Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Berg eller L/V pump till solfÃ¥ngare  (läst 6439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Berg eller L/V pump till solfångare
« skrivet: 28 maj 2007, 14:24:16 »
Hej!
Står i begrepp att välja system nu för renoverad villa med golvvärme.
Har bra berg, bor i skåne. Varit inställd på bergvärme i kombination men börjar vackla till en luftvatten värme pump.
Hur resonerar forumet; COP är ju högre i BVP men investeringen högre. Vad är livslängden på LVP i kombination med sol. Hur stora skillnader i årsförbrukning?

Hoppas på input behöver välja system denna vecka.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2007, 16:24:31 »
Om du inte redan har solfångare, varför köpa det när du ändå tänkt skaffa värmepump?
Tänk på att du får 3 ggr så lång payoff-tid på solfångarinvesteringen med värmepump jämfört med om du använt ett annat uppvärmnigssystem.
Jag skulle satsat på bergvärme utan solfångare hellre än luft/vatten och solfångare, ungefär samma pengar och samma besparing/år, men mindre problem och förmodligen längre livslängd.

Om luft/vattenvärmepumpen inte blir minst 30 000 billigare än bergvärmen skulle jag rekommendera bergvärme av samma skäl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2007, 16:46:54 »
denna synpunkt har jag fÃ¥tt av flera. Men om jag nu vill ha ett system med sol därför att el kommer att bli betydligt dyrare och för att ev bygga pool  senare. Hur stÃ¥r dÃ¥ de olika systemen BV+sol vs FLVP+sol mot varandra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2007, 07:11:30 »
Väljer du mellan FLVP = frånluftsvärmepump eller L/V-VP = luft/vattenvärmepump och bergvärme?

Det står naturligtvis alla fritt att köpa solfångare om de vill, men jag tror du får svårt att tjäna in det, ser du det som ett komplement för att öka den årliga besparingen så är det dock helt ok.

Problemet med att köra både solfångare och värmepump i samma ssystem är att de två energislagen inte styrs på samma sätt, ej heller tillförs värmen huset på samma sätt. Det blir helt enkelt rätt krångligt att få en väl fungerande anläggning som samtidigt är effektiv.

Det enklaste sättet att få en väl fungerande anläggning är nog att köpa en ackumulatortank på 300-500 liter med inbyggd solslinga och dubbla tappvarmvattenslingor och låta solfångarna ta hand om enbart tappvarmvattnet, nät tempen går under 43 grader i acken får värmepumpen hjälpa till (via växelventil som styrs av värmepumpens reglerenhet).

Poolen kopplas sedan in från acktanken via rostfri värmeväxlare och extra cirkpump, så länge solen orkar värma poolen och hålla tempen i acktanken över 43 grader startar inte värmepumpen, går tempen under 43 grader så starta den och hjälper solfångarna med värmen av pool och tappvarmvatten. Du kan eventuellt tvingas strypa flödet till poolvärmeväxlaren för att inte dränera acktanken på alla värme så du blir utan tappvarmvatten...

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2007, 08:10:02 »
EviHeat har en BVP som kopplas ihop med solfångare, den kan även värma din pool. Annars så tycker jag att man bör satsa på en BVP utan VVB typ Nibe 1125/1135, IVT E eller Thermia duo + en stor VVB med solslinga, nackdelen är att den då inte värmer poolen med solvärme.

Alternativet är en rejäl acktank med VV-slinga som värms av VP (fast kondensering) och sol med elpatron som komplement. Värme till huset shuntas och poolen kan då värmas med egen anslutning mot tanken. För denna lösning tror jag mer på en LVVP typ Airwell.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2007, 08:34:58 »
HallÃ¥ alla.. höst kommer ett färdigt solfÃ¥ngarpaket till CTC värmepumpar med slavtank osv, dom ritningar jag har sett pÃ¥ det tror jag det kommer funkar super, lite som en laddomat kanske, alltsÃ¥ när tempen är uppe i slavtanken sÃ¥ tankar den över till ecoelen  & värmepumpen stannar
 alltsÃ¥ kan du även använda solvärmen när den inte finns i nÃ¥gra större mängder tex vÃ¥r & höst.......paketet kommer väl att kosta som ett bergvärmesystem men jag undrar om du inte kommer fÃ¥ högre besparing pÃ¥ sol /luft vatten än bergvärme iaf nere i söder, sen var gränsen gÃ¥r i sverige är ju svÃ¥rt att säga......

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2007, 13:49:38 »
Tack för input

Jag har offerter på system baserade på 750l tank med solslinga och elvärmare. Till detta koppla antingen luft/vatten eller BV.

ca 150 kvm med golvvärme + 40kvm med radiator
av golvv  är 35 kvm är källare som skall vara pÃ¥ Ã¥ret runt
Skåne


Det är just den svåra ekvationen om investering i BV betalar sig så här långt söderut och hur den ´breddgradsfaktorn´ påverkas av att solen kommer att ge tillskott (med vacuumrör) under stor del av året. Vi hade endast enstaka dagar med minusgrader i år. Om bara några år kommer den gångna vintern att vara normalvinter...
Den tilltänkta pumpen euronom exoair uppges ha cop vid 0 grader på 3,8 35grader och 3,1 55grader.

Till sist blir väl beslutet taget med magkänslan, och den börjar svänga mot Luft/vattenpump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2007, 14:32:41 »
Jag har offerter på system baserade på 750l tank med solslinga och elvärmare. Till detta koppla antingen luft/vatten eller BV.

Precis, till detta finns ingen anledning att köra en bergvärmepump med fast kondensering i Göteborg, en luft/vattenvärmepump är mycket vettigare om du ska köra fast kondensering till en tank, tror jag.
« Senast ändrad: 30 maj 2007, 14:55:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2007, 18:47:32 »
Jag skulle satsa på två tankar och köra flytande kondensering.
sedan kan man ju skippa bergvärmen och satsa L/V om man bor i gbg.
Enligt skiss:
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2007, 18:59:21 »
Själv är jag stark anhängare till enkla lösningar, mÃ¥nga cirkpumpar + växelventiler + tankar kostar pÃ¥, bÃ¥de i inköp och drift.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2007, 19:06:54 »
Själv är jag stark anhängare till enkla lösningar, mÃ¥nga cirkpumpar + växelventiler + tankar kostar pÃ¥, bÃ¥de i inköp och drift.  :P

DÃ¥ är Vi iaf tvÃ¥ om den filosofin  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Berg eller L/V pump till solfångare
« Svar #11 skrivet: 02 juni 2007, 15:17:47 »
Har ändrat till luft vatten pump och vill man kan man ju koppla polen på en egen slinga i tanken ,men då kan man ju inte värma polen med vpn.
Men man skulle ju slippa en växelventil och värme växlaren.
Sedan kan ju diskuteras om ladomaten lönar sig?
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!