Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: rent vatten som köldbärarvätska?  (läst 37974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #105 skrivet: 24 januari 2011, 06:54:46 »
Min tanke var om man kan ladda markslingan vid dagsljus  för
att sen andvända tillskottet?
Ursäkta ett sent svar. Jag kollade mina loggar för december de fyra senaste åren:
2007: 18kWh
2008: 19kWh
2009: 16kWh
2010: 31kWh
November och januari är något bättre men inte mycket.


Är det dygnsmedelvärde eller totalt per månad?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #106 skrivet: 24 januari 2011, 15:29:57 »
Det är totalt per månad.

Det är inte många soltimmar på vintern och dessutom står solen lågt. Köpenhamn har i snitt 43 timmar sol under december enligt DMI.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #107 skrivet: 24 januari 2011, 23:57:37 »
Det blir inte många kwh i tillskott per kvadratmeter med så få soltimmar.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #108 skrivet: 25 januari 2011, 00:43:50 »
Propylenglykol, jag blandar det i snuset för att det skall behålla fuktigheten (bakar snus själv) och det finns i en hel del andra produkter som människan nyttjar, är väl fråga om koncentration, kan det då vara så farligt med en svag inblandning med en låång markslinga/balans så det kan förbjudas i ett vattenskyddsområde? Jag vet att gränser måste dras någonstans och får en så skall alla få osv.

Komplettering. Där jag bor, bredvid sjön Glan, mellan Finspång/Norrköping, ytvattentäkt, många tunga industrier runtom/innan sjön, Jordbruk på Östgötaslätten med sitt lakvatten ända från Vättern, de riskfaktorerna har vi i våran dricksvattentäkt, ändå så har vi bra dricksvatten. Tänkte bara om en svag inblandning av propylenglykol kunde övervägas av myndigheterna eftersom det är godkänt att vi stoppar i oss det?
« Senast ändrad: 25 januari 2011, 00:55:42 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #109 skrivet: 25 januari 2011, 10:54:28 »
Problemet är ju att när kommunen väl fått för sig något, så är det väldigt svårt att få rätt.
I Vårgårda t.ex. så var beskedet att man måste kunna garantera att max 5 liter köldbärarvätska
kunde läcka ut oavsett vilken KB-vätska man använde. Inte lätt att lämna en sÃ¥dan garanti  Sc:,h

Miljöförvaltningen i en västsvensk kommun ringde mig härom dagen för att fråga om just
propylenglykol i samband med energibrunn. Propylenglykolen i sig hade de inget att invända emot,
men de var intresserade av inhibatorerna. Tyvärr kunde jag inte stå till tjänst med detta. En del tror
inte det finns nÃ¥gra gränser för vad sobris vet  *roflmao*

Jag passade på att fråga vad de visste om användning av propylenglykol som ersättning för etanol.
Handläggaren sa att han kände till fall från Stockholmstrakten där man i känsliga lägen föreskrev
propylenglykol och absolut inte ville ha etanol.

Om man dessutom vill köra KB i plastslang inomhus så vill brandskyddsmyndigheterna INTE se etanol...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!