Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven CTC ägare  (läst 36377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #60 skrivet: 03 januari 2007, 18:20:09 »
Om man slopar fördröjningen kanske den börjar fungera mer som en "vanlig" vp eller?
Nej , mer som en felaktig CTC :)
Ja som en vanlig VP...  ;D ;D ;D *roflmao* ;)
studs
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #61 skrivet: 03 januari 2007, 18:23:12 »
Det är en nackdel med CTC, att innegivaren har för mycket makt, och man kan inte ställa in hur många grader framledningen ska förändras per förändrad grad i luften, som man kan på t.ex. Nibe. :-\

Standardinställningen på en Nibe är att för varje grad temperaturen skiljer sig från börvärdet, så förändras framledningen med 3 grader, upp eller ner. Men man kan själv välja förhållandet.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #62 skrivet: 03 januari 2007, 18:55:00 »
På min Thermia från 0 till 5 grader. (0 är avstängd)

Kör man för "högt" då reagerar styren kraftigt och kallar snabbt på tillksott! Vilket är helt fel, har man VP ska styren ha stort tålamod innan tillskott aktiveras.

PÃ¥ sommaren kan det dock va bra  att öka känsligheten, eller vrida ned önskad temp, sÃ¥ inte pumpen startar tex kalla sommarätter när man redan har för varmt inne.

Programering för CTC framöver, borde va en baggis. bara ni klagar nog mycket!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #63 skrivet: 03 januari 2007, 19:08:29 »
Ge mig CTC's källkod som opensource sÃ¥ skall vet nog kunna fixas  lite med den &sÃ¥, steget frÃ¥n excel kan inte vara sÃ¥ lÃ¥ngt :)  ;D
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #64 skrivet: 03 januari 2007, 22:19:20 »
Ge mig CTC's källkod som opensource sÃ¥ skall vet nog kunna fixas  lite med den &sÃ¥, steget frÃ¥n excel kan inte vara sÃ¥ lÃ¥ngt :)  ;D
-SÃ¥ du menar att Excel är 'opensource' - skulle inte tro det, men B.Gates kanske blivit omvänd  :D

Ska du göra nåt åt CTC-styret får du allt börja med PIC-programmering, det är en 16F876A på styrkortet och mest troligt en likadan i displayen (men det senare har jag inte verifierat eftersom dom klistrat en etikett mitt på).
Det finns console-portar både på styrkortet och displayen så nog borde mjukisen gå att dumpa ut, men sen måste någon de-assemblera eländet
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #65 skrivet: 03 januari 2007, 22:41:50 »
-SÃ¥ du menar att Excel är 'opensource' - skulle inte tro det, men B.Gates kanske blivit omvänd  :D
Nja jag tror inte att Bill har blivit omvänd, men han har lite prassel pÃ¥ sidan on med novell  ^-^

Ska du göra nåt åt CTC-styret får du allt börja med PIC-programmering, det är en 16F876A på styrkortet och mest troligt en likadan i displayen (men det senare har jag inte verifierat eftersom dom klistrat en etikett mitt på).
Det finns console-portar både på styrkortet och displayen så nog borde mjukisen gå att dumpa ut, men sen måste någon de-assemblera eländet
Det var det med att köra  de-assemblera... och en maskin att testa pÃ¥ :) annars borde det gÃ¥ att lära sig programera kretsen... Även om assembler gör saken svettigare, fast orginal koden kan ju vara skriven i ngt högnivÃ¥sprÃ¥k
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #66 skrivet: 03 januari 2007, 23:44:28 »
Jag tänkte mera på att CTC skulle fixa det.

På tidigare versioner har det gått att uppdatera styren, har själv sett på en gång.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #67 skrivet: 03 januari 2007, 23:50:12 »
Det vore trevligt om de gjorde det. Men tänk vad kul man skulle kunna ha om det gick att göra egen firmware....

