Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv  (läst 1537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« skrivet: 02 december 2023, 17:10:03 »
Hej!
Har nyss byggt ett nytt hus med FLVP (Bosch 3800i EW), det är ett litet enplanshus i lättbetong och golvvärme.
Insåg dock snabbt att elpatronen får jobba friskt. Så jag tror att en kompletterande LL-VP skulle vara optimalt (och så får jag kyla på sommaren, vilken lyx!).

Alla tips, förslag, glada tillrop eller frågor mottages tacksamt.
De parametrar jag själv snöat in på är:
  • LÃ¥g lägsta garanterad drifttemp, helst ner till -35C (har sett att en del pumpar ej är specade sÃ¥ lÃ¥gt)
  • Högt SCOP (typ 4,5+) för hög verkningsgrad / lÃ¥g driftkostnad
  • Liten höjd pÃ¥ innerdel, dÃ¥ jag vill fÃ¥ plats ovanför dörren i hallen.
  • Eftersom jag har en FLVP, borde jag inte behöva en särskilt hög effektnivÃ¥ pÃ¥ LL-VPn, sÃ¥ de mindre modellerna borde räcka mer än väl.
  • Sist, men absolut inte minst viktigt, känt märke och god kvallité väger tungt!

Så, jag tror en Mitsubishi MSZ-FT Ninja (innedel: MSZ-FT25VGK-SC , utedel:MUZ-FT25VGHZ-SC) borde få jobbet gjort.
Vad tror den samlade skaran av erfarna och kompetenta VP-gurus? Tänker jag rätt, finns det något bättre/smartare alternativ? Eller har jag sonderat terrängen optimalt redan, och bör slå till? :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #1 skrivet: 02 december 2023, 18:20:58 »
Vart i landet är det då du behöver se att dom är specade till -35 ?
Hur många cm från tak ner till karm/list har du ?
Om din nuvarande elpatron får jobba friskt så kanske det inte är någon direkt klen modell som behövs ( FT25 ger som exempel 3,6kW vid Max fläkt vid -15 ute och kan vara rätt)

Om det är ett nytt hus och den verkar vara för klen så kanske du kan få säljaren att byta till en kraftigare flvp om förutsättningarna finns för det ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Baal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #2 skrivet: 02 december 2023, 19:40:41 »
Vart i landet är det då du behöver se att dom är specade till -35 ?
Hur många cm från tak ner till karm/list har du ?
Om din nuvarande elpatron får jobba friskt så kanske det inte är någon direkt klen modell som behövs ( FT25 ger som exempel 3,6kW vid Max fläkt vid -15 ute och kan vara rätt)

Om det är ett nytt hus och den verkar vara för klen så kanske du kan få säljaren att byta till en kraftigare flvp om förutsättningarna finns för det ?

Tack för input! Det uppskattas :)
Huset står obebott för stunden i väntan på inflyttning, innetempen är satt till 21C, men FLVPn har slagit ifrån pga för låg inkommande lufttemp.
Vid -8C utetemp klarar 3KW elpatron av att hålla huset till 14C innetemp.
När FLVPn kan gå så ger den ändå bara 1,6kW, så det verkar dimensionerat för att förlita sig på elpatron + all övrig hushållsförbrukning.
3,6kw från en FT25 + 1,6kw från FLVP + hushållsförbrukning, kan det tänkas räcka? Eller bör man gå upp till en större storlek?
 
Huset är straxt utanför västerås och 100m2 boyta.
Gällande mer exakta installationsmått så får jag återkomma nästa helg när jag varit till huset och mätt. :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #3 skrivet: 02 december 2023, 19:45:06 »
Vad står det på husets värmeritning om värmebehov och DUT/DVUT? Man kan gärna försöka räkna lite på olika alternativ. Kostar mycket att byta till en kraftigare frånluftsvärmepump och är huset då litet med ett lågt frånluftsflöde så kanske man inte kan tjäna igen pengarna.

