Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: villhavarmare
« skrivet: 28 januari 2015, 23:19:27 »

Det är bara att sätta dit en fekvensomformare. Min Coperland kompresssor är förmärkt med 50 och 60 Hz så att öka frekvensen till 60 Hz är bara vad den är tillverkad till.
Men ofta är det farligare att undervarva än övervarva då kylningen blir sämre vid låga varvtal. Det går ofta att varva upp till 100 Hz utan problem. Läs på Kompressorn vad som behövs för frekvensomformare. Kopla in den så att den går när VP vill gå i dagsläget men använd matningen direkt inte via mjukstartsmodulen.
Styrning behövs i princip inte den kan fortsätta gå på on off fast med en högre frekvens.

Hej och tack!  tummenupp

Här data:
Bristol H75B18QABHA,   
220/240V 50Hz, 265V 60Hz,
verkar vara obsolet.

Kan du ge ett förslag på något billigt?
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 28 januari 2015, 08:26:49 »

Det är bara att sätta dit en fekvensomformare. Min Coperland kompresssor är förmärkt med 50 och 60 Hz så att öka frekvensen till 60 Hz är bara vad den är tillverkad till.
Men ofta är det farligare att undervarva än övervarva då kylningen blir sämre vid låga varvtal. Det går ofta att varva upp till 100 Hz utan problem. Läs på Kompressorn vad som behövs för frekvensomformare. Kopla in den så att den går när VP vill gå i dagsläget men använd matningen direkt inte via mjukstartsmodulen.
Styrning behövs i princip inte den kan fortsätta gå på on off fast med en högre frekvens.
Skrivet av: villhavarmare
« skrivet: 28 januari 2015, 06:52:02 »

Ok, hur varvar man upp kompressorn då?
Rek på billig styrning? 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 januari 2015, 20:37:48 »

I Calzadas avhandling tillfördes bubblorna på 85 meters djup i ett borrhål som var 250 meter djupt. Det står på ett ställe att värmeöverföringen förbättras även under det ställe luften tillförs. Det står också att "In fact, the reduction of thermal resistance in absolute numbers is very similar along the borehole, with values between 0.011 – 0.014 mK/W". Tar man ut 30 W/m borrhål blir det en temperaturökning på ca 0,4 grader vid lufttillförsel.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 27 januari 2015, 19:22:29 »

Är hålet 200 m djupt behövs det väl ca 20 bar för att få till bubblorna. Det är ett tryck som ingen "vanlig" kompressor fixar och knappast med en 50 Watts drivmotor.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 januari 2015, 19:10:36 »

Man ska vara observant på att det talas om borrhålsmotståndet. Det är ungefär en tredjedel av totala värmeöverföringsmotståndet. 28 % reduktion av borrhålsmotståndet betyder ungefär 10 % minskning av totala värmeöverföringsmotståndet vilket ger ungefär en grad högre köldbärartemperatur. I mitt fall minskar det kompressorns elförbrukning med ca 50 W. Går det att injicera tillräckligt med luft med lägre elförbrukning är allt gott och väl. Luftkompressor och övrigt lär dock kosta en del. Det är rätt höga tryck som behövs.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 27 januari 2015, 15:54:53 »

Är det inte bergets förmåga att transportera/överföra värme som sätter gränsen och inte överföringen mellan slangen och vattnet i borrhålet. Dessutom bär väl den luft som ska "bubbla" i hålet energi flera ggr så dåligt som vatten. Så man kan ju undra om rörelsen i vattnet ger så mycket mer att det är "lönsamt". Sc:,h
Skrivet av: FG
« skrivet: 27 januari 2015, 15:41:54 »

Kanontips det där med dammlister!

Om det behövs mer effekt ur borrhålet så finns Energy booster. Om det är något att hänga i granen eller inte får experterna på forumet svara på.

http://www.energybooster.se
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 26 januari 2015, 21:11:33 »

Lite mindre sprit i brine får i princip som effekt endast att den fryser tidigare, skillnaden i värmebärarförmågan är mycket marginell.
Skrivet av: villhavarmare
« skrivet: 26 januari 2015, 20:39:06 »

Tackar, tackar, skall kolla vidare detta.
Snälla mer förslag!!

Några kommentarer:
Min gamla IVT pump går 24/7 från ca 0C.
Vid elementen 32-33C, från pumpen är det kanske mer 34C
Har faktiskt redan cirkulationspump värme på max, ville bara kolla.
Skall ev öppna några element lite till mot 6C, känns dock marginellt just nu för mej.
Täta fönster; ser nu att jag faktiskt också har ett takfönster av den delbara typen, annars är det bara nyare ej delbara i hela husets boende våning.
Extra glas på insidan, hmm.
Byta dörrar. Vill nästan inte säga det, men jag köpte en ny 1,1 lamda dörr på Bauhaus, mina två gamla obytta visar sig vara varmare på insidan, såg jag sedan. Och dörrar är fetedyrt att byta, 1% av hus ytan ger väldigt lite besparing....  Har tidigare provat med cellplats på insida dörr, men det blev kondens, nu kör vi med hederliga dörr-draperier.
Har nu kommit på att jag kan strypa golvärmen i tvättstugan lite till, man kan ju faktiskt ha tofflor när man laddar tvättmaskinen!
Har även en nödlösning till, värmefilt under sängmadrassen!

