Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in innegivare  (läst 18801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #30 skrivet: 19 oktober 2011, 10:44:03 »
Det känns konstigt att jag som konsument ska justera in min anläggning genom empirisk provning. Det borde redan vara gjort, och dokumenterat.

Menar du att komfort har uteblivit, efter det att installatören lämnade huset?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Koppla in innegivare
« Svar #31 skrivet: 19 oktober 2011, 11:03:50 »
Ja, det kan man ju tycka...
Problemet är väl egentligen bara att jag inte bestämt var givaren ska sitta, inte borrat hål genom bjälklag för den, vill vänta tills det är lite kallare för att bestämma mig för slutlig kurva samt att jag tycker att man vill veta vad man gör. Det känns konstigt att jag som konsument ska justera in min anläggning genom empirisk provning. Det borde redan vara gjort, och dokumenterat.

Det beror nog på hur man gjort upp med installatören vill man att allt ska vara injusterat och klart ska han kunna fixa det tycker jag men det kostar naturligtvis en slant extra mot för om man fixar sånt själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #32 skrivet: 19 oktober 2011, 11:56:09 »
Menar du att komfort har uteblivit, efter det att installatören lämnade huset?
Installatören gjorde ett 100% skitbra jobb och exakt vad vi var överrens om. Komforten i huset är jättebra. Om än det blir lite varmt när solen lyser på hela dagarna.
Jag avser bara provning gällande rumsgivaren, som jag sagt till installatören att jag monterar själv, vilken jag förmodar inte är någon företagshemlighet som bara initierade installatörer får ta del av hur den faktiskt fungerar utan jag efterlyser alltså ett dokument från Thermia eller någon som säkert vet hur den reglerar styren. Självklart kan jag bara ansluta den och sen se vad som händer men jag tycker det är att gå över ån efter vatten.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Koppla in innegivare
« Svar #33 skrivet: 19 oktober 2011, 12:01:41 »
Står det inte i installatörs manualen hur den reglerar tempen och ska kopplas in ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #34 skrivet: 19 oktober 2011, 12:04:45 »
Självklart kan jag bara ansluta den och sen se vad som händer men jag tycker det är att gå över ån efter vatten.

Kan du inte ringa till Thermia och påtala det, och samtidigt fråga de frågor du funderar över.

Om nu det endast finns ett alternativ d.v.s. att RUM parallellförkjuter kurva 3° oavsett om du har rumsgivare eller ej, så blir det helgalet och du med rumsgivare önskar 22° i inomhustemp.

Det hoppas jag verkligen inte är fallet.


Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #35 skrivet: 19 oktober 2011, 12:09:18 »
Står det inte i installatörs manualen hur den reglerar tempen och ska kopplas in ?
Nej, det står vilka plintar den ska kopplas in på och att den ska ställas in på önskad rumstemp...
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #36 skrivet: 19 oktober 2011, 12:11:07 »
Kan du inte ringa till Thermia och påtala det, och samtidigt fråga de frågor du funderar över.

Om nu det endast finns ett alternativ d.v.s. att RUM parallellförkjuter kurva 3° oavsett om du har rumsgivare eller ej, så blir det helgalet och du med rumsgivare önskar 22° i inomhustemp.

Det hoppas jag verkligen inte är fallet.
Jo, jag får väl göra det. Var bara så säker på att kunskapen skulle finnas här. Det kan ju dessutom vara så att funktionen är ändrad från 2009 till idag. Vilket ditt och Nalles resonemang tyder på.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #37 skrivet: 19 oktober 2011, 12:18:04 »
Jo, jag får väl göra det. Var bara så säker på att kunskapen skulle finnas här. Det kan ju dessutom vara så att funktionen är ändrad från 2009 till idag. Vilket ditt och Nalles resonemang tyder på.

Det är trÃ¥kigt om du tycker kunskapen här pÃ¥ forumet inte räcker till? 

Räknar med att du lämnar rapport efter telefonsamtalet.  Thumbsup



Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #38 skrivet: 19 oktober 2011, 12:39:46 »
Det är trÃ¥kigt om du tycker kunskapen här pÃ¥ forumet inte räcker till? 

Räknar med att du lämnar rapport efter telefonsamtalet.  Thumbsup
Jag klankar absolut inte på forumet. Jag klankar på dålig dokumentation från Thermia. Min förhoppning var snarare att någon före mig redan hade gjort denna provning och därmed satt inne med ett korrekt svar. Nu förstår jag varför svaren är olika för inte ens supporten kunde svara entydigt.

