Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energimyndighetens test av berg vp 2012  (läst 52400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #135 skrivet: 22 november 2012, 20:16:49 »
Men tester körda i olika hus skulle ju inte säga nått det skiljer så lite mellan de olika vp så den bästa vp i det sämsta huset blir sämst och det säger inte så mycket om vp. Tycker testerna vid olika framledningstemperaturer samt vid vv beredning räcker bra. Tror ingen av de testade vp i dag med växelventil har så dålig styr så styren spelar nån större roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #136 skrivet: 22 november 2012, 22:47:40 »
Visst, bara några skulle inte säga något, men när det blev ett antal av varje märke, då skulle man kunna börja ana. Att husen är olika är bara bra, det är så verkligheten ser ut.

Jag kan inte det här med loggning, men vad jag förstår krävs det en elmätare, en flödesmätare och två tempmätare, placerade och kopplade på ett standardiserat sätt. Jag tycker det verkar vara ett överkomligt pris, dessutom skulle man få en kontinuerlig koll på hur den egna anläggningen ligger jämfört med ett genomsnitt. I nuläget finns det ett oanat antal dåligt intrimmade vpanläggningar.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #137 skrivet: 22 november 2012, 22:53:23 »
Men tester körda i olika hus skulle ju inte säga nått det skiljer så lite mellan de olika vp så den bästa vp i det sämsta huset blir sämst och det säger inte så mycket om vp. Tycker testerna vid olika framledningstemperaturer samt vid vv beredning räcker bra. Tror ingen av de testade vp i dag med växelventil har så dålig styr så styren spelar nån större roll.

Styret kan säkert spela roll i vissa specifika driftscenarion. Men jag håller med att det är snarare en komfortfråga. Att ägaren av värmepumpen kan få den att bete sig som man själv önskar. Att man kan få in och ut den data man önskar och så vidare.

Och som man kan se på COP vid olika temp, typ de siffror jag skrev nedan. Så skiljer det inte alltid så mycket som man tror, även om en vinnare utses utifrån ett specifikt testscenario. Det bästa med dessa tester är att det pushar tillverkarna att bli bättre. Det sämsta med sådana här tester är att det till slut pushar tillverkarna att vara bäst i de specifika scenario som en värmepump testas på. Jämför exempelvis med bilar och förbrukning.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #138 skrivet: 22 november 2012, 23:29:02 »
David, jämför du nibe med ivt så ser du att det skiljer ca 10% till nibes fördel. Det är inte helt försumbart tycker jag.

Sen håller jag med om att det uträknade SCOP:et är ett "best case senario". Förmodligen kommer värmepumparna prestera en lägre siffra i verkligheten. Jag läste att dagens bilar drar typiskt 20% mer än deklarerad förbrukning. Det är helt enkelt så att när man som vanlig människa kör så gör man inte det lika bra som den intränade föraren som kör testcykeln.

Dock så bedömmer jag att samtliga värmepumpar lider lika mycket av detta (samtliga får gasa lite mer än de egentligen behöver ibland). Alltså är vi tillbaks där vi började igen. Visar testet att en värmepump har bättre 0/35 0/45 osv COP siffror än en annan så kommer samma skillnad synas i den verkliga besparingen.

För att tala klarspråk. Säg att jag installerar niben i mitt hus. Det ger mig, med mina unika förutsättningar ett årsCOP på 4,3. Hade jag satt ivtn istället hade jag fått ett årssnittCOP på 3,9.

Självklart ska man se med kritiska ögon på allt, men åter igen, vi får nog förutsätta att samtliga värmepumpar är körda på exempelvis SP. Alla har haft samma förutsättningar osv osv. Att logga en massa anläggningar i verkliga livet skulle förvisso vara intressant, men det blir helt omöjligt att jämföra. Det finns inte 2 hus/hushåll som är lika. Nogranheten skulle dessutom bli väldigt stor. Värmepumparna i testet är testade i en väl kalibrerad testmiljö. Detta är ömöjligt att uppnå i någons hem.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #139 skrivet: 22 november 2012, 23:29:18 »
SP har tidigare kört ett test hos "normal brukare" som har bergvärme installerat fast detta var sökert minst 5 år sedan
har för mig att det var ca 10-15 pumpar med vid starten.