De äldre versionerna byter de ut ett chip om jag inte minns fel
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #68 skrivet: 04 januari 2007, 09:17:46 »
Hej, tänker inte klaga eller hacka ner på något utan går åter till ämnet i tråden eftersom det i högsta grad gäller mig.
Hoppas kunna stänga av el-driften till helgen och kan därför behöva lite feedback för att trimma in lite snabbt. Fick fylla på 210 liter brine utöver de 450 liter jag initialt fyllde slangarna med, jag antar att kb-slangarna sväller som ballonger med 200m vattenpelare utan yttre mottryck förutom grus. Det är mycket luft som jag nu håller på att cirkulera bort.

Jag har lite svårt att förstå funktionen med ett par temperaturer som förekommit i diskussioner mellan ME, Heat? och Bertil i diverse trådar.
Det har bÃ¥de diskuterats att ta bort shunten samt att man vill ha sÃ¥ direkt koppling som möjligt mellan radiator och värmepump, men samtidigt  att man önskar ett delta pÃ¥ 7 grader över värmebäraren och sedan bara ett delta pÃ¥ 3 grader över radiatorerna. -Det förstÃ¥r jag som att man medvetet önskar att shunta en del av radiator-returen till framledningen/stigaren.
Det kanske ändå är helt korrekt eftersom fullkondenseringarna gör att pann-temp totalt blir högre än önskad framledningstemp.
Bifogar en stulen bild som stöd för mina funderingar..
Rätta mig om jag har missförstått och förklara gärna vad som är optimalt, jag vet att erfarenheterna finns så varför ska jag behöva stånga huvudet i väggen när ni redan har gjort det :)
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #69 skrivet: 04 januari 2007, 09:28:26 »
Citera
Hej, tänker inte klaga eller hacka ner på något utan går åter till ämnet i tråden eftersom det i högsta grad gäller mig.
Hoppas kunna stänga av el-driften till helgen och kan därför behöva lite feedback för att trimma in lite snabbt. Fick fylla på 210 liter brine utöver de 450 liter jag initialt fyllde slangarna med, jag antar att kb-slangarna sväller som ballonger med 200m vattenpelare utan yttre mottryck förutom grus. Det är mycket luft som jag nu håller på att cirkulera bort.

Ursäkta om jag inte svarar på dina frågor, men jag blir uppriktigt orolig över vad du skriver om hur mycket du fyllt, om det är som du tror - att slangarna sväller p.g.a. ditt torra borrhål så kommer antagligen större delen av den extra brine du fyllt på att tryckas ut i ditt pannrum den dag hålet fylls, se till att slangen/röret (om det finns) från säkerhetsventilen på brinens nivåkärl går till avlopp!!!

Har du trycksatt ditt system, är trycket stabilt eller sjunker det, kan det inte vara ett läckage?

Är hålet verkligen torrt så kommer förmodlgen slangarna att spricka, 200 meters borrdjup ger ju 20 bars tryck i en slang godkänd för 6 bar...
« Senast ändrad: 04 januari 2007, 09:30:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #70 skrivet: 04 januari 2007, 11:01:13 »
Hej, NollKoll....

Hoppas att vår offtopic diskution har för villat dig all för mycket.

När det gäller Styret (hur sturdatorn tänker/fungerar) så finns det ett par saker att tänka Tanken är uppdelad i två delar med en skikt plåt (övre och under delen) Varje del har en temperatur sensor , och elpatronen sitter i den övre.

Du kan sätta Bör värde för övre delen, som värme styret då inte tilllåter temperaturen att understiga,om du har elpatronen i koppladd. Detta Börvörde tillåter inte Styret att det blir lägre än Framledningstemperaturen till elementen +7 grader. DVS du har satt eldelens bör till 45 grader, men har en framleding på 40 grader (pga kyla) då vill Styret att bör värdet skall vara 47 grader, inte 45 som du har inställt under inställningar.

Skulle temperaturen sjunka under 47gr och elpatronen är inkopplad så kör styret denna och du får e förbrukning av tillskotts el. Är elpatronen satt till 0kw (avslagen) så sjunker temperaturen under 47 om kompressorn inte går upp till 55 grader (var 4:de start). och det varma vattnet stiger genom skiktningsplåten till övredelen.

