Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad drar ström i 'sommarläge'?  (läst 14281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #60 skrivet: 15 juni 2017, 16:30:15 »
OM nu det 25FOCUS (har inte kollat) skriver stämmer, att det är mot kondensorn det växlas så behöver vi inte diskutera hur varmare brine påverkas, men jag kollade upp det i alla fall, och enligt energimyndigheten så minskar COP med ca 10% om man sänker brine med 5 grader.
Alltså ca 2% sämre COP/grad kallare brine.

Men så länge man värme kondensorn (framledningen) med 50W så får man ju tillbaks varenda watt värme som spills i invertern, och det är ju huvudsaken för ägaren av värmepumpen, för tillverkarna är nog de där hundradelarna eller tiondelarna som det påverkar COP i tekniska specifikationen viktigast.
Samt förstås att invertern inte går för varm.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #61 skrivet: 15 juni 2017, 16:34:01 »
Du 25Focus behöver inte anklaga mig för att "hitta på", jag skrev ju klart och tydligt att effektförlusterna INTE fanns beskrivna, utan att mina siffror var antaganden.
Läs vad jag skriver och sluta med dina personangrepp.

OM värmen som behöver kylas bort är 50 W så kommer 50 W att föras över till värmesystemet, oavsett hur bra värmeväxlaren fungerar, annars kommer invertern att bli för varm och gå sönder.
Och om det nu skulle vara 50 W som behöver kylas av så blir COP 5.05 enligt mitt exempel.
Är det 100 W (inte omöjligt) så blir det 5.1 istället för 5.0.
Vore inte effekten på COP mer än 0.006 enligt pednors beräkningar så skulle de nog hellre ha kylflänsar eller fläkt för att bli av med värmen, för jag tror inte att det är gratis att ta fram en växlare som kyler med hjälp av kondensorn.

På en 12 V till 230 V inverter kan effektförlusterna vara så höga som 20-25%, men så höga tror jag inte att de är på en frekvensomriktare.
Nu är det sÃ¥ att det finns nÃ¥got som kallas övergÃ¥ngsmotstÃ¥nd och att dom satt den där den sitter är nog kanske enbart för att hjälpa inverten lite med avkylning , troligtvis inte , eller sÃ¥ var det den bästa platsen att fästa den pÃ¥ , troligtvis behöver den inte ha nÃ¥gon hjälp med avkylning , dÃ¥ det är en 3: parts detalj som inköpes  frÃ¥n annan leverantör och tillverkad för att klara sig själv i avseendet kylning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #62 skrivet: 15 juni 2017, 16:40:29 »
Det blir väldigt svÃ¥rt att debattera sakligt när du ena sekunden skriver att invertern kyls av kondensorn, och sedan att den inte behöver nÃ¥gon kylning.  :-\
Jag lämnar denna debatt tills jag har fakta om hur invertern kyls.
Att debattera utifrÃ¥n dina pÃ¥stÃ¥enden är ju helt omöjligt dÃ¥ de ändras för varje nytt inlägg.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #63 skrivet: 15 juni 2017, 16:58:21 »
Det blir väldigt svÃ¥rt att debattera sakligt när du ena sekunden skriver att invertern kyls av kondensorn, och sedan att den inte behöver nÃ¥gon kylning.  :-\
Jag lämnar denna debatt tills jag har fakta om hur invertern kyls.
Att debattera utifrÃ¥n dina pÃ¥stÃ¥enden är ju helt omöjligt dÃ¥ de ändras för varje nytt inlägg.  dontknow
Det är inte jag som sagt det , det har kommit i tidigare inlägg , sedan att om den behöver kylning
 sÃ¥ är det en helt fel  inverter som har monterats av tillverkaren av VP , billigare , mindre inverters har kylflänsar
på baksidan som är beräknade för den kylning som behövs genom konvektion av luften och någon ytterligare avkylning
behövs inte

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #64 skrivet: 15 juni 2017, 17:27:59 »
Du 25Focus behöver inte anklaga mig för att "hitta på", jag skrev ju klart och tydligt att effektförlusterna INTE fanns beskrivna, utan att mina siffror var antaganden.
Läs vad jag skriver och sluta med dina personangrepp.

