Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven CTC ägare  (läst 36384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #90 skrivet: 10 januari 2007, 16:00:25 »
Sorry då läste jag fel :-[, ok 48 grader då är det ju en annan femma.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #91 skrivet: 10 januari 2007, 16:07:20 »
Hmmm... blir inte riktigt klok på siffrorna, känns mer som lite vatten eller för stor VP, men tidigare förbrukning så borde det inte vara en för stor VP, och driftstiden känns inte helle fel ???

Kolla hur innetemperaturen reagerar med nuvarande inställning...

Ta ett kort på en radiator så man ser rör och termostarer, och golv...
« Senast ändrad: 10 januari 2007, 16:11:12 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #92 skrivet: 10 januari 2007, 18:30:45 »
Eeehhh

Jag måste be om ursäkt för att ha tagit upp Er tid idag.....

Var ner och kollade VPn nu och tro det eller ej men nu stod det:

GÃ¥ngtid 24h 8.11 tim samt 39 starter......

Den måste ha hängt sig eller nåt. Skruvade ju av den när jag bytte duschblandaren men det var ju i måndags vid 18 tiden så man kan tycka att den borde gått till sig.

Jag kan iaf förtälja detta. Jag hade VPn på el det första dygnet och då drog den 100kwh enligt styret. Så diffen gångtid/kwh var 24/100. Idag möttes dom 840/840. Det går säkert att räkna ut nån integral på detta men trött och hungrig så orkar jag inte. Men kul iaf att den drar under 24kwh enl styret iaf.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #93 skrivet: 10 januari 2007, 19:03:12 »
Skönt Thumbsup
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #94 skrivet: 10 januari 2007, 21:39:50 »
Puh... men det är fortfarande värt att ställa in din VP :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #95 skrivet: 10 januari 2007, 21:57:45 »
Du kan ju också prova att ändra "värme från" till ett högre värde. T ex 20 grader. Då blir inte kurvan så brant och pumpen mindre nervös. Nu måste den "snabbt" få upp temperaturen när den sjunker i pannan. Jag gjorde den ändringen och fick ned antalet starter något.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #96 skrivet: 10 januari 2007, 22:31:21 »
det är riktigt (att höja värdet på värme i från till 20 grader) det kan &så innebara att du får sänka vid - 15 grader om du får för varmt runt +5 till 0.

Det är viktigt att innegivaren inte är inkopplad när du ställer in. DEN kan motverka dina optimeringar. själv tror jag att jag har värme ifrån satt till 22 eller 23 grader.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #97 skrivet: 11 januari 2007, 18:15:21 »
Hej

Ska testat det när jag kommer hem. Har kört utan innegivare sedan igår kväll och mitt på dan idag hade det sjunkit lite i innetemp men tyckte ända att det var lite behagligare. Hade blivit lite kallare ute också -5gr så nu kanske man kan hitta sin kurva.

Men en annan sak. drifttid samt antal starter var identisk imorse som igår. Ska inte det ändras dynamiskt. Tänkte att jag skulle ringa CTC direkt och höra idag men inte fått någon lucka.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #98 skrivet: 11 januari 2007, 20:15:39 »
Har du testat att höja husvärme ifrån till 20 grader... Det kommer att höja temperature inne.

Värt att notera är att få rätt temperatur inne vid +4 till -4 kan vara knepigt. jag har alltid lite kallare då.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #99 skrivet: 12 januari 2007, 10:20:51 »
Jag förstår inte resonemanget med att värmekurvan ändras av att ändra parametern 'Husvärme från°C'.

Utdrag:  :,v( 'Gräns pÃ¥ utomhustemperatur dÃ¥ huset inte behöver mer värme. Radiatorpump stannar
och shuntventilen hålls stängd. Radiatorpumpen motioneras dagligen en kort stund för
att inte kärva. Systemet startar automatiskt igen då värme behövs.'

Nog  är det väl mindre värde pÃ¥ 'lutning' som gör kurvan flackare och högre 'justering' som kompenserar till samma värde, ungefär som innegivaren kan göra om den är inkopplad.
Ett överdrivet exempel:
lutning=60, justering=0 vid 0 ºC utetemp ger samma framledningstemp (~47) som lutning=30, justering=+20 (om det nu skulle gå att ställa in).

Värt att notera är att få rätt temperatur inne vid +4 till -4 kan vara knepigt. jag har alltid lite kallare då.
Det verkar vara en 'knäck' på kurvan vid 0 ºC om man inte har någon justering...

Skrivet av en utan erfarenhet från värmepump. huvuddunk huvuddunk
Det känns som att jag har investerat i Sveriges dyraste och minst effektiva el-panna :(
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #100 skrivet: 12 januari 2007, 13:43:50 »
NJA, om jag har för sÃ¥tt allt rätt sÃ¥ ÄR denna kurvbeskrivning husvärme ifrÃ¥n vid +20 grader (alla svarta linjer gÃ¥r till 20 p X-axeln.  är drar du till husvärme ifrÃ¥n till 25 grader sÃ¥ skulle alla svarta linjer gÃ¥ till 25 pÃ¥ x-axeln.

