Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 inställning golvvärme/radiatorer  (läst 272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad areste14

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Nibe F730 inställning golvvärme/radiatorer
« skrivet: 06 december 2023, 15:56:12 »
Hej!
Hoppas någon kunnig här kan hjälpa mig med frågan då mitt googlande inte lett mig speciellt långt.
Har en Nibe F730 i ett 2-planshus med golvvärme på nedervåning och radiatorer (4st) på övervåning.
Temperaturen på nedervåningen är stabil runt 20 grader men betydligt kallare på övervåningen, elementen blir aldrig riktigt varma och har värmekurva 6 +1. (De är nyligen luftade).

Om jag förstått det rätt från att se på alla rör i huset så är det ett system i VP som går ut i huset för att fördelas mellan GV och radiatorer, en uponer Push-T med shuntgrupp sköter värmen för golvet, och VPn själv styr tryck och värme för radiatorerna. Deras temp borde ju då följa tempen för framledning?

Men vilken skillnad får jag då från inställning i VPn? Kan ju välja bara golvvärme, GV+ radiatorer eller bara radiatorer? Antar att det blir skillnad i tryck från VPn beroende på inställning men vad är mest effektivt för att lyckas få upp värmen men inte för högt/lågt tryck till golvvärmen?

Är jag ute och cyklar?

Radhus 99Kvm (Gavel)
Byggnadsår 2023
Golvvärme bottenvåning
Radiatorer övervåning

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 inställning golvvärme/radiatorer
« Svar #1 skrivet: 06 december 2023, 16:16:42 »
Du behöver höja värmekurvan för att få tillräcklig värme i radiatorerna. Sedan får man kanske strypa flödet till golvvärmefördelaren lite grann om det är en manuell fördelare och inte NIBE's automatiska. Om jag minns rätt bör F730 stå inställd på "Radiatorer".
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad areste14

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 inställning golvvärme/radiatorer
« Svar #2 skrivet: 06 december 2023, 16:25:39 »
Kanon, tack!

Du menar att jag på gv-shunten ska strypa så inte värmen i golvet blir för hög?
Antar att jag också då kan bortse från VPn´s inställning för max framledningstemp, eller i alla fall höja den från max 40C som den står på nu?
För tillfället ligger beräknad framledning och aktuell på 40C med gradminuter på -800/-900, gissar jag rätt löser jag även de problemet då?

Tack.
Radhus 99Kvm (Gavel)
Byggnadsår 2023
Golvvärme bottenvåning
Radiatorer övervåning

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 inställning golvvärme/radiatorer
« Svar #3 skrivet: 06 december 2023, 16:59:44 »
Precis, golvvärme har normalt max 40 grader framledningstemperatur när det är som kallast på året. Radiatorer brukar dimensioneras så att de måste ha 55 grader då. Värmepumpen måste tillåta minst 55 grader framledningstemperatur när du har radiatorer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad areste14

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 inställning golvvärme/radiatorer
« Svar #4 skrivet: 06 december 2023, 20:35:05 »
Då förstår jag, tack för svar!
Radhus 99Kvm (Gavel)
Byggnadsår 2023
Golvvärme bottenvåning
Radiatorer övervåning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!