Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sänka värmen i LK M60n-shunt utan att sänka flödet in?  (läst 668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har hållt på lite med supporten på LK gällande deras shunt LK M60n som sitter i mitt garage.

Planen är att hålla 3-4 grader lägre temperatur i garaget.

Hittills har LK rekommenderat mig en fast strypning med termostat. Då stryper jag hela flödet in till shunten. Jag har testat detta nu men eftersom jag har lite lågt flöde i hela mitt system så vill jag egentligen inte sänka flödet totalt sett.

Istället vore det bättre om den mer agerade som bypass för det som inte golvvärmen behöver.

Finns det någon av alla ventiler på en LK M60n som skulle uppnå detta syfte? Tilloppsventilen? Returventilen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är väl temperaturbegränsningsventilen som kanske kan användas?
nr 12

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.211_lk-minishunt-m60n-grundfos-alpha1-model-b-1560-.pdf

Njae den stryper hela flödet in som jag förstår det. Eller så säger LK support till mig i alla fall. Jag har använt den tidigare för detta syfte men tempen pendlar då av naturliga skäl mycket upp och ner beroende på utetemperatur.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Omkopplig till 1-rör gör att det blir en bypass.
nr 18

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.211_lk-minishunt-m60n-grundfos-alpha1-model-b-1560-.pdf

Att sätta den till 1-rör när jag har 2-rör är väl ändå inte ett alternativ? Jag vill inte göra den till en ren bypass, jag vill bara att den ska skicka ut kallare vatten till slingorna utan att flödet stryps som helhet.

Men det kanske inte går att sänka värmen i golvet utan att flödet stryps?

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick svar från LK support. Jag kanske missuppfattat hur en shunt funkar, jag trodde den agerade lite halvt som en bypass, dvs det som den inte behöver skickar den tillbaka på returen så den delvis fungerar som en bypass.

Men så verkar det inte vara. Enligt LK ska det inte flöda vatten på returen om den är inställd på 2-rör om den inte behöver värme. Det betyder då att den stryper helt enkelt.

Ett alternativ skulle kunna vara att sänka cirkulationspumpen och få ett högre delta på det viset, men slutresultatet är ju detsamma, dvs lägre flöde i systemet.

Jag kanske ska hålla mig till att styra flödet med termostaten som är fast inställd på ett värde, bara det att jag kanske inte kan sänka temperaturen i garaget så mycket som jag egentligen vill eftersom flödet då kanske minskar för mycket totalt.

Eller så vrider jag upp termostaten på fullt och sänker cirkpumpen istället, men med risk för ojämn värme i golvet istället när returen blir lägre?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är en termostat med kappilär kännare för värmen i rummet som ska värmas på shuntgruppen. Problemt som brujar vara att den sitter på ett för varmt ställe och stryper ner värmen. Hur är din buld ( kännare ) placerad.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är en termostat med kappilär kännare för värmen i rummet som ska värmas på shuntgruppen. Problemt som brujar vara att den sitter på ett för varmt ställe och stryper ner värmen. Hur är din buld ( kännare ) placerad.

Jag har en trådlös termostat men det funkar inte med garaget. Det som händer är att när stora garageporten öppnar sig när det är minusgrader ute så byts nästan all luft ut. Då öppnar sig termostaten fullt helt onödigt eftersom det finns massa härlig lagrad energi i betonggolvet. Hade den väntat en timme hade temperaturen åkt upp av sig själv, men istället går värmepumpen bananas och skjuter över målet.

Värmepumpen har ju en utegivare, så nu har jag satt en handratt på termostaten som inte har någon givare alls utan är helt manuell och stryper på det sättet så att jag får X grader temperatur under övriga huset.

Ursprungliga frågeställningen var om jag kunde ställa in shunten så den skickar ut lite kallare temperatur till slingorna men fortfarande tillåter fullt flöde på returen, typ som en halv bypass. Detta eftersom flödet totalt i mitt system är något lågt för den överdimensionerade nya bergvärmepumpen jag har.

Enligt LK verkar det inte gå så jag kanske helt enkelt inte kan sänka temperaturen så mycket som jag vill i garaget trots allt.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan gÃ¥ att fÃ¥ till det. Prova med att stänga av pumpen pÃ¥ puschen, blir lite stökigt att göra sÃ¥,varje gÃ¥ng som poreten öppnas och inte glömma sätta pÃ¥ den, men som prov, dÃ¥ blir det inget flöde genom golvet som är varmt och hÃ¥ller nÃ¥gra timmar. Fungerar det  sÃ¥ kan du sätta en termostat som styr ett tidrelä som ställs för tillslag efter en tid. Det kommer att bli ett litet flöde som ökar med trycket frÃ¥n VP när vattentermostaten öppnar. men blir nog inget större. Bra en tanke frÃ¥n mig pÃ¥ det du vill ha.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan gÃ¥ att fÃ¥ till det. Prova med att stänga av pumpen pÃ¥ puschen, blir lite stökigt att göra sÃ¥,varje gÃ¥ng som poreten öppnas och inte glömma sätta pÃ¥ den, men som prov, dÃ¥ blir det inget flöde genom golvet som är varmt och hÃ¥ller nÃ¥gra timmar. Fungerar det  sÃ¥ kan du sätta en termostat som styr ett tidrelä som ställs för tillslag efter en tid. Det kommer att bli ett litet flöde som ökar med trycket frÃ¥n VP när vattentermostaten öppnar. men blir nog inget större. Bra en tanke frÃ¥n mig pÃ¥ det du vill ha.