OM värmen som behöver kylas bort är 50 W så kommer 50 W att föras över till värmesystemet, oavsett hur bra värmeväxlaren fungerar, annars kommer invertern att bli för varm och gå sönder.
Och om det nu skulle vara 50 W som behöver kylas av så blir COP 5.05 enligt mitt exempel.
Är det 100 W (inte omöjligt) så blir det 5.1 istället för 5.0.
Vore inte effekten på COP mer än 0.006 enligt pednors beräkningar så skulle de nog hellre ha kylflänsar eller fläkt för att bli av med värmen, för jag tror inte att det är gratis att ta fram en växlare som kyler med hjälp av kondensorn.

På en 12 V till 230 V inverter kan effektförlusterna vara så höga som 20-25%, men så höga tror jag inte att de är på en frekvensomriktare.
Den för inte över 50 watt till värmesystemet den för över 50 watt till brine systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #65 skrivet: 15 juni 2017, 17:38:56 »
Inte enligt placeringsritningen för Nibe 1255 där sitter den på kondensorn , om den sitter på annat ställe i annan modell
kan jag inte svara pÃ¥ , har inte kollat :  kan vara sÃ¥ , sen det där med 50W är hypotes , vad som är verkligt vet nog ingen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #66 skrivet: 15 juni 2017, 18:02:24 »
På min gamla arbetsplats hade vi gått om invertrar i ställverk, de hade rejäla fläktar för att kyla bort överskottsvärmen, och vi fick köra rejält med kyla i ställverken året runt.
Nu var ju vissa av dessa avsevärt större än på 16 kW, men ändå.
Att de inte skulle generera värme som en glödlampa ser jag som mycket osannolikt.
Har ställt några frågor till Nibe, förhoppningsvis får vi svar efter den 19:e någon gång.
« Senast ändrad: 15 juni 2017, 18:11:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #67 skrivet: 15 juni 2017, 18:45:13 »
Den stora frÃ¥gan är väl egentligen hur mycket den här värmefunktionen förbrukar under sommaren när ingen värme behövs? Vore intressant att logga hur mycket den gÃ¥r pÃ¥ ett Ã¥r. 

Vad gäller förlusteffekten som ska kylas bort kan man nog tänka sig att den är max 5% av elförbrukningen. 4 kW in ger 200 W förlust. Det krävs en rejäl kylfläns eller fläkt för att kyla bort om pumpen står i en varm lokal och elektroniken inte får bli så varm.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #68 skrivet: 15 juni 2017, 19:31:41 »
Kyls inte inverter prylarna av brine har för mig att jag läst nått sånt om Daikin i alla fall men förhoppningsvis är grejerna byggda för det.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52865.msg545343#msg545343
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #69 skrivet: 15 juni 2017, 20:15:22 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52865.msg545343#msg545343
Dalkin gör visst så med KB enligt denna länk , finns det någon med en 1255:a som kan titta och kanske ta ett foto på inverten , tyckte det var flänsar utåt på den , då är den plan i botten mot växlaren , kanske bra anläggningsyta
förhoppningsvis då med pasta emellan , men effekten vet man inget om , framgår inte i manualer vad jag sett

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #70 skrivet: 15 juni 2017, 20:56:25 »
Det var inte lätt att ta bild på den. Dom har packat prylarna ordentligt. :)
Det finns inga kylflänsar framåt,bara ett beröringsskydd. Däremot sitter den fäst på en tjock aluminiumplatta, ca 15mm tjock som i sin tur sitter mot kondensorn.
Jag tyckte det var så självklart att den satt på förångaren om den behöver kylning. Kan inte riktigt förstå varför man sätter något som behöver kylning på kondensorn? Sc:,h
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #71 skrivet: 15 juni 2017, 21:13:54 »
Tack för bilderna  , bilderna visar att det är ett öppet system för ventilation av den samt nÃ¥gon form av extra
den sitter nog där för att förångaren är väl isolerad med armaflex , det blir ju en massa kondens där och då går det
inte ha en sådan sort monterad , den skulle i så fall vara i en kapsling på min IP 67 för att inte drunkna ,
det verkar som den är av lite udda sort , kanske kines för jag har inte sett något sådant utförande förut , kan i för sig
funka men ser väldigt enkel ut , nu vet vi att den sitter där , och det där med att den skulle värma på med sina
värmeförluster är nog tveksamt och öka nÃ¥gon COP tror jag inte mycket pÃ¥ , dÃ¥ förhÃ¥llandet mellan delar är helt beroende av skillnaderna i temperatur 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #72 skrivet: 15 juni 2017, 21:38:33 »
En sak till kan du se typbeteckning samt alla data om det finns på skylten , att det står CE är ingen garanti för kvaliteten
endast att den har ett certifikat på el-säkerhet för att säljas inom EU

