Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255  (läst 18103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan And

  • Gäst
Stefan And
Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« skrivet: 02 november 2018, 16:37:20 »
Hej,

Jag har en Nibe F1255-16.
Idag löste jordfelsbrytaren ut vid ca 15:30. Efter det så får jag felet Inverterlarm typ III (426).
Pumpen startar inte igång utan står kvar i detta läge.
Informationsrutan säger "Skyddsläge inverter. Produkten gör snart ett nytt startförsök."
Efter en viss tid så börjar lampan lysa rött och jag får upp en ruta där jag skall kontrollera elen. Vilket är gjort. Jag har 400V över samtliga faser, samt 230 över fas-nolla, vilket är vad sig bör.
Jag såg i driftmanualen till en annan pump (750?) att man skulle göra enheten strömlös i 3 minuter och sedan starta upp den.
Det hjälper inte för mig.

Jag vet inte vad jag skall göra. Kan någon ge mig tips. Börjar bli smått orolig för vad som kan ha hänt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #1 skrivet: 02 november 2018, 17:13:05 »
Enligt NIBE's sajt är 426 ett B-larm, "Ett tillfälligt internt fel i invertern har inträffat." Kanske någon tillfällig överspänning/spik i elnätat utlöste det? Har du stängt av arbetsbrytaren på väggen och inte bara strömbrytaren på själva pumpen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Stefan And

  • Gäst
Stefan And
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #2 skrivet: 02 november 2018, 17:57:09 »
Enligt NIBE's sajt är 426 ett B-larm, "Ett tillfälligt internt fel i invertern har inträffat." Kanske någon tillfällig överspänning/spik i elnätat utlöste det? Har du stängt av arbetsbrytaren på väggen och inte bara strömbrytaren på själva pumpen?

Hej,
Jo, det har jag gjort. Jag fimpade automatsäkringen efter att jag stängt av den med strömbrytaren på maskinen. Därefter har jag låtit den vara avstängd i 3 minuter, i 5 minuter och i 15-20 minuter, vid olika tillfällen. Men ändå ställer den sig tillbaka i samma läge.
Efter ca en timme kommer felkoden 427 istället.

Jag har den senaste mjukvaran i sedan en vecka tillbaka. Om strömmen gått tidigare under tex höststormarna, med äldre mjukvara, har inte detta fel uppstått efteråt. Bara det inte har hänt något som gör att den har låst sig och måste bytas ut.

Jag har försökt få tag på en jourfirma men de jag hittar jobbar inte med Nibe :(

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #3 skrivet: 03 november 2018, 17:13:16 »
Hej,
Jo, det har jag gjort. Jag fimpade automatsäkringen efter att jag stängt av den med strömbrytaren på maskinen. Därefter har jag låtit den vara avstängd i 3 minuter, i 5 minuter och i 15-20 minuter, vid olika tillfällen. Men ändå ställer den sig tillbaka i samma läge.
Efter ca en timme kommer felkoden 427 istället.

Jag har den senaste mjukvaran i sedan en vecka tillbaka. Om strömmen gått tidigare under tex höststormarna, med äldre mjukvara, har inte detta fel uppstått efteråt. Bara det inte har hänt något som gör att den har låst sig och måste bytas ut.

Jag har försökt få tag på en jourfirma men de jag hittar jobbar inte med Nibe :(

Ladda tillbaka gamla versionen... finns en snabbknappskombination för detta, ska se om jag hittar den.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #4 skrivet: 03 november 2018, 22:26:33 »
Starta om och håll inne ok knappen

Stefan And

  • Gäst
Stefan And
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #5 skrivet: 05 november 2018, 22:18:58 »
Hej,

Pumpen hoppade tillslut igång.
Nu till nästa fenomen. Jag har haft lite dålig värme i ett av rummen på ovanvåningen. Så jag tänkte avluta alla element i hela huset när jag ändå var på det. Han som installerade min pump sa till mig att när jag avluftar systemet så skall jag stänga av pumpen så att inte cirkulationspumpen driver luften i systemet.
Jag stängde av den och avluftade alla element, och det var en del i det elementet. Jag slog igång den och samma fel uppstod på nytt. Detta var för några timmar sedan nu och den hoppar inte igång.
Tyvärr tänker jag inte låta den firman komma hit och göra jobbet en gång till då han som har den försökte blåsa mig och ta dubbla och saltade fakturor, försökte ta betalt för dagar han inte var här, för fler personer än vad som var här m.m. Nu har jag fått tag på en annan firma, som dessutom finns med på Nibes hemsida, som skall komma hit och titta på den. Men i och med att den hoppade igång skulle de komma när det hade lugnat ner sig en del på jobbfronten, dvs om sisådär 3-4 veckor. Nu hoppas jag på att de kan komma imorgon, tisdag, istället. Då detta är frustrerande.