Edit: Enligt senaste tabellen frÃ¥n Boverket har VästerÃ¥s en DVUT pÃ¥ -17,1 °C. NÃ¥gra -35 °C lär ni inte drabbas av, möjligen nerÃ¥t -20 °C nÃ¥gra timmar pÃ¥ natten när det är Ã¥rets kallaste period. 
« Senast ändrad: 02 december 2023, 19:49:15 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #4 skrivet: 02 december 2023, 20:07:00 »
Se till att frånluftskanalerna är isolerade ordentligt så att inte luften till värmepumpen kyls ner i onödan.

Sen kanske det är bäst att flytta in först och se hur det hur mycket tillsats som behövs när människor och apparater värmer upp, innan du köper en till värmepump direkt.

Och kolla energikalkylen som Josth skriver och se hur det är räknat. Jättemycket tillsatsel får väl inte hus förbruka enligt byggreglerna för att få bygglov?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #5 skrivet: 02 december 2023, 20:25:47 »
Men herregud..vem har valt att sätta in den värmepumpen och hur fan har den klarat energideklarationen????  Sc:,h

1.6kW avgiven effekt vid 200 m³/h  (55.5 l/s) alltsÃ¥ ett hus motsvarande 160 m²...
Du har 100 m², och såvida i princip en effekt om 1000W.

Mitt tips till dig, är att sätta in en tillräckligt fläskig LLVP och spärra elpatronen pÃ¥ Boschen helt. Golven kommer iofs bli lite svala, men om du Ã¥ andra sidan hÃ¥ller 24°C innetemperatur med en fläskig LLVP, sÃ¥ kvittar det kanske, varm överkropp, kalla fötter. Du fÃ¥r önska dig tjocksockar av  tOOmten

Sitter den tänkta platsen på ett ställe som stör er ljudmässigt?
Vissa modeller knäpper i plasten, sjukt störande om man är nära och kan höra det. Välj en fläskig men tyst modell, om jag fick välja :)
« Senast ändrad: 02 december 2023, 20:29:16 av kWhalp »

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #6 skrivet: 02 december 2023, 20:31:52 »
Vänta nu, du skrev 3kW elpatron, 14°C inne, -8°C ute. Är det med ventilationen igång?

Om vi vet om ventilationen var av, eller på, så kan vi exakt beräkna ditt hus energibehov. :)

Utloggad Baal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #7 skrivet: 02 december 2023, 20:44:43 »
Vad står det på husets värmeritning om värmebehov och DUT/DVUT? Man kan gärna försöka räkna lite på olika alternativ. Kostar mycket att byta till en kraftigare frånluftsvärmepump och är huset då litet med ett lågt frånluftsflöde så kanske man inte kan tjäna igen pengarna.

Edit: Enligt senaste tabellen från Boverket har Västerås en DVUT på -17,1 °C. Några -35 °C lär ni inte drabbas av, möjligen neråt -20 °C några timmar på natten när det är årets kallaste period.

Kikade lite i dokumenten jag har:

DVUT: -18,2C
Värmepump, värmefaktopr vid DVUT: 4
Värmepump max avgiven effekt vid DVUT: 3000W
Värmepumpens eleffektanvändning vid DVUT: 750W
Elpatroner, effektanvändning (spets) 1903W
Totalt behov av eleffekt: 2653W

Läser jag detta fel, eller borde inte FLVP då leverera 3000W och elpatron som mest 1903W?
Som jag förstår databladet för Bosch 3800i EW är det 600w max tillförd effekt och 1,6kw nominell värmeeffekt, dvs hälften av vad energiberäkningen är baserad på?


Vänta nu, du skrev 3kW elpatron, 14°C inne, -8°C ute. Är det med ventilationen igång?

