Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning Hydrolution A2W 120!  (läst 5064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maclarston

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hög elförbrukning Hydrolution A2W 120!
« skrivet: 30 november 2010, 11:44:10 »
Hej! Har just fått ovanstående installerat och är förvånad över den höga elförbrukningen.
Huset är enplans 160 kvm med 130 kvm källare. 20 C uppe och ca 18 nere. Vi har haft mellan 0 och -10 sista veckorna och elpatronen har enligt systemmenyn varit inkopplad drygt halva tiden i snitt.  Jag har valt värmekurva 12 (fabr. = 9) Min totala elförbrukning har varit ca 130-150 KWh/dygn. Detta är mycket högre än jag har förväntat mig, har jag ett felinställt system eller är pumpen feldimensionerad?

/ Markus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög elförbrukning Hydrolution A2W 120!
« Svar #1 skrivet: 30 november 2010, 13:38:50 »
Vad har du för årligt energibehov? Vart finns huset? Ålder/konstruktion på huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maclarston

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning Hydrolution A2W 120!
« Svar #2 skrivet: 30 november 2010, 15:36:29 »
Energideklarationen säger ekvivalent 30.000 kWh/år (tidigare oljeeldning). Tegelvilla i västsverige enplans -69 med blandat treglas och tvåglasfönster. Inte speciellt dragit och kallt dessa blåsiga vinterdagar. Helt vattenburet system inkl. golvvärme.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hög elförbrukning Hydrolution A2W 120!
« Svar #3 skrivet: 30 november 2010, 15:46:03 »
Har du golvärme i källaren så kan ju det förbruka en del.
Din förbrukning som du redovisar är total inklusive HH-el.
Om vi antar att du förbrukar ca 20-25 kW i HH-el så drar alltså pumpen 110-125 kWh/dygn.
4,5-5,2 kW i momentaneffekt. Det låter inte jättehögt när det är -5 i snitt...
Utan att veta systemtemperaturer och systemets uppbyggnad så kan jag tycka att det låter ganska normalt för 290m2...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad maclarston

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning Hydrolution A2W 120!
« Svar #4 skrivet: 30 november 2010, 16:23:43 »
Nej, det är ingen golvvärme i källaren, utan ganska få radiatorer (har hållit ca 17-18 C i källaren).
Jag har noterat att tillsatsvärmen (elpatron) har varit aktiv 50% av tiden redan vid 0 C. Trodde inte att det skulle vara problem för värmepumpen att klara det själv.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Hög elförbrukning Hydrolution A2W 120!
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2011, 02:14:41 »
Hydrolution/Nibe Split har en tendens att tjuvela om man inte trimmar in systemet korrekt,
denna tråd beskriver intrimmningsprocessen.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!