Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven CTC ägare  (läst 36385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #75 skrivet: 04 januari 2007, 22:46:09 »
Japp , Om du har ställt in att Eldelen skall ha 41 grader och du har en framledings bör vädre till elementen på 40 så ändrar styret själv bör värde på eldelen till 47 grader dvs 7 grader över framlednigsbör bördet.

Notera att styret inte ändrar på värdet du ställt in skulle framledningsbör sjunka under 34 grader så är det ditt inställda på 41 grader som gäller.

SÅ sätt elpatronen på 0 KW ... sparar en massa tillskott.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #76 skrivet: 10 januari 2007, 09:00:14 »
Hjälp!!

Jag har nu fÃ¥tt igÃ¥ng alla element. Det sista krävde att man skruvade upp ventilen men sen funkade det.  Luftade det men det kom  bara vatten sÃ¥....

Nu till problemet, Jag sänkte rumtempenm från 21.5 till 21gr. Nu har vi runt +5gr ute och VPn går ca 8-9 tim per dygn men med 86!!!!!!! starter. Innan ändringarna så startade den typ runt 50ggr per dygn.

Vad kan göra att den startar så många ggr nu. Är det för att den något överdimensionerad eller kan det ha med radiator slingan att göra?

Parametrar just nu:
rumtemp 21 (faktiskt innetemp 21.5)
ute 5gr
Framledning 34gr

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #77 skrivet: 10 januari 2007, 09:16:15 »
Vad har du för inställningar på VP'n ? ( värden inställda under inställnnigar)

Du borde inte ha fått ökade starter pga att du "fått" igång elementen.

HAR DU:

1. Innegivaren påslagen ?
2. har du termostater på elementen.
3. 1 eller 2 rörs syste.
4. har du ändrat strupningar på elementen.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #78 skrivet: 10 januari 2007, 09:28:22 »
Hej

Svar:
1: Innegivaren är påslagen
2: Ja fullt öppna
3: 1 rörs
4: Inte ändrat ett dugg annat än att jag fått igång 2 element

Det enda jag gjort förutom det är att monterat en ny duschblandare och dÃ¥ slog jag av VPn + vattnet in  nÃ¥gra ggr. Men det kan ju inte göra nÃ¥gon skillnad

//Anders
PS. Detta forum har blivit som en drog efter installationen av VPn. Aldrig nÃ¥gra problem med fritiden sen man hittade hit  :). Tack alla ni hjälpsamma medmänniskor. DS.
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #79 skrivet: 10 januari 2007, 09:38:42 »
Hej igen

Försöker att hitta en logisk förklaring till detta. Rätta mig gärna om jag har fel.

Att VPn har sÃ¥ mÃ¥nga starter beror väl pÃ¥ att vattnet i acctanken  tappar tempen fort. Och frÃ¥gan är väl varför den tappar tempen sÃ¥ fort eller hur. Att jag fick igÃ¥ng 2 element ska väl inte göra det eller... Den fick väl större volym att jobba emot.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #80 skrivet: 10 januari 2007, 10:39:06 »
Tappar fort temperatur i tanken samt att det går fort att värma upp den igen tycker jag tyder bland annat på litet system, hög retur mm.
- Har du kollat att inte shunten står i manuellt läge? dvs knappen intryckt.
- Cirkulationspump läge? Delta på radiatorkretsen? Vet inte hur det ska vara på enrörs (någon annan kanske?)
Om allt är ok men det blir sÃ¥ mÃ¥nga starter sÃ¥ kanske din anläggning kräver att du(din installatör) mÃ¥ste sätta VP Min C och Startfördröjning till andra värden (Meny Fabriksinst kod) 
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #81 skrivet: 10 januari 2007, 12:34:18 »
Hmm...

Tycker att det är konstigt ändå att det blir sådan skillnad för att man har fått igång 2 element. Hade iofs runt 50 starter innan vid samma väderlek. Men att 2 element ska göra att jag tappar så mycket värme så mycket fortare.

Hög retur sa du men då tycker jag att jag skulle få mindre starter eftersom det inte skulle krävas så mycket nyvärmt vatten i slingan....

Men som sagt rätta mig om jag har fel.... Om d et skulle ha kommit luft nånstans i slingan vad får det för effekt?

Kom på att jag ändrat huskurvan uppåt från 43 till 45. Men tycker inte det ska göra nån skillnad.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #82 skrivet: 10 januari 2007, 13:08:14 »
Kom på att jag ändrat huskurvan uppåt från 43 till 45. Men tycker inte det ska göra nån skillnad.
WoW varför höjde du ??? var det för kallt i huset ?