I korthet var svaret som följer:
-"Rumsgivaren justerar bara framledningen med tempavvikelsen registrerat av givaren kontra inställd inomhustemp på givaren*rumsfaktorn(1-4) och påverkar inte kurva eller "Rum" som redan är injusterat"

Bra säger jag. Då är det inga problem att köra med "Rum 20" och 22 i börvärde på rumsgivaren?

-"Nej, men det är ju bättre att justera "Rum" till samma värde som du väljer på rumsgivaren."

Jag uppfattade ändå det första svaret som väldigt entydigt och kommer att utgå från att så är fallet i mina fortsatta provningar...
 
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #39 skrivet: 19 oktober 2011, 13:46:16 »
Dom rör minst sagt till det. I min värld, baserat på vad supporten sa till mig, har värdet på "Rum" egentligen ingenting med någon temperatur att göra utan är endast ett sätt att paralellförskjuta en kurva uppåt eller nedåt från standardmässiga inställningen 20.
Så här skriver Thermia om "Rum" i skötselanvisningen.

RUM Visar inställt RUM-värde. Standardvärde: 20°C.
Om tillbehöret rumsgivare är installerad visas den verkliga
temperaturen och den önskade inomhustemperaturen
visas inom parantes.


Jag ska snart sluta tjata om detta och istället prova själv vad som händer.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #40 skrivet: 19 oktober 2011, 13:56:50 »
I min värld
Lever du i någon annan värld än vi övriga medlemmar?

Kanske därför du inte såg att jag skrev så här i ett tidigare inlägg:
Citera
Om nu det endast finns ett alternativ d.v.s. att RUM parallellförkjuter kurva 3° oavsett om du har rumsgivare eller ej, så blir det helgalet och du med rumsgivare önskar 22° i inomhustemp.

Du behöver inte montera rumsgivaren på plats, för det räcker med att du ansluter den i värmepumpens närhet för att kontrollera funktion angående "RUM".
 


Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #41 skrivet: 19 oktober 2011, 14:18:08 »
Lever du i någon annan värld än vi övriga medlemmar?
Kanske. Förmodligen? Vet inte.  :D
Oavsett vilket. Tycker inte du att det är konstigt att det inte går att få ett entydigt svar. Ens från Thermia.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #42 skrivet: 19 oktober 2011, 14:33:35 »
Jag tyder thermias svar såsom att rumsgivaren är helt separat från rum bör i värmepumpen.

rumsgivaren har en egen rumsbör och rums är. Differensen skickas in till värmepumpen och ställer då in rumsär med + eller -. Värmepumpen håller själv reda på beräkningen av rumsär. Så till vida att om rums bör i VP är satt till 22 och den får -2 diff från rumsgivaren så sätter den rumsär till 20. Värmepumpen tar sedan skillnaden mellan rumsär och rumsbör och multiplicerar denna med rumsfaktor.

Om vi tänkter oss följande:
Kurva 40 Rum 22 och 0 grader ute. Framledning = 40 + 2*3 = 46 grader.

Därefter kopplar vi en rumsgivare som står inställd på 21 grader. Faktisk temp inne är 19 grader. Vi har en rumsgivardiff på 2 grader. Vilket resulterar i följande
Rums är sänks 2 grader och detta multipliceras med rumsfaktor (låt oss säga den är satt till 2) vilket ger en sänkning på 2*2 grader = 4 grader.
Faktisk framledning = 46 grader - 4 grader = 42 grader


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #43 skrivet: 19 oktober 2011, 14:38:48 »
att göra som thermia säger, att ha samma rumsbör på VP och rumsgivare borde i så fall vara helt valfritt. Men deras tanke är god. Så till vida att i ett ganska standardsystem med typ vanliga radiatorer där du har perfekt kurvinställning så kommer tempen vid rätt kurva ligga på ca 20 grader. Vill du ha lite varmare än så har du troligen ställt upp rumsbör på VP till 21-22 grader.

Den slutgiltiga finjusteringen hanterar innegivaren.


Om man har innegivaren på ett helt annat värde än rumsbör på VP så tyder det på att man
a) har en dåligt inställd kurva / rumsbör
b) ett värmeagivningssystem som kräver mer eller mindre än 3 graders ökad framledning för att ge en grads ökad temperatur inomhus.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #44 skrivet: 19 oktober 2011, 15:07:21 »
Kanske. Förmodligen? Vet inte.  :D
Oavsett vilket. Tycker inte du att det är konstigt att det inte går att få ett entydigt svar. Ens från Thermia.

Jag passar på den frågan. Vet ju inte förutsättningarna för den du pratade med.

Det kan ju vara sÃ¥ att det fortfarande är Jeff Electronoic som levererar styrningen till Thermiapumparna, och de pÃ¥ Thermia har fullt upp med att fÃ¥ Davids Danfoss-system att fungera.  ;D




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!