Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT AnyWhere?  (läst 16479 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT AnyWhere?
« skrivet: 06 juni 2016, 23:08:34 »
Hej!

Har en IVT AnyWhere gateway som jag helt har gett upp på. Den har inte fungerat som den ska under ett års tid, den lyser bara orange. Mailat IVT och tagit kontakt många gånger med installatören utan resultat. Jag jobbar med IT till vardags och jag är 100% säker på att anslutningen till internet är helt korrekt.

Jag läser recensioner på iTunes Store och trådar på byggahus.se att det är många som har exakt samma problem som jag har, vilket stödjer min tes om att problemet ligger i appen eller Bosch servrar i Tyskland.

Är det någon som vet om det jobbas på någon uppdatering av detta? Eller har appen att fungera tillfredställande?

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2016, 09:05:14 »
Hej,
Antar att du öppnat de föreslagna portarna? port 5222 och 52231.

Hade själv problem tidigare med att appen alltid krashade, gatewayen lyste grönt, trodde det var telefonen men det visade sig till slut att jag hade en switch mellan gatewayen och routern som orsakade det. Efter byte så har väl appen krachat vid några enstaka tillfällen.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2016, 11:55:25 »
Hej,
Antar att du öppnat de föreslagna portarna? port 5222 och 52231.

Hade själv problem tidigare med att appen alltid krashade, gatewayen lyste grönt, trodde det var telefonen men det visade sig till slut att jag hade en switch mellan gatewayen och routern som orsakade det. Efter byte så har väl appen krachat vid några enstaka tillfällen.

Hur nådde du fram till detta, var det eget experimenterande eller fick du hjälp av någon på IVT?

Alla portar är öppna. Kör alla möjliga andra "ingående" tjänster som Telldus, D-link, Back to My Mac osv utan problem. Till och med varit i kontakt med internet-leverantören som kan verifiera att de kan se gatewayen från sin sida, samt att inga portar är stängda.

Just det här är problemet: supporten. Hur pass skicklig ska man egentligen vara? Installatören kan mindre om datorer än jag, vilket kan vara förståeligt. Mailar man IVT får man bara några kryptiska svar om att portarna kan vara stängda och att det inte är deras problem. Ingen som helst kan hjälpa en felsöka. Jag påstår att portarna är öppna och då stannar allt där. Tyvärr.
« Senast ändrad: 09 juni 2016, 12:00:08 av j_mac »

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2016, 12:00:46 »
Hej,
Lyckades få hjälp från IVT efter nästan gett upp.
Skulle nog tro att just IT biten är det svåraste att ge en fullgod support...

Det kan säkert vara så att din gateway är kaputt oxå...
Har det någonsin funkat?
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #4 skrivet: 20 september 2017, 20:23:59 »
Mysteriet fick till slut en lösning. Precis som du skrev var problemet en switch. Stoppade in en router framför switchen och nu fungerar allt som det ska!

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: IVT AnyWhere? - får inte igpng min i alla fall
« Svar #5 skrivet: 21 september 2017, 12:23:53 »
Jag  installerade  IVT anywhere med min pump. Hade dock inte tagit den i drift föränn nu. Uppmuntrad av tråden försökte jag installera men appen vill inte lägga upp den  med de uppgifter som finns på "modemet"  Jag har  provat 5 gånger med nollställning  av  "modemet",  Ny App i ny telefon men får ingen fart på den. Ser den i min router som V850 ifrån Robert Bosch Gmhb utan några  begränsningar mot internet , så så långt är allt OK- Any ideas ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2017, 20:00:41 »
Hej!
Börja om:  I din Gateway finns en liten liten återställnings knapp tryck in den tills det börjar blinka på Gateway släpp den sen ( fabriksåterställnings knapp kolla manualen om du ej hittar den. Ta bort appen i mobilen och ladda upp den igen Då är allt återställt.

Kolla på gateway där står info ang användarnamn o lösen. Installera igen borde funka nu.
Och det bästa nu finns det även Smartgrid funktion i appen, hm tyvärr vet inte jag hur det fungerar.  Och det verkar som att det är uppgraderat 😏

Lycka till
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad EA_73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2017, 19:56:29 »
Tjena
Jag har fått problem med appen. Har kört både IVT Anywhere och Bosch easyremote mot min Bosch kompress 3500 i stugan. Får nu bara felmeddelande ”Misslyckades att autetiera med gateway” i båda apparna. De är nu en och samma app med olika namn. Blir svårt att nollställa då jag har 24 mil dit. Man kan starta om routern på distans men det hjälper ej. Några ideer?
1 1/2 plans villa med hel källare i Jönköping. 117 kvm källare, 117 kvm entréplan samt 48 kvm övervåning. Från den 17 nov 2008 en Boch CC160 samt EHP AW 10.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2017, 06:51:15 »
Hej!
Ja stämmer man kan ladda ner 2 appar nu Bosch ,och Ivt har Smartgrid med i den nya. Man ska kunna koppla upp sig på elmarknaden med den för att få så bra ekonomi som möjligt ang el kostnaden.