Har även läst någonstans att man skall göra ett liknande test med moderna pumpar men om man startat/kommer någonsin att detta test vet jag ej.

Kanske går att hitta info om man söker på SP hemsida.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #140 skrivet: 23 november 2012, 00:08:10 »
David, jämför du nibe med ivt så ser du att det skiljer ca 10% till nibes fördel. Det är inte helt försumbart tycker jag.

Sen håller jag med om att det uträknade SCOP:et är ett "best case senario". Förmodligen kommer värmepumparna prestera en lägre siffra i verkligheten. Jag läste att dagens bilar drar typiskt 20% mer än deklarerad förbrukning. Det är helt enkelt så att när man som vanlig människa kör så gör man inte det lika bra som den intränade föraren som kör testcykeln.

Dock så bedömmer jag att samtliga värmepumpar lider lika mycket av detta (samtliga får gasa lite mer än de egentligen behöver ibland). Alltså är vi tillbaks där vi började igen. Visar testet att en värmepump har bättre 0/35 0/45 osv COP siffror än en annan så kommer samma skillnad synas i den verkliga besparingen.

För att tala klarspråk. Säg att jag installerar niben i mitt hus. Det ger mig, med mina unika förutsättningar ett årsCOP på 4,3. Hade jag satt ivtn istället hade jag fått ett årssnittCOP på 3,9.

Självklart ska man se med kritiska ögon på allt, men åter igen, vi får nog förutsätta att samtliga värmepumpar är körda på exempelvis SP. Alla har haft samma förutsättningar osv osv. Att logga en massa anläggningar i verkliga livet skulle förvisso vara intressant, men det blir helt omöjligt att jämföra. Det finns inte 2 hus/hushåll som är lika. Nogranheten skulle dessutom bli väldigt stor. Värmepumparna i testet är testade i en väl kalibrerad testmiljö. Detta är ömöjligt att uppnå i någons hem.

Om du tittar på de siffror jag skrev tidigare i tråden, som är tagna från energimyndighetens test, så ser du att skillnaden mellan IVT och testvinnaren inte är några 10%.

till radiator
Temp IVT Viessmann
35     4,8   5,0
45     3,7   3,8
55     3,0   2,9

Eller läser vi olika tester??

Ni pratar hela tiden om vikten av  0/35 0/45 osv.. jovisst jag hÃ¥ller med, det är lysande för att jämföra verkningsgrad mellan olika VP. Men avgörandet i i just denna fighten skedde inte här. Det är det enda jag säger och framhäver i mitt exempel.

Mellan IVT och Viessmann skiljer det 5% i totalverkningsgrad i testet med radiator i det stora "huset". Men det skiljer inte 5% i 0/35, 0/45 osv. Till och med så att om man behöver lite högre framledning och börjar närma sig 50 grader och samtidigt har en lite sämre borra som i det läget har börjat glida under nollan ja då är förhållandet omvänt. Men på det stora hela kommer gissningvis viessmann komma ut on-top ändå. Och då gissningsvis på grund av VV eller kompressorstorlek eller någon annan faktor som styrsystem eller vad det nu månde vara. Eller bara att just de förutsättningar som rådde för testet var något mer fördelaktiga för en VP än en annan.

Nu råkar jag ju veta vilken VP som är bäst av dessa utan detta test. Men det kan vi prata om i en annan tråd :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #141 skrivet: 23 november 2012, 10:12:46 »
David, jämför du nibe med ivt så ser du att det skiljer ca 10% till nibes fördel. Det är inte helt försumbart tycker jag.


