Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energimyndighetens test av berg vp 2012  (läst 52411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #105 skrivet: 20 november 2012, 13:39:03 »
nu kanske vi missar syftet med tråden här men jag finner diskussionen intressant och undrar då i fall någon har synpunkter på returreglering med hysteres eller GM för den delen, för det finns väl också, i kombination med exempelvis en arbetstank.

Jag antar att givaren då måste sitta på returen från värmesystemet TILL tanken och inte mellan tanken och VP.

Nackdelar, fördelar? Elpanna?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #106 skrivet: 20 november 2012, 14:29:26 »


Rickard, du missade att svara på min fråga. (Såg att var inloggad och skrev inlägg om BBR19)

Bertils 25 kW:are hade som du vet en vattenburen fläktvärmare, som intermittent belastade värmesystemet med 20 kW. Det i sin tur gjorde det omöjligt för regleringen att tillfredställa Bertils krav på el-patronstyrning.

Tillskottstimern kan ställas till max 5 timmar. Efter att timern räknat fullt startar ramptiden, som efter ytterligare max 60 minuter aktiverar tillskott. Det innebära att tillskott kan förhindras i upp till 6 timmar, vilket i sin tur känns tillräckligt länge för att undvika undertemp.

I stora tröga system, så ställs hysteres till ett lägre värde. I Rego600 kan hysteres sänkas till lägst 2°. Det innebär att kompressorn endast behöver värma returen 1° under 6 timmar, för att undvika tillskott. Att då påstå att reglering orsakar onödigt tillskott, är för mig obegripligt. Speciellt då det i regleringen (meny 8.2) går att förhindra tillskott beroende på utetemp och då som lägs -10°.

OK, det där kan du mycket bättre än mig, så jag böjer mig utan tvekan för din redogörelse.
Bertils erfarenheter bygger på en mycket speciell anläggning, och hans problem hade antagligen kunnat ordnas på annat sätt än att flytta givaren till framledningen.
Om du är uppdaterad på vilka av IVT:s värmepumpar som reglerar på framledningen får du gärna redogöra för det - sånt har en förmåga att inte nämnas i broschyrmaterialet eller reklamen som man läser.

Har du Lexus provat bygga om en Nibe eller Thermia till styrande på returen, och i så fall, fungerar det utan problem?
Jag skulle faktiskt vara lite intresserad av att prova om det inte finns något som hindrar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #107 skrivet: 20 november 2012, 14:33:53 »
problemet är väl att hysteresstyrningen är för knapp på thermia/nibe etc.

Det värde man ställer gäller för både över och under bör. Jag skulle i så fall vilja ha olika värden. Men det kanske inte ens IVT har?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #108 skrivet: 20 november 2012, 14:39:08 »
Det behövs inte om man har "framledningsgivaren" på returen, den varierar ju inte på samma sätt med kompressorstarterna.
Dessutom behöver man inte styra med hysteres, det går lika bra att styra med gradminuter, men med givaren på returen istället för på framledningen.
Rent krasst tror jag nog nästan att det krävs GM-styrning på Nibe och Thermia för fullgod funktion av eltillskott om man har behov av det, men jag är inte säker.

IVT:s styrning av eltillskottet är riktigt bra, bättre än Nibe och Thermias, i vart fall om jag fattat det hela rätt.
I vart fall har det varit så tidigare, hur NIBE och Thermia styr det nu vet jag inte exakt, det skall vi starta en ny tråd om så vi får utreda det ordentligt.
« Senast ändrad: 20 november 2012, 14:44:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #109 skrivet: 20 november 2012, 14:49:02 »
nu kanske vi missar syftet med tråden här men jag finner diskussionen intressant och undrar då i fall någon har synpunkter på returreglering med hysteres eller GM för den delen, för det finns väl också, i kombination med exempelvis en arbetstank.

Jag antar att givaren då måste sitta på returen från värmesystemet TILL tanken och inte mellan tanken och VP.

Nackdelar, fördelar? Elpanna?

Nja, nu blir det riktigt off topic.

Inläggen som berört skillnaden mellan gradminuter och hysteres, har kommit till då jag ville belysa bristerna i Energimyndighetens testrapport om de olika värmepumparna.

Deras rapport berör inte värmepumparnas effektivitet, utan endast kompressorernas verkningsgrad....och inget annat. Föga ointressant och ger en falsk bild om lönsamhet till villaägarna.

Men som svar på din fråga, till dess du öppnar en ny tråd. Ja, givaren ska sitta på radiator retur d.v.s. mellan tank och radiatorer, alternativt i dykrör på tankens nedre halva. Värmebärarpumpen konfigureras så att den endast går när kompressorn är igång.

Elpanna?  Sc:,h

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #110 skrivet: 20 november 2012, 14:51:47 »
OK, det där kan du mycket bättre än mig, så jag böjer mig utan tvekan för din redogörelse.
Bertils erfarenheter bygger på en mycket speciell anläggning, och hans problem hade antagligen kunnat ordnas på annat sätt än att flytta givaren till framledningen.
Om du är uppdaterad på vilka av IVT:s värmepumpar som reglerar på framledningen får du gärna redogöra för det - sånt har en förmåga att inte nämnas i broschyrmaterialet eller reklamen som man läser.

Har du Lexus provat bygga om en Nibe eller Thermia till styrande på returen, och i så fall, fungerar det utan problem?
Jag skulle faktiskt vara lite intresserad av att prova om det inte finns något som hindrar.

Jag tror Bosch/IVT har idé om att alla pumpar som har en Rego-version högre än Rego600 d.v.s. Rego800 och Rego1000, ska styras via framledningstemp.

Rego800 för de varvtalsstyrda X11 och X15 kan jag tänka mig är lite ovistt om det går att montera T1-givaren till returen. Men i alla övriga versioner är jag ganska säker på att det funkar bättre, i alla fall på Bosch Compress. (IVT HE)

För Nibe/Thermia vet jag inte. Det enda som jag testat med Nibe/Thermia är att montera  en rumstermostat som sänker framledningens börvärde kraftigt typ 8°, sÃ¥ fort rumstempen överstiger inställd rumsbör. Eller rättare sagt sÃ¥ skickade jag termostatet till Rinnan, som var snäll och testade detta. (Tack än en gÃ¥ng David)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #111 skrivet: 20 november 2012, 15:00:56 »
Rego800 och 1000 som styr på framledningen har ju dessutom variabel hysteres (kopplingsdifferens), vilket gör att dom blir nån sorts mellanting mellan hysteres och gradminuter. Eller gradliter som nån så briljant uttryckte det tidigare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #112 skrivet: 20 november 2012, 15:30:32 »
Rego1000 moddad för T1 på returen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #113 skrivet: 20 november 2012, 15:34:45 »
Snarare moddad för fast hysteres istället för variabel. Med risk för att verka mindre vetande: Varför skulle man inte kunna ha variabel hyteres tillsammans med mätning på returen?
« Senast ändrad: 20 november 2012, 15:41:52 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #114 skrivet: 20 november 2012, 15:42:30 »
Snarare moddad för fast hysteres istället för variabel. Varför skulle man inte kunna ha variabel tillsammans med mätning på returen?

Som du ser på filnamnet så var min tanke att efterlikna Rego600 med reglering på returen, och som har fast hysteres samt fabriksinställning 5°.

Visst, funkar det med variabel hysteres. Riktigt bra dessutom, för de med lite vatten i systemet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #115 skrivet: 20 november 2012, 16:04:46 »
Ja, jag ifrågasatte inte funktionen eller din kunskap inom området. Det jag egentligen försöker säga är hur mycket nytta tillför den variabla hysteresen när man reglerar på returen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #116 skrivet: 20 november 2012, 16:28:47 »
Ja, jag ifrågasatte inte funktionen eller din kunskap inom området. Det jag egentligen försöker säga är hur mycket nytta tillför den variabla hysteresen när man reglerar på returen?

För de med väldigt många starter, kan det ge längre gångtider/stopptider d.v.s. färre starter.

För normalvillan kan jag inte se att variabel diff ger några fördelar.

OBS! Gäller vid styrning pÃ¥ returen.  tummenupp.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #117 skrivet: 20 november 2012, 16:29:09 »
Nja, nu blir det riktigt off topic.

Inläggen som berört skillnaden mellan gradminuter och hysteres, har kommit till då jag ville belysa bristerna i Energimyndighetens testrapport om de olika värmepumparna.

Deras rapport berör inte värmepumparnas effektivitet, utan endast kompressorernas verkningsgrad....och inget annat. Föga ointressant och ger en falsk bild om lönsamhet till villaägarna.

Men som svar på din fråga, till dess du öppnar en ny tråd. Ja, givaren ska sitta på radiator retur d.v.s. mellan tank och radiatorer, alternativt i dykrör på tankens nedre halva. Värmebärarpumpen konfigureras så att den endast går när kompressorn är igång.

Elpanna?  Sc:,h

Nej jag vet inte. Elpanna tänkte jag att värmepumpen som med hysteres reglerar på returen inte vet om att returen är för hög för värmepumpen förrän kanske 5-8 minuter efter att framledningen vet det, så att säga. Och då är det ju för sent.

jag vet inte och famlar i källarmörkret i den frågan
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #118 skrivet: 20 november 2012, 16:53:19 »
Nej jag vet inte. Elpanna tänkte jag att värmepumpen som med hysteres reglerar på returen inte vet om att returen är för hög för värmepumpen förrän kanske 5-8 minuter efter att framledningen vet det, så att säga. Och då är det ju för sent.

jag vet inte och famlar i källarmörkret i den frågan

Visst, har man en värmepump som kan gå för högt på vbf så kör den ju i blindo tills driftspressostaten släcker kompressorn, men rätt justerad så skall det inte hända, och händer det så skulle det även ha hänt med reglering på framledningen.
Rätt injusterat blir det ju ingen skillnad om du styr på fram eller retur, med skillnaden att "gradminuterna" inte räknar upp om du har tillräckligt varmt i huset, vilket den lätt annars gör när man reglerar på framledningen.

För övrigt, i ett annars fast intrypt system borde det fungera bra även med en elektronisk termostat, centralt placerad, och med justerbar hysteres samt tidsfördröjt till och frånslag.
Kanske t.o.m bättre.
Det skulle bli lite som med Lexus-termostaten som drar i nödbromsen bara när det blir för varmt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #119 skrivet: 20 november 2012, 17:01:54 »
Det kanske vore bra om man kunde justera rumsgivarpåverkan olika för över och undertemp har min påverkan på 4 numera men provade 6 tidigare och kan egenligen inte påstå att jag märker nån skillnad förutom att börvärdet ligger stabilare nu men det spelar ju ingen roll om börvärdet hoppar lite grann heller. Men inbillade mig att det inte var så bra att vp styrde för mycket efter innetempen men vp håller jämn temp hur den än står så det spelar nog egentligen ingen roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!