Finns det ingen turbo till värmepumpen?
Hur är det med 10% köldbärar sprit istf 30%?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2015, 17:00:10 »

Kan nämna att jag har gamla kopplade 2-glasföster i huset.
Vid -10 °C ute vart det imma nertill och vid -15 °C till -20 °C is nertill på insidan av fönstren
Jag satte dit skumgummilister (dammlist) förra året mellan alla fönster och i år så har det inte ens blivit imma nertill då det var -20 °C ute.  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 januari 2015, 09:00:42 »

På ett äldre kopplat tvåglasfönster kan man ju öppna upp och pusta mellan fönsterrutorna.
Att denna typ av fönster blir smutsiga mellan glasen beror på den rejäla konvektion som uppstår mellan glasen om man INTE har en dammtätningslist där.
Det blir ju i princip som i en plattvärmeväxlare som drivs av egenkonvektion, ju kallare det blir ute, desto mer luftflöde mellan glasen.
Den luft som sugs in nerifrån tas utifrån, och den lämnar även huset på utsidan, men tar med sig värme från det inre glaset.
Resultatet blir ett väldigt kallt inre glas, ofta bildas is nedtill på insidan av dessa fönster då de blir som kallast längst ned där luften kommer in.

Man skall alltså öppna bågarna och sätta dammtätningslist hela vägen runt mellan bågarna.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 26 januari 2015, 08:41:04 »

Rickard! Kan du förklara vad du menar med dammtätningslist! Jag har från insidan sett energiglas och längst ut ett enkelt glas (aluminiumbåge) är det runt denna jag skulle sätta skumgummilist? Då skulle mellanrummet mellan glasen ventileras men luft ombytet skulle bli mindre, dvs isolera bättre. Har jag fattat rätt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 januari 2015, 08:09:17 »

När du skriver att du fryser, är det då så att värmepumpen går kontinuerligt?
Om inte skall du göra precis som Fredrik skriver, öka kurvlutningen så du för högre framledningstemperatur.
Att öka KB-pumpen till max kan ge lite bättre effekt också, någon eller några procent.
Värmebärarens deltaT är bra, men du skulle kunna sänka deltaT till ca 6 grader ändå, det kan ge någon procent mer effekt också.

Ett enkelt sätt att minska energibehovet kan på vissa hus vara att byta tätningslisterna i dina fönster och dörrar.
Har du kopplade tvåglasfönster utan dammtätningslist (Skumgummilist) mellan karmarna så kan det spara rätt mycket energi om du sätter in det, det gjorde jag när vi bott i huset i några år och det blev en klart märkbar skillnad i både energiförbrukning och komfort (Mindre kallras från fönstren.)
Att sätta in dammtätningslister mellan bågarna minskar inte ventilationen, det gör bara att du förlorar mindre energi via fönstren.
Balkong/altandörrar brukar ha väldigt dålig (obefintlig) isolering i den ej glasade delen, kolla om du kan få in lite frigolit mellan yttre och indre dörrhalvan, är du inte noga med utseendet kan du sätta en bit frigolit på insidan av dörren, det ger bra effekt.
Har du tvåglasfönster kan det vara lönsamt att köpa till ett tredje glas som du fäster invändigt. Finn speciella företag som säljer sånt idag.
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 26 januari 2015, 07:12:46 »

Höj framledningstempertauren!
Eller orkar inte pumpen med det?
32°C framledning är lågt, speciellt om du bara har radiatorer.
Har du aldrig haft mindre än +1°C på KBut behöver du absolut inte djupare borrhål.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 25 januari 2015, 18:06:12 »

Isolera huset, tveklöst det lönsammaste på lite längre sikt, i alla fall om det inte redan är "fullisolerat".
Skrivet av: villhavarmare
« skrivet: 25 januari 2015, 17:28:12 »

Hej,
Jag fryser och söker ideer, av er alla proffs, på hur jag kan få varmare inomhus.
Finns det någon samlande lista på alla möjliga åtgärder man kan göra (och inte bör göra)?

Här är min nuvarande status, ni får gärna kommentera och fylla på den vad som saknas. 

Mer effekt:
 tummenupp Djupare borrhål
 tummenupp Många element (ca 32C fram nu)
 tummenupp Cirkulationspump köldbärare på max
 tummenupp Mäta temperaturer på värmepump, (har gjort det, er feedback var ok)
?  Cirkulationspump värme på max?
?  Mindre temp fall på element (minska från 7C) ?
?  Mindre % andel sprit i kb slang?  (Vad ger det? Har aldrig haft mindre än 1C kb ut)
?
?
?
?  Frekvensomformare till kompressor (svårt?, hur gör man det)
>:( Elpatron = fyfyfy, har f.ö. ingen, (inga el element heller, det är fusk)
:-X Byta till större pump = sista utvägen

Mindre effektbehov:
 tummenupp Isolera huset
 tummenupp Byta fönster
 tummenupp Större fönster mot söder
 tummenupp Minska ventilationen
 tummenupp Strypa värmen i vissa rum
 tummenupp Separat vv beredare
 ::) Ligga vid braskaminen
?
?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!