Om vi vet om ventilationen var av, eller på, så kan vi exakt beräkna ditt hus energibehov. :)

Ventilationen är på.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #8 skrivet: 02 december 2023, 21:23:19 »
Ja värmepump max avgiven effekt vid DVUT är ju 1600 W så det är något mystiskt med den där energiberäkningen och värmepumpen du har fått. Låter mer som för Comfortzone RX35 än för Bosch Compress 3800i. Det jag tänkte på är vad själva huskonstruktionen har för värmebehov enligt ritningen eller motsvarande dokument? Räknar man med siffrorna du skrev borde det vara ungefär 4900 W vid DVUT(?) Något högt för att vara nybygge. Skulle i och för sig stämma med 3 kW vid -8 °C ger 14 °C inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #9 skrivet: 02 december 2023, 22:13:14 »
Stäm i bäcken och ån, någon har tabbat sig...
Energideklarationen är ju som Josth tidigare sagt, baserad på någon helt annan maskin.

20°C inne
-18.2°C ute (DVUT)
35 l/s ventilationsflöde(baserat på norm, eller kör de full fräs ?)

Ventilationsförluster: 38dT × 1.2 g/l × 1 (J/g×K)×35 l/s = 1600W
Transmissionsförluster*: (3000W-(26 dT × 1.2 g/l × 1 J/(g*K) × 35 l/s))/26dT = 73.3 W/K, => 38.2 dT × 73.3 =  2800W
SUMMA: 4400W

*baserat på din siffror om 3000W elpatron, 14°C/-8°C inne/ute.

Vet du vad det är för ventilationsflöde på din Bosch? Kolla upp det så vet vi ganska nära hur systemet kommer lira när ni bor där :)
Kör du mot förmodan full fräs, (smärre orkan inomhus) så ger ju kompressorn 1600W, men det räcker ju inte långt:
Vid DVUT (-18.2°C) så är bara ventilationsförlusterna 1600W...

Säg att kompressorn ger proportioneligt 1000W enligt normenlig ventilation, (35 l/s) dÃ¥ klarar sig huset ned till +11°C utan elpatron.  help
Med hushÃ¥llsel+personvärme inräknat, +6°C, om man alltid duschar i badkaret och sparar vattnet, tills dess att det nÃ¥tt rumstemperatur.  ;)
 
Men du kan vara trygg med att en bra LLVP räddar dagen.
Men +25000kr hade kanske gett en F730 istället för Boschen, F730, som är specad till 90-200 m².

Vad betalade du för Boschen?
(EDIT: 55 000 - 71 900 kr?)
« Senast ändrad: 02 december 2023, 23:16:24 av kWhalp »

Utloggad Baal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #10 skrivet: 03 december 2023, 08:11:55 »
Först och främst, stort tack för alla svar, riktigt lärorikt, och bra med all input kring hur man ska angripa detta!

Huset är nybyggt, men jag har köpt det färdigt direkt av tillverkaren (en liten firma).
Det känns som att försöka få säljaren att byta till en kraftigare pump vore optimalt, då energideklarationen ej lirar med denna maskin.

...

Vet du vad det är för ventilationsflöde på din Bosch? Kolla upp det så vet vi ganska nära hur systemet kommer lira när ni bor där :)
Kör du mot förmodan full fräs, (smärre orkan inomhus) så ger ju kompressorn 1600W, men det räcker ju inte långt:
Vid DVUT (-18.2°C) så är bara ventilationsförlusterna 1600W...
 ...

Enligt OVK 46l/s

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #11 skrivet: 03 december 2023, 08:59:46 »
Först och främst, stort tack för alla svar, riktigt lärorikt, och bra med all input kring hur man ska angripa detta!

Huset är nybyggt, men jag har köpt det färdigt direkt av tillverkaren (en liten firma).
Det känns som att försöka få säljaren att byta till en kraftigare pump vore optimalt, då energideklarationen ej lirar med denna maskin.

Enligt OVK 46l/s

Ok, 1050W ut om vi antar ett linjärt förhÃ¥llande. (1600W/(70(l/s)/46(l/s)) = 1050W)  >:(

Fråga vad i helvete dom håller på med?