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #73 skrivet: 16 juni 2017, 07:22:25 »
Du verkar vara dåligt påläst när det gäller CE-märkning.
Bara för att alla ingående delar i en maskin är CE-märkta så innebär det inte att maskinen är CE-märkt, alla som monterar ihop två CE-märkta prylar och säljer dem som "EN" måste göra en ny CE-märkning för den maskinen.
På samma sätt behöver inte alla ingående delar vara CE-märkta, utan tillverkaren av en maskin kan sätta in ej CE-märkta prylar och sedan CE-märka maskinen i sig - vilket vi kan vara helt säkra på att Nibe gjort med dina värmepumpar.
(Och ja, jag kan en del om detta eftersom jag själv utvecklar, tillverkar, CE-märker och säljer produkter)
Invertrar till värmepumpar kan vara mycket enkla, förlusterna är mer eller mindre ovesäntliga då de återvinns, dels som i detta fall, mot kondensorn, och dels (om utsignalen är oren, vilket kan ge kompressorn större förluster) genom att värmen i motorlindningarna värmer köldmediat intern i kompressorn.

Uffen, tyristorerna i en inverter blir nog VÄLDIGT varma, sÃ¥ en avkylning  mot kondensorn som hÃ¥ller 30-55 grader är nog helt OK jämfört t.ex. med en fläkkyld kylfläns som man hittar i vanliga invertrar.
Den värmeeffekt som avgår via gallret är nog försumbar jämför med den som förs över till kondensorn.

@944_Driver
Jag delar din uppfattning om att det kan röra sig om de siffrorna du nämner, några procent av kompressorns driveffekt som måste kylas bort
vid 4 kW tillförd effekt och 16 kW uteffekt skulle det ge följande påverkan på COP:
16/4 = COP 4
16.2/4 = 4.05 (de 0.2 kW är värmen som återförs till kondensorn från invertern)

Med en drifttid på kanske 4000 timmar och en snittåtervinning på 100 W så blir det en besparing på 400 kWh/år, minst lika mycket som de nya snåla cirkpumparna bidrar med.
Och numera är det ju lag på att dessa skall monteras...
Att strunta i denna typ av återvinning vore enligt mitt sätt att se det rena tjänstefelet.
« Senast ändrad: 16 juni 2017, 10:51:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #74 skrivet: 16 juni 2017, 10:32:15 »
OM nu det 25FOCUS (har inte kollat) skriver stämmer, att det är mot kondensorn det växlas så behöver vi inte diskutera hur varmare brine påverkas, men jag kollade upp det i alla fall, och enligt energimyndigheten så minskar COP med ca 10% om man sänker brine med 5 grader.
Alltså ca 2% sämre COP/grad kallare brine.

Men så länge man värme kondensorn (framledningen) med 50W så får man ju tillbaks varenda watt värme som spills i invertern, och det är ju huvudsaken för ägaren av värmepumpen, för tillverkarna är nog de där hundradelarna eller tiondelarna som det påverkar COP i tekniska specifikationen viktigast.
Samt förstås att invertern inte går för varm.
Jag hann ju bli upprörd o tänkte hur kan man slänga bort en massa värdefull energi. Tur jag missuppfattat det hela. Hur som helst visar beräkningarna att värma brine ger en förbättring av COP eller snarare en återhämtning av COP jmft med att inte ha ngn FRO men att det mesta av spillvärmen går till spillo. Det måste vara helt rätt att ta tillvara den spillvärme FROn genererar på kondensorsidan, vilket också beräkningarna visar.
En typisk FRO ligger väl på en 95-97% verkningsgrad så helt klart blir det en del fin elenergi som som inte passerar genom kompressorn. Återvinning av den spillvärmen lindrar väl situationenmen det väcker då mina funderingar, FRO är det värt det ? Hur som helst är det en intressant utveckling, blir intressant o se om det är framtiden eller ett sidospår med FRO.


Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 439
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!