Just den jämförelsen skulle jag ta med en nypa salt...  ::)       uppföljning kommer  8)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #142 skrivet: 23 november 2012, 12:24:11 »
Att logga en massa anläggningar i verkliga livet skulle förvisso vara intressant, men det blir helt omöjligt att jämföra. Det finns inte 2 hus/hushåll som är lika. Nogranheten skulle dessutom bli väldigt stor. Värmepumparna i testet är testade i en väl kalibrerad testmiljö. Detta är ömöjligt att uppnå i någons hem.
Husen måste inte vara lika. Värmepumpen vet inte om vilket hus den står i, den ger ett årscop ändå.
Verkligt COP över tid är det centrala och mäts ju enkelt i vilket hus som helst, vad jag förstår, och skulle man göra en enkel statistiksida med genomsnitt från ett antal anläggningar, så tror jag de blivande konsumenterna skulle tycka det var mer intressant än värden från en testbänk. Tex tror jag många bilköpare har köpt Toyota efter att ha sett bilbesiktningens statistik på vilka bilmärken som har minst antal anmärkningar, inte förkastar man den statistiken för att bilförarna inte är lika och inte kör likadant.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #143 skrivet: 23 november 2012, 13:03:51 »
Nej har man några tusen anläggningar att jämföra mellan blir det säkert rätt men så många loggar blir nog svårt att få ihop. Loggar man dussinet så blir det nog antagligen en gissning samt att det kommer att bli en tävling vem som har högst cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #144 skrivet: 23 november 2012, 17:23:17 »
Husen måste inte vara lika. Värmepumpen vet inte om vilket hus den står i, den ger ett årscop ändå.
Verkligt COP över tid är det centrala och mäts ju enkelt i vilket hus som helst, vad jag förstår, och skulle man göra en enkel statistiksida med genomsnitt från ett antal anläggningar, så tror jag de blivande konsumenterna skulle tycka det var mer intressant än värden från en testbänk.

husen måste inte vara lika, men effekttäckningsgraden på de olika värmepumparna måste vara samma för att bilden ska bli rättvis.

Det har påbörjats en fältstudie:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46089.msg454333#msg454333
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #145 skrivet: 23 november 2012, 21:50:00 »
Det är bara om ett visst märke genomgående skulle installeras med lägre effekttäckning än andra som det skulle kunna ha någon betydelse.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #146 skrivet: 24 november 2012, 11:14:21 »
Det är mer än effekttäckningen som spelar in. Bidraget frÃ¥n hushÃ¥llsel och solinstrÃ¥lning spelar ocksÃ¥ roll även om det är samma antal kWh/Ã¥r värmepumpen levererar. Mycket solinstrÃ¥lning och en större andel av värmebehovet som täcks av hushÃ¥llsel gör att värmepumpens produktion förskjuts mer mot den kalla Ã¥rstiden vilket betyder att den, med samma uppvärmningssystem, fÃ¥r arbeta vid högre temperatur. Det blir svÃ¥rt att jämföra Ã¥rs-COP för olika hus som ligger i olika delar av landet. Man mÃ¥ste korrigera för det lokala klimatet ocksÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #147 skrivet: 24 november 2012, 12:01:14 »
Jag förstÃ¥r inte. Om man fÃ¥r antal kwh pÃ¥ vpns separata elmätare, och har värmebärarens flöde via flödesmätaren, och antingen mäter deltaT kontinuerligt eller med vissa mellanrum, sÃ¥ har man väl COP. Visserligen bara pÃ¥ just den vpn, och just den installationen, med de inställningarna, men skulle man fÃ¥ ihop  cop frÃ¥n ett antal verkliga installationer sÃ¥ skulle det ge nyttig information.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #148 skrivet: 24 november 2012, 13:55:48 »
Roland har en viktig poäng i det han skriver.

Det blir en stor skillnad på årsmedelverkningsgraden, om värmepumpen producerar 30 000 kWh över 6 månader eller om det sker över 8 månader.

Vid 6 månader belastas borran hårdare och inkommande temperatur blir lägre, samt värmebäraren får jobba med högre temperaturer.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #149 skrivet: 24 november 2012, 17:07:03 »
Jag tänkte inte på inkommande köldbärare, att kvaliteten på den har betydelse, men genomsnittligt sett borde köldbärarna se ganska lika ut mellan olika märken. Det kan ju inte vara så att installatörerna regelbundet borrar djupare när de installer tex thermia. Men ändå, man kan jämföra med att köpa eller sälja ett hus, man tar oftast reda på vad genomsnittliga kvmpriset är i trakten, sedan justerar man uppåt eller nedåt för olika faktorer. man låter inte bli att räkna ut ett genomsnittligt kvmpris för kommunen bara för att alla hus är olika. När man har fått ihop ett antal, säg 100, så är siffran att lita på, även om ett antal faktorer skiljer från anläggning till anläggning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!