Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bara för kwh-nördar  (läst 6746 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Bara för kwh-nördar
« skrivet: 01 september 2016, 22:00:41 »
Jaja, jag har mycket lÃ¥g energiförbrukning.  a:gl
SÃ¥ nu fÃ¥r man peta i smÃ¥ smÃ¥ skillnader för att se inverkan av bagatellartade förändringar och kallas kWh-nörd.  Sc:,h
Men procentuellt kan ju dom vara mätbara.... tummenupp

bifogar senaste årens loggade ackumulerade 12månaders förbrukningar. 2 tydliga ändringar syns,

1)VP energibehov har ökat med 33% (från 4,5 till 6MWh/år). Det beror framförallt på en tillbyggnad av mitt hus. (Inverkan av utomhustemperatur är normerad) Men bostadsytan har bara ökat från 180 till 210m2 dvs med 17%. Hur förklarar man det?
 -Till byggnaden är pÃ¥ bottenvÃ¥ningen sÃ¥ tak o golvytor relativt större mot huvudbyggnaden i 2 vÃ¥ningar?
 -DM körs pÃ¥ VV (ändrat senaste Ã¥ret)?

2)Hushållsel har minskat 10% eller c:600kWh/år. Vad det beror på undrar jag.
 -Mera LEDljus?
 -DM körs pÃ¥ VV (ändrat senaste Ã¥ret)?
 -kör inte CP i badrumspushen?
----------
-Hur mycket påverkar det att kör DM 1ggr/dygn, man sparar direkteluppvärmning av kallvatten som ersätts med värmepumpning till ett COP på säg 2,5 dvs 60% mindre el...

Det var försök till förklaringar. Nu nördar jag vidare:
60m2 av trossbotten i huvudbyggnaden är isolerad på 30-talet med sågspån, idag packat till 0,75dm tjl. Vad kan byte till 2dm modern isolering ge i besparing?
λ – värde frÃ¥n 0,06 till 0,038, det ger delta U värde -0,4W/m2,°K . deltaT=10K, area 60m2 =>240W under 9 mÃ¥nader ger c:1500kWh/Ã¥r. Kan det verkligen stämma? Nej: Med COP 3 sÃ¥ blir det 500kWh/Ã¥r.

Skulle du satsa på det?
normalfuntade:"Nja, det tar typ 15 år att tjäna in och skitjobbigt att genomföra"
Nördar eller miljöfantaster: "Ja -500 kWh/år är miljövänlig åtgärd och 15 år att betala den därefter evig vinst utan reparationsbehov!"
« Senast ändrad: 01 september 2016, 23:12:04 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #1 skrivet: 01 september 2016, 23:09:55 »
Bra att du sparar kWh. Då kan du snart köpa finare, större och dyrare TV än Rickard......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #2 skrivet: 01 september 2016, 23:14:33 »
StrÃ¥lande idé rocas, en till som man inte använder annat än till barnbarnens filmer nÃ¥gra gÃ¥nger om Ã¥ret!  Men  den bräcker ju Rickard tummenupp :)
« Senast ändrad: 01 september 2016, 23:16:52 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #3 skrivet: 02 september 2016, 09:41:27 »
Jag har ju redan fiberisolering i trossbotten, sÃ¥ det förklarar ju allt.  ^-^

Sparade nog rätt bra på att täta ventilationen i krypgrunden (När jag satte in avfuktaren), har du fungerat på det istället.
Att sätta in någon form av kontrollerad ventilation istället för att låta vindstyrkan avgöra hur mycket grunden ventileras?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #4 skrivet: 02 september 2016, 14:17:45 »
-Du menar att det blev nettovinst på att täta och köra avfuktare?
-Hur många watt är avfuktaren och går den 24/7?

Krypgrund har jag inte under trossbotten (det heter kanske källartak?),
Källare: 90m2. Här är VP placerad, ett litet källarelement bredvid kallvattenpumpen är på på vintern. Som kallast +4 °C
-cementgolv
-2m höga betongväggar c:1m under mark. 
-källartaket, 45m2 är omisolerat varav 14m2 har golvvärme(badrummet), resten gammal sågspånsisolering.
Här kan man kanske göra en besparing med ny isolering i taket tänkte jag.
-Ventilationen är sparsam redan nu, 3 st totalt.

