Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar  (läst 1015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marwan71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vår Nibe fighter 1215-7 har på senare år börjat ge ifrån sig ett sluddrande ljud och en skakning varje gång som kompressorn stannar. I övrigt går den som den ska utan larm eller andra problem.

Jag har sökt lite på forumet och lokaliserat mjukstartskortet i pannan som jag tror mig förstå är inblandad i start/stopp av kompressorn. Kan ett byte av kortet lösa problemet eller finns det andra orsaker som är mer troliga?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2023, 09:18:59 »
Hej! Kan säkert också bero på att kompressorn är sliten mekaniskt tror jag. Hur många gångtimmar och starter har den?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2023, 09:23:10 »
Intressant att höra hur du uppfattar start och stopp. Mjukstarten jobbar i ca 2 sekunder. Vid start blir det som en lite trög bilmotor som hoppar igång. Vid stopp mer att motorn går några kraftlösa varv innan den stannar. Visst skulle det kunna tänkas att mjukstarten saknar det mjuka. Detta är något som en person med elvana lätt kan mäta upp med hjälp av universalinstrument.
Det andra, kanske mer troliga, är att själva kompressorn står på gummifötter, vibrationsdämpare, av gummi, och att detta har lossat eller torkar p.g.a. ålder. Lossa och vicka på kompressor, för att kontrollera dämparnas kondition.

Utloggad Marwan71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2023, 09:25:46 »
Hej! Kan säkert också bero på att kompressorn är sliten mekaniskt tror jag. Hur många gångtimmar och starter har den?

Tack för svar! Ja, den börjar ju bli lite till åren...

Enligt display:
VPstarter 57577
VP-tid 47394h
TS-tid-1470h

Utloggad Marwan71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2023, 09:29:07 »
Intressant att höra hur du uppfattar start och stopp. Mjukstarten jobbar i ca 2 sekunder. Vid start blir det som en lite trög bilmotor som hoppar igång. Vid stopp mer att motorn går några kraftlösa varv innan den stannar. Visst skulle det kunna tänkas att mjukstarten saknar det mjuka. Detta är något som en person med elvana lätt kan mäta upp med hjälp av universalinstrument.
Det andra, kanske mer troliga, är att själva kompressorn står på gummifötter, vibrationsdämpare, av gummi, och att detta har lossat eller torkar p.g.a. ålder. Lossa och vicka på kompressor, för att kontrollera dämparnas kondition.

Tack för svar!

Jag ska försöka kolla dämparna på kompressorn. När det gäller mjukstarten skulle jag gärna göra ett försök att mäta. Jag har instrument och viss elvana. Hur gör jag?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2023, 11:02:11 »
PÃ¥ mjukstarten gÃ¥r 2 faser igenom den, L1  och L2.  Mät mellan L1 och U, och därefter L2 till V.
Just när den startar kommer du se ett spänning varierande runt kanske 100VAC, som gÃ¥r mot noll vid start. Tid 2 sekunder.  Vid drift mot stopp kommer det att börja pÃ¥ 0VAC, bli kanske varierande 100VAC under stoppfasen, 2 sekunder.
Kan mycket väl vara 400VAC över mätpunkterna när när pumpen stÃ¥r stilla. Detta beroende pÃ¥ att L3-fasen springer bakvägen genom motorlindningen, och därmed mäter du L3  mot L2 resp. L1

I mjukstarten sitter en triac på L1 och L2 fasen. Detta styr ut mer och mer av sinusvågen under start- resp mindre under stopp -fasen. Nu tål inte triac-en att ta hela effekten långsiktigt, så efter det att startfasen är avklarad på 2 sekunder sluter ett internt relä direkt över respective Triac.
Min teori är att eftersom kompressorn går, och du misstänker mjukstarten, att den startar och stoppar enbart med bypassreläet, utan hjälp av triac. Men detta vet jag inte ens om det är möjligt. Borde finnas inbyggd övervakningslogik i mjukstarten. Själv tror jag mer på gummifötterna för kompressorn.

Utloggad Marwan71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2023, 14:37:18 »
Jag fångade ljudet på film:




Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2023, 15:36:17 »
Som nummer 1 hade jag lossat kåpan du har handen på och kollat så att inte kompressorn sitter löst. Detta p.g.a. trasiga gummifötter. Jag ser ju hur det slår.

Utloggad Marwan71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2023, 15:42:33 »
Som nummer 1 hade jag lossat kåpan du har handen på och kollat så att inte kompressorn sitter löst. Detta p.g.a. trasiga gummifötter. Jag ser ju hur det slår.

Tack, det ska jag göra senare i veckan. Jag var tvungen att åka iväg på jobb så jag hann inte leta vidare eller mäta mer idag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2023, 15:51:02 »
Tror det är mjukstarten som inte släpper på en gång.
Om ljudet börjar bli utdraget under flera sekunder så är det nästan givet att den är den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Marwan71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2023, 09:55:11 »
Tror det är mjukstarten som inte släpper på en gång.
Om ljudet börjar bli utdraget under flera sekunder så är det nästan givet att den är den.

Det var det jag misstänkte men jag har nu testat med ett annat mjukstartskort och det gör ingen skillnad.

Som nummer 1 hade jag lossat kåpan du har handen på och kollat så att inte kompressorn sitter löst. Detta p.g.a. trasiga gummifötter. Jag ser ju hur det slår.

Jag har lossat kåpan och känt på kompressorn som inte verkar sitta löst. På filmen nedan har jag försökt zooma in på ett av gummibenen. Ser det ut som det ska? På filmen ser man också hur det skakar till när kompressorn slutar jobba. Det är svårt att se men jag tycker att det är komponenten framför kompressorn (förångaren?) och rören som skakar.


Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2023, 12:01:17 »
Gummifoten pÃ¥ filmen ser ut som den skall. Just med kompressorer blir det ofta lite skrammel. Vem vet, kanske det är nÃ¥gon liten plaststrip som skall hÃ¥lla nÃ¥got rör sÃ¥ det inte skramlar till. Verkar inte sÃ¥ farligt. Finns mÃ¥nga kylskÃ¥p som skramlar vid stopp. 
Blev stoppsekvensen lika med inlånad mjukstart? På min gamla 1012 lät kompressorn mer som en gammal tändkule båtmotor som man stängde av, den lät som om den snurrade 3-4 varv till. Din är mer rakt på stopp! Samma vid start, lite tvekan "ett par varv", sedan kom den. Men det var en annan mjukstart typ Gavazzi. Detta är kanske normalt for kretskortsmodellen.
I övrigt tycker jag den snurrar på med ett vackert ljud.


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215-7 vibration och oljud när kompressor stannar
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2023, 22:00:38 »
låter ganska normalt för en kompressor med många år på nacken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!