Du får INTE blanda ihop dessa med diff på 7 grader som ANDRA värme pumpar vill ha för att ge bäst effekt. DVS diffen mellan utgående och ingående radiatorvatten.

Det Heat? och jag diskuterade var vad som händer med VP'n OM du skulle byta plats pÃ¥ övre och undre sensorerna,  i denna jakt pÃ¥ det optimala varmvattens mängs letande ( villket det en sÃ¥dan om koppling skulle leda till enligt mig.)

Hoppas det hjälper lite, annars frÃ¥ga pÃ¥....     
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #71 skrivet: 04 januari 2007, 11:40:25 »

Du får INTE blanda ihop dessa med diff på 7 grader som ANDRA värme pumpar vill ha för att ge bäst effekt. DVS diffen mellan utgående och ingående radiatorvatten.

ME kolla diskussion mellan mig och Bertil under nya V3... gäller inte 7 grader för CTC? isåfall gick Bertil i den logiska fällan... :D ;D ;D ;D

EDIT:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8533.75
« Senast ändrad: 04 januari 2007, 12:09:24 av Heat? »
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #72 skrivet: 04 januari 2007, 11:42:06 »

Bifogar en stulen bild som stöd för mina funderingar..
Riktigt bra skiss! Bra för att att tydliggöra olika begrepp.
Om bara karismaknappen hade funnits kvar... eller vad säger du Rickard?  ;D
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #73 skrivet: 04 januari 2007, 12:11:40 »
Ursäkta om jag inte svarar på dina frågor, men jag blir uppriktigt orolig över vad du skriver om hur mycket du fyllt, om det är som du tror - att slangarna sväller p.g.a. ditt torra borrhål så kommer antagligen större delen av den extra brine du fyllt på att tryckas ut i ditt pannrum den dag hålet fylls, se till att slangen/röret (om det finns) från säkerhetsventilen på brinens nivåkärl går till avlopp!!!

Har du trycksatt ditt system, är trycket stabilt eller sjunker det, kan det inte vara ett läckage?

Är hålet verkligen torrt så kommer förmodlgen slangarna att spricka, 200 meters borrdjup ger ju 20 bars tryck i en slang godkänd för 6 bar...
det här är väl oxå 'off topic'
Jag vet att det inte är bra, det var därför jag skrev in det som en liten blänkare... utifall någon reagerar och har erfarenhet

Jag ringde efter borraren (och mera sprit) och vi kliade oss i skallen många gånger igårkväll. Som info kan sägas att jag har skyfflat ner nästan 2 kubik sand i hålet tidigare, så det borde inte finnas allt för mycket expansionsutrymme till slangarna.

Det finns inget läckage inne och jag till och med grävde upp slanganslutningarna vid foderröret för att kolla. Det som gjorde att vi fortsatte fylla på brine var att luft kom tillbaka via returen och till slut fick vi upp vätska som jag cirkulerade i 2 timmar utan att förlora mer än någon liter pga avluftning. Stängde av cirkulationen igår kväll (inkl brinepump) utan att trycksätta kalla sidan så jag får se vad som hänt ikväll och sedan börja cirkulera igen om all vätska fortfarande finns kvar.
Säkerhetsventilen sitter med ett kort skvallerrör som mynnar i närheten av avloppet, men inte färdigt anslutet.

Eftersom jag bara kör på el-tilskottsvärmen kan jag inte hålla på och cirkulera med brinepumpen annat är på kvällar när inget större tapp-varmvattenbehov finns. Huset klarar sig utan framledning i flera timmar fast vi har -12 grader ute.
Jag vet inte om eltillskottet regleras eller bara körs med inställd effekt om man kör det manuellt tillsammans med brinepumpen så jag har kört med säkra kort, alltså det jag kan ha koll på själv.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #74 skrivet: 04 januari 2007, 18:55:18 »
Hej igen

Såg i ett tidigare inlägg att om man inte stänger av TS utan som jag har det på 41gr och pannan har en bör på 47 så så skjutsar elpatronen upp tempen till 47 i övre tanken ändå....

Stämmer det??
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!