Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energimyndighetens test av berg vp 2012  (läst 52393 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #120 skrivet: 20 november 2012, 20:01:25 »
En fördel som jag ser det är att styr man på framledning är det enklare att docka vp mot tex en acktank som ibland värms med ved eller solpaneler går säkert att fixa med styrning på returen men har inte sett nån lösning på det men antar att det går på nått sätt. Ska man endast ha en vp då tror jag att skillnaderna är så små så att man nog vara lite vp nördig för att märka skillnaden och vem är inte det ;).

Jag ser det som enklare att koppla in en värmepump med hysteres styrning på returen i detta fall.
Man har en acc tank som alla värmekällor, ved, sol och värmepump jobbar emot. Retur styren på värmepumpen sätter man i botten på tanken. När man matar in värme från andra värmekällor kommer temperaturen i botten att vara för hög för att värmepumpen ska starta. Det hela behöver bara kompletteras med en gammal klassisk shunt styrning som styr på fram ledning/ute temp. När tempen i tanken är låg (när man inte eldar) kommer denna shunt att öppna fullt. När man eldar och tempen i tanken är hög går denna shunt in och reglerar vad huset behöver.
Inga ventiler och krångel som behöver ställas om. Hade man haft gradminuter så har man inte samma enkla kontroll
när värmepumpen går, här får man en automatisk avstängning när man börjar pytsa in värme från annat håll i tanken.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #121 skrivet: 20 november 2012, 20:24:06 »
Det kanske vore bra om man kunde justera rumsgivarpåverkan olika för över och undertemp har min påverkan på 4 numera men provade 6 tidigare och kan egenligen inte påstå att jag märker nån skillnad förutom att börvärdet ligger stabilare nu men det spelar ju ingen roll om börvärdet hoppar lite grann heller. Men inbillade mig att det inte var så bra att vp styrde för mycket efter innetempen men vp håller jämn temp hur den än står så det spelar nog egentligen ingen roll.

Nackdelen är att det KAN bli väääldigt AV och väääldigt på. Inget händer och sedan en monsterkörning. Överreglering. Givet trögheten i hus och en vettig kurva mot utegivare så är det nog rätt att inte överkompensera i regleringen, men har man koll fungerar ju även detta.

Med lexusgivaren fungerade detta helt ok givet att den ju aldrig höjer. Den bara sänker. Även om man då kanske väljer att köra liiiite högre som standard för att hantera vind etc. dvs man förväntar sig att en normal dag så kommer den reglera ner typ 1 gång eller så. Mycket övertemp pga bullbak och annat reglerar den ner längre och oftare och en i övrigt vanlig dag med rejäl blåst så reglerar den aldrig ner.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #122 skrivet: 20 november 2012, 20:31:09 »
Det hela behöver bara kompletteras med en gammal klassisk shunt styrning som styr på fram ledning/ute temp.

Shuntstyrningen finns ju redan färdig i Rego600.

Kolla instruktioner för GT4. Den fungerar utmärkt för det driftfall du beskriver.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #123 skrivet: 20 november 2012, 21:22:17 »
Men jag som har vp och ved mot samma tank vill ju inte att vp ska gå bara för att det är 30 grader i botten på tanken när jag har 1500 liter 80 gradigt vatten i toppen eller går det att ha nån extra tankgivare på Ivt/Bosch. Jag kör inte med shuntstyrningen till Nibe utan med min gamla styrning dels pga kostnaden men mest pga att den funkar att köra mot omformare 12/240 eller elverk .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #124 skrivet: 20 november 2012, 22:18:26 »
Men jag som har vp och ved mot samma tank vill ju inte att vp ska gå bara för att det är 30 grader i botten på tanken när jag har 1500 liter 80 gradigt vatten i toppen eller går det att ha nån extra tankgivare på Ivt/Bosch. Jag kör inte med shuntstyrningen till Nibe utan med min gamla styrning dels pga kostnaden men mest pga att den funkar att köra mot omformare 12/240 eller elverk .

Då kan man sätta retur givaren på radiator returen innan den går tillbaks in i tanken så får man snabbare feedback.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #125 skrivet: 20 november 2012, 22:21:55 »
Känns lite lurigt att ha det så med 2 av varandra oberoende styrningar men kör man med vp shunt styrning bör det ju funka bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #126 skrivet: 21 november 2012, 22:39:59 »
Lexus, system är en intressant diskusion. Det skulle vara intressant att starta en tråd där vi jämförde och benade ut skillnaderna mellan ivt nibe och thermia. Dock så tror jag inte skillnaden i styren mellan en ivt och nibe/thermia ger sådär jättestora skillnader. Samtliga 3 tillverkare kan nog få värmepumpen att gå bra. Varför är ivt så inkonsekventa och kör reglering på retur i vissa och framledning i vissa nyare?