Under mitt tillbygge 30m2, kallar det krypgrund, inte källare men ståhöjd (1,75m)
-jord/skalsandsgolv  3-4dm under mark, 
-taket är bjälklaget med golvvärme och 220mm isolering under.   
-lecamurväggar. med en enkel trädörr och två st ventiler.
Ingen värmekälla utom från taket med dess golvvärme.
« Senast ändrad: 02 september 2016, 14:19:52 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #5 skrivet: 02 september 2016, 14:27:02 »
Kanske läge att isolera källaren ? HÃ¥ller pÃ¥ med ett sÃ¥nt projekt just nu kan rapportera senare om det känns nÃ¥n skillnad har inte sÃ¥ bra koll pÃ¥ förbrukningen som vissa har  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #6 skrivet: 02 september 2016, 14:32:02 »
På vår avfuktare går fläkten året runt, 70 W (ca 600 kWh/år), och avfuktaren går (hjälp, har dålig koll) ett antal hundra timmar, har för mig att jag räknade fram att den förbrukar totalt kanske 1500 kWh/år, och den vinter vi satte in avfuktaren var en av få sedan vi flyttade in i huset som förbrukningen gick ned.
Är dock inte hundra procent säker pÃ¥ det, det är sÃ¥ pass mycket annat som förändras över tid ocksÃ¥, TV-apparater  ;) , poolcirkulationspumpar, mm, mm, sÃ¥ det är svÃ¥rt att säga exakt vad som pÃ¥verkar mest.
Den nya TV:n skall dra ca 1/3-del så mycket som den gamla (det tror jag inte på) så det borde märkas över året, skall bli intressant att följa upp.
Kör nog TV:n pÃ¥ i ca 7 timmar/dygn, inte alla timmar den är pÃ¥ som det tittas pÃ¥ den dock, ni hundägare kanske förstÃ¥r... En vän som aldrig är besviken pÃ¥ dig.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #7 skrivet: 02 september 2016, 14:37:14 »
Kanske läge att isolera källaren ? HÃ¥ller pÃ¥ med ett sÃ¥nt projekt just nu kan rapportera senare om det känns nÃ¥n skillnad har inte sÃ¥ bra koll pÃ¥ förbrukningen som vissa har  ;)
Frågan jag ställer mig är om man ska isolera bjälklaget ner till källare eller källarväggar o golv.
Om källaren inte ska värmas mer än att inte VVS fryser alltså.

Min tillbyggnad däremot har inget värmebehov alls under golvet så där borde det förstås vara bäst att isolera bjälklaget, men nu har jag "byggt in mig i ett hörn" där om jag inte verkligen vill krypa därunder och missa ett fint vinterförvaringsutrymme
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #8 skrivet: 02 september 2016, 14:44:15 »
På vår avfuktare går fläkten året runt, 70 W (ca 600 kWh/år), och avfuktaren går (hjälp, har dålig koll) ett antal hundra timmar, har för mig att jag räknade fram att den förbrukar totalt kanske 1500 kWh/år, och den vinter vi satte in avfuktaren var en av få sedan vi flyttade in i huset som förbrukningen gick ned.
Är dock inte hundra procent säker på det,
Det var ganska mycket det, kanske man i ditt fall ska isolera väggar och mark i grunden och ta bort isoleringen i husgolvet så du får nytta av värmen från avfuktaren istället?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #9 skrivet: 02 september 2016, 14:45:26 »
Frågan jag ställer mig är om man ska isolera bjälklaget ner till källare eller källarväggar o golv.
Om källaren inte ska värmas mer än att inte VVS fryser alltså.

Min tillbyggnad däremot har inget värmebehov alls under golvet så där borde det förstås vara bäst att isolera bjälklaget, men nu har jag "byggt in mig i ett hörn" där om jag inte verkligen vill krypa därunder och missa ett fint vinterförvaringsutrymme
Källaren värms ju i dag av värme läckaget genom golven isolerar du golven fÃ¥r du kanske installera en radiator i källaren och besparingen uteblir. Isolerar du källaren blir den varmare och värme läckaget genom golven minskar och dÃ¥ kan du ju ev förbättra isoleringen i golven ocksÃ¥. Ja mycket jobb blir det  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #10 skrivet: 02 september 2016, 14:52:22 »
Det var ganska mycket det, kanske man i ditt fall ska isolera väggar och mark i grunden och ta bort isoleringen i husgolvet så du får nytta av värmen från avfuktaren istället?
Jag tror att det är just det jag får tack vare att golvet inte är så välisolerat, golven upplevs mycket varmare än tidigare.
Har ju redogjort för detta tidigare någon gång, men innan jag satte in avfuktaren och pluggade ventilationen så gjorde jag en test med en trådlös tempsensor som hängdes upp mellan mark och trossbotten, mitt under huset.
Det var på våren, så det var varmt ute på dagarna (runt 0) och kallt på nätterna.
En natt var det ned till -15 grader ute, och då visade mätaren mitt under huset -12 grader...
Efter att vi satt in avfuktaren och tätat ventilationen så har tempen bara varit under 0 grader 1 gång, typ -0.5 grader, och då var det -42 grader kallt ute.