Skulle som jah sagt tidigare sa vilja ha mer info om hur VP är inställd, elementen ite är strypta på ngt sätt ev termostater.... en eller två rörssystem osv,

Som sagt mer INFO !!!
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #83 skrivet: 10 januari 2007, 13:26:32 »
Då börjar vi.

Körde olja förut. Vet inte om elementen är inställd eller strypt något särskilt för det. Har iaf alla termostater på max.
Innetemp 21 (21.5)
Framledning 34
utetemp 2 (28) :-D
Huskurva 44
värme från 16
max framledning 53
Elpanna 41

Har enrörs system som jag tror var rätt vanliga -78 när det byggdes. Har som sagt alla termostater på max. Hade förut med huskurva 43 och innetemp 21.5 ca 50 starter dygn. Det enda jag ändrat på är att efter mycket om och men, svett och bankande ha fått igång 2 element. Ett av dom sitter säkert först på sin slinga (har 4 st slingor i kåken) och det andra sitter om inte sist så näst sist. Elementen är varmast upptill för att avta i nersidan. Som det ska vara har jag läst här på detta eminenta forum. Gäller alla element i kåken. Men detta har jag bara känt med handen så inget exakt alltså. Har också känt på returen och framledningen i pannrummet och det är skillnad i temp. Bytte i samma veva duschblandare och då slog jag av VPn samt inkommande vatten. Om den skulle läka in varmvatten till kallvatten som jag också läst här så borde man väl se att det snurrar på vattenmätaren. För skulle det läcka varmvatten nånstans så förklarade det ju dessa många starter.

En annan fundering är ju som sagt att det skulle vara lufr i radiator slingan nånstans. Vet ej hur det artar sig så min fundering är ju att det skulle ta stopp där och nåt element inte skulle bli varmt med mindre volym att jobba med och högre returtemp. Men tänker man så så skulle (tycker jag iaf) man ite få fler starter utan mindre sådana då man inte plockar så mycket effekt ur accen. Iaf på CTC då denns shuntar ut vattnet och har kännaren på framledningen.

Hoppas jag lämnat rätt info till dig ME

//Anders
 
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #84 skrivet: 10 januari 2007, 14:50:09 »
Innegivare är den monterad ??? isåfall på eller avslagen ?

Är du säker på Enrör system ? De brukar behöva högre framledningstemperatur....

Hur många starter får du nu vid +2 grader och drifts tid ?

« Senast ändrad: 10 januari 2007, 14:52:44 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #85 skrivet: 10 januari 2007, 15:22:36 »
Klistrar in förutsättningarna från mitt första inlägg:

Förutsättningar:
En gammal CTC oljepanna sedan -78, 4-4.5m3 olja om Ã¥ret. Men dÃ¥ var det nästan aldrig under 25 grader inne heller. Gick istort inte att fÃ¥ den att shunta ut under 50grader pÃ¥ framledningen om det inte blev riktigt kallt dÃ¥ shuntade den ut 23... SÃ¥ den gick bort  Smiley.

Den gamla oljepannan shuntade ständigt ut ca 50-55gr. Är därför säker på att jag inte behöver så hög framledning. Hade ju som sagt konstant 25gr inne.

Ja innegivaren har varit på men har nu stängt av den. Då sjönk börvärdet för framledningen till 32gr. Har nu 1gr ute. Måste ju prova nånting

Ja jag är nästan säker på att jag har ett enrörs system som är uppdelat på 4 st slingor. 2 per våning.

Jag har nu exakt 86 starter på de senaste 24 timmarna. Gångtid 9:09 timmar. Brine in 5gr.

Det enda jag kan komma på som ställer till detta är att elementen kyler av vattnet fort och de är väl bra. Och att jag har överdimensionerat VPn så den värmer upp vattnet fort för den går inte många minuter.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #86 skrivet: 10 januari 2007, 15:44:52 »
Innegivare är den monterad ??? isåfall på eller avslagen ?
Vill veta !!
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #87 skrivet: 10 januari 2007, 15:45:34 »
Att max framledning är 53 grader tyder ju på enrörs, eller var det något särskilt då.
Hastighet på cirk pump på radiatorkrets?
Om det är som du tror att VP:n är för kraftig så kan ändringar i servicemenyn i alla fall få ner antalet starter tills du klurat fram problemet.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #88 skrivet: 10 januari 2007, 15:55:26 »
Ja innegivaren har varit på tills kl 14 idag. Nu är den bortkopplad

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #89 skrivet: 10 januari 2007, 15:58:14 »
Max 53gr framledning står det i inställningarna

48gr som max har jag haft det. Det blev kallt för några dagar eller rättare sagt några nätter sen. Blev -16 ute. Hade då innegivaren på 21,5gr

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!