Det skull innebära ändrad lutning på kurvan....

Fast jag kan ha förstått det fel, :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #101 skrivet: 12 januari 2007, 14:19:47 »
Jag har samma uppfattning som ME betr kurvlutning.

Däremot börjar jag bli allvarligt oroad över Noll Kolls situation med det torra borrhålet. Även Richard har varit inne på att situationen är obehaglig.

Jag utgÃ¥r i  det fortsatta frÃ¥n att hÃ¥let fn är oandvändbart, att du enbart kör med EcoElen samt att installatören skall "Ã¥terkomma". Vidare utgÃ¥r jag frÃ¥n att du köpt detta av en näringsidkare.

Eftersom du köpt en komplett VP-anläggning( mitt antagande) bla innefattande en energibrunn(borrhålet), men inte fått detta så är problemet inte ditt utan leverantörens. Om denne inte omgående "fixar" detta så HÄV AVTALET. Då ska du se att det blir fart. SKRIV och spara kopia av brevet.
Om det istället är så att du köpt grejor från ett håll, borrhål från ett och installation från annan blir det svårare.
Det är säkert inget fel på din elpanna men den är nog orimligt dyr eftersom du köpt en begvärmeanläggning.
Konsultera en advokat på hemorten. Du har dessutom rättsskydd i din hemförsäkring
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #102 skrivet: 12 januari 2007, 15:59:29 »
Jag kritiserar inte, utan är glad att lära mig mer  :)
Jag kan ha totalt missuppfattat det skrivna i manualen :,v( , får fixa glasögon ::)
Om det är som ni säger så måste det då vara 'justering' + 'husvärme från' + innetemp avvikelse' som förskjuter kurvan.
Ni som har erfarenhet, är innegivarens kurva 3 grader förändring på framledningen mot 1 grads avvikelse inne?

Jag hade inte infogat 'justering' tidigare, men här kommer den oxå


- mina problem är under förhandling, och vill inte hänga ut någon
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #103 skrivet: 12 januari 2007, 16:38:00 »
Nja, kurvan sitter "fast" i 50 graders punkten (min uppfattning)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #104 skrivet: 12 januari 2007, 20:29:25 »
Nu har vi väl delvis lämnat ursprungsämnet i tråden men Noll Kolls situation är ju bedrövlig.

Dessutom tror jag att alla försök att förstå VPn och kurvlutning blir helt meningslös för honom. Jag tänkte nog fel i det jag skrev tidigare eftersom jag har TVÅ enheter med en komplett elpanna plus en värmepump. NK har EN integrerad VP med en 9kw elpatron. Den patronen sitter i pannans övre del, ovanför skiktplåten, med syfte att spetsa vv, hjälpa till vid extra energibehov samt utgöra en reserv om ngt går fel. Däremot är den knappast konstruerad som en optimal elpanna, eftersom uppvärmningen i den nedre delen ska ske av kompressorn, vilken nu inte fungerar.
Alltså: Elpatronen går för fullt i övre delen av pannan, men värmeuttaget till radiatorerna tas i första hand från den undre, nu ej fungerande, ouppvärmda delen. Pannan måste skrika efter värme som då ska fås från den övre delen. På något sätt måste väl du se till att den shuntar från övre delen obehindrat. Standardinställning torde vara fördröjd shunt med 180 minuter, men i din situation ska det inte vara någn fördröjning. Ändra!
Jag tror att kurvlutning under dessa omständigheter har föga intresse. Det som står i manualen förutsätter säkert att VPn är i drift på förutsatt vis med en kontinuerlig uppvärmning av radiatorvattnet från den undre delen.

Hoppas ME kan bekräfta eller avråda.

Dessutom borde installatören verkligen göra sitt yttersta för att hjälpa dig, dels med inställningar nu, men även med att ordna något för att få igång pumpen.

Går det att borra ett nytt hål? Eller är det sannolikt att även det blir torrt? Finns det plats för jordvärme? Det kanske inte är optimalt väder för att gräva men med rätt maskin går det säkert. Du kan ju inte bara ta detta. Som sagt var, häva betyder att prestationerna går tillbaka, dvs du får tillbaka pengarna och installatören tar tillbaka VPn, installationen samt borrhålet(lycka till med det sistnämnda). Om du väntar för länge så blir det alltid diskussion om att du accepterat att vänta, att VPn blir att betrakta som begagnad med tjafs om värdeavdrag osv. Om det nu är så att installatören säger att han ska prata med sitt försäkringsbolag så innebär inte det att du kan sitta med armarna i kors. Säkert drar det ut på tiden för att skadan sedan avböjs.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 403
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!