Till saken hör att vi har en udda konstruktion på ventilationen, under trossbotten, från långsida till långsida går det 1 1/2" X 4" plank, dessa plank är spikade under hela huset, och planken ligger ovanpå kantbalken, det ger en ventilationsöppning som är runt 30 mm hög efter hela långsidorna.
När vinden låg på från ena sidan huset så kände man hur det blåste ut på andra sidan huset.
Tror nog att vanliga "ventiler" ventilerar avsevärt mycket mindre.
Älvsbyhus körde tydligen bara med denna lösning i ett par år, tror de fick klagomål på kalla golv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #11 skrivet: 02 september 2016, 23:16:45 »
Källaren värms ju i dag av värme läckaget genom golven isolerar du golven fÃ¥r du kanske installera en radiator i källaren och besparingen uteblir. Isolerar du källaren blir den varmare och värme läckaget genom golven minskar och dÃ¥ kan du ju ev förbättra isoleringen i golven ocksÃ¥. Ja mycket jobb blir det  :)
ja och nej, förbättrad källarväggisolering minskar som sagt värmeförlusten genom golvet  sÃ¥ det minskar förstÃ¥s behovet av golvisolering men Ã¥ andra sidan igen sÃ¥ ökar förlusten genom källargolvet.....hm Sc:,h Sc:,h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #12 skrivet: 03 september 2016, 14:39:38 »
Jag har räknat.  .,;-

I utgångsläget med 1dm sågspån i halva bjälklaget och 2dm stenull i andra halvan så läcker 1068kWh/år till källaren.
Isolering av källarväggar med 1dm stenull sänker läckaget till 1017kWh/Ã¥r  :o
Isolering av källarväggar med 2dm stenull sänker läckaget till 1015kWh/Ã¥r   :o
Isolering av bjälklaget med 2dm stenull överallt sänker läckaget till 523kWh/Ã¥r  tummenupp
Isolering av bjälklaget med 1dm stenull under befintligt sänker läckaget till 512kWh/Ã¥r  tummenupp

Att isolera källarväggarna är inte värt någonting eftersom det i snitt inte är någon tempdiff inne ute, golvet kyler bort bjälklagsvärmen. (Hade jag satt källartempen högre så hade det säkert lönat sig med väggisolering..för inte tala om källargolvisolering... 8)
Att isolera bjälklaget mer sparar mig 500kWh/år. Kostnad för isolering 48m2, 295mm, 4500kr. Tar 9 år att tjäna in.

(Källargolvet är i beräkningen 1dm betong och marktemperaturen har jag satt till konstant 4 °C)

Jag har även kollat om mera bjälklagsisolering på tillbyggnaden på 30m2 som har golvvärme kan ge något, fördubbling av isoleringen skulle ge -130kwh/år. Kostnad för isolering 30m2, 220mm 3000kr +60m reglar 45x220 2400kr. Tar 40år att tjäna in.

PS bifogar mitt beräkningsprogram för den intresserade supernördiga! DS
PS2 Jag har försummat köldbryggor i beräkningen av U-värden. Minska besparingssiffrorna med 10% för det DS2
« Senast ändrad: 03 september 2016, 15:16:14 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #13 skrivet: 05 september 2016, 23:00:47 »
Kanske läge att isolera källaren ? HÃ¥ller pÃ¥ med ett sÃ¥nt projekt just nu kan rapportera senare om det känns nÃ¥n skillnad har inte sÃ¥ bra koll pÃ¥ förbrukningen som vissa har  ;)

Vi gjorde om vÃ¥r dränering för c 1 Ã¥r sedan och entreprenören satte dÃ¥ 10 cm Ignucell skivor pÃ¥ källarens yttervägg under mark. Det blev c 2 grader varmare i källaren utan nÃ¥gon annan förändring. Jag har dock inte kunnat spÃ¥ra nÃ¥gon minskning i energiförbrukningen efter dräneringen.  Styrningen av vp är samma som före och den styrs av värmen i markplanet via innegivare.

Det saknas utvändig isolering ovan mark pÃ¥ c 50 cm höjd av källarens mur pÃ¥ 2 sidor och c 30 cm pÃ¥ ena sidan sÃ¥ det kanske läcker ut en hel del där sÃ¥ markplanet bara fÃ¥r marginellt värmetillskott frÃ¥n källaren? Resten är mot garaget som är hopbyggt med kÃ¥ken och där saknas dÃ¥ isolering eftersom det inte gick att komma Ã¥t. 

Har varit inne på att sätta utvändig isolering ovan mark och täcka den med sockelskiva + bleck i överkant, men tror det blir fult mot tegelfasaden.

Blir intressant att följa ditt resultat.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bara för kwh-nördar
« Svar #14 skrivet: 05 september 2016, 23:56:45 »
Hej Håkke, vad har du för källargolv och vad är tempen där på vintern? I min räkneövning så är det lönlöst att isolera källarväggarna eftersom all värme sväljs av golvet, men jag har ju ingen stenkoll på verklig marktemperatur förstås..
Har du fått 2grader varmare i källaren så minskar i alla fall värmetransporten ner genom källartaket.
« Senast ändrad: 05 september 2016, 23:59:53 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!