Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: myUplink för andra än S-serien  (läst 7539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RasmusA

  • Manisk
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F2120-16/VVM 310
myUplink för andra än S-serien
« skrivet: 18 januari 2023, 23:23:53 »
Jag snappade upp från NibePi’s fejsbokgrupp att Nibe har börjat migrera från Nibe Uplink till myUplink, samma som S-serien kör med alltså. Man ska först uppgradera firmware.

Instruktioner och firmware finns på:
https://www.nibe.eu/sv-se/nibe-uplink-to-myuplink?HPModel=nibe-e6

Byt ut e6 i slutet av url:en enligt nedan:
e1 F1145,F1245
e2 F370, F470
e3 F750
e4 F1355
e5 F1345
e6 VVM310, VVM500
e7 SMO 20
e8 SMO 40
e9 VVM320
e10 F1155, F1255
e11 F730
e12 F1126, F1226

Skilladerna är både positiva och negativa i mina ögon. Jag tycker det är krångligare att få överblick över alla detaljvärden. I Nibe Uplink hade jag ju en flik med alla värden för VVM 310 och en flik för pumpen, nu är det över tio sidor man måste hoppa fram och tillbaka mellan. Och historikgrafen kan bara visa ett värde i taget!? Men det kanske är för att jag inte har historik pyntat ännu, se nedan.

OBS: Premium/historik abonnemang och även historisk data flyttas enligt uppgift med när man byter, men det funkade inte för mig. Har mailat om det och bett dem fixa. Under tiden kan jag inte ens aktivera extra varmvatten från appen vilket väl inte ens krävde nåt abonnemang förut? Snålt!

Man ska kunna byta tillbaka till Nibe Uplink men jag har inte provat (den vill ha ny anslutningssträng). Vet inte om man också måste nedgradera firmware igen för att det ska funka.
Nibe F2120-16/VVM 310 till 160 kvm hus plus 35 kvm garage byggda 2003, golvvärme överallt. FTX Östlunds Heru 75.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2023, 11:30:16 »
Gissar att du måste backa mjukvaran i pumpen för att köra på gamla Uplink.
Egentligen lite synd, har hört att nya myUplink är sämre jag med.
Jag kommer nog vänta med att byta upp mig...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RasmusA

  • Manisk
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F2120-16/VVM 310
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2023, 00:06:40 »
historikgrafen kan bara visa ett värde i taget!?
Med premium kan man välja upp till fem värden i taget (i appen, tio i webläsaren). Historiken är i en del avseenden bättre än i Nibe Uplink, man kan till exempel visa "dygn" men hoppa bakåt i tiden. Och när man pekar på en punkt i kurvan så får man förutom värdena vid det tillfället också se exakt tid, något som irriterande nog saknas i Nibe Update.

OBS: Premium/historik abonnemang och även historisk data flyttas enligt uppgift med när man byter, men det funkade inte för mig. Har mailat om det och bett dem fixa. Under tiden kan jag inte ens aktivera extra varmvatten från appen vilket väl inte ens krävde nåt abonnemang förut? Snålt!
Supporten bekräftade att Premium och historisk data ska flyttas över, de tittar på varför det inte funkade men under tiden fick jag en voucher så jag kunde få premium gratis. Historiken från Nibe Uplink ska dyka upp förr eller senare säger de.
« Senast ändrad: 20 januari 2023, 08:19:29 av RasmusA »
Nibe F2120-16/VVM 310 till 160 kvm hus plus 35 kvm garage byggda 2003, golvvärme överallt. FTX Östlunds Heru 75.

Utloggad RasmusA

  • Manisk
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F2120-16/VVM 310
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2023, 11:14:52 »
I historiken finns en stor förbättring: Man ser tydligt när data saknas, istället för att det blir helt obegripliga grafer. Just detta är oerhört förvirrande med Nibe Uplink.


Här saknas data för börvärde framledning helt, utom en stund kring kl 18.

Sen kan man ju tycka att grundproblemet gärna skulle fixas, vad det nu är. Varför fattas det så mycket data?
Nibe F2120-16/VVM 310 till 160 kvm hus plus 35 kvm garage byggda 2003, golvvärme överallt. FTX Östlunds Heru 75.

