Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väsande radiatorer  (läst 958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad S-a-r-g-e

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väsande radiatorer
« skrivet: 19 februari 2018, 14:58:14 »
Har precis flyttat in i ett radhus med vattenburen värme. En hyfsat ny pump (NIBE F370) och gamla radiatorer (Epecon) frÃ¥n ca 1993. Vi har märkt att det lÃ¥ter ganska mycket om radiatorerna. Ett väsande irriterande ljud. Det bubblar inte alls särskilt frÃ¥n radiatorerna sÃ¥ jag tror inte att de behöver luftas. Har dragit ned cirkulationspumpen till minimum men det hjälper inte. Kan det vara ventilerna i radiatorerna som behöver bytas?   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Väsande radiatorer
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2018, 15:12:21 »
Låter märkligt att det skall väsa även om du kör på lägsta hastighet på cirkpumpen.
Prova öppna alla termostater för fullt, blir det tyst då så kanske värmepumpen kör ut onödigt varmt vatten så att alla termostater stryper mycket, då kan det bli högt tryckfall även om du kör cirkpumpen på låg effekt.
I så fall behöver du justera in kurvan i värmepumpen.
Ladda ned manualen och läs på hur du gör det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad S-a-r-g-e

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väsande radiatorer
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2018, 10:22:42 »
Tack för svar! Alla termostater gÃ¥r för fullt (öppna max) - utom pÃ¥ nätterna i sovrummet - dÃ¥ vi stänger ned tillfälligt för att vi vill ha det svalare dÃ¥. Dagtid när alla är pÃ¥ max sÃ¥ ligger tempen i huset pÃ¥ drygt 20-21 grader (vid -2-3 ute), vilket är lite kallt tycker vi. Till saken hör ocksÃ¥ att ventilationen lÃ¥ter mycket ocksÃ¥. SÃ¥ som du skriver, kanske kolla bruxen. Eller be en installatör komma förbi och kolla (justera kurvan vet jag inte om jag vÃ¥gar :-). 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 511
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!