Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärmeslang som ligger under golvspÃ¥nskiva  (läst 3374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Hej på er,

Vi ska göra om hemma och funderar då på om det är värt att dra om golvvärmen i ett av rummen. Idag ligger värmeslangen under golvspånskivan, och det är även värmefördelningsplåtar skruvade underifrån. ( Man kan se allt det här från källaren då det är golvet i rummet över som det gäller).

Är det felinstallerat sÃ¥ som det är idag ?  Hade en snickare hemma som tyckte att vi inte ska ändra. Han menar pÃ¥ att eftersom vattentemperaturen ändÃ¥ inte är mer än ca 27 ut pÃ¥ golvslingan sÃ¥ kommer vi inte märka nÃ¥gon skillnad. Det kan lika gärna ligga under golvskivan.

Vår idé är att ta bort slangen och fräsa spår eller köpa färdiga golvskivor och lägga slangen i på ovansidan.

Jag är inte så insatt i detta så vad är eran åsikt ?

Tack för tips :) 

Mvh Jörgen
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2018, 08:25:32 »
Vad är ditt problem med att ha det som det är?
Vad har du som ytgolv idag?
Vad har du tänkt dig för ytgolv, om du flyttar upp slangen?
« Senast ändrad: 25 januari 2018, 08:27:52 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2018, 08:33:19 »
Min spontana och första tanke är att det är felinstallerat. Jag trodde att man alltid la det på ovansidan av golvspånskivan. Har nu efter en del googlande sett att det verkar vara en av många olika alternativ som faktiskt är ok. Min tanke är även att golvet skulle bli en aning varmare. Men med tanke på hur mycket mer jobb och dyrare det blir att göra om så är det nog ett bättre beslut att ha kvar det som det är. Vi hade i så fall tänkt köpa ett ekgolv.

Eller vad är era synpunkter ? 
« Senast ändrad: 25 januari 2018, 08:39:37 av jorgenkarls »
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2018, 08:42:57 »
Har du inget problem med värmen, så låt det vara kvar.
Jag har byggt som du har det i mitt badrum, men då har jag även 2 lager gipsskivor och klinker ovanpå det. Värmen räcker vid normaltemperaturer men inte mer. Jag funderar på att lägga dit en slinga till underifrån. Det skulle du kunna göra också om du vill öka värmetillförseln.
Att flytta upp din slinga i spånskivan innebär att du ska ha dit ett ytgolv ovanpå. Skillnaden i värmeöverföring blir försumbar eftersom värmen måste ta sig genom ytgolvet i stället för spånskivan.
Du har väl isolering under slingorna i bjälklaget?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2018, 08:49:41 »
Ja det finns isolering men väldigt snålt, det finns mycket luft som kan fyllas ut. Jag ska öppna upp taket underifrån för att förstärka bjälklaget så då tänkte jag passa på att trycka i så mycket isolering som möjligt. Gärna ljuddämpande också.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2018, 09:41:16 »
Eftersom du har radiatorer på övre plan kör du troligtvis varmare vatten till dom så det spelar ingen roll vilken temp du kör nere heller men klarar du värmen med 27 grader ut på golvslingan lär det funka bra inte många som kör ut så låg temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2018, 13:26:47 »
27 grader ut var snickaren som sa. Det var nog något han bara gissade för han har ingen koll på det. Det kommer en servicetekniker från Nibe nästa vecka, då kan jag kolla vad han säger.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2018, 18:58:07 »
Pratade med en rörmokare idag som säger att det fungerar bra som det är nu om man har har laminatgolv men om vi vill ha typ ekgolv eller liknande sÃ¥ är det sämre. DÃ¥ behöver man lägga slangen pÃ¥ ovansidan spÃ¥nskivan för att värmen ska komma upp. 
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2018, 22:31:07 »
27 grader framledning kommer troligtvis inte räcka däremot är det många golvtillverkare som rekommenderar max 27 grader som max golvtemp och det är stor skillnad. Bygger man mycket ovanpå slangen får man öka framledningen och då blir nog isoleringen neråt ännu viktigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2018, 06:00:08 »
Ja då får man ju ändra framledningstemp precis som du säger. Jo jag har sett att tempen ut på golvvärmen har varit över 35 grader så det stämmer. Frågan är om det funkar med
EK-golv, 3 stav Tarkett ? 
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärmeslang som ligger under golvspånskiva
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2018, 09:11:03 »
Det tror jag det gör det enda som händer är att du får höja framledningen och då blir det mera värmeläckage neråt men då värmer du källaren och vad gör det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!