Fredrik Magnusson

  • Gäst
Fredrik Magnusson
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2023, 08:27:29 »
Är det någon som vet om det då går att ansluta de trådlösa rumsgivare som finns för s-serien då?
Hade varit skönt

Utloggad RasmusA

  • Manisk
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F2120-16/VVM 310
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2023, 12:58:23 »
Är det någon som vet om det då går att ansluta de trådlösa rumsgivare som finns för s-serien då?
Jag har för mig att jag snokade reda på att en del typer fungerar, men minns inte detaljerna för jag har inte varit så intresserad ännu. Men jag har väldigt stor effekt inomhus av solsken så det kommer nog att bli aktuellt, trots trög golvvärme.
Nibe F2120-16/VVM 310 till 160 kvm hus plus 35 kvm garage byggda 2003, golvvärme överallt. FTX Östlunds Heru 75.

Utloggad RasmusA

  • Manisk
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F2120-16/VVM 310
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2023, 13:01:20 »
Skilladerna är både positiva och negativa i mina ögon. Jag tycker det är krångligare att få överblick över alla detaljvärden. I Nibe Uplink hade jag ju en flik med alla värden för VVM 310 och en flik för pumpen, nu är det över tio sidor man måste hoppa fram och tillbaka mellan.
Till skillnad från gamla appen så uppdateras ju den här. Nu är skillnaderna jag beskrev nästan borta.

Dessutom kan man uppgradera mjukvaran direkt frÃ¥n internet med menyn pÃ¥ pannan nu. Jag tror den funktionen  kom direkt med första uppdateringen för det fanns väl inte innan?
Nibe F2120-16/VVM 310 till 160 kvm hus plus 35 kvm garage byggda 2003, golvvärme överallt. FTX Östlunds Heru 75.

Utloggad elupus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #7 skrivet: 30 april 2023, 08:50:31 »
Någon som har uppgraderat som kan kolla om de även möjligtvis slängde in modbus över tcp som s serien har? Sannolikt inte, men har varit intressant.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #8 skrivet: 30 april 2023, 09:20:32 »
Någon som har uppgraderat som kan kolla om de även möjligtvis slängde in modbus över tcp som s serien har? Sannolikt inte, men har varit intressant.

Modbus kräver nog lite annan hårdvara än den som finns i F-serien.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2023, 06:53:54 »
Har gått över till Myuplink, men ser inte längre informationsmeddelanden, någon som vet om dessa går att se?
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad elupus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #10 skrivet: 13 september 2023, 06:52:02 »
Är det någon som kommer in på my uplink som kan kolla om det finns någon firmware changelog för f1155 där? Nyfiken på att se om det skiljer sig mot gamla mjukvaran.

Utloggad sebastianmeds

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #11 skrivet: 15 november 2023, 13:12:15 »
Det här med att man inte kan se informationsmeddelanden längre är helt obegripligt och fruktansvärt irriterande.

Har de senaste dagarna fått konstanta felmeddelanden också och kan varken se serviceinfo eller styra scheman.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #12 skrivet: 18 november 2023, 16:07:04 »
Ja, helt värdelöst. Jag ringde Nibes support och de sa att man kommer att se informationsmeddelanden om man aktiverar push notiser. Försökte förklara för dom att push notiser är något annat, men de gav sig inte. Nåja, jag har aktiverat det och trots det ser jag inte informationsmeddelanden.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #13 skrivet: 19 november 2023, 17:11:02 »
Gamla Nibe Uplink har ju pushnotiser, men bara om den tappar kontakten med servern.
Informationsmeddelanden är väl ointressanta, andra larm vill jag ha och det kanske jag har också, vet inte, den har aldrig larmat för nått annat än att den inte har kontakt med servern?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: myUplink för andra än S-serien
« Svar #14 skrivet: 19 november 2023, 20:33:33 »
Nej är inte ointressanta för mig, har nu bytt rören mellan inne och utedelen till grövre dimension sedan förra säsongen, så skulle vilja veta om det löst alla informationsmeddelanden som poppade konstant upp pga klen dimension.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!