Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2  (läst 8815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #15 skrivet: 10 december 2012, 12:04:17 »
Goransson:

Jag tror att jag förstår ditt problem?

Du vill ha så lite TS som möjligt, enligt första inlägget.

Problemet är att det går inte att styra på det viset i Ecoheat V2. Styren är för enkel ur den aspekten.

Tillskottet är inte kopplat till styren på något vis med undantaget BÖRVÄRDET för elpannan.
Det här resulterar i att när trevägsshunten öppnar övre delen av tanken, beroende på inställd fördröjning, kan shunten stå öppen hur länge som helst. Styren kommer att försöka jobba ikapp ELPANNA BÖRVÄRDE. Om då värmebehovet på framledningen och BÖRVÄRDE ELPANNA är större tempmässigt än din maxtemp på eltillskottet, fungerar elpatronerna som en ren doppvärmare som jobbar mot sin egen termostat. Eltillskottet kommer att jobba så länge shunten är öppen, det omgivande vattnet har en lägre temperatur och BÖRVÄRDE ELPANNA inte är uppnått.

6 KW eller 3KW inställt på tillskottet kommer bara att reglera tiden för inkoppling, men termostaten kommer att jobba mot din inställda temp och BÖRVÄRDE ELPANNA. Om pumpen hinner jobba ikapp, kan tillskottet bli lägre på grund av lägre effekt vid inställt 3 KW.

Har du fått svar på din fråga?

Andra pumpar än CTC V2 har oftast en fördröjning med integral och gradminuter som räknar ner både på pumpen och tillskottet. Där tvingas pumpen att jobba in i det längsta och tillskottet blir då i bästa fall lägre.

Enligt din beskrivning fungerar tempgivarna för tillskottet, eftersom det slår av då och då.

Ovan beskrivet, är den förenklade sanningen, därför måste både du och jag köra med tillskottet avslaget om vi vill ha en låg uppvärmningskostnad. Köper man inte det får man antingen byta pump eller göra förbättringar i fastigheten.

Jag visste om problemet vid dimensioneringen av min anläggning och har lyckats med 100% täckning av behovet med enbart kompressordrift. I mitt fall funkar det beroende på ett överdimensionerat hål i berget och 24/7 kompressordrift vid utetemp under -15.

Jag valde CTC för att jag tyckte att den hade en bra kompressor, enkel styrning och shuntning på framledningen. Dessutom var behovet av VV ganska litet i hushållet.

Tom








« Senast ändrad: 10 december 2012, 14:35:17 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #16 skrivet: 10 december 2012, 12:36:43 »
Vad kostar det att uppgradera till v3 av styren?
Kanske kan vara värt det?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #17 skrivet: 10 december 2012, 14:32:19 »
Jag har inte hört att någon uppgraderat styren, tror knappast att det är ekonomiskt försvarbart.
Var köper du en lös panel?
En ny eller begagnad pump är nog rätt väg, eller stänga av tillskottet. ;)



Tom
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #18 skrivet: 10 december 2012, 17:17:09 »
Med andra ord fÃ¥r jag leva med att ha ett "manuellt" eltillskott?  >:(

Tycker fortfarande att den borde stänga av tillskottet när kompressorn klarar sig bra utan, men det är väl bara i nyare pumpar det funkar :)

Och nån ny pump blir det nog inte förrens den här havererar eftersom jag hyr huset :)


Men dÃ¥ fÃ¥r jag tacka för svaren  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #19 skrivet: 10 december 2012, 17:20:06 »
Att tillskottet ligger i när det är så kallt så inte framledningen räcker till är ju ok men varför stänger inte shunten när det blir varmare ute så att vp skulle kunna klara sig själv på värmen från nedre pann delen det måste gå att ordna med nån inställning Sc:,h för det är ju i stort sett samma innedel som används till luft/vatten vp och dom brukar inte klara sig utan spets hjälp. Vad skiljer i styren mellan v2 och v3.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #20 skrivet: 10 december 2012, 18:31:01 »
Ja så fungerar det på dom nyare :) Men inte på V2:an, jag läste alla trådar jag hittade förra vintern med folk som hade V2, och ingen verkar ha någon bra lösning :/

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #21 skrivet: 10 december 2012, 19:26:06 »
Hur kraftig elpatron sitter det i Ctc om det behövs 66 grader framledning går den ju enbart på elpatron och 6 kw lär ju inte räcka. Det låter som styren har en hel del att önska tycker det är riktigt skumt eftersom när v2 såldes var det vanligt att man dimensionerade för bra mycket mera spets än i dag och då bör det funka automatiskt med spets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #22 skrivet: 10 december 2012, 20:01:45 »
I min sitter det 9kw elpatron.