Vad betalade du för värmepumpen? eller är den inbakad i totalkostnaden?

De (flera busar i dramat, husbyggaren, kontrollansvarige och besiktningsfirman) får fan lösa problemet och installera en F730, eller ännu bättre, en S735... (Finns såklart Comfortzone-alternativ också, men jag är Nibe Fanboy... "love")

Annars får du eskalera, och vifta med bedrägeriflaggan i tinget. Jag är heligt upprörd å dina vägnar.
« Senast ändrad: 03 december 2023, 09:28:26 av kWhalp »

Utloggad Baal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #12 skrivet: 03 december 2023, 10:57:54 »
Ok, 1050W ut om vi antar ett linjärt förhÃ¥llande. (1600W/(70(l/s)/46(l/s)) = 1050W)  >:(

Fråga vad i helvete dom håller på med?

Vad betalade du för värmepumpen? eller är den inbakad i totalkostnaden?

De (flera busar i dramat, husbyggaren, kontrollansvarige och besiktningsfirman) får fan lösa problemet och installera en F730, eller ännu bättre, en S735... (Finns såklart Comfortzone-alternativ också, men jag är Nibe Fanboy... "love")

Annars får du eskalera, och vifta med bedrägeriflaggan i tinget. Jag är heligt upprörd å dina vägnar.

En firma byggde hus på spekulation och sålde det sedan färdigt.
Jag köpte huset färdigt, efter slutbesked. Så jag har inte upphandlat eller betalat för pumpen separat.

Nästa steg blir helt klart att kontakta säljaren och med vänlig ton se om de förstår att detta inte vart helt som tänkt. Förhoppningen är ju att de går med på att byta till en F730.
Men vill de inte rätta till det återstår väl endast tvist och advokater som alternativ. Man kan ju tycka att de borde vilja ta sitt ansvar, dålig PR borde vara mer kostsamt än en F730 kan man tycka...
Fortsättning följer!

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #13 skrivet: 03 december 2023, 11:12:10 »
En firma byggde hus på spekulation och sålde det sedan färdigt.
Jag köpte huset färdigt, efter slutbesked. Så jag har inte upphandlat eller betalat för pumpen separat.

Nästa steg blir helt klart att kontakta säljaren och med vänlig ton se om de förstår att detta inte vart helt som tänkt. Förhoppningen är ju att de går med på att byta till en F730.
Men vill de inte rätta till det återstår väl endast tvist och advokater som alternativ. Man kan ju tycka att de borde vilja ta sitt ansvar, dålig PR borde vara mer kostsamt än en F730 kan man tycka...
Fortsättning följer!

Kör anchoringförhandlingstekniken:

Ny F730 105 000kr minus värdet för beg. Bosch.
F730 begagnad för 55000-75000kr minus värdet för beg. bosch
Bra LLVP 25 000 - 30 000kr med installation.

Kanske i värsta fall går att förlika och be att de betalar och installerar LLVP i slutändan?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kompletterande LL-VP, tips, val av modell osv
« Svar #14 skrivet: 04 december 2023, 19:09:10 »
En firma byggde hus på spekulation och sålde det sedan färdigt.
Jag köpte huset färdigt, efter slutbesked. Så jag har inte upphandlat eller betalat för pumpen separat.

Nästa steg blir helt klart att kontakta säljaren och med vänlig ton se om de förstår att detta inte vart helt som tänkt. Förhoppningen är ju att de går med på att byta till en F730.


Du kan läsa på lite om Energideklarationer och skaffa fler bra argument. Om du har en energideklaration gjord med en annan värmepump än den du har så borde den rättas. Har du ingen energideklaration så en sån ändå göras (för det ska nog alla nya hus ha). På https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration står det "energiklassen för en byggnad som uppfyller kraven för en ny byggnad är klass C". Vilken klass hamnar ditt hus i?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!