Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fattar inte hur vÃ¥r NIBE 360P tänker  (läst 7531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« skrivet: 26 november 2006, 20:03:52 »
Har nyligen flyttat in i nybyggt hus med NIBE 360P och har försökt att ställa in den under flera veckors tid. Värmepumpen beter sig dock mkt konstigt, eller… Sc:,h?
Ska försöka förklara, kanske är det någon som fattar vad jag menar.

Vi har golvvärme på bottenvåning och vattenradiatorer på övervån.
Har läst på forumet att rumsgivarna(=termostater? är detta samma sak?) helst ska vara på max men vi har varit tvungna att ställa ner dem till ca20 grader eftersom huset blev olidligt varmt (26 grader och klinkers varm så att man nästan brände fötterna).
Alla rumsgivare (termostater?) har nu slagit ifrån och vi har 23 grader i huset, trots detta så mal bara kompressorn på!


Värmekurva:  7
Förskjutning av värmekurva:  -3

Framlednings temp:  52,6
Beräknad framledning:  (25)

Returtemp:  48,7
FörÃ¥ngningstemp:  9,7
Avluft:  9,4
FrÃ¥nluft:  27,8

Utetemp: +8,8 , vilket gör att pannan står på Vår/Höst läge eftersom stopp elpatron = 8


Det jag tycker är underligt är att framledningtemp hÃ¥ller sig runt 50 grader eller över, trots att  beräknat värde är 25 grader! Dessutom är MAX framledningstemp ställt till 50grader, hur kan dÃ¥ den verkliga vara 52,6 ?
Från början stod värmekurvan på 10 men jag har ställt ned den till 7 i ett försök att för att få ned temperaturen i huset. Beräknad framledning ligger nu alltså på 25 grader men pannan verkar inte bry sig om detta värde alls. Är det kanske fel på vår värmepump?
« Senast ändrad: 26 november 2006, 20:24:53 av Dr Hyde »
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad R134A

  • Proffs pÃ¥ vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #1 skrivet: 26 november 2006, 20:41:40 »
Din shuntmotor står säkert i manuelt läge om den beter sig så pannan.Den sitter under pannan på höger sida bakom nedre frontplåten ,se instruktionsbok där står även hur man sätter shunten i autoläge.
Anledningen till att kompressorn går har inte med framlednings temp att göra utan den har en egen givare som startar o stoppar den. finns i undermenyn till "varmvattentemp" o heter kompressor givare.Startar komp på 47 grader o stoppar på 56.
« Senast ändrad: 26 november 2006, 20:44:12 av R134A »

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #2 skrivet: 26 november 2006, 20:55:35 »
Nix...den stod på läge Auto.

187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #3 skrivet: 27 november 2006, 10:22:54 »
Är novis pÃ¥ detta men fÃ¥tt instruktioner och vägledning här hur jag ska ställa in vÃ¥r IVT 490  optimalt och samma borde ju gälla 360p dÃ¥ det är ganska lika pumpar. Det första var att ställa upp rumsgivarna (termostaterna) pÃ¥ max, sedan skruva ner värmekurvan nÃ¥gra snäpp, lÃ¥ta det gÃ¥ ett dygn innan golvvärmen kommit ikapp, om det fortfarande är för varmt ner med kurvan lite till osv osv. Till slut hittar man rätt och fÃ¥r en behaglig temperatur i huset.

Sen fick jag lära mig att det kan kännas lite murrigt i huset vid 0 och uppåt +5 och då använde man fininställningen till att justera detta. Detta har funkat jättebra hos oss och nu sköter pumpen om värmen i huset inte rumsgivarna, dom är bara inställda på att slå av värmen vid en inställd temperatur i dom rum vi har solinstrålning och där det blir riktigt varmt.
« Senast ändrad: 27 november 2006, 10:25:30 av robban44 »
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29392
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #4 skrivet: 27 november 2006, 21:49:46 »
Är novis på detta men fått instruktioner och vägledning här hur jag ska ställa in vår IVT 490  optimalt och samma borde ju gälla 360p då det är ganska lika pumpar. Det första var att ställa upp rumsgivarna (termostaterna) på max, sedan skruva ner värmekurvan några snäpp, låta det gå ett dygn innan golvvärmen kommit ikapp, om det fortfarande är för varmt ner med kurvan lite till osv osv. Till slut hittar man rätt och får en behaglig temperatur i huset.

Sen fick jag lära mig att det kan kännas lite murrigt i huset vid 0 och uppåt +5 och då använde man fininställningen till att justera detta. Detta har funkat jättebra hos oss och nu sköter pumpen om värmen i huset inte rumsgivarna, dom är bara inställda på att slå av värmen vid en inställd temperatur i dom rum vi har solinstrålning och där det blir riktigt varmt.

