Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väntar pÃ¥ offert frÃ¥n en av de större installatörer.. nÃ¥gra frÃ¥gor under tiden  (läst 10236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du ser , även fast du har bra förutsättningar så höll maskinen bara halva tiden.

En lite tank pÃ¥ 45cm  och vi har gjort allt vi kan för att säkerställa flöden samt fÃ¥tt all frihet vi vill ha att designa systemet hur vi vill  :)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Du ser , även fast du har bra förutsättningar så höll maskinen bara halva tiden.

En lite tank pÃ¥ 45cm  och vi har gjort allt vi kan för att säkerställa flöden samt fÃ¥tt all frihet vi vill ha att designa systemet hur vi vill  :)
halva tiden för den niben med den kompressorn? 😂

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Japp.

De flesta som monterat dem är ju spna installtörer som du och hemma pulare som Rikard vars största bedrift i VVS världen är 20000 poster pÃ¥ ett forum  ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är väl just det som är lite skrämmande att så många montera en värmepump med lika bra eller dåligt resultat som en som jobbar med den typen av jobb och bör kunna det bra finns nog fler trådar med dåliga installationer av hantverkare än av hemma pulare gissar jag och det finns ju inget som tyder på att Thermia eller Ivt som har egna installatörer skulle vara nått bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ju fÃ¥ som monterar maskinen bra.  Jag bytte ut 2 30 kw Nibe som hade rasat 6 kompressorer ihop...Jag satte in Viessmann istället.

Det var inte Nibes fel att de rasat, det var sturyeknikern som monterat VV start givaren i botten pÃ¥ första burken  help

99%  sÃ¥ är det fel i systemet som är anledningen att maskinen rasar.  Varför skulle man dÃ¥ vilja ha fler felkällor som current , envelope, oljesmörjning mm mm

On off tank     sÃ¥ enkelt o bra  tummenupp

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det här bättre bild
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som jag ser det  (Varken du eller jag vet dimensionen pÃ¥ stammarna i systemet) sÃ¥ finns inget som hindrar att man kör 10 graders (eller lägre) DeltaT utan att det ger upphov till för höga tryckfall (Jag utgÃ¥r frÃ¥n att du räknat med DT20 pÃ¥ radiatorerna), 12 mm matning till varje radiator är inget problem, men det hade varit bättre med 15 mm (om det nu är 12 mm pÃ¥ bilderna).
10 graders DeltaT ger 0,26 l/s och ligger nära det optimala för värmepumpen.

Jag har för övrigt hittat data på Daikins nya värmepump (även om det är off-topic) och minflöde ligger på 0.13 l/s, så den som gav dig uppgifter om 0.04 l/s måste ha chansat.

Det finns otaliga ägare av invertrar som intygar att radiatorsystemen funderar bra (värmer alla rum korrekt) även med flöden som är avsevärt lägre än vad deras radiatorsystem en gång designats för.
Samma sak gäller de som har ett lite högre flöde, ytterst få är de som klagat på så höga flöden att det blir störande sus och brus t.ex.

Flödet i radiatorkretsen är sällan avgörande för COP, utan där finns bara de kyltekniska fakta som styr.
Att ett varierande flöde menligt skulle försämra COP ser jag därför inte som troligt, i vart fall tror jag inte att det påverkar mer än vad kostnaden för en tank, en extra cirkpump, ökade värmeförluster och ökade driftskostnader på cirkpumpen ger vid hand.

Det hade dock varit väldigt intressant att se en oberoende test på en eller några invertermaskiner som visar på hur maskinerna levererar vid olika uteffekter.

0,13 l/s alltsÃ¥.  Thermia har runt 0,1 l/s i sin maskin som lämnar 3 kw som minst.  Daikin har alltsÃ¥ 30% mer flöde trots att Thermian lämnar mer än 300 % mer effekt  :o

Daikin lämnar ju 0,85 kw.  Och har dem dÃ¥ 0,13 l/s som du med bestämdhet hävdar sÃ¥ kör Daikin ett delta pÃ¥ 1,565 alltsÃ¥  ???   Hur mkt underkylning fÃ¥r dem ut dÃ¥ ? Hinner de ens kondensera allt eller flashar det lite  dontknow



Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
TS 

Lyssna inte pÃ¥ Rikard.  Det gÃ¥r nog att justera dina element, fast i kopplet.  Men du kan ALDRIG  fÃ¥ in sÃ¥ mkt flöde som krävs för att säkerställa processen. 

Vill du ha en inverter,  ta inte en för stor, och koppla in nÃ¥gon form av bypass.

Men det bästa är  Om Off och tank.   Tex kan du ta en IVT on off,  den kostar mindre MED tank och CP än Thermias inverter  tummenupp  Nibe har säkert billig on off oxÃ¥

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
0,13 l/s alltsÃ¥.  Thermia har runt 0,1 l/s i sin maskin som lämnar 3 kw som minst.  Daikin har alltsÃ¥ 30% mer flöde trots att Thermian lämnar mer än 300 % mer effekt  :o

Daikin lämnar ju 0,85 kw.  Och har dem dÃ¥ 0,13 l/s som du med bestämdhet hävdar sÃ¥ kör Daikin ett delta pÃ¥ 1,565 alltsÃ¥  ???   Hur mkt underkylning fÃ¥r dem ut dÃ¥ ? Hinner de ens kondensera allt eller flashar det lite  dontknow

Jag tror nog att Daikin som är en av Världens största producenter har bättre koll på kylprocessen än du har.
Förfasas man över den låga deltaT som blir så kan man ju blockera lägsta effekt så man slipper det problemet.
Personligen tror jag att tillverkarna löst det där så att de säkerställer processerna.
Men det kanske är bättre att lita på dina spekulationer än på mina?

On/off med tank är säkert inget dåligt förslag i detta fall, med oklar möjlighet att justera grundflödet, termpstater i drift, ett husi flera plan och golvvärme i delar av huset.
Det blir inte billigare, men finns det plats så varför inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!