Men vid 66°C framledning så hjälper kompressorn elpatron att klara av det :)

Inte tvärt om som på alla andra...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #23 skrivet: 10 december 2012, 20:11:41 »
Du ska nog ha låg retur om kompressorn ska arbeta vid 66 grader i framledning på en Vp som fixar 55 grader framledning vad ligger max retur på 48 grader ? Vilka menar du med alla andra 65 graders framledning finns det ju många som fixar med kompressorn i dag och elpatron hjälper till med 1 grad men på lite äldre vp är det nog sämre vid så höga temperaturer men det lär väl gälla äldre Ctc också antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #24 skrivet: 10 december 2012, 20:58:44 »
T.ex
Det är -2°C ute, Framledning är låt säga 42°C, VP klarar det UTAN problem, Värme i "El-del / El-tank" är 42°C. Aktiverar jag då Elpatronen så hoppar den in och "stöttar" hela tiden och antal timmar på kompressor går ner.. Men det funkar ju lika bra utan elpatron?!

Tyvärr tror jag att det är styren som är lite dum pÃ¥ CTC v2.  :'(
Kompressorn ska jobba upp till 5 °C över börvärdet på framledningen, och det innebär att den trycker på med elpatron om den inte panntemperaturen når 47 °C när börvärdet på framledningen är 42 °C. Och det spelar i detta fallet ingen roll att den klarar av att hålla börvärdet på framledningen.

Strategin jag skulle testa är att begränsa elpatrons uteffekt, prova nu när det är riktigt kallt ute att ställa ner uteffekten tills du märker att det blir kallare inne, då har du i alla fall begränsat elpatron på ett sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #25 skrivet: 10 december 2012, 22:52:36 »
Jag kör utan elpatron tills tanten gnäller  a:gl

Ang returtemp så finns det ingen givare på CTC V2 som mäter denna temperatur, så jag tror inte kompressorn kan bryta på för hög returtemp?

Utloggad Malte75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #26 skrivet: 23 december 2012, 01:33:40 »
Problemet är väl, som jag förstått det, inte styret i första hand utan konstruktionen.

Kort sagt så värmer elpatronen den övre pannan för varmvattnet och pumpen den nedre pannan för värme. När pumpen inte uppnår rätt temp inom 240 minuter shuntas vatten ner från den övre till den nedre pannan.
 
Alltså går elpatronen oberoende av pumpen så länge pumpen inte kommer upp till börvärdet i övre pannan. Vilket den sällan gör.

Lösningen hade varit att ha en elpatron i nedre pannan som hjälper till om pumpen inte fått upp tempen inom en viss tid.
100 m² i två plan plus komfortvärmd källare byggt 1930
Tilläggsisolerat och treglasfönster
CTC EcoPart 8.5 + CTC EcoEl 1550

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #27 skrivet: 28 december 2012, 12:49:43 »
Hej många år sedan jag sålde såna. Men det ringer en klocka om elpatronen. Det fanns en serie som hade en bugg i eprom tillverkade just runt 2004/2005, var både luft/vatten och bergvärme. Slå en pling till ctc, prata med Mikael Friden, så tror jaghan kan hjälpa dig.
Mvh
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #28 skrivet: 28 december 2012, 16:11:23 »
Hej många år sedan jag sålde såna. Men det ringer en klocka om elpatronen. Det fanns en serie som hade en bugg i eprom tillverkade just runt 2004/2005, var både luft/vatten och bergvärme. Slå en pling till ctc, prata med Mikael Friden, så tror jaghan kan hjälpa dig.
Mvh
Eva

Jag var i kontakt med CTC förra vintern, och felet var ingenting dom viste av.
Men jag kanske ska försöka få tag på Mikael Friden?
Vad gör man då? Byter mjukvara?

Mikael Salomonsson

  • Gäst
Mikael Salomonsson
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #29 skrivet: 30 december 2012, 22:31:46 »
Hej, jag har samma problem. Förra vintern gick det bra, men nu har vi haft en kallperiod på -37 grader då jag slagit av systemet och kört med gamla villavedpannan.
Nu efter återstart har jag problem med att elpatronen som vanligen är på 6 kw, aldrig "lastar av", utan istället, när den uppnått börvärdet fortsätter ligga kring 3-4,5 kw och "smygvärma" antingen vp-delen eller framledningsvattnet, vilket vet jag ej, jag vet bara att VP sjunker från t.ex 42 grader till 38, inte nog djupt för att slå på. den håller sig på samma temperatur som övre (el)pannan. Har ofta låga framledningstemperaturer, kring 37 grader vid -15. Vid högre yttertemp, som idag -7, har VP haft:

Börvärde 40
Ärvärde 36,37

Elpanna börvärde 39, 38
Elpanna ärvärde 39, dock fortsatt elpatronlast 3kw
DVS- elpannan tjuvvärmer vattnet så att VP aldrig slår på. Vad ska jag göra?

Här är det så att man inte kan slå av elpatron, för då fryser man arslet av sig när temperaturen snabbviker ner till -30, vilket den ofta gör, ibland på bara någon timme. Yttertemp kan variera mellan -5 och -35 såhär i Januari. (Jukkasjärvi).



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!