Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftfuktighet, hur funkar det?  (läst 10260 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
Luftfuktighet, hur funkar det?
« skrivet: 06 december 2006, 16:35:34 »
Hej,

Jag har funderat på en sak angående luftfuktighet.

Jag har en enkel hygrometer i gillestugan som t ex visar 45%. När jag tänder en brasa så sjuker luftfuktigheten ju längre jag eldar. Har kommit ner mot 35% efter att ha eldat några timmar.

Att kaminen drar luft när man eldar är jag med på men hur kan luftfuktigheten sjunka när det är ca 65% luftfuktighet ute, luften kommer väl utifrån?

// Tomas
Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2006, 16:46:28 »
Man mäter oftast relativ luftfuktighet, relativ luftfuktighet är den aktuella fuktmängden i procent av den fuktmängd luften kan hålla.

Det är två saker som gör att din fukthalt sjunker när du eldar:

1. Luften i rummet värms upp och den kan då "hålla" mer fukt innan fukten kondenserar

2. Du får en ökad ventilation och om det är kallare och/eller torrare ute så innebär det oftast att du får in en luft som innehåller mindre fukt än den du ventilerar ut vid samma temperatur.

Till saken hör att man inomhus oftast befuktar luften, t.ex. med utandningsluft, akvarier, blommor, duschning, tvättning o.s.v. så en ökad ventilering sänker normalt luftens relativa fuktighet inomhus, dock speciellt mycket på vintern då den kalla uteluften oftast inte har så stor förmåga att bära mycket vattenånga.

Nu kommer jag säkert att bli uppläxad för min bristande kunskaper, men det bjuder jag på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Farbror Sven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa på
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2006, 16:55:09 »
Jag antar att du mäter relativfuktighet dvs ett mått på hur fuktinnehållet i luften förhåller sig till det "maximalafuktinnehållet" vid rådande temperatur.

Om du höjer temperaturen ökas möjligt maximalt fuktinnehåll  medan mängden vatten i luften är oförändrad (om du inte tillsätter eller tar bort vattenånga   :). Följden blir att förhållandet vatten i luften till maximal mängd sjunker dvs relativa fuktigheten sjunker. Thumbsup


Hmmm Rickard hann visst före
« Senast ändrad: 06 december 2006, 16:56:49 av Farbror Sven »
Hus i Göteborg  2 våningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav två har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/år
Två elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare på 300liter.  Total el ca:17000kWh/år.

2006 total el:13850 kWh/år + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/år

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2006, 17:20:00 »
hej ska försöka förklara.
 på denövre raden har du vatteninnehåll kg vatten/kg luft
på den vänstra sidan har du tempratur på luften.
i diagramet så kan du se vilken RF du har(där temp och vatteninnehåll möts)
då kan du se att ju lägre temp ju högre RF vid samma vatteninehåll och vise versa.
hoppas du förstår.
mvh ACE.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #4 skrivet: 06 december 2006, 18:45:38 »
Ja, du Rickard, skulle du behöva läxas upp pg av vad du skrev så är vi nog många som behöver bli uppläxade.
En liten del i det finns troligen också i att allting strävar efter utjämning. Så även fukten, så titta på Moliere-diagrammet och tänk dej en temp på 2-300 grader.Den luften som finns i eldstaden är så torr torrt kan bli, den formligen suger fukten ur luften och skickar ut den via skorsten.
« Senast ändrad: 06 december 2006, 20:58:17 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #5 skrivet: 06 december 2006, 20:58:21 »
Blixt har ett nyvaknat intresse för hur fukt fungerar.

Ämnet är mycket komplext och kan inte sammanfattas bara i några få enkla tumregler. Tycker faktiskt att Rickard gjorde en ovanligt föredömlig introduktion mot en som har ett nyväckt intresse.

Någorlunda hyggligt begripligt, även för nybörjare, men ändå självklart långt ifrån heltäckande.

