 40 °C när börsvärdet är 36?
*Har ökat den externa cp till golvvärme från steg ett till steg 2 istället för att jag upplevde tempskillnad på golvet. Det resulterade i att diff på värma sidan blev 6 °C istället, någon fara?

Mvh Bagge

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #17 skrivet: 01 februari 2014, 17:32:42 »
allt verkar rimligt och ok!

Det kan vara juste att investera i en vettig 3-fas elmätare så du vet hur mycket värmepumpen drar.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2014, 17:44:56 »

*När kompressorn värme huset ska inte framledningstempen var högre än 40 °C när börsvärdet är 36?


Mvh Bagge
Det gör inget om framledningen blir högre när kompressorn går 43-44 grader är ingen katastrof men får du ok start stop med endast 4 grader över bör så är det kanoners. Hur funkar Thermia venten körs cp hela tiden eller endast när kompressorn går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2014, 18:38:58 »
Thermia vent går bara när kompressorn går, vet ej om den går att köra utan att kompressorn går. Skulle vilja att den går 24/7 under vintern. Vet smurfen om det är möjligt? Har läst att du kör din vent 24/7. Hur påverkar det din vp/brine?
Har 1 start på 1h 15 min, hur många starter blir det per dygn? Är inne på att höga integralen till typ 120 för att få mindre starter.
Hur gör jag för att få lite högre framledning när kompressorn går, om det blir bättre eller?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2014, 20:47:26 »
Borde bli runt 20 starter per dygn vilket är helt ok vill du minska dom prova -120 dÃ¥ kommer vp värma lite högre över bör men det gör nog inte sÃ¥ mycket för du ligger sÃ¥ pass lÃ¥gt över bör nu i slutet av en värme körning. Är du säker pÃ¥ att inte cp i venten gÃ¥r hela tiden  Sc:,h läste lite i manualen och hittade ingen inställning för att den inte ska gÃ¥. Enda gÃ¥ngen den stoppas är vid avfrostning dÃ¥ stoppas cp en stund som jag förövrigt kör utan pÃ¥ min anläggning och som inte behövs sÃ¥ länge ingÃ¥ende brine ligger pÃ¥ + grader. Körde min anläggning 2 Ã¥r utan Ã¥tervinning och nu ligger brine ca 2 grader varmare när jag kollat tillbaka i loggarna  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #21 skrivet: 01 februari 2014, 22:13:06 »
Påverkas COP eller kwh om man ändrar integralen från 100 till 120? Eller är det bara för att bespara starter på kompressorn?

Gick ut och lyssnade pÃ¥ cp pÃ¥ venten med en skruvmejsel enligt gammal lag. Den gÃ¥r även när kompressorn inte gÃ¥r  :). Det jag är fundersam över är att när kompressorn gÃ¥r är frÃ¥nluften runt 14-15 °C men när kompressorn stannar sÃ¥ blir frÃ¥nluften 21-22 °C. Det är det ända värden jag har förstÃ¥ vad det är. Tycker den borde vara mkt kallare hela tiden.

Vad gör 1-2  °C pÃ¥ brine in?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2014, 22:19:56 »
Sitter det backventil mellan brine anslutningarna till venten ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2014, 22:43:34 »
Som jag fattar det sitter det bara en avstängningsventil till tillflödet till ventet. Om man tittar på rörinstallationen i installations- och skötselanvisning så ska man ha, en avstängningsventil till venten, en strypventil för mätning av vattenflöde från venten och en backventil emellan dessa rör. Så det ända jag har är en avstängningsventil. Hoppas ni förstå vad jag skriver. Är vent felkopplad? Upplevde att det var det ända de inte hade stenkoll på när de gjorde installationen i.o.m att de "glömde" koppla ihop kablarna så cp till venten skulle starta.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #24 skrivet: 02 februari 2014, 07:38:59 »
Påverkas COP eller kwh om man ändrar integralen från 100 till 120? Eller är det bara för att bespara starter på kompressorn?
Eftersom det "tar" en stund för pumpen att komma igång borde mindre starter leda till bättre cop. Om du nu inte kör med alldeles för hög framledning så att vinsten äts upp där.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #25 skrivet: 02 februari 2014, 09:00:03 »
Som jag fattar det sitter det bara en avstängningsventil till tillflödet till ventet. Om man tittar på rörinstallationen i installations- och skötselanvisning så ska man ha, en avstängningsventil till venten, en strypventil för mätning av vattenflöde från venten och en backventil emellan dessa rör. Så det ända jag har är en avstängningsventil. Hoppas ni förstå vad jag skriver. Är vent felkopplad? Upplevde att det var det ända de inte hade stenkoll på när de gjorde installationen i.o.m att de "glömde" koppla ihop kablarna så cp till venten skulle starta.
Om du inte har nån backventil kommer samma brine pumpas runt i venten när vp står still och när vp startar så bör det komma en del ovärmd kall brine förbi och därför blir avluften lite kallare då. Hos mig ligger avluften på ungefär samma som brine enligt en vanlig termometer men temperaturerna ska i alla fall ligga ganska nära varann gissningsvis max 5 grader i diff. Du har nog en del du får ta upp med din installatör både vent samt buffert styr men om man ser lite positivt på det hela så har du ok brine temp trots felkopplad vent så med rätt inkoppling kommer tempen stiga tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #26 skrivet: 02 februari 2014, 11:21:02 »
Har framledningstemp på 35 °C vid 0 grader ute, hög vet jag inte om den är. Ska test och köra med 120 på integralen.

Högre brine är ju aldrig fel :) tycker +3 är bra. Vad menar du med buffert styr?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #27 skrivet: 02 februari 2014, 11:39:42 »
Glöm bort det där med buffert styr blandade ihop med annan trÃ¥d  :::_)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #28 skrivet: 02 februari 2014, 11:41:11 »
Se till att få en klaffbackventil monterad dom lär bromsa flödet mindre i brine ledningen än en fjäderbelastad backventil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: GÃ¥ngtider och optimering av Thermia diplomat 10
« Svar #29 skrivet: 02 februari 2014, 12:55:37 »
Misstänkte nästan att du blandat ihop lite trådar. Ska säga till om en klaffbackventil.
En elmätare blir nog överkurs för mig, räcker att jag vet ungefär. Däremot blir det nog en innegivare, misstänker att solen pÃ¥ vÃ¥ren kommer värma huset över de 21 grader jag vill ha. 

Förutan att vent är felkopplat så är allt ok?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!