Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp för att välja rätt värmepump  (läst 5849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Hjälp för att välja rätt värmepump
« skrivet: 13 januari 2011, 20:19:05 »
Helt ny på detta område men har börjat ta in offerter och väntar just nu på offert nr 2. Närmast största stad är Växjö i småland. Senaste säljaren tyckte att vi skulle installera 2 st element i källaren, med cirkulation så att värmen höll sig i ansiktshöjd istället för att åka upp i taket. Någon som har någon erfarenhet av detta? Huset har endast pellets som värmekälla idag men finns möjlighet att sätta in en braskamin om man så vill. Tar tacksamt emot tips på bra värmepumpar som skulle hjälpa mig i valet. Pannrummet ligger förövrigt mitt i källaren och är ca 4 kvm stort med egen dörr. Har förstått att värmepumpar låter olika högt men vet inte vilken som är bäst i det avseendet.
Vi bor totalt 5 personer i huset.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2011, 21:06:04 »
Oopsss... 200 kvadrat kilometer (km2) verkar i största laget ;D
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2011, 21:23:43 »
11 pallar står det, är det 832 kg/pall?
I så fall blir värmebehovet ca 33 MWh/år.
Du bör satsa på en 10 kW VP och 180-200 m borra.

Om ni vill ha det varmt i källaren så behövs extra radiatorer där, pannans spillvärme värmer ju källaren idag.
Den värmen måste ersättas med radiatorer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2011, 21:26:40 »
Oopsss... 200 kvadrat kilometer (km2) verkar i största laget ;D
Varför inte? Garaget är ju pÃ¥ 40Km2  :o

Flåt, kunde inte låta bli.

Du mÃ¥ste avgöra källan. Borra, gräva, ventilera eller störa grannen med en  >:D helikopter (Luft/vatten)?
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 21:29:05 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2011, 22:25:43 »
Har förstått att värmepumpar låter olika högt

Skall du ha pumpen ute eller inne?

Inne låter dom som en gammal frys. Ute.. Hrmff....
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2011, 06:45:11 »
Tjena happuy
Bästa råden är väll att lyssna med andra som har pumpar från dom leverantörerna samma märke som du eventuellt tänker köpa.
Ta gärna in en till offert att jämföra med,Sedan är väll som vanligt att granska offerterna noga vad som ingår i priset.
Tjat: lyssna med andra om dom är nöjda med jobbet som gjordes åk gärna besök någon som har en sådan pump som du tänkt beställa
Det där med element i ögonhöjd vete tusan har han kommit på ett nytt sätt för golvvärme.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2011, 09:26:11 »
Oopsss... 200 kvadrat kilometer (km2) verkar i största laget ;D

Oj, sÃ¥ det kan bli..men fick mig ett gott skratt sÃ¥ här pÃ¥ fredagsmorgonen  ;D

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2011, 09:36:25 »
11 pallar står det, är det 832 kg/pall?
I så fall blir värmebehovet ca 33 MWh/år.
Du bör satsa på en 10 kW VP och 180-200 m borra.

Om ni vill ha det varmt i källaren så behövs extra radiatorer där, pannans spillvärme värmer ju källaren idag.
Den värmen måste ersättas med radiatorer.


I första offerten står det just en Thermia 10 kw och självklart ska det sättas dit ett element i pannrummet. Och han ville borra 165 m. Vi är dom sista på gatan som bor i likadana hus som inte har borrat bergvärme ännu. Om vi nu bestämmer oss för detta blir vi dom som borrat djupast, dom övriga ligger på ca 140 - 145 m varav den senaste gjorde det för 3 år sedan.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2011, 09:40:36 »
En berg/jordvärmepump på betonggolv i källaren kommer du inte att störas av - Den låter inte mycket mer än en äldre kyl/frys.
Om du oroar dig för ljud så skall du se till att den ansluts med slangar till radiatorsystemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2011, 10:07:06 »
Det där med element i ögonhöjd vete tusan har han kommit på ett nytt sätt för golvvärme.

Säljaren vill alltså byta ut 2 av våra befintliga element och sätta in nya som cirkulerar värmen dvs håller den i ansiktshöjd utan att den stiger mot taket, så att värmen bli behagligare :)

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2011, 10:11:22 »
En berg/jordvärmepump på betonggolv i källaren kommer du inte att störas av - Den låter inte mycket mer än en äldre kyl/frys.
Om du oroar dig för ljud så skall du se till att den ansluts med slangar till radiatorsystemet.

Vad bra, varför jag oroar mig för ljudet är att vi har en ljudkänslig dotter som upplever vissa ljud som mycket obehagliga..tex just kyl/frys.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2011, 10:31:13 »
Det där med element i ögonhöjd vete tusan har han kommit på ett nytt sätt för golvvärme.

Säljaren vill alltså byta ut 2 av våra befintliga element och sätta in nya som cirkulerar värmen dvs håller den i ansiktshöjd utan att den stiger mot taket, så att värmen bli behagligare :)

Vad är det för element som gör att luften helt plötsligt börjar bryta mot naturlagarna?  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2011, 11:32:56 »


Vad är det för element som gör att luften helt plötsligt börjar bryta mot naturlagarna?  Sc:,h
[/quote]

Vet inte själv riktigt vad det var för några element men sökte på fläktelement och hittade dom här :)

www.e-klok.se/Produkter-2.aspx?ProductID=WPROD1687&GroupID=GROUP17

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2011, 13:08:47 »
Det är fläktkonvektorer.
Vad ska du ha källaren till?
Är den inredd och du ska vara där så kan det faktiskt vara idé med fläktkonvektorer.
Är det tvättstuga/hobbyrum/förråd så låt bli.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp för att välja rätt värmepump
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2011, 13:40:12 »
Citera

Vad är det för element som gör att luften helt plötsligt börjar bryta mot naturlagarna?  Sc:,h

Vet inte själv riktigt vad det var för några element men sökte på fläktelement och hittade dom här :)

www.e-klok.se/Produkter-2.aspx?ProductID=WPROD1687&GroupID=GROUP17

Lite otydlig förklaring av rörisen... Fläktkonvektorer används väl framför allt för att få ut högre effekt med färre radiatorer - Antingen för att minimera rördragningen vid nyinstallation, eller för att få mer värme med lägre framledningstemp i befintlig installation.
Jag antar att han vill sätta in dom hos er för att kompensera för värmebortfallet som blir när pannan försvinner utan att behöva dra rör till fler radiatorer.

Enda nackdelen är väl att dom låter lite grann, så det är inget man vill ha bakom TV-soffan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!