Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nÃ¥t  (läst 5538 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej som ämnesraden säger sÃ¥ är jag trött pÃ¥ pellets nu och planerar att skaffa mig en luft/vattenpump. Eftersom jag är "femtanfiffig" (skÃ¥nskt ord för allkonstnär) sÃ¥ vill jag installera den själv. Har gjort all vvs, el, murning och snickerarbetei pÃ¥ mitt hus själv  0och tror mig klara av installationen med hjälp av rÃ¥d frÃ¥n andra som gjort samma sak tidigare.
En Daikon pump på ( http://polarpumpen.e-butiken.se/?ref=prisjakt&artnr=Daikin%20Altherma%2011 ) 11 kw borde räcka och bli över till mitt hus här nere(3,5 kubok olja gick de tidigare) i Malmö samt ge värme till poolen över sommaren.
 Alternativet att antingen borra tvÃ¥ brunnar eller ännu hellre gräva ner slang i trädgÃ¥rden är oxÃ¥ tänkbart.....

NÃ¥gra ideer frÃ¥n nÃ¥gon som kanske gjort det jag vill göra och kanske har lite för och emot tankar.  Sc:,h

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nåt
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2010, 21:11:10 »
Tror säkert att det räcker o blir över med en 11a vi har en 007a och den räcker mer än fint hos oss och vi gjorde av med ca 3 m3 olja/år
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nåt
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2010, 09:36:47 »
En grej man bör tänka på är att man i vissa fall helt förändrar luftcirkulationen när man slutar att elda...
I mitt fall innebar detta att krypgrunden, som tidigare blivit ventilerad genom att oljepannan sög luften genom densamma, började bli fuktig o lukta konstigt.
Nu har jag installerat elektriska fläktar som tar hand om det som eldningen tidigare skötte...
Men detta var en liten bieffekt som jag inte riktigt räknat med.. En annan risk kan vara kondens i vindsutrymme när murstocken kallnar...
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nåt
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2010, 09:41:38 »
Hade nog behållit pelletspannan, läs på detta Forum ang luft/vatten, verkar mest gå på elpatron vid nån futtig minusgrad..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nåt
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2010, 09:42:08 »
En grej man bör tänka på är att man i vissa fall helt förändrar luftcirkulationen när man slutar att elda...
I mitt fall innebar detta att krypgrunden, som tidigare blivit ventilerad genom att oljepannan sög luften genom densamma, började bli fuktig o lukta konstigt.
Nu har jag installerat elektriska fläktar som tar hand om det som eldningen tidigare skötte...
Men detta var en liten bieffekt som jag inte riktigt räknat med.. En annan risk kan vara kondens i vindsutrymme när murstocken kallnar...

Har jag inte tänkt på, nu står ju vår panna i uthus men får kanske kolla det lite till våren, har dock inte kännt ngn konstig lukt, men bättre att vara på den säkra sidan.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nåt
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2010, 09:48:13 »
Hade nog behållit pelletspannan, läs på detta Forum ang luft/vatten, verkar mest gå på elpatron vid nån futtig minusgrad..

Jag vet inte var du fått det ifrån? Min elpatron slår inte till förrän vid -8 och vid -12 går den inte in ofta heller. Går ju att ställa när du vill att den ska slå till. Vid -10 så går kompressorn oftast bara för halv fart så det har du nog fått om bakfoten. L/V är förståss inte lika effektiv som mark/bergvärme men här i de södra delarna tyckar jag att den räcker mer än väl.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Varför låter du elpatronen gå till när pumpen bara går på halv fart?????? det måste väl vara att slösa med energin Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nåt
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2010, 11:02:53 »
Varför låter du elpatronen gå till när pumpen bara går på halv fart?????? det måste väl vara att slösa med energin Sc:,h

VÃ¥rt hus är med inbyggt självdrag som jag skriver i min pres :). Trycker upp värmen fortare när den avfrostat sÃ¥ det blir en jämnare värme inne, den gÃ¥r bara ngn minut dÃ¥ och dÃ¥, som max har jag klockat den 3 minuter i (samband med avfrostning) och den kostnaden tar jag gärna. När det sedan kommer ner mot 12-15 minus sÃ¥  gÃ¥r den ju naturligtvis in oftare, när vi hade -18 gick kompressorn för fullt och steg 1 gick oxÃ¥ 80-90% av tiden men steg 2 slog bara till ngn gÃ¥ng dÃ¥ och dÃ¥ sÃ¥ jag känner mig nöjd med min pump. Nu när det blÃ¥ser som f*n sÃ¥ skulle jag vilja ha gamla härliga Ã¥ngelement sÃ¥ man kan koka korv pÃ¥ elementen:)

Konstigt att man inte kan ha en innegivare som höjer tempen på framledningen när den inställda temperaturen på termometern inte kommit upp på inställt värde på låt oss säga 30 min.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nåt
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2010, 11:10:17 »
Hade nog behållit pelletspannan, läs på detta Forum ang luft/vatten, verkar mest gå på elpatron vid nån futtig minusgrad..
Beror nog mer pÃ¥ feldimensionering,  de flesta verkar tro att köper man en 7kw sÃ¥ ger den 7kw vid -15.
Dimensionerar man för -10 utan elp och bor Stocholm och neråt så ger den fin besparing.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nåt
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2010, 11:32:35 »
Kanske är så, likadant som med luftvärmepumparna då, alla säljare rekomenderar för små pumpar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överger pellets nu för Luft vatten- kan de va nåt
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2010, 13:17:00 »
offerterna blir billigare   dÃ¥ fÃ¥r de sÃ¥lt mer
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!