Bästa rådet jag kan ge är att ”Googgla” vidare i ämnet. Räkna med att du måste läsa rätt mycket för att få ett någorlunda hyggligt helhetsgrepp. Men ge inte upp. Ämnet är komplext, men ändå inte obegripligt.

Du får ursäkta ”ace” att jag ger en rejäl spark på smalbenet. Man kör inte upp diagrammen rakt upp i ansiktet på en med nyväckt intresse, med fem korta rader som beskrivning. Vem fan skulle intressera sig vidare efter detta.

Hoppas att du Blixt fortsätter att förkovra dig i ämnet.

/Knut.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #6 skrivet: 06 december 2006, 21:04:15 »
Vem fan skulle intressera sig vidare efter detta.

För min del var diagrammet givande... även om man är nybörjare betyder inte det att man inte kan förstå komplexa beskrivningar.
Här inne är det ju bara att fråga om man inte fattar.
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2006, 22:21:56 »
Fortfarande intresserad? ;)
Kolla tabellen vid 70 ºC (har ingen med högre temp) man kan tänka sig att det är mycket fukt luften kan/vill hålla i närheten av eld.

    



126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #8 skrivet: 06 december 2006, 22:34:27 »
Vem fan skulle intressera sig vidare efter detta.

För min del var diagrammet givande... även om man är nybörjare betyder inte det att man inte kan förstå komplexa beskrivningar.
Här inne är det ju bara att fråga om man inte fattar.

Nu får jag en känsla för att du försöker bäsa dig själv. Du är inte ny.

/Knut.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #9 skrivet: 07 december 2006, 17:26:01 »
Inte ny men ändå intresserad  b00k, kan inte påstå att jag funderat direkt mycket över hur RF fungerar samt luftens förmåga att bära olika mängder vätska vid olika temperaturer...
Man blir aldrig för gamal för att lära sig nya saker...  ;)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #10 skrivet: 07 december 2006, 18:28:59 »

Du får ursäkta ”ace” att jag ger en rejäl spark på smalbenet. Man kör inte upp diagrammen rakt upp i ansiktet på en med nyväckt intresse, med fem korta rader som beskrivning. Vem fan skulle intressera sig vidare efter detta.

Hoppas att du Blixt fortsätter att förkovra dig i ämnet.

/Knut.
då får man be om ursäkt. jag trodde att ganska många skulle förstå det här mollier-diagrammet,eftersom detta är en mycket förenklad variant jämfört med ett "riktigt".
hoppas ni förstår att relativ fuktighet-skalorna inne i diagrammet visar fel enhet(0,10=10% relativ fukt, 0,50= 50% samt 1,00=100% relativ fukt som även benäms daggpunkten eftersom det är här vattnet kondenseras ut/luften är mättad).
som sagt, är det någon som inte förstår så är det ju bara att fråga.
mvh:ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Keld

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #11 skrivet: 07 december 2006, 22:38:28 »
160m hål artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #12 skrivet: 12 december 2006, 15:59:55 »
Hej,

Säger det förut och säger det igen, vilket bra forum!

Jag tror att jag fattar (i alla fall lite  ^-^)  Skönt att höra från fler håll att det är ett komlext ämne.

Det jag hade missat var nog just att det var RELATIV fuktighet jag mäter. Om jag nu fattat rätt så innehåller luften jag suger in mha kaminen egentligen samma mängd (= vatten i vikt mätt) även fast RH sjunker eftersom luften värms upp?

// Tomas

Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad Farbror Sven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa på
SV: Luftfuktighet, hur funkar det?
« Svar #13 skrivet: 12 december 2006, 16:44:06 »
Det jag hade missat var nog just att det var RELATIV fuktighet jag mäter. Om jag nu fattat rätt så innehåller luften jag suger in mha kaminen egentligen samma mängd (= vatten i vikt mätt) även fast RH sjunker eftersom luften värms upp?
Strålande sammanfattning! 8)
Hus i Göteborg  2 våningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav två har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/år
Två elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare på 300liter.  Total el ca:17000kWh/år.

2006 total el:13850 kWh/år + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!