Tyvärr är bästa tipset att: ta bort båda apparna bestäm 1app vilken du ska ha. Gör en fabriksåterställning på gateway brukar stå i manualen var den lilla lilla knappen sitter ( viktigt hålla in den knappen tills gateway börjar blinka typ 5 sek. Förstår du har långt suck men att göra på distans återställning hur då? Tror du återställer på fel hårdvara? Du ska återställa på gateway som troligtvis sitter nära din pump, inte Routern.  Som jag läst måste man återställa på hårdvaran alltså gateway.
Jag hade strömavbrott en gång och då fick jag installera om allt o börja om.

Lycka till Morton
« Senast ändrad: 08 oktober 2017, 06:58:19 av Morton »
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: IVT AnyWhere? försökt nästan allt vill anv'nda Smartgrid
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2017, 14:21:36 »



Jag tänkte att jag skulle kunna ladda min acktank på natten eller när det är billigt med Smartgrid....

Jo jag har  återställt typ 5 gånger på "den lilla knappen "  den tryckta lappen är inte helt lätt att läsa så jag har fotat den och läst in QR kodenså det borde inte bli fel. Jag kan se gatewayen i in router men inte då fungerar det ....kanske dags att ringa Styrbjörn på IVT http://blogg.ivt.se/press/spara-pengar-med-ivt-och-smartgrid.
Hej!
Börja om:  I din Gateway finns en liten liten återställnings knapp tryck in den tills det börjar blinka på Gateway släpp den sen ( fabriksåterställnings knapp kolla manualen om du ej hittar den. Ta bort appen i mobilen och ladda upp den igen Då är allt återställt.

Kolla på gateway där står info ang användarnamn o lösen. Installera igen borde funka nu.
Och det bästa nu finns det även Smartgrid funktion i appen, hm tyvärr vet inte jag hur det fungerar.  Och det verkar som att det är uppgraderat 😏

Lycka till
« Senast ändrad: 08 oktober 2017, 14:28:21 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2017, 17:35:23 »
Svar till Hastings: Precis min tanke också att värma på vattnet i extra arbetstank dock bara 120l på natten när det är bästa priset ... Man kan ju undra när och om det kommer fungera? När annat tekniskt tar flera år att uppgradera....
Tråkigt du inte får igång Ivt Anywhere känns som du har koll och gjort som man ska göra Ring Styrbjörn på Ivt låter bra tycker jag.

Ps Kanske är fel på gateway har du garanti som gäller borde du få byta och prova ett nytt?
Med vänlig hälsning, Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: IVT AnyWhere ... NoWhere...
« Svar #11 skrivet: 16 april 2018, 07:56:06 »
Har en Geo312 sen 2år med IVT AnyWhere app inlagt i 5 olika androider, 2 plattor och 3 telefoner. Har fått maila IVT/Bosch för att få Bosch att resetta den centrala servern varje gång jag ansluter en ny klient utöver den första. Det hjälper inte med nollställning på hw i pannan eller att ominstallera/rensa data på appen. Ny klient= resett av central server. Efter det har det gått att lägga till ytterligare en klient.
Larm från pannan kommer inte spontant, man måste ansluta appen och titta efter aktiva larm.
När appen väl är igång fungerar det bra, det är lätt att se temperaturer och det är lätt att fjärrstyra. Enbart installation krånglar och att aktiv larmprompt eller spontanmail saknas från pannan.

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #12 skrivet: 20 juni 2018, 08:05:02 »
Hej,
Var i kontakt med IVT då jag inte kunde hitta IVT Anywhere på Google Play. Fick svar nedan. Kanske av allmänt intresse.
Mvh

Citera
Pga GDPR lagen så är den borttagen tillfälligt!
Vi hoppas den kommer tillbaka inom kort!
[/b][/size]

IVT problem

  • Gäst
IVT problem
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #13 skrivet: 21 november 2018, 21:12:49 »
Hade problem att få igång min IVT Anywhere Gateway men efter kontakt med IVT support i Tranås och många timmars grubbleri så har jag äntlgen fått igång den. Det är många faktorer varför den inte fungerar. Se först till att du har öppnat port 5222 och 5223. Kolla på sidan http://www.canyouseeme.org/ om dom är öppna. Om problemet forsatt består så kolla med supporten IVT om dom har problem att sätta lösenordet. Sedan om det ännu inte fungerar så av installera appen, starta om telefon och om installera appen igen. Ett stort tack till IVT supporten i Tranås så nu fungerar det för mig. Mvh Urban

Stubbis

  • Gäst
Stubbis
SV: IVT AnyWhere?
« Svar #14 skrivet: 21 november 2018, 21:17:54 »
Hade problem att få igång min IVT Anywhere Gateway men efter kontakt med IVT support i Tranås och många timmars grubbleri så har jag äntlgen fått igång den. Det är många faktorer varför den inte fungerar. Se först till att du har öppnat port 5222 och 5223. Kolla på sidan http://www.canyouseeme.org/ om dom är öppna. Om problemet forsatt består så kolla med supporten IVT om dom har problem att sätta lösenordet. Sedan om det ännu inte fungerar så av installera appen, starta om telefon och om installera appen igen. Ett stort tack till IVT supporten i Tranås så nu fungerar det för mig. Mvh Urban

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!