Kreativ idé helt klart men kanske lite väl avancerat. Känns som fast instrypning med manuell ratt där termostaten var är den enklaste vägen framåt. Då finns alltid ett fast flöde in i shunten och temperaturen stabiliserar sig på den temp jag vill ha över tid även om port öppnas osv.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag har golvvärme i garaget, med shunt styrd av vår VP, och radiatorer i huset. Shunten var väldigt orolig efter installation.
Eftersom rören till halva husets radiatorer går genom garaget gjorde vi ett experiment och satte ett avstick på returen från huset ca en halvmeter före returen från golvvärmen så att när shunten öppnar använder den returen från halva huset istället för framledningen. Det har funkat kanon i ca 18 år. Vi håller ca 15 grader i garaget.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har golvvärme i garaget, med shunt styrd av vår VP, och radiatorer i huset. Shunten var väldigt orolig efter installation.
Eftersom rören till halva husets radiatorer går genom garaget gjorde vi ett experiment och satte ett avstick på returen från huset ca en halvmeter före returen från golvvärmen så att när shunten öppnar använder den returen från halva huset istället för framledningen. Det har funkat kanon i ca 18 år. Vi håller ca 15 grader i garaget.

Det är ju ingen dum idé alls. Lite större ingrepp än vad jag tänkte mig men smart sätt att upprätthålla fullt flöde men ändå sänka tempen i garaget relativt övriga huset!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sänka värmen i LK M60n-shunt utan att sänka flödet in?
« Svar #11 skrivet: 29 november 2023, 12:29:40 »
Jo, det normala med 2-rörsystem är att sänker man värmen in i shunten så stryper man primärflödet samtidigt.
Som frågan var ställd så var omkoppling till 1-rörsystem enda svaret, nackdelen med detta är framför allt att man då kortsluter värmebäraren så att varmt vatten går direkt till returen och flödet över övriga värmesystemet blir sämre.

Vad har du för övrigt värmesystem?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo, det normala med 2-rörsystem är att sänker man värmen in i shunten så stryper man primärflödet samtidigt.
Som frågan var ställd så var omkoppling till 1-rörsystem enda svaret, nackdelen med detta är framför allt att man då kortsluter värmebäraren så att varmt vatten går direkt till returen och flödet över övriga värmesystemet blir sämre.

Vad har du för övrigt värmesystem?

Jag kör på med en handratt på termostaten och stryper den vägen för att hitta rätt förhållande.

Övrigt värmesystem är att jag precis bytt från en LVVP till bergvärme. En Nibe F2020-8 där elpatron gick på redan vid -3 grader till en CTC GSi 616 med ett borrhål på 270m och 50mm kollektorslang.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sänka värmen i LK M60n-shunt utan att sänka flödet in?
« Svar #13 skrivet: 30 november 2023, 15:20:56 »
Jag menar om du har radiatorer eller golvvärme, men jag tolkar svaret som radiatorer med handratt?
Om det är 2-rörsystem så brukar inte radiatorsystem innebära flödesproblem om inte stammen är väldigt klen?
Öppna upp radiatorerna om du upplever totala flödet som dåligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag menar om du har radiatorer eller golvvärme, men jag tolkar svaret som radiatorer med handratt?
Om det är 2-rörsystem så brukar inte radiatorsystem innebära flödesproblem om inte stammen är väldigt klen?
Öppna upp radiatorerna om du upplever totala flödet som dåligt.

Det är blandat radiatorer och golvvärme i hela mitt hus. Denna specifika stam har 2 mindre radiatorer och 3 större radiatorer kopplade på sig utöver golvvärmeshunten som har 50m2. Stora radiatorerna är redan helt öppna och det två mindre är strypta rätt hårt så de inte kortsluter. Men jag har ju fler stammar än så.

Dock, en stam som går till övervåningen har radiatorer och där behövs de flesta strypas för att annars blir det för varmt. Och det finns även termostater på flera av dem pga att det är sovrum. Därför vore det trevligt att ha så mycket flöde som möjligt i de stammar som behöver vara igång hela tiden där jag inte har termostater.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!