Jag litar på de olika COP siffrorna som ges (0/25, 0/35, 0/45, 0/55). De är direkt jämförbara mellan de olika värmepumparna. De är framtagna under samma driftförhållanden i samma labb (får man ju förutsätta). Det hela måste ju vara testat på SP eller liknande seriös provningsanstalt.

Det visar ju att viessman och nibe ligger i topp, tätt därefter thermia. Däremot så får IVT ställa sig lite i skamvrån med endast 4,8 vid 0/35 när man har basunerat ut 5,1 i all reklam senaste tiden.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #127 skrivet: 21 november 2012, 23:08:34 »
Vem har egentligen trott på några av tillverkarnas siffror med avseende på COP på senare tid?

Sedan är ju inte COP allt. Livscykelkostnaden blir väldigt relevant i sammanhang där inköpskostnaden är så pass hög som den ändå är med en värmepump. Och då är man tillbaks på frågor kring dimensionering och vilka driftförutsättningar man erbjuder, m.m.

Jag kan få bättre COP än de 3.99 som min ska ge enligt sin egen reklam - likväl som man kan få mindre än 3.99 med en ultramodern COP 5 maskin.

Och när man ser det utifrån detta perspektiv så blir även styrsystemet en relevant faktor så klart.

Men absolut håller jag med om att (0/25, 0/35, 0/45, 0/55) resultaten är väldigt intressanta givet att dom är testa utifrån samma förutsättningar.
Där går det ju ganska snabbt att konstatera att IVT fungerar väldigt bra även med kallt brine samt att prestandan i jämförelse med testvinnaren inte är så avgrundsdjup som det kan låta. Bortsett från 25 grader i framledning vilket ju är en ganska liten del av det totala värmebehovet som står för.

till radiator
Temp IVT Viessmann
35     4,8   5,0
45     3,7   3,8
55     3,0   2,9

Om du menar att detta ens är mätbart i en normal anläggning.... så OK. Annars så måste vi nog konstatera att förutsättningarna i testet i sin helhet, värmepumparnas styrsystem i förhållande till dessa förutsättningar, m.m.m. är det som gör att du i ditt inlägg kan hävda att Nibe är så mycket bättre än IVT. INTE dess skillnad vid 0/35,0/45 osv. Så lite måste jag nog säga att du motsäger dig själv :)

Granskar man alla COP siffror i detalj så tycker blir exempelvis en faktor som värmeförlust i VV helt plötsligt en avgörande faktor i vissa fall. Och det är ju inte vad man i första hand tänker på när man tänker på COP. Så tyvärr kvarstår att man måste titta på helheten och då kommer saker som styrsystem påverka hur en given anläggning fungerar i sin helhet, även om så kanske inte är fallet i just detta test.

Och därtill skiljer det ju lite i kompressoreffekt vilket kan påverka om än lite i det fall spets tillkommer i dessa test. Om all värme som genereras görs av med, jag vet inte hur dom gör testet, så är ju en större kompressor fördelaktig. Vilket också skulle rimma väl med resultatet där Thoren och Eviheat har minsta kompressorer....

« Senast ändrad: 21 november 2012, 23:12:22 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #128 skrivet: 22 november 2012, 13:29:11 »
Forumet borde vara den rätta platsen att testa, fler och fler skaffar sig ju mätare, när ett antal anslutit sig skulle det kunna bli intressanta siffror

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #129 skrivet: 22 november 2012, 14:08:11 »
Ja, men förmodligen inga siffror tillverkarna skulle vilja skylta med...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #130 skrivet: 22 november 2012, 14:17:50 »
Exakt. Men konsumenterna vill gärna se sådana siffror, om de är någorlunda standardiserade och tillförlitliga

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #131 skrivet: 22 november 2012, 14:21:04 »
Det är väl därför energimyndigheten utför test :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #132 skrivet: 22 november 2012, 14:22:40 »
Ja, men jag antar att tillverkarna har en del att säga till om innan resultaten publiceras....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #133 skrivet: 22 november 2012, 15:16:22 »
Varför skulle det vara så ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #134 skrivet: 22 november 2012, 17:35:40 »
Ett test som grundar sig på anläggningar i verklig drift är ju något helt annat än deras test, verkliga konsumenter i verkliga driftsituationer, det skulle ge verkliga cop, inte deras kompressortest, dessutom över tid, en massa intressant skulle antagligen komma fram. Och tillverkarna skulle inte ha något att säga till om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!