0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag antar att det är en dubbelmantelberedare. Då är det helt normalt... I grafen här ser du hur det ser ut för mig - Det sjunker snabbt ca 5 grader för att sedan stabilisera sig. Testa att ändra skillnaden mellan till- och frånslag så kommer den iallafall att gå mer sällan. Jag har start på 46 grader och stopp på 56.
Det där kan skilja mellan tillverkarna, på min nibe startar produktion (mätt långt ned i tanken) på 42 grader, och den stänger av sig på 55 grader (i toppen av tanken (Egentligen stänger den av på tryck inte på temp).Alltså en diff på 13 grader mellan start och stopp.På vilket sätt konstaterade teknikern att trevägsventilen inte läckte igenom.Den behöver inte läcka mycket för att värmen i beredaren skall sjunka lite snabbare än vanligt.
Teknikern mätte värmen på röret ett par decimeter från ventilen. Då steg tempen underkörningen, men stabiliserade sig sedan omkring 30grader direkt efter körning. Tyckte han sa att det värmen borde öka där när värmen i tanken minskar./Rikard
OM han mätt på flödet i radiatorkretsen borde det snabbt gå ned till rumstemp efter avslutad vv-körning - det röret skall rätt omedelbart kylas av returflödet från radiatorerna OM cirkpumpen fortsätter rotera vatten i radiatorkretsen efter att tappvarmvattnet värmts färdigt.Går det ut 30 grader varmt vatten till radiatorerna så är det där du har problemet.Du ska alltså mäta tempen på framledningen, tycker jag.Där kan det komma en omgång varmt vatten just när ventilen växlar mot radiatorkretsen, men som sagt, det skall sedan snabt kylas ned till samma som returtempen.När vår trevägsventil kärvade hade vi 32 grader varmt inne när jag kom hem en dag....
Hej, tack för svar.Är x-axeln i minuter? Isåfall ser det ut ungefär som hos mig. Att det tar ca 20min mellan körningar. Dock tycker jag min sjunker snabbare ju närmre tillvärdet jag är./Rikard
Nej, det är timmar. Grafen är från i lördags från midnatt till 16-tiden på eftermiddagen.
Ja, som jag beskrev i mitt tidigare inlägg, se till att cirkpumpen går hela tiden.Bara någon minut efter att den slutat producera tappvatten, och kompressorn stannar skall det vara exakt samma temp på framledningen (till radiatorerna) som på returledningen (från radiatorerna).Framledningen skall alltså bli varm just efter tappvattenkörningen är färdig, sedan (på några sekunder) skall den bli samma temp som returledningen.Är framledningen fortsatt varmare än returen så läcker trevägaren.Vilket den troligen gör, om du inte har en trasig vv-ledning någonstans.
Det känns trots allt som om detta pekar på att Rickard har rätt och det är trevägsventilen?Kan det ha blivit bättre när teknikern öppnade och stängde ventilen en massa gånger?