Är det en stor "risk" att pumpen driver luften framför sig som den första installatören säger? Dvs behöver jag stänga av pumpen inför luftning?

Ang att ladda tillbaka gamla mjukvaran. Det orsakar inga problem tror ni om jag gör det när den verkar strula?

Stefan And

  • Gäst
Stefan And
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #6 skrivet: 05 november 2018, 23:05:27 »
Jag provade att lägga tillbaka den förra mjukvaran.
Fortsatt samma problem. Man blir ju så less.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #7 skrivet: 05 november 2018, 23:09:46 »
Du kan spara inställningarna på ett USB minne och lägga på de igen om det skulle uppstå något problem med förlorade inställningar.

Angående luftningen så beror det nog på hur systemet ser ut, troligen inte något problem att lufta med pumpen igång. Vill du inte bryta strömmen så kan du ju gå in i service menyn och manuellt se till att allt står stilla tills du är klar.

Håll oss uppdaterade på hur det går med invertern, det är spännande för oss andra med samma maskin.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Stefan And

  • Gäst
Stefan And
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #8 skrivet: 06 november 2018, 07:06:31 »
Du kan spara inställningarna på ett USB minne och lägga på de igen om det skulle uppstå något problem med förlorade inställningar.

Angående luftningen så beror det nog på hur systemet ser ut, troligen inte något problem att lufta med pumpen igång. Vill du inte bryta strömmen så kan du ju gå in i service menyn och manuellt se till att allt står stilla tills du är klar.

Håll oss uppdaterade på hur det går med invertern, det är spännande för oss andra med samma maskin.

// Magnus

Inställningarna var kvar efter att jag bytte tillbaka mjukvaran. Jag hade dem sparade sedan innan. Dock hjälpte ju inte mjukvaruförändringen.
I natt körde jag den på hjälpdrift, dvs enbart elpatron. Den stabiliserade gradminuterna men orkade inte trycka upp dem, vilket ju inte var ett behov då jag enbart ville undvika att kyla ut huset.

Nu på morgonen så kollade jag till pumpen och provade att nollställa larmet. Igår gick det inte alls, men nu gick det och den gick över så invertern hoppade igång.
Det verkar som att den behöver ganska många timmar för att "synka" om sig. Förra gången var det kanske 5-6 timmar. I natt vet jag inte hur tidigt jag hade kunnat nollställa larmet, men från den sista omstarten (med att göra den strömlös i ett antal minuter) fram till att jag provade att nolla felet tog det iaf ca 6 timmar.

Beskrivningen från Nibe uplink säger att felet är följande:
"Bestående kompressorstopp på grund av misslyckad synkronisering. Bryt strömtillförseln till produkten, kontrollera huvud- och gruppsäkringar och starta därefter om. Om larmet återkommer välj hjälpdrift och kontakta din installatör."

Nu väntar jag på återkoppling från den nya installatören så får vi se när han kan komma. Jag är inte så sugen längre på att vänta i 4 veckor, men det känns inte lika bråttom som igår.
Så fort jag har ny information att tillgå så kommer jag uppdatera här i vad som skett.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #9 skrivet: 06 november 2018, 11:01:20 »
Har du garanti kvar på maskin?
Om inte, bryt strömmen och öppna den. Kolla alla kontakter i den efter glapp och oxid etc. Det kan vara något sådant som spökar och det kan vara värt att undersöka lite själv om man bedömer sig ha kompetens för det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I natt körde jag den på hjälpdrift, dvs enbart elpatron. Den stabiliserade gradminuterna men orkade inte trycka upp dem, vilket ju inte var ett behov då jag enbart ville undvika att kyla ut huset.


Det är så som det fungerar. Med fabriksinställningar startar den första steget på elpatron vid gm=-400.
Räcker inte det utan gm sjunker vidare så går nästa steg in vid -500.
Räcker inte det utan gm sjunker vidare så går nästa steg in vid -600.
Till slut så räcker effekten, men gm kommer att vandra lite upp o ner, och den kopplar in och ur elsteg efter behov.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad F1255-16

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #11 skrivet: 08 november 2018, 14:31:29 »
Hej
Jag har också en F1255-16 som efter strömavbrott börjat larma för skyddstopp inverter larm 426-427,
precis som Stefan And beskriver.
Pumpen blir 3 år snart och varit med om många strömavbrott men alltid startat om utan larm.
Det här med inverterlarmen har börjat för några månader sedan och kommer alltid efter strömavbrott,
nu senast efter ett knappt märkbart blink.
Larmet går inte att återställa omedelbart utan det verkar som att man vänta några timmar.
Då är det möjligt att återställa och då startar kompressorn.
Om det beror på ny programversion borde Nibe support känna till problemet.
Jag har nu version: 8539R3

Stefan And

  • Gäst
Stefan And
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #12 skrivet: 11 december 2018, 17:32:54 »
Hej,

Tack för tidigare inputs.

I lördags fick jag en variant av detta fel.
Vid 05-tiden på morgonen fick jag Inverterlarm typ I, felkod 432. Strax därefter fick jag Tillfälligt skyddsstopp inverter, larmkod 426. Ca 30 minuter efter detta fick jag Skydsstopp inverter, felkod 427. Då hade pumpen dessutom blivit röd och gick på elpatron.
Jag tog åter kontakt med servicefirman (vi valde i samråd att skjuta på det då pumpen funkade och de hade grymt mycket att göra), och de kom idag. De mätte på pumpen och forcerade att den gick på elpatron. Då gick spänningen på en eller flera faser ner från 228 V till drygt 220 V. Jag ringde då till Vattenfall för att se om detta var inom gränsvärdena, och de har ansvar att leverera mellan 205-240 V, så allt inom det är normalt. Och därmed borde även pumpen klara av denna spänningsvariation? Nästa steg skulle vara att kolla om det är något med säkringarna eller bottenstyckena i elcentralen. Är det fortsatt samma problem skulle de komma och göra fortsatt vidare utredning.

Som övrig info, detta fel har jag aldrig fått innan senaste mjukvaran. Jag gjorde när det inträffade förra gången en nedgradering till föregående installation utan att det blev bättre. Kan det vara så att allt inte går tillbaka till föregående installation utan att vissa delar av mjukvaran kan ligga kvar?

@F1255-16 - Du har så vitt jag kan förstå inte heller haft problemet på tidigare versioner? I övrigt beter sig min maskin på exakt samma sätt som du beskriver det.

Fortsättning följer.

DanO

  • Gäst
DanO
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #13 skrivet: 18 december 2018, 10:03:17 »
Jag har samma problem med min 1255a

Datum och klockslag   Rubrik
2018-12-17 21:15:23   Skyddsstopp inverter
2018-07-22 00:18:52   Skyddsstopp inverter
2018-07-21 23:31:11   Skyddsstopp inverter
2018-07-21 22:43:08   Skyddsstopp inverter
2018-06-19 10:45:43   Skyddsstopp inverter
2018-05-20 16:38:06   Skyddsstopp inverter
2018-05-20 16:04:33   Skyddsstopp inverter

Larmnummer: 427
Rapporterades: 2018-12-17 21:15:23
Återställningstid: 2018-12-17 22:29:07
Bestående kompressorstopp på grund av misslyckad synkronisering. Bryt strömtillförseln till produkten, kontrollera huvud- och gruppsäkringar och starta därefter om. Om larmet återkommer välj hjälpdrift och kontakta din installatör

Senast jag hade problem i sommras så startade jag om pumpen en 7-8 ggr och till slut försvann problemet och den har tuffat på felfritt tills igår.

Utloggad F1255-16

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #14 skrivet: 18 december 2018, 19:56:36 »
Hej
Jag missade att skriva i mitt tidigare inlägg att det var efter installationen av version:8539R3 problemen med skyddsstoppen började.
Installerat 26 maj larmen började komma 30 maj vilket syns väldigt tydligt i NIBE Uplink Larmhistorik.
Jag har tidigare varit i kontakt med min installatör om problemet, som då gjorde en felanmälan till NIBE.
Nu är invertern utbytt och pumpen startar som vanligt igen även efter en avstängning.
Det har visserligen inte varit några störningar på elnätet än men jag hoppas att den klarar det också.
Jag är förövrigt väldigt nöjd med pumpen. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!