Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan vara fel: brunt varmvatten frÃ¥n 5 Ã¥r gammal Nibe VVM225-Cu  (läst 600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swedeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Fick plötsligt brunt varmvatten från min 5 år gamla Nibe VVM225-Cu. Till början så var vattnet så brunt att det liknade tunn nyponsoppa, efter att vi spolat ut en hel del vatten så har varmvattnet nu en svag gulbrun ton. Inte så att man ser det när vattnet rinner ned i vasken men om man spolar upp det i vit plastskål så ser det inte så fräscht ut (se bild).

Kommunalt mjukt vatten. Kallvattnet är kristallklart. Inga arbeten i VA nätet. Grannar inte samma problem (samma panna). Någon som upplevt detsamma med en så "ny" produkt? Vad kan vara felet? I övrigt inget märkligt med den, inga läckage, värmer som den ska etc... Ska prata med en Nibe service-tekniker men skulle vara bra att ha lite på fötterna.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är en beredare i den klädd med kopparfolie, kan vara att den släppt frÃ¥n stÃ¥ltanken, för kanske ett bra tag sedan ock nu fallit ner sjok som dÃ¥ hade  rost mellan folien och stÃ¥let. Kan bli rätt mycket skit ut dÃ¥. Lite surt att spola ut en massa VV för rensa upp. ev. kommer skiten att lägga sig pÃ¥ botten av tanken när det inte spolas och det blir rent vatten ut, men kan ta nÃ¥gra dagar

Utloggad Swedeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite surt att spola ut en massa VV för rensa upp. ev. kommer skiten att lägga sig på botten av tanken när det inte spolas och det blir rent vatten ut, men kan ta några dagar
Tack för svar! Men är det ok att ha det så, ingen annan åtgärd behövs mer än att spola ut skiten? Förkortad livslängd gissar jag?

Förresten, kan man byta ståltanken?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jepp det förkortar livslängden hur mycket går inte att säga, men en vanlig VVB och är stål håller många år. Det som kan vara en riskfaktor är en dålig svets med por i, då kan rosta igenom där snabbare när kopparn är borta, men var är den borta ????. Det går att byta tanken, inget gratis precis och inga priser som jag vet. Bara ringa och fråga en Nibe-installatör, har ni ingen garanti kvar eller maskinförsäkring med husförsäkringen, den är bara 5 år och i mitt tycke bara barnet. Skiten kommer att lägga sig i botten och sjunker mest på natten då ingen använder VV

Utloggad Swedeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Garantin är bara 3 år men ska kolla med Nibe installatören om priset för ett ev byte av tanken och därefter med mitt försäkringsbolag.

Annars får jag väl leva med det.

Tack för att du delar med dig :-)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är jag inte hemma på det med garantin på NIbe, men har för mig att den är längre än 3 år. Men då ska den visst vara registrerad hos Nibe. Men avvakta lite till i tråden, så finns dom vet mer.

Utloggad Swedeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De har 6 år på värmepumpar om jag inte är fel på det men 3 år på elpannorna.

MEN ser att min villaförsäkring täcker pannan, ingen värdeminskning innan 5 år. Den blir 5 år första februari.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Mellan 3-6 år ska du ha Arcticförsäkringen som ingick, men den måste tecknats före 3 år gammal panna. Tecknas i princip vid installation. Du får undersöka saken, för jag antar din beredare kommer rosta hål inom ett år.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Swedeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VAr inte medveten om att man kunde teckna en Artic försäkring vid installationen. Inget som nämndes av installatören eller de som sålde elpannan. Hursomhelst täcks detta av mitt försäkringsbolag.

Du får undersöka saken, för jag antar din beredare kommer rosta hål inom ett år.
Inom ett år? Usch då, tack bra att veta. Får se vad serviceteknikern säger när han kommer...

Utloggad Swedeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Såg förresten att jag aldrig visade hur jävligt vattnet såg ut från början, gick från kristall till nyponsoppa utan förvarning. Om jag ska killgissa som ca 30 liter så brunt (av 180 liter i pannan)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!