Låter väldigt optimalt.  Thumbsup


Dr Hyde: det låter som att det är något fel på shunten till din VP, ta hem en reparatör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #5 skrivet: 27 november 2006, 21:56:03 »
Jag säger detsamma, ta dit en reparatör !
Kan inte komma på att det finns någon inställning som kan göra att framledningstemperaturen är så mycket högre än den önskade. Förmodligen så är det maxtempen på framledningen som hindrar att den går ännu högre, har för mig att den brukar ligga på 55 grader på fabriksinställningen.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #6 skrivet: 27 november 2006, 22:33:25 »
Har nyligen flyttat in i nybyggt hus med NIBE 360P och har försökt att ställa in den under flera veckors tid. Värmepumpen beter sig dock mkt konstigt, eller… Sc:,h?
Ska försöka förklara, kanske är det någon som fattar vad jag menar.

Vi har golvvärme på bottenvåning och vattenradiatorer på övervån.
Har läst på forumet att rumsgivarna(=termostater? är detta samma sak?) helst ska vara på max men vi har varit tvungna att ställa ner dem till ca20 grader eftersom huset blev olidligt varmt (26 grader och klinkers varm så att man nästan brände fötterna).
Alla rumsgivare (termostater?) har nu slagit ifrån och vi har 23 grader i huset, trots detta så mal bara kompressorn på!


Värmekurva:  7
Förskjutning av värmekurva:  -3

Framlednings temp:  52,6
Beräknad framledning:  (25)

Returtemp:  48,7
FörÃ¥ngningstemp:  9,7
Avluft:  9,4
FrÃ¥nluft:  27,8

Utetemp: +8,8 , vilket gör att pannan står på Vår/Höst läge eftersom stopp elpatron = 8


Det jag tycker är underligt är att framledningtemp hÃ¥ller sig runt 50 grader eller över, trots att  beräknat värde är 25 grader! Dessutom är MAX framledningstemp ställt till 50grader, hur kan dÃ¥ den verkliga vara 52,6 ?
Från början stod värmekurvan på 10 men jag har ställt ned den till 7 i ett försök att för att få ned temperaturen i huset. Beräknad framledning ligger nu alltså på 25 grader men pannan verkar inte bry sig om detta värde alls. Är det kanske fel på vår värmepump?


Antingen är det shuntmotorn som är trasig eller så är det den lilla plasthylsa som sitter mellan shunt å motor, kan även vara felkalibrerad shuntmotor, kan även vara shuntmotor som går åt fel håll och slutligen reläkort som inte stänger den bara öppnar...

Mest troligt är shuntmotor felkopplad å går baklänges vrid förskjutning så du får maxframledning över aktuell framledning då kommer shunten gå åt andra hållet å ge lägre framledning... testa sen vet du.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #7 skrivet: 28 november 2006, 08:33:48 »
Tackar för alla svaren!

Jag måste förtydliga mig lite...
Framledningen håller sig inte uppe runt 50 grader hela tiden. Den går ner till 30-35 för att stanna där allt mellan några timmar till någon dag. Sedan bär det av igen upp mot 50 helt utan anledning kan tyckas (ingen väderleksförändring). Dock går den inte ner till de beräknade 25. Men detta kanske är OK? Ska framledningstempen vara högre än den beräknade?

Ska även tillägga att sedan vi ställt in våra rumsgivare så har systemet hållt en konstant och jämn innomhustemperatur. Det är bara framledningstempen som åker jojo.
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #8 skrivet: 28 november 2006, 20:14:06 »
Har nu testat enligt som Digital sa...
Vred upp förskjutningen till max. beräknad framledning ökade då från 24 till 48.
Verklig framledning ökade från 30 till 35 för att sedan stanna där.
Då upptäckte jag att VV tempen också låg på 35 grader så jag kopplade in elpatronen mha XVV-funktionen. Efter detta tog sig framlednigen upp till 48 grader inom en timmes tid och höll sig sedan på denna nivå.
Ställde sedan förskjutningen på +/- 0. Verklig framledning sjönk då genast.
Om jag förstår detta test rätt så är alltså inte shuntmotorn felkopplad, eller?

Jag får väl tyvärr köpa det faktum att jag nog aldrig kommer att förstå hur värmepumpen tänker... men det kanske inte är meningen att en lekman ska göra det. Börjar nästan sakna vår gamla oljepanna i vårt förra hus :'( ...den förstod jag mig på ::)
Får väl helt enkelt leva med de oförklarliga 50 graders topparna och att framledningen inte går ner till det beräknade värdet.
Eftersom VP lyckas hålla ett behagligt innomhusklimat nu när vi använder oss av rumsgivarna så får jag väl nöja mig med det...

Om nÃ¥gon trots allt mitt svammel ovan har nÃ¥gra kommentarer sÃ¥ är ni välkomna!  :)
« Senast ändrad: 28 november 2006, 20:50:00 av Dr Hyde »
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #9 skrivet: 29 november 2006, 08:01:27 »
Låter ju märkligt det där.

Du skrev i ditt första inlägg att du skruvat upp givarna på max och att du då fått olidligt varmt i huset, men du skrev inget om att du samtidigt skruvat ner värmekurvan och förskjutningen, rätta mig om jag har fel men om man ställer givarna på max och inte sänker kurva och förskjutning en hel del så måste ju pumpen elda på något för jä...ligt och därigenom skjuter framledningstemperaturen i höjden eller?????

Om man läst lite andra trådar på olika forum så är ju naturligtvis varje hus unikt och ditt kanske kräver en mycket lägre kurva och förskjutning, att låta givarna styra temperaturen i huset är ju vad jag lärt mig bokstavligt talat både dyrt och komfortmässigt inte bra. Får du inte ordning på det skall du ju naturligtvis få hjälp av någon utomstående. Det blir ju säkert billigare i längden än att låta allt bero.
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #10 skrivet: 29 november 2006, 11:17:45 »
Jo jag skruvade ner värmekurva + förskjutning och fick efter några dagar en bra injustering. Men när väderleken sedan blev kallare... det var då ovan problem började (antar att det var när elpatronen började gå in och stötta), dvs att framledingen inte brydde sig om det beräknade värdet.

Det är ju detta som är frågan och grundproblemet!
Är det någon som kan svara på om verklig framledning ska kunna överstiga beräknade!?


Om inte så skulle jag ju kunna ringa vår servicekille och säga att det är fel på vår FLVP.

Om det är så att verklig-FL aldrig ska gå över Beräknad-FL så håller jag ju med om att injusteringen vore lätt. Ställ bara allt på max och justera kurvan tills man har behaglig temp.

PS: Vi har föresten en braskamin också...Har läst att om man har det så ska man använda rumsgivarna. Varför är det ok att använda dem då?
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29392
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #11 skrivet: 29 november 2006, 11:24:28 »

Det är ju detta som är frågan och grundproblemet!
Är det någon som kan svara på om verklig framledning ska kunna överstiga beräknade!?



OK, en gång till...  ::)


Dr Hyde: det låter som att det är något fel på shunten till din VP, ta hem en reparatör.


VP:n ska inte bära sig åt så som du beskriver det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #12 skrivet: 29 november 2006, 12:31:49 »
OK...ursäkta att jag är lite tjatig!

Anledningen till att jag tjatar är att vi hade hemma en servicekille för detta problem för någon vecka sedan. Han sa då att att den verkliga-FL mkt väl kan överstiga det beräknade-FL. Det var inget konstigt alls, utan helt som det skulle enligt honom. Jag tyckte dock det var mkt underligt och det var därför jag sökte information via detta forum!

Verklig framledning ska alltså aldrig överstiga den beräknade! Thumbsup

« Senast ändrad: 29 november 2006, 12:34:52 av Dr Hyde »
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29392
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #13 skrivet: 29 november 2006, 14:13:11 »
OK...ursäkta att jag är lite tjatig!

Anledningen till att jag tjatar är att vi hade hemma en servicekille för detta problem för någon vecka sedan. Han sa då att att den verkliga-FL mkt väl kan överstiga det beräknade-FL. Det var inget konstigt alls, utan helt som det skulle enligt honom. Jag tyckte dock det var mkt underligt och det var därför jag sökte information via detta forum!

Verklig framledning ska alltså aldrig överstiga den beräknade! Thumbsup



Tillfälligt kan det göra det med några enstaka grader, men aldrig 50 ºC i framledning när börvärdet är 25 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #14 skrivet: 29 november 2006, 15:57:32 »
För att förstå detta måste man först veta var sitter framledningsgivaren jo strax efter cirkpumpen... å har man då som Dr Hyde säger sitt system justerat med hjälp av termostater å för hög kurva då kommer det bli himla varmt strax efter cirk-pumpen eftersom termostaerna stänger flödet...

Alltså öppna upp allt justera med hjälp förskjutning värmekurva samt även kurvlutning...
Kolla så inte min temp framledning står på 25 som setts i displayen...

Efter en stund med öppet system borde framledning sjunka till börvärdet... annars vet gudarna vad felet är.. då måste man se prylen på